fok merries zonder keuring bij kwpn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Re: fok merries zonder keuring bij kwpn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:50

Ik heb dus echt geen blauw

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:01

Sammie schreef:
@ibalia ik zeg het er expres bij aangezien jij het over reg. b. had wat wel naar de keuring mocht. Vandaar dat ik die kleur expres aanhaalde Knipoog

?????
Volgens mij heb ik reg. b niet genoemd maar dat maakt niet uit. Clown
Op de site van het KWPN is het allemaal ook uitgelegd:
www.kwpn.nl - fokkerij - stmboekrichtlijnen

"Veulens van hengsten die bij een KWPN-erkend stamboek zijn goedgekeurd kunnen worden geregistreerd in het register A bij het KWPN, mits is voldaan aan overige criteria. Nakomelingen van hengsten van niet door het KWPN-erkende stamboeken komen, indien voor registratie bij het KWPN aangeboden in het register B."

Miraketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:03

mits is voldaan aan overige criteria.

En wat voor criteria zijn dat? Een veulen kan toch nog niet geprokt worden of een test lopen?

En als iemand nog een blauw papiertje heeft! ghi

Groetjes mira

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:08

Heb ik ook nog 2 vraagjes;

Ik heb nu een 1,5 jaar oude hengst die ingeschreven is in het stamboek van het KWPN, maar wel onder het veulenstamboek.
Hoe krijg je die nou in het gewone stamboek?

En ik heb een merrie die in het KWPN stamboek staat (stb) en als ik haar nu laat dekken door die hengst (niet nu natuurlijk) wat voor een papier krijg ik dan?

Sorry voor de (miss. domme vragen), maar ik kon het niet zo terug vinden op de KWPB-site.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:10

Ibalia schreef:
Sammie schreef:
Paarden met een blauw papier kunnen NIET naar een keuring.

Niet waar, ze zijn alleen uitgesloten van de NMK en voor kampioenschappen.

Ibalia schreef:
?????Volgens mij heb ik reg. b niet genoemd maar dat maakt niet uit. Clown

blauw = reg b. Biede kunnen dus niet naar de keuring.

@miraketjuh, o.a. cornage, prok, ibop/eptm of sport. Dat kan dan ook pas als ze >3 zijn.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:13

Er is gewoon sprake van een babylonische spraakverwarring wat betreft "blauw" papier.

Vroeger was het papier wat je dan kreeg blauw.
Nu is het idd groen. Wij keken thuis ook even raar toen we de papieren toegestuurd kregen.
Misschien wat het blauwe papier op Knipoog Haha!

Miraketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:21

Citaat:
@miraketjuh, o.a. cornage, prok, ibop/eptm of sport. Dat kan dan ook pas als ze >3 zijn.
(alt+q)

Hmm er klopt iets niet want als ze pas als ze 3 zijn in het A register kunnen komen wat zijn ze daarvoor dan? toch Reg B? Maar B werd het veulen alleen als er een niet gekeurde of wachthengst als vader was. Of komen alle veulens in het veulenboek en als je dan opp 3 jarige leeftijd verder gaat is er een mogelijkheid tot of stamboek of regA of regB?

En er zijn dus op het moment 2 kleuren papier namelijk oranje en groen. Dus zowel een B als een A register krijgt een groen papier maar het staat er rechtsboven in wat het nou is reg A of Reg B. Klopt?

Groetjes Mira

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:24

Scheve mond Alle paarden zijn bij geboorte reg. a óf reg. b óf vb. Vbmerries wordt zonder verdere bijzonderheden op een stbkeuring stb. Reg. b. blijft reg. b. tenzij de vader /stamboek erkend of ggk wordt door het kwpn. Reg. a. (stamboek van de vader is erkend door het kwpn) kán stb worden door aan die criteria te voldoen óf de vader wordt ggk door het kwpn en dan wordt het vanzelf vb.

Er zijn eigenlijk 3 kleuren. Veulenboek/stamboek = oranje, groen= reg. a., blauw = reg. b.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:33

waar wordt welk veulen ingedeelt:
Afbeelding

AANMELDING VEULEN
A. Aanmelding van veulen uit dekking met KWPN-goedgekeurde/-erkende hengst
De aanmelding van het veulen dient te geschieden door toezending van:
- Het originele KWPN-dekbewijs/geboortebericht (indien de dekking bij het KWPN is gemeld) of
- Het originele buitenlandse dekbewijs tezamen met het originele buitenlandse geboortebericht.
Indien er geen origineel aanwezig is, zal het KWPN niet tot registratie overgaan.

B. Aanmelding van veulen uit een dekking met hengst goedgekeurd bij KWPN-erkend stamboek of met een hengst goedgekeurd bij NAWPN
- Het originele KWPN-dekbewijs/geboortebericht (indien de dekking bij het KWPN is gemeld) of
- Het originele buitenlandse dekbewijs tezamen met het originele buitenlandse geboortebericht.
Indien er geen origineel aanwezig is, zal het KWPN niet tot registratie overgaan.

C. Aanmelding van veulen uit dekking met niet goedgekeurde hengst/KWPN-wachthengst

D. Aanmelding van veulen uit dekking met hengst goedgekeurd bij EUerkend
stamboek

- Het originele KWPN dekbewijs/geboortebericht (indien de dekking bij het KWPN is gemeld)
of
In alle gevallen waarin niet is voldaan aan de inzending van één van bovengenoemde geboorteberichten zal geen registratie bij het KWPN plaatsvinden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:36

BOEKEN EN REGISTERS
Uit het registratieschema KWPN op bladzijde 27 (Hfdstk. 16)/(het schema dat ik hierboven neergezet heb) kan vervolgens worden opgemaakt in welk boek of welk register het veulen geregistreerd zal worden.

De volgende opmerkingen ten aanzien van deze boeken en registers gelden:
- Paarden die zijn geregistreerd in het veulenboek kunnen zonder nadere voorwaarden worden
aangeboden voor stamboekopname.
- Paarden die als veulen zijn geregistreerd in register A kunnen deelnemen aan de stamboekkeuring.
Opname in het stamboek en (eventueel) deelname aan de Centrale Keuring is echter pas mogelijk
indien aan de nadere voorwaarden die voor stamboekopname zijn vereist is voldaan. Indien de
vader wordt ingeschreven of erkend, is direct opname in het stamboek en deelname aan de CK
mogelijk.
- Paarden die zijn geregistreerd in register B zijn uitgesloten van deelname aan keuringen en evenementen
van het KWPN.
- Paarden die een afstamming hebben die 100% Engels Volbloed, 100% Arabisch Volbloed of 100 %
Hackney of 100 % American Saddlebred is, kunnen niet bij het KWPN geregistreerd worden.
- Nakomelingen van hengsten die bij het KWPN op wacht staan dan wel definitief afgekeurd zijn
worden geregistreerd in register B, ongeacht de eventuele status bij een ander stamboek.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:38

Zie ik net dat ik het schema niet volledig heb kunnen weergeven... wordt aangewerkt Haha!

Miraketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:40

Ibalia schreef:
"Veulens van hengsten die bij een KWPN-erkend stamboek zijn goedgekeurd kunnen worden geregistreerd in het register A bij het KWPN, mits is voldaan aan overige criteria. Nakomelingen van hengsten van niet door het KWPN-erkende stamboeken komen, indien voor registratie bij het KWPN aangeboden in het register B."

Sammie wat jij zegt zo dacht ik het dus ook, maar dan staat het eigenlijk niet goed op de kwpn site. Want als je deze zin hierboven leest lees je dat ze geregistreerd in het A register kunnen worden als ze voldaan hebben aan de criteria. Maar ze bedoelen dus dat een A register opgenomen kan worden in het stamboek nadat er voldaan is aan de criteria.

En een goedgekeurd bij erkend stamboek is niet alleen het kwpn-na maar ook holsteiner en oldenburg en westfalen e.d.?

Verder is het bij mij nu wel helemaal duidelijk ghi! snorry hoor alst vervelend was, maar sommige dingen spreken mekaar tegen dus dan vraag ik door hgi!

Groetjes Mira

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:46

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:47

lijst door het KWPN erkende stamboeken:
Het Algemeen Bestuur is bevoegd stamboeken aan de lijst van erkende stamboeken toe te voegen
ter veredeling of verbetering van het KWPN paard of op basis van nauwe verwantschap tussen de
populaties, met name voor wat betreft de merries. Voorbeelden hiervan zijn Engels Volbloed en Nederlandsch
Hackney stamboek grote maat. Op advies van de fokkerijraad heeft het Algemeen Bestuur
voorts besloten van deze bevoegdheid gebruik te maken en het NRPS (paarden) en Studbook Zangersheide
toe te voegen aan de lijst. Beide hebben nauwe verwantschap met de merriepopulatie van
het KWPN.
Voor 2006 ziet de lijst er als volgt uit (op alfabetische volgorde):
FOKRICHTING RIJPAARD:
- Belgian Warmblood (BWP)
- Danish Warmblood Society
- Irish Sport Horse
- Nederlands Rijpaarden- en Pony Stamboek (paard)
- Pferdezuchtverband Baden-Württemberg e.V.
- Rheinisches Pferdestammbuch e.V.
- Stud-Book Français du Cheval Selle Français
- Studbook Zangersheide
- Swedish Warmblood
- Trakehner Verband
- Verband Hannoverscher Warmblutzüchter e.V.
- Verband der Züchter der Holsteiner Pferdes e.V.
- Verband der Züchter des Oldenburger Pferdes e.V.
- Westfälisches Pferdestammbuch e.V.
- Engels Volbloed

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:49

ik wist alle regeltjes wel maaar blijft de vraag waarom het bij de ene blauw is en bij de andere niet Verward

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:56

vergissing? vernieuwing? geen idee...
Michien was het onduidelijk om 1 kleur voor 2 verschillende registers te gebruiken... mischien hebben ze de criteria veranderd waardoor er een groter verschil zit tussen A en B en dat men daarom 2 kleuren heeft.
samenvatting: ik heb geen flauw idee Clown

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:58

Het papier was op Haha! Erg vaag. Misschien eens een mailtje richting dat o zo vriendelijke en behulpzame kwpn sturen Haha!

Miraketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:29

Alane schreef:
Het spreekt zich helemaal niet tegen...
www.kwpn.nl
http://www.kwpn.nl/cms/servlet/cms.serv ... diaId=1223
=pdf daar staat het schema op blz 27 en daar kun je zien wanneer je veulen in welk boek wordt opgenomen.

Hey hai,

Dat is ook allemaal duidelijk maar die zin waar ik het over had kun je ook anders interpreteren en dat deed ik Koe maar denk dat het nu hartstikke duidelijk is alleen die kleuren papier ach ja.. ghi

Groetjes Mira

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:50

Citaat:
Veulens van hengsten die bij een KWPN-erkend stamboek zijn goedgekeurd kunnen worden geregistreerd in het register A bij het KWPN, mits is voldaan aan overige criteria.

die overige criteria vind je bij het schema op blz 27 van het bewaarboek.
De aangehaalde zin gaat enkel over de hengst maar je hebt dus ook een moeder die aan bepaalde criteria moet voldoen.
want als de moeder reg. B en de vader ingeschreven is bij een KWPN erkend stamboek
want dan geld het volgende:
Indien de moeder van het te registreren paard is geregistreed in het register B dan dient de vader van de moeder te zijn goedgekeurd, erkend of geregistreerd in het veulenboek bij het KWPN en te behoren tot het type rijpaard, tuigpaard resp gelders paard om voor registratie in veulenboek/register A in aanmerking te komen, andes volgt registratie in het B register.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 17:34

En oranje papier (VB) is beslist niet hetzelfde als een 'vol' papier!
Vol papier betekend dat alle merries uit de moederlijn minimaal ster, keur, prestatie, elite of preferent zijn. Dan kijk je dus naar alle onderste hokjes van alle kolommen. De hengst moet KWPN goedgekeurd zijn of erkend. Knipoog

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 17:39

@ Yvonnelind

geldt dat ook voor de merrie, ruin, hengst zelf?

Dus degene die helemaal linksboven wordt genoemd?
Ik zal zo even het papier van de mijne plaatsen.

Mijn merrie zelf is stamboek, maar alles merries uit de moederlijn zijn minimaal ster.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 17:44

Nee, dit gaat eigenlijk alleen om de moederlijn, omdat de goedgekeurde hengst over het algemeen over een goede (vaak ook volle) afstamming beschikt. De moederlijn geeft aan wanneer het een 'vol' papier betreft. Jouw merrie zal dan een 'vol' papier hebben, maar als die merrie een veulen krijgt, dan heeft haar veulen dus geen vol papier, omdat jouw merrie geen predikaat heeft behaald op de keuring.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 17:54

@ Yvonnelind,

Dan had ik je uitleg goed begrepen.
Als het veulen volgend jaar geboren is, laat ik mijn merrie PROK-en. Hopenlijk wordt ze op die manier ster. Op een keuring laat zij zich toch niet op haar voordeligst zien, veel te kijkerig.

Haar papier en de predikaten van haar moeder, grootmoeder en overgrootmoeder zijn te zien op:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=67550

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:07

Prokken is okay, maar zeker geen garantie op het ster predikaat. Het gaat op keuringen echt om het exterieur en het bewegen (+ eventueel vrijspringen). Prok wil alleen maar zeggen dat het paard van binnen 100% in orde is. Ook belangrijk en mooi als je wilt fokken, maar dat heeft imo toch vrij weinig te maken met ster worden. Je moet dat meer zien als een positieve aanvulling op de al behaalde predikaten of stamboekopname. Keurmerries kunnen na het behalen van de prok elite worden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:09

Yvonnelind schreef:
Vol papier betekend dat alle merries uit de moederlijn minimaal ster, keur, prestatie, elite of preferent zijn.
Kijk en hier verschillen de meningen. Een vol papier betekend bij de meeste stamboeken dat de moederlijn (tot het eind v/h papier) bekend is, denk aan de Friezen. Jij hebt het over predikaten, wat het voor jou betekent maar in het echt zeker niet. En ik bedoel d'r vaak mee dat het papier geen register of hulpboek is, maar een vol(waardig) papier. Ook niet de juist term, maar het is anders zo lastig uit te leggen.