Brenda, moeder van Ferro, te koop op Marktplaats

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: Brenda, moeder van Ferro, te koop op Marktplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 21:10

Zitah schreef:
Veel doen het goed in de sport..

Hoeveel dan??? Want dat vind ik nogal tegenvallen gezien de belangstelling voor hem met goede merries nadat Coby met hem ging scoren

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 10:54

ZEKER NIET KOPEN!!!! wij hebben het paard willen kopen toen ze in verwachting was van Ferro!! maat het paard heeft hartstikke last van OCD in de nek... dit word met de jaren erger... toen was het al erg. en nu is het niet om aan te zien!
Verder vind ik het belachelijk dat hij de merrie nog steeds probeert te slijten aan iemand@

gr colette

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 10:54

de merrie is allang verkocht

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 12:43

colette_007 schreef:
ZEKER NIET KOPEN!!!! wij hebben het paard willen kopen toen ze in verwachting was van Ferro!! maat het paard heeft hartstikke last van OCD in de nek... dit word met de jaren erger... toen was het al erg. en nu is het niet om aan te zien!
Verder vind ik het belachelijk dat hij de merrie nog steeds probeert te slijten aan iemand@

gr colette

Dus de moeder van Ferro was drachtig van Ferro zelf?? Nors opkijken

OCD in de nek? Rolleyes

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 12:59

Ach dat kind leefde nog niet eens toen Ferro werd geboren.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 13:02

colette_007 schreef:

gr colette

Zou je niet osmium en zijn moeder bedoelen?!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 13:05

Sammie schreef:
Als het goed is staat deze nog te koop Haha!

Overigs de merrie is wel pref en prest, dus zo slecht zijn die nakomelingen toch ook niet allemaal. Misschien intressant om op een ferro (klein)zoon terug te fokken.

STER, preferent, prestatie hoor Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 13:07

Ja dat ze ster is weet ik, maar ster wordt je niet op je nakomelingen en pref en prest wel Clown (en daar ging het om)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 13:09

Glenda, de volle zus van Ferro is keur. De halfzus van Haarlem, Lacenta, is Elite sport. (Hee Gitta, weer eentje voor je fanclub... Haha! )
Waar de derde is weet ik niet.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 13:51

De derde is Ferro zelf natuurlijk.. Voor het preferentschap dan. Dan zit je al op drie nakomelingen ster of sterwaardig. Lacenta en Ferro sport, dus we zoeken nog een derde in de sport!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 14:52

Ik bedoel dat de moeder (deze merrie) dus in verwachting was van ferro (net 3 maanden) toen mijn vader hem wilde kopen... het is eeen heeel lang verhaal even kort door de bocht:

het paard liep kreupel zelfs aan de hand. toen froeg ons pap dus wat er mee was, zeiden ze (vaag verhaal Tong uitsteken) dat er iets was gebeurd met de aanleg van de weg. aangezien ons pap toch geinteresseeerd was heeft hij het paard laten fotograferen en bleek ze (toen noch) een lichte form van ocd in de nek te hebben... niet allle nakomelingen hebben het maar ik ken een vrouw die heeft 3 ferro's gereden en toen ze ze na enkele jaren opgeleid had tot lichte toer (werden de halzen dus zwaarder bespierd) kwam het toch opspelen en kregen de paarden zo'n pijn dat ze er niks meer mee kon

gr colette

(btw zei was een GP amazone uit zwitserland)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 16:42

Colette...........deze merrie is de moeder van Ferro dus je verhaal is een beetje ongeloofwaardig.

xafir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 17:08

apart verhaal allemaal.

lendora die merrie dier ook bij staat daar hebben wij een jazz dochter uit die is nu 2,5 jaar

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 17:17

naja dan geloof je het iniet.... ik ben van mening dat ferro een geweldige hengst is maar ik ben 1 een springruiter en 2 ik neem het risico gewoon niet

gr colette

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 17:22

janderegelaa schreef:
Colette...........deze merrie is de moeder van Ferro dus je verhaal is een beetje ongeloofwaardig.

dus die merrie was dragend... van een veulen .... dat later Ferro zou blijken te zijn. Kan dus wel lijkt mij. Of het waar is, dat is een ander verhaal.

Marsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 17:39

lucas03 schreef:
janderegelaa schreef:

dus die merrie was dragend... van een veulen .... dat later Ferro zou blijken te zijn. Kan dus wel lijkt mij. Of het waar is, dat is een ander verhaal.

Idd, ze bedoelt vast dat de merrie toen drachtig was, en het veulen dat er later uitkwam was ferro zelf dus.
Maargoed, ben wel benieuwd waar de merrie nu heen is gegaan? Of is dat niet bekend?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 21:18

waarom zou dat niet kunnen.. de merrie stond toen te koop mijn vader had interesse bla bla bla... ging kijken liet dierenarts onderzoeken... uiteingelijk ivm (wa ik al verteld heb) heeft hij hem niet gkocht en ik zeg toch dat neit allemaal hebben!!! ma ik ken behalve de moeder er zeker 3 (met vader Ferro) die het wel hebben!

colette

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 21:26

de merrie houdt het dan nog best lang vol met een ocd in de nek..
heeft je vader je er achteraf geen spijt van nu je weet dat "Ferro" erin zat?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 21:27

Het lieve kind was toen nog niet eens geboren, dus wat voor spijt moet zij hebben ?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 21:36

ze heef thet over mijn vader Tong uitsteken

aan de ene kant natuurlijk wel... maar aan de andere kant niet want we hebben toen een andere merrie gekocht die verschillende GP (dressuur en springen) paarden heeft gebracht en ook nog steeds leeft (inmiddels 19) en momenteel dragend is van Jodokus

gr colette

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 21:39

Ja omdat ze het heeft aangepast. Clown Maar dan nog....

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 21:40

:S vaaag:
Ja omdat ze het heeft aangepast. Maar dan nog....

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 22:02

ja ik had eerst "heb je.." en maakte er toen van "heeft je vader.."

maar even offtopic... dan ben ik wel nieuwsgierig welke merrie je pa dan heeft gekocht?

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 23:49

Dus merrie was dragend... van een veulen .... dat later Ferro zou blijken te zijn. Kan dus wel lijkt mij. Of het waar is, dat is een ander verhaal.[/quote]

Eindelijk iemand die het snapt. Lezen is een kunst Sigaar

MJTulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 01:54

colette_007 schreef:
het paard liep kreupel zelfs aan de hand. Aangezien ons pap toch geinteresseeerd was heeft hij het paard laten fotograferen en bleek ze (toen noch) een lichte form van ocd in de nek te hebben... niet allle nakomelingen hebben het maar ik ken een vrouw die heeft 3 ferro's gereden en toen ze ze na enkele jaren opgeleid had tot lichte toer (werden de halzen dus zwaarder bespierd) kwam het toch opspelen en kregen de paarden zo'n pijn dat ze er niks meer mee kon

Na vele onderzoeken blijkt OCD (even kort door de bocht: een botfragment in een gewricht, of OC als er een stukje bot mist in het gewricht maar er is geen fragment te vinden omdat dat is opgelost in het kraakbeen) vooral veroorzaakt te worden door de omstandigheden in de opgroeifase. Veel beweging (zodat de botten harder worden omdat ze klappen krijgen van het gekdoen, remmen en rennen) en weinig krachtvoer is het motto. Paarden die in dergelijke omstandigheden opgroeien, hebben minder kans op OCD.
Is het erfelijk? Ja, daar lijkt het wel op, maar de opgroeiomstandigheden lijken tot nu toe (men is nog volop met onderzoeken hiernaar bezig) de belangrijkste veroorzaker. Nu blijkt krijgen vooral grotere paarden het. Het zijn dan ook de hengsten die grote nakomelingen geven die veel OCD lijken te vererven. Deze nakomelingen groeien als ze jong zijn te snel en dit veroorzaakt het probleem: de gewrichten kunnen de groei niet bijhouden.

Bij kleine paardenrassen en pony's komt beduidend minder (tot nauwelijks/niet) OCD voor.

Dan OCD in de nek. Een 'klein beetje OCD' bestaat net zo min als een klein beetje zwanger zijn. Het fragment kan groter of kleiner zijn. Vaak is het sowieso een erg klein fragment.
Kreupel door OCD in de nek? Wat je met OCD in de nek meestal treft, zijn paarden die extreme problemen hebben met nageven, die af en toe met het hoofd op de grond uit de wei komen en dat hoofd niet meer omhoog krijgen, pas na een 'knak' of een bepaalde beweging schiet er iets los en dan kunnen ze weer omhoog met het hoofd.

Er is een heel simpel testje voor paarden met ocd in de nek: houd een snoepje tussen de voorbenen van het paard, of houd het tegen zijn flank (ter hoogte van het zweetblad van het zadel), zodat hij erg naar beneden of opzij moet buigen om het snoepje te pakken. Kan hij dit niet, dan kan er iets in de nek zijn.

Veel paarden met een OCD in de nek lopen strak in het lijf (en dat is logisch, heb zelf eens een stijve nek), wat veel voorkomt is dat ze atactisch worden. Het fragmentje is dan in het zenuwstelsel geschoten.
Bij vermoeden voor OCD in de nek dus NOOIT een kraker laten behandelen....

OCD in de nek is heel vaak NIET op de röntgenfoto te zien.
En het wordt vaak, zo heb ik begrepen, veroorzaakt door een trauma van buitenaf. Een val, een schop, vastliggen in de box. Want dat kan ook nog, behalve de opgroei- en erfelijkheidsoorzaak.

Let wel: ik ben geen dierenarts.

Maar hoe dan ook Colette: ik zou dit verhaal over die drie nakomelingen niet te veel op deze manier doorvertellen. Stel die drie paarden hebben alle drie dit probleem - wat ik betwijfel - dan is de insinuatie dat het een erfelijk probleem van de vader is, niet meer dan hearsay (of roddel van de vuigste soort) en niet op feiten gebaseerd. Je hebt geen röntgenfoto's van die paarden.
En stel ze hébben het echt (wat ik dus niet geloof), dan kan het door de opgroei, een trauma of de training veroorzaakt zijn.

OCD onderzoek doet men met grote groepen paarden. Als 3 zonen van één hengst het hebben, dan is dit n=3. Een onderzoekspopulatie van drie paarden zegt niks.

Ik zou alleen die amazone niet op m'n paard laten....