welke afstamming hebben exceem paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chantal1

Re: welke afstamming hebben exceem paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:07

Peterina schreef:
Een hengst die dit had ... en zijn voor-ouders ... was Florentijn O. (BWP: Renville x Nimmerdor) ... met 2x Farn in zijn familie.

Ook is het mij opgevallen over de jaren dat paarden die last hebben van zomer eczeem veelal de vosse kleur hebben. OK even de Friezen opzij ... veel Friezen in het noorden hebben niet dit probleem, het is als ze onder een bepaalde lengte graad komen dat ze 'aangetast' worden.

Dus:
- bloedlijn
- omgeving/klimaat
- kleur
zouden invloed kunnen hebben op de gevoeligheid voor zomer eczeem ... ?????

Florentijn O gaf idd eiwitgevoeligheid door. Maar of het schuren daar door kom durf ik bij mijn nakomeling niet te zeggen. Hij heeft het alleen een klein beetje in de zomer. Geef hem wat D-Itsch en het is over. Te veel gras krijgt hij zeker niet binnen.
Vossen hebben het naar mijn idee idd vaker.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:23

Mijn pony en paard schuurden allebei heel erg rond de leeftijd van 5 jaar. Maar het opvallende is, als ze boven de 10 komen wordt het sterk verminderd. Ik denk dat het heel erg met de omgeving te maken heeft............en niet zo zeer erfelijk. Als wij ze buiten de schermering houden is er weinig aan de hand, wel consequent zijn! En nu we dat doen blijven alle manen en staarten gewoon zitten!!!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:17

Ik ken 2 halfzusters (dezelfde moeder) met beiden zomereczeem, een bruine (ik meen) Mistral x Dageraad en een zwarte (ik meen)Gribaldi x Dageraad. Voordat iedereen begint te roepen Dageraad is de boosdoener, ik heb zelf een vos van Dageraad, deze schuurt niet. Ik ken ook nog een schimmel van Climax met zomereczeem. Dat vossen gevoeliger zouden zijn voor zomereczeem kan ik vanuit mijn ervaring in ieder geval niet bevestigen.

@Ceasario: het immuunsysteem is ook erfelijk Pling

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 23:49

Wij hebben nooit pony's met zomereczeem gehad, tot een paar jaar geleden, maar ook daar twijfelen we aan.
Wij hebben een fokmerrie gehad, nakomeling van Stardust Boy van 't Stedeke. Moeder was een preferente merrie, deze heeft geen enkele eczeempony gebracht.
De merrie heeft 6 nakomelingen bij ons gehad. Eerste is een merrie , v. Charming Daylight, geen enkel probleem. Tweede is een hengst, v. Charming Daylight, ook geen enkel probleem. Derde een hengst, wederom v. Charming Daylight, wel een probleem. Vierde een merrie, v. Sylvester Nicole, proleem. Vijfde een hengst, v. Sylvester Nicole, probleem. Zesde een hengst, v. Noble Boy, nog geen probleem.

Ieder pobleemgeval bij ons is tot uiting gekomen in het voorjaar dat ze 2 werden. Bij 2 is het probleem op 3-jarige leeftijd voorbij (hengst en merrie), de 3de met het probleem is nu 2. Ik verwacht eigenlijk dat de nakomeling van Noble Boy ook het probleem krijgt, dat is nu een jaarling. Onze vermoedens is dat het geen zomereczeem is, maar dat het te maken heeft met de groei en de komst van de hormonen. Maar dat het wel een erfelijkheidsgevoeligheid is te wijten aan de merrie, omdat we bij andere fokproducten nooit problemen hebben gehad.

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 22:13

Mijn zwarte Burggraaf merrie heeft eczeem. De manen zijn gaaf maar de bovenkant van de staart ligt eraf. Nog mensen met een schurende Burggraaf?

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:02

mijn vos van Triton x Farn schuurt ook elke zomer zijn staart en manen kapot, maar met vliegendeken niet meer. Wij staan wel in een bosrijk gebied!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:16

irmaz schreef:

@Ceasario: het immuunsysteem is ook erfelijk Pling

Maar dan moet je wel zorgen dat het als immuunstysteem kan blijven functioneren, en niet omzeep laten helpen door invloeden van buitenaf, w.o. voeding, bloedzuigende-Parasieten,Antibiotica, Pesticiden. "verzorgingsmiddelen" etc.etc. Knipoog

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:33

Citaat:
Binnen een straal van twintig kilometer rond het bedrijf is aan- en afvoer van herkauwers ook verboden en is het gebruik van insecticiden verplicht. Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit adviseert opstallen ook voor paarden en varkens, die als voedingsbron voor de steekmuggen kunnen dienen.

Dit is zeker ook allemaal erfelijk.!!!! Huilen

Virusziekte bij mogelijk 14 bedrijven

Citaat:
RIJSWIJK - Mogelijk zijn schapen op veertien bedrijven in Nederland besmet met de blauwtongziekte (bluetongue). Van één bedrijf in Kerkrade staat al vast dat er schapen besmet zijn met de ziekte, die door muggen wordt overgebracht. Daarnaast is besmetting op twee andere bedrijven vrijwel zeker, bij nog elf schapenhouderijen bestaat het vermoeden dat het virus er heerst.
> Zie ook: Blauwtongziekte ongevaarlijk voor mensen

Minister Cees Veerman (Landbouw) is het een raadsel hoe de ziekte, die normaal gesproken in landen rond de Middellandse Zee voorkomt, nu voor de eerste keer in Nederland terecht is gekomen.

Veerman vindt de besmetting ernstig genoeg om een exportverbod in te stellen voor alle levende herkauwers en hun levende producten (sperma, eicellen, embryo's).

De blauwtongziekte, waarvan vooral schapen ziek kunnen worden en aan dood kunnen gaan, is ongevaarlijk voor mensen. Andere herkauwers als runderen en geiten kunnen wel besmet raken, maar worden doorgaans niet ziek. Schapen krijgen een blauwe tong, ontstekingen aan de mond en hoge koorts. Ook kunnen ze kreupel raken door ontstekingen aan de poten. Als geen afdoende maatregelen worden getroffen, kan de ziekte onder schapen een sterfte van 30 tot 40 procent veroorzaken.

Rond het besmette bedrijf in Kerkrade is een beschermingsgebied met een straal van 100 kilometer ingesteld. Daar geldt het advies om herkauwers te stallen en insecticiden te gebruiken. Herkauwers mogen dit gebied niet uit.

Binnen een straal van twintig kilometer rond het bedrijf is aan- en afvoer van herkauwers ook verboden en is het gebruik van insecticiden verplicht. Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit adviseert opstallen ook voor paarden en varkens, die als voedingsbron voor de steekmuggen kunnen dienen.

Land- en tuinbouworganisatie LTO noemt de maatregelen van het departement drastisch. Een woordvoerder zei dat de brancheorganisatie eerder een exportverbod voor het gebied ten zuiden van de grote rivieren had verwacht, in plaats van een landelijke ban op de uitvoer van herkauwers. LTO liet verder weten bezorgd te zijn, maar ook gerustgesteld dat er geen dieren geruimd worden. "Dat duidt erop dat de minister het laat uitzieken", aldus de LTO-zegsman.

De gevolgen voor de betrokken landbouwsectoren zijn volgens LTO nog niet te voorspellen. "We gaan er van uit dat er voldoende grond is voor de maatregelen, maar we willen snel nader onderzoek." LTO wil ook weten wat Duitsland en België doen om verdere verspreiding van de blauwtongziekte te voorkomen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:16

Hoe kun je nu een besmetting met een allergie vergelijken?
Gewoon het onderzoek wat bij de Friese paarden is gedaan (en toch een hoop waardevolle info heeft gegeven) naast je neerleggen en risico's nemen is natuurlijk veel verstandiger.
Vooral als dan na een aantal jaren toch dat bewijs komt waar jij blijkbaar op wacht, weet je tenminste zeker dat je te laat bent met je akties.

Een instelling die ik ook bij fokkerijen van andere dieren ben tegengekomen. Zodra het eigen fokdieren betreft is het natuurlijk niet erfelijk, stel je voor dat je moet gaan selecteren.
En als het dan zo bewezen is dat je niet meer de kop in het zand kan steken zijn er al zoveel dragers en lijders bijgekomen dat het selecteren al helemaal niet eenvoudig meer is.

Dat er nog genoeg paarden rondlopen die zonder bescherming in gebieden lopen met heel veel van die mugjes zonder dat ze last krijgen van zomereczeem of andere allergien zegt natuurlijk ook helemaal niets.
Zou het heel nuchter bekeken niet gewoon verstandiger zijn om te fokken met die paarden die onder wat voor een "slechte" omstandigheden dan ook en bij welk "slecht voer" dan ook geen allergie ontwikkelen?
Die zitten blijkbaar toch net iets gezonder in elkaar, hebben blijkbaar toch behoorlijk meer weerstand.

Lijkt me heel wat fijner dan alle paarden maar stevig inpakken voordat ze naar buiten gaan of ze 23 uur per dag op stal houden.