arie53 schreef:Nee Puk. Ik kijk naar de balans. De dragende benen staan gelijk en niet te schuin onder het lichaam. Het dragende gewicht wordt gelijkelijk verdeeld over de dragende benen. Dat is de eerste voorwaarde van balans. De heffende benen staan gelijk. Het paard is al in de afzetfase, gelet op het nagenoeg rechte spronggewricht van het afzettende been, en op dat moment moet het voorbeen (in de uitgestrekte draf) voorwaarts gestrekt worden. Al heffende achterbeen wordt op dat moment verder naar voren gebracht (om midden onder de massa gezet kunnen worden) in een zuivere tact en harmonie met strekkende voorveen zonder buiging te verliezen. Alhoewel de foto van een misleidende hoek is genomen, ligt de lijn onder de romp horizontaal en de lijn getrokken boven en in het verlengde van de rug loopt daar precies evenwijdig aan. Bovendien loopt de romplijn aan de voorzijde omhoog. Het hoofd is voor de loodlijn en de nek is het hoogste punt.
Zou nog je nog een aanmerking op deze foto willen maken, voor de schoonheid en harmonie van het geheel, dan zou de ruiter iets minder achterover moeten zitten.
Vergelijk dit maar met Uptown hoe ongebalanceerd die op de dragende benen staat en wat voor gevolgen dat heeft voor de rest van de balans.
Ik wou dat ik de schimmel had en jij Uptown, wat zou ik die 2 graag ruilen met gesloten beurs
Dan zouden we beiden vinden dat we er beter vanaf kwamen ...