wat zijn volgens jullie de meest lastige hengsten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re: wat zijn volgens jullie de meest lastige hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:29

Wilawander schreef:
Iedereen heeft zo z'n voorkeur voor een bepaald karakter. Dat is het denk ik meer.

En ik denk dat dit nauw samenhangt met rijtechnisch gevoel en vermogen van de ruiter! En als we uit gaan van het gemiddelde...

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:31

Desiree schreef:
Wilawander schreef:
Iedereen heeft zo z'n voorkeur voor een bepaald karakter. Dat is het denk ik meer.

En ik denk dat dit nauw samenhangt met rijtechnisch gevoel en vermogen van de ruiter! En als we uit gaan van het gemiddelde...

dat zowiezo de ene zoekt de brave, en de ander wil juist de wat opgefoktere, hoger in het bloed staande paarden, andiamo (animo) zijn ook beestjes met een handleiding, maar stuk voor stuk vind ik ze wel leuk om te rijden, en ja kwaliteit en vermorgen, dat is 1 ding wat ze zeker niet missen!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:35

Desiree:

En toch denk ik dat het anders geweest was als ze continue in handen geweest was als veulen. Er zijn paarden bij die dan een soort contactgestoord raken. Mijn Balzflugmerrie vloog je echt aan, bijten enzo als je haar wilde aanraken toen ik haar als jaarling kreeg. Die sloot zich ook af van alles.
Jammer dat die van jou daar zo volhardend in is, ik denk echt dat de opvoeding van jongs af aan erg bepalend is voor het latere gedrag en bewerkbaarheid.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:48

Ben ik volledig met je eens. Maar feit is dat ik vele jonge paarden zadelmak heb gemaakt en heb ingereden die ook als veulen nooit aan de hand waren geweest en die stonden TOCH open voor mij of voor andere mensen.
Maar dat geldt niet voor deze merrie. Het zou zeer zeker een hoop gescheeld hebben als de fokker de veulens geleerd had aan de hand te komen en zo. Mijn veulens (ik heb dit jaar voor het eerst gefokt) kan ik zo pakken, aan de hand nemen, vast zetten etc. Het zijn lieve en vriendelijke veulentjes.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:14

Dan weet ik er ook nog een.
De tuigpaardhengst Graaf Wouter.
Dat was bij het verrichtingsonderzoek al een etter. Als degene die hem reed niet duidelijk liet weten wie de baas was dan nam hij het heft in handen.
Hij heeft het zelfs gepresteerd om zich uit te spannen op een hengstenshow. Knap !!!
Hij is verkocht geweest en daar heeft hij ook iets uitgehaald waardoor de verkoper hem weer heeft teruggenomen.
Toen heeft hij zijn eigenaar tegen de grond gedrukt en dat betekende het einde van Graaf Wouter.
Hij eindigde op de slachtbank. Of hij dat karakter ook aan zijn nakomelingen doorgaf weet ik niet want daar heb ik nooit iets van gehoord. Misschien kent iemand er een van hem. Ben benieuwd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:16

Ow als ik jullie zo hoor dan zou ik allang doodgeweest moeten zijn..met mijn Belisar X Ulster X Doruto,en ik rijd ook nog een Zeddam{Kibrahim X Le mexico} X Abgarxx}...Oke in de omgang zijn ze wat dominant,maar beide superpaarden onder het zadel.

miamivice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:22

Van de hengsten die ontzettend veel gedekt hebben (bijvoorbeeld jazz, ferro) zijn altijd wel rotzakken te vinden.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 23:34

miamivice schreef:
Van de hengsten die ontzettend veel gedekt hebben (bijvoorbeeld jazz, ferro) zijn altijd wel rotzakken te vinden.

dat ben ik met je eens, maar de 1 zal een makkelijk paard als moeilijk kunnen beschouwen waarschijnlijk en een moeilijk paard als makkelijk beschrijven.

maar hoorde dat oa. Jazz heel erg lastige karakter heeft.
maar ligt het aan de hengst zelf dan ook, of kan dat aan de ouders liggen

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 08:24

Ketaki schreef:
miamivice schreef:

dat ben ik met je eens, maar de 1 zal een makkelijk paard als moeilijk kunnen beschouwen waarschijnlijk en een moeilijk paard als makkelijk beschrijven.

maar hoorde dat oa. Jazz heel erg lastige karakter heeft.
maar ligt het aan de hengst zelf dan ook, of kan dat aan de ouders liggen

Lezen jullie nou niet? Zoals ik al op de vorige blz beschreef, Jazz heeft vooral in de omgang echt een knuffelkarakter.

utina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:37

ik heb ook een elcaro x faram merrie gehad die nu in zweden zit en het super doet daar in de springsport altijd bij de prijzen en supermak in omgang die willen graag nog meer elcaro's
en laasts nog een e pony van elcaro naar denemarken verkocht en die zijn er ook erg over te spreken en die kwam nog wel uit een Ferro moeder denk dat je er een beetje mee om moet kunnen gaan. dan vallen de elcaro's reuze mee

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:06

kimberley12 schreef:
Elcaro, omdat de nakomelingen niet fijn zijn op stal, onder het zadel hebben ze streken, het zijn gewoon geen fijne paarden in de omgang.

Niet mee eens! Mijn paard is wel druk in de omgang maar wel handelbaar, bij de hoefsmid ook geen enkel probleem!
Ook naar de wei brengen of het meenemen aan de hand is geen enkel probleem. Met rijden eist ze een handige gevoelige ruiter, heet dat lastig??

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 15:59

dus als je het goed bekijkt zijn paarden die papier hebben, gewoon gevoelspaarden, waar je een "speciale" klik mee moet hebben.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 19:09

Ik zet dit topic op slot. Er zijn al tig soortgelijke topics voorbijgekomen en uiteindelijk gaat het allemaal nergens heen en wordt er alleen maar geroddeld over de diverse hengsten.