Welke hengst komt echt NIET op je merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mer1980

Re: Welke hengst komt echt NIET op je merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 12:06

Tsja wel lastig. Een hengst moet zowieso bij mijn merrie passen en niet iedere hengst doet dat. Zelf zal ik niet fokken met Flemming bloed (Flemming zelf, Krack, Lingh, etc). 1 van de vele redenen hiervoor zijn de lendenen en rug die mij niet aanstaan.

Daarnaast zal ik niet fokken met Jazz. Dit heeft zeker ook met het karakter te maken. Hij past zowieso niet op mijn nerveuze merrie en daarnaast vind ik het front die hij vaak doorfokt erg lelijk.

Het liefst fok ik ook met hengsten die wat minder in de mode zijn. Al is dat moeilijk te geloven met de nakomelingen van Painted Black en Florencio die ik heb gefokt. Op het moment dat ik deze hengsten koos voor mijn merrie waren ze echter nog helemaal niet bekend. Mijn Painted Black komt uit de eerste jaargang en hij had toen 45 dekkingen en mijn merrie was een maand drachtig van Florencio toen hij voor de eerste keer wereldkampioen werd. Daarna begon pas de hype.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 13:44

@ labine
Het is inderdaad jammer voor zowel het paard als mijn persoontje dat ik haar vanuit het niet weten heb gekocht, heb het het dier ook nooit kwalijk genomen dat bijna niemand in mijn omgeving goed met haar om kon gaan, dat was niet haar schuld. Ze is gewoon op een voor haar verkeerde plek terecht gekomen.
Verder vrees ik dat ik niet goed begrijp wat je bedoelt, er zijn nu eenmaal paarden die wat karakter betreft beter bij ervaren ruiters passen en paarden die bij minder ervaren ruiters ook leuk meewerken. Ik heb dat in ieder geval niet negatief bedoelt.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 02:16

dblijham schreef:
@ labine
Het is inderdaad jammer voor zowel het paard als mijn persoontje dat ik haar vanuit het niet weten heb gekocht, heb het het dier ook nooit kwalijk genomen dat bijna niemand in mijn omgeving goed met haar om kon gaan, dat was niet haar schuld. Ze is gewoon op een voor haar verkeerde plek terecht gekomen.
Verder vrees ik dat ik niet goed begrijp wat je bedoelt, er zijn nu eenmaal paarden die wat karakter betreft beter bij ervaren ruiters passen en paarden die bij minder ervaren ruiters ook leuk meewerken. Ik heb dat in ieder geval niet negatief bedoelt.

Ik reageer hier zo op omdat ik ook een merrie van Havel heb die toen ik haar net had ook niet functioneerde en dat heeft mijn inziens te maken met hoe is er met zo´n karakterdier omgegaan en er is dus niet gekeken naar het paard en dat zegt dus niets over het paard maar meer over de eigenaar.

Onze merrie is nu na 1 jaar tijd een rustig fijn paard geworden doordat ze omringt is door fijne mensen die haar de ruimte gaven om te komen.

Ik denk dat onze merrie met haar karakter en bewegingsmechanisme een paard zal zijn voor een serieuze toekomst in de dressuur en met een andere begeleiding komt zo´n paard er minder goed vanaf.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 10:51

Chiqitin de la silla.Hij springt dan misschien wel goed ,maar verder moeten ze hem voor de kar knopen...Dat is verre van een fokhengst.Die is puur op zijn resultaten in de sport erdoor gekomen.Schande!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:21

dblijham schreef:
Dat zou ik niet bij Havel gezocht hebben als ik niet 2 jaar bezig was geweest om haar te verkopen, elke mogelijke klant haakte al af als ik vertelde dat het een Havel was omdat hij zulke moeilijke karakters gaf.......jammer dat ik dat niet eerder wist want dan had ik haar niet gekocht.

Wat zater achter deze Havel merrie?

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:16

ik zou nooit met clinton fokken!

hoewel het een geweldig goede springpaard is, hij heeft, denk ik het rotse karakter dat een paard kan hebben!

en die geeft hem ook door aan zijn nakomelingen! ik begrijp niet waarom zulke hengsten goedgekeurd zijn als hun ruiters zelfs soms problemen hebben om die in de spring piste te krijgen!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:05

Sammie schreef:
dblijham schreef:
Dat zou ik niet bij Havel gezocht hebben als ik niet 2 jaar bezig was geweest om haar te verkopen, elke mogelijke klant haakte al af als ik vertelde dat het een Havel was omdat hij zulke moeilijke karakters gaf.......jammer dat ik dat niet eerder wist want dan had ik haar niet gekocht.

Wat zater achter deze Havel merrie?

Ik ben ook benieuwd.. die van mij is toch echt net een hondje Clown Maar ook de fokker van mijn paard zei dat Havel moeilijkere karakters gaf, maar als je ze eenmaal voor je hebt gewonnen, kan er ook niks meer mis gaan!! Haha!

Ik zou ook geen gribaldi op mijn merrie zetten, jazz wel Sigaar ik ken zoveel jazz nakomelingen, schatten van beesten!! Over dat karakter vind ik zo'n verschrikkelijke onzin! Ik ken er op dit moment 7 stuks, genoeg om een mening te vormen. De gribaldi niet omdat ik de nakomelingen niet aansprekend genoeg vind, natuurlijk zijn er uitzonderingen. Ook de zweefdraf valt me iets te veel op.

Mimoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:12

Ik vind Jazz een hele fijne hengst en mooie hengst. Mijn jaarling is van Jazz. Ze pakt alles net zo makkelijk op en ze is ontzettend lief. Je gefet haar vertrouwen en je krijgt het terug. De Jazz paarden die ik voorbij heb zien komen, hebben vaak goede beweging en een flinke werkmentaliteit. Volgens mij is het net zoals bij andere hengsten, de ene is een goedzak en de ander is wat gevoeliger.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 21:35

De moeder van mijn Havel was een Tangelo x Epigoon. Navelle is een zeer talentvol paard dat het dressuurwerk enorm goed oppakte, ze werd ( omdat het met mij niet klikte ) gereden door een jongen die daarvoor een E pony voor mij uitgebracht had. Paard en ruiter hadden een hele goede band, Navelle was zelfs jaloers op zijn moeder !!! Onder het zadel werd zij echter steeds gevaarlijker en probeerde zich oa regelmatig op muren kapot te lopen. DA en fysio erbij gehad, niets te vinden. Toen zelfs haar ruiter bang begon te worden ( was toch niet bang aangelegd) hebben we haar door een prof laten rijden, na een tijdje ging dat goed maar bij andere ruiters bleef ze gevaarlijk. Dan heeft het voor zowel het paard als voor de ruiter geen zin om te blijven klooien dus is ze verkocht.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 06:30

Op dit moment zou ik geen enkele hengst gebruiken waar Sonny af Hojmark in zit, omdat mijn merrie al een inteelt is op Sonny (Kantje's Ronaldo x Sonny af Hojmark x Sonny af Hojmark Haha! ). Daarom vallen helaas veel appaloosa-hengsten voor mij af.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:39

germie schreef:
Jazz zou ik nog wel willen hoor. Zou je dan een springpaard met beweging krijgen als veulen (ik heb een springgefokte), of zou het veulen niet kunnnen bewegen en niet kunnen springen? Knipoog

Ik zou nooit voor een 100% engels volbloed kiezen. Een kruisingsproduct met engels volbloed is prima.

Als fokker heb je volbloed NODIG. Kijk maar eens naar vele goedgekeurde hengsten. Het meest ideale is een volbloedvader in de derde lijn. Je moet als fokker wel durven en gaan voor kwaliteit op de lange termijn.

Volbloed geeft conditie, alertheid en scherpte. Wij kunnen hier echt niet zonder in de fokkerij.

Ik kan mij voorstellen als je kiest om een veulentje te fokken voor jezelf dat je niet voor een volbloed kiest. Maar ga je voor het grotere werk (hengstenkeuring etc.) en een goede uitbouw/opbouw van je merrielijn, dan kan je echt niet zonder volbloed kunnen in de moederlijn.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 16:18

Dat is er wel meer dan 1.

Maar ik zal nooit nooit zeggen, hooguit dat deze hengsten een mindere kans maken.

- Jazz
- Alle rechtstreekse nazaten van Jazz.
- Animo
- Alle rechtstreekse nazaten van Animo
- Hors la Loi ( als er nog uberhaupt sperma van is )

en zo lopen er nog wel een paar rond.

joop007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 16:46

even snel.... pfff zijn er veel maar beloofd snel.... Gribaldi, Velazquez, Ungaro, Ferro. Ook alle nazaten van Gribaldi zijn niet welkom.

horseNL00

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 16:49

Geen Jazz, geen Gribaldi en ook zeker geen Ferro. Doe mij maar een goeie Duitse hengst Knipoog

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 16:51

Houston, aangezien die iets te graag op hun achterpootjes staan.

Gribaldi, aangezien die iets te vaak niet door de keuring komen.

Samber, want een koe hoort bont te zijn, niet een paard.

Alle S- en F- duitsers want dat is nu zo de mode dat ik eerst eens liever afwacht of ze ook wat gaan presteren in plaats van veel geld te betalen voor een hengst die 'in' is.

Eigenlijk is mijn ervaring dat het toch vooral de springhengsten zijn die meestal ook fijn te rijden, koele dressuurpaarden geven. Ik heb echt m'n buik vol van al die zenuwachtige hoogbenige neuroten die tegenwoordig als dressuurpaard worden gefokt.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 21:39

Je ziet maar weer, smaken verschillen en wat bij je past ook!!!!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 21:58

Knavia schreef:

Er zijn anders genoeg bonte paarden, dus ook paarden kunnen(horen) bont te zijn. En er zijn ook geheel zwarte/bruine koeien. (bagger reden dus)

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 21:59

Er kwam er meteen 1 in mij op: Gribaldi!!!
Die mag vér van mijn merrie blijven Bloos

Verder heb ik niet veel hengsten die ik echt NIET zou willen. Tja, Houston en Valdez komen ook zeker niet in aanmerking aangezien dat iets té direct familie is.
Jammer, want qua exterieur en gangen was Valdez een eventuele optie geweest.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 22:40

Jet set komt echt niet in de buurt.

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 10:19

ptiteblue schreef:

hoewel het een geweldig goede springpaard is, hij heeft, denk ik het rotse karakter dat een paard kan hebben!

en die geeft hem ook door aan zijn nakomelingen! ik begrijp niet waarom zulke hengsten goedgekeurd zijn als hun ruiters zelfs soms problemen hebben om die in de spring piste te krijgen!

Ik heb al enkele crèmes van paarden gereden van clinton!!
En van orlando, die zo'n 'goed' karakter had, heb ik echt al echte mormels gereden!!

Ik zou zelf niet met Thunder vd zuuthoeve fokken omdat ik vind dat hij zo'n rare/slechte galop heeft. Verward

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 10:39

Aminatjj schreef:
ptiteblue schreef:

Ik heb al enkele crèmes van paarden gereden van clinton!!
En van orlando, die zo'n 'goed' karakter had, heb ik echt al echte mormels gereden!!

Ik zou zelf niet met Thunder vd zuuthoeve fokken omdat ik vind dat hij zo'n rare/slechte galop heeft. Verward

Ik heb ook een paar nakomelingen gereden van clinton en kan je zeggen die hadden geen kwaad of rottig karakter,denk dat het ook vaak is op welke merrie je deze hengst zet.

sigrid1182: wat vind jij mis aan heartbreaker? wij hebben op stal een nakomeling van hem,hij is nu nog maar drie jaar en net onder het zadel,en we zien veel in hem.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 10:53

Sammie schreef:
Knavia schreef:

Er zijn anders genoeg bonte paarden, dus ook paarden kunnen(horen) bont te zijn. En er zijn ook geheel zwarte/bruine koeien. (bagger reden dus)

inderdaad, ik heb zelf ook een hele mooie bonte en die heeft niks van een koe weg hoor Bloos en paarden kunnen ook zeker mooi bont zijn, maar smaken verschillen Knipoog

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:13

Ultimo, wat een afschuwelijke stap heeft dat paard. Persoonlijk zou ik dus nooit met een springhengst dekken die slechte bewegingen heeft of vererft (ook al springt hij de sterren van de hemel en past zijn springtechniek nog zo goed bij mijn merrie)

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 22:22

Knavia schreef:

[/quote]

inderdaad, ik heb zelf ook een hele mooie bonte en die heeft niks van een koe weg hoor Bloos en paarden kunnen ook zeker mooi bont zijn, maar smaken verschillen Knipoog
[/quote]

Oké, jullie mening, waar jullie 100% recht op hebben.
Maar ik vind bont dus een absoluut gruwelijk lelijke kleur voor een paard, en zou zelf daarom Samber of Neron, of een andere bonte nooit gebruiken.
Ik vind vossen daarentegen weer wel mooi, en daar zijn heel veel andere mensen het weer mee oneens.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:41

jazz, hearthbreaker, french buffet