Discussies over fokken zonder papier

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re: Discussies over fokken zonder papier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 10:57

Als eerste moet je je afvragen wat "verslechtering" is. Ik stel het zo; een paard of kruising waar niemand op zit te wachten. En niemand zit te wachten op een fries x kwpn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:54

Desiree schreef:
Als eerste moet je je afvragen wat "verslechtering" is. Ik stel het zo; een paard of kruising waar niemand op zit te wachten. En niemand zit te wachten op een fries x kwpn.

Niet? Jij mischien niet (en ik ook (nog) niet) maar genoeg mensen wel, ik zou dat dus niet te hard roepen Haha!

Maar terug on-topic: wat dan met een paard zonder papieren? is een kruising van ??? X ???

Om er geen foto verzamel topic van te maken:
viewtopic.php?f=53&t=606671&hilit=
welsh X ??? komt dus uit mijn merrie X hengst onbekend, uitzondering die de regel bevestigd... .. is dit de uitzondering of de regel?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:03

Ik en jij niet, en de vele paardenmensen die ik ken niet. TEnzij iemand een goedkoop paard zoekt en voor zo'n kruising kun je niet veel vragen. Dus dat biedt dan weer in die zin voordeel voor een ruiter met low budget.

En ponies zonder papieren raak je vaak aan de straatstenen niet kwijt, of je doet ze bijna gratis weg. Dus dat zegt toch al iets.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:08

Fries X KWPN
ADEL X Clavecimbel X Rosinni X TINA D (Pericles)
heeft nog papieren ook Tong uitsteken Uitzondering of regel?
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:13

Ik denk uitzondering

Maar dat paard heeft wel papieren.
al weer net wat meer vraag dan papierloos...als hij lukt...
Die mislukte zie je nooit meer terug..of misschien in je frikandel...

En naturlijk zijn er ook leuke papierloze paarden.
Maar teveel zonder papier die naar de slacht gaan omdat ze gewoon niet verkocht worden.
En dan mensen maar miepen dat ze paarden van de slacht redden, maar wel fokken met paarden waarvan vaak bestemming bekend is..

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:50

Je moet je wel de vraag stellen of het wel gezond is dat warmbloedfokkers met z'n allen in dezelfde kleine genenpoel blijven vissen. Als je ver genoeg teruggaat stammen zowat alle Nederlandse, Belgische en Duitse stamboekpaarden van dezelfde beperkte groep voorouders af.

Dat betekent onvermijdelijk dat je er recessieve aandoeningen infokt. Als je naar het menselijke voorbeeld van de Amish kijkt, een besloten gemeenschap met massa's recessieve erfelijke aandoeningen omdat er generaties lang geen nieuw bloed binnen kwam, kan je niet anders dan besluiten dat een 100% 'zuiver' ras tot mislukken gedoemd is. Het OCD-probleem bewijst dat.
Dus een beetje buiten de lijntjes fokken is gewoon nodig om een ras in stand te houden!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:19

runningkawa schreef:
Ik denk uitzondering

Bewust gekozen en lijkt mij daarom de regel, is zelf ggk/erkende hengst bij het AES.

runningkawa schreef:
Maar dat paard heeft wel papieren.
al weer net wat meer vraag dan papierloos...als hij lukt...
Die mislukte zie je nooit meer terug..of misschien in je frikandel...

Het is ook maar net wat je als gelukt en mislukt beschouwd... dat een papierloze 'geluk' heeft en geen salami wordt wil niet zeggen dat de kruizing 'gelukt' is Haha!

runningkawa schreef:
En naturlijk zijn er ook leuke papierloze paarden.
Maar teveel zonder papier die naar de slacht gaan omdat ze gewoon niet verkocht worden.
En dan mensen maar miepen dat ze paarden van de slacht redden, maar wel fokken met paarden waarvan vaak bestemming bekend is..

Enerzijds heeft dus de invoer van het paspoort en chip/dna ervoor gezorgd dat papierloze veulens spontaan een 'leuk'papier krijgen, zie de eerste link van het veulen uit mijn merrie, ik bedoel is een leuk paardje geworden maar papierloos (hetgeen op papier staat is wassenneus en onbewezen)
Waardoor dus het paspoort mensen laat geloven een paardje te hebben met papier.

Ik vraag me dus af in hoeverre het fokken van paarden zonder papier nog blijft bestaan (immers hebben we allemaal dezelfde basis kosten = paspoort ed) alleen het dekgeld zal 0 of ontzettend laag zijn Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:56

Alane schreef:
Fries X KWPN
ADEL X Clavecimbel X Rosinni X TINA D (Pericles)
heeft nog papieren ook Tong uitsteken Uitzondering of regel?
Afbeelding

Uitzondering. MAar wel een gave bok!

Maar alane, ik heb zelf dit jaar een papierloos veulen gehad. Een hengstveulen voortgekomen uit een ongelukje uit overigens 2 mooie kwpn paarden. Ik had hem nog gehad als hij niet een foutje in de ontwikkeling had gehad in de baarmoeder wat dus heel zeldzaam voorkomt (maar wat mij uiteraard weer moet gebeuren). Ik zweer je, het was een mooi veulen! En er waren zeker liefhebbers om gekomen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 22:04

Bonte Willem is een bewust gekozen kruising Fries X KWPN.

Een ongeluk is een ongeluk... ik had een vader X dochter veulen, wel met papier, (paps was uitgebroken) en dus geen bewuste keuze.
Maar om bewust en express papierloos te fokken is MI fokken voor het IS-stamboek(= ItaliaanseSalami - papier) en het argument dat een veulen met papier vaak niets meer opbrengt dan 1 met papier... ja een veulen met van een pruts merrie (niets zeggend produkt uit een vage combi) zal inderdaad niet meer opbrengen, maar dan heb je het dus in beide gevallen niet over fokken maar vermeerderen...

timus34

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:22

vin het dus een zeer moeilijk onderwerp! ik ben zeker tegen het broodfokken, en blijvenf okken puur omdat het iets opbrengt, zekers als het veulen dan in de "salami" beland! maar ik ben eigenaar van ons lamonia, een lieve merrie, met papieren! die is nu vandaag voor een weekje ofzo op bezoek bij de hengst, een mooie hengst, maar zonder papieren, veulen zal dan ook geen papiere hebbe, maar kan me niet shelen, ik probeer een veulentje te fokken voor mezelf, en dan zijn paieren niet belangrijk! ik denk dat het heel veel zou schelen moesten mensen eens eerst beginnen kijken naar het karakter van het paard, de uitstraling, en alle kwaliteiten, en daarna pas naar da papieren, want wat is nu het belangrijkste? een veulen met papier, maar rotkarakter, of een vuelen zonder papier maar prachtkarakter?? ik weet het wel hoor! Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 15:36

Maar wat vererft die hengst zonder papieren?
Stel dat hij een rot karakter vererft... of een been gebrek.
Met papier heb je ook geen 100 % garantie maar toch.

En dan het fokken voor jezelf... wat nu als het veulen niet bij je past? te klein blijft? karakter niet past?
Dan heb je op zich wel een hele grote gok genomen om een veulen te krijgen.
Daarbij heb je rond deze tijd van het jaar vaak extra korting bij de hengstenhouders, heb zo ook al eens een merrie laten dekken eind augustus en dat scheelde toch aanzienlijk Ja
En goedkoop en en veulen met een papier Haha!

Kadanzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 14:21

Als je echt een doel hebt met fokken moet je weten wat de ouders van de merrie zijn anders kun je geen doordachte hengstenkeuze maken en is de kans op een veulen dat aan je verachting voldoet erg klein.

Arjen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 12:39

Tja fokken zonder papieren scheelt een hoop in de kosten..
volgens mij doen de meeste het een keer omdat zo een veulentje zo leuk is.....

Ik ben nu ook begonnen met fokken met onze merrie's maar die hebben goede afstammingen en zijn eerst gekeurd met betrekking tot erfelijke ziektes. beide merrie's hebben het sportpredikaat,
en ik heb me dan ook laten registreren bij de kwpn.

Nu maar hopen dat er leuke veulens uitkomen Lachen

ach het fokken zonder papier vind ik zelf niet zo erg, paardenmensen weten wat ze doen en vooral wat ze NIET kopen dus denk ik dat het fokken zonder papier nooit een grote omvang zal hebben of krijgen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 17:29

Helemaal mee eens..

Waar ik me ook helemaal vierkant aan erger is dat mensen steeds meer gaan kruizen. het is de laatste tijd 'in' om friezen te kruizen. Wáarom? Hou het ras gewoon zuiver. mensen moeten altijd alles proberen, Ik vind het zonde, dood zonde! en daarbij kan dat veulen dan geen papieren krijgen omdat het niet ras zuiver is zowiezo, en de ouders 2 verschillende rassen of meer zijn!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 18:42

Karoliefje_ schreef:
Helemaal mee eens..

Waar ik me ook helemaal vierkant aan erger is dat mensen steeds meer gaan kruizen. het is de laatste tijd 'in' om friezen te kruizen. Wáarom? Hou het ras gewoon zuiver. mensen moeten altijd alles proberen, Ik vind het zonde, dood zonde! en daarbij kan dat veulen dan geen papieren krijgen omdat het niet ras zuiver is zowiezo, en de ouders 2 verschillende rassen of meer zijn!

Hoe kom je daar nu bij dat een kruising van 2 rassen/stamboeken geen papieren zouden kunnen krijgen?

fannygirl94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 19:10

als er wel gekeken wordt naar de kwaliteit, dan heb je soms leuke rijdpony's die niet veel geld hoeven te kosten

timus34

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:42

1 groote en niet onbelangrijke opmerking: moest er niet zo veel gekruist worden, of gekruist geweest zijn, zouden wij misschien 2 of 3 paardenrassen kennen??? alle groote hedendaagse rassen stammen bijna allemaal af van kruisingen! dus tegen kruisingen heb ik helemaal niets! tegenwoordig willen ook zoveel mensen die ene hengst, die zo goed presteert, of zo goed dekt, maar vergeten wel dat er ondertussen honderden paarden rondlopen met dezelfde afstamming, hier onderling ( onwetend) met fokken zorgt dan ook weer voor problemen! ik blijf er bij, van mij mag kruisen zeker en vast, er is maar een ding dat ik veracht, en dat is: mensen die fokken voor het geld! een veulen fok je uit liefde, en niet om wat geld uit je merrie te slaan Haha! Haha!

quote="Karoliefje_"]Helemaal mee eens..

Waar ik me ook helemaal vierkant aan erger is dat mensen steeds meer gaan kruizen. het is de laatste tijd 'in' om friezen te kruizen. Wáarom? Hou het ras gewoon zuiver. mensen moeten altijd alles proberen, Ik vind het zonde, dood zonde! en daarbij kan dat veulen dan geen papieren krijgen omdat het niet ras zuiver is zowiezo, en de ouders 2 verschillende rassen of meer zijn![/quote]

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:26

een opmerking: je hebt kruizingen en kruizingen. Daarmee bedoel ik te zeggen dat mensen aan de ene kant kruizen om het ras sterker/beter/mooier te maken en aan de andere kant omdat ze gewoon een veulen bij de merrie wilden hebben en dit wel een leuke hengst is die toevallig in de buurt/beschikbaar was.

Bij de eerste groep gaan mensen heel bewust op zoek naar een hengst die die dingen doorvererft wat ze graag willen bereiken, men kruist dus ook om het ras verder te helpen. dat is vaak een hele doordachte keus en er is veel denkwerk aan vooraf gegaan. Bij de tweede groep vaak heel weinig want die kruizingen worden toch meestal gefokt voor eigen gebruik en al helemaal niet met een plan om het ras of de lijn te verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 17:07

Dit hoort er ook wel bij in dit topic denk ik.
Ik zou eventueel wel een shet erbij willen, voor in het tweespan en gezelschap voor mijn andere shet. Grote maat, liefst bont en met papieren voor een evt veulentje ooit. Nu staan er wel 500 shetten op marktplaats, maar bijna geen met papier.

Waarom worden er zoveel worstpony's gefokt? En waarom maar weinig met papier? Goedkoop kan ik me toch niet voorstellen(voor een drachtige bonte premiemerrie, dus papier, werd 1250 ! euro gevraagd!),je krijgt niks voor die papierloze shetten, nog minder dan de kosten voor het chippen en geent worden ze al niet eens.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:33

Fokken zonder papier zou ik zelf niet aan beginnen. Simpelweg, omdat ik dan niet weet wat er uit komt. En ik heb zelf een hengst uitgezocht met papier, waarvan ik al meerdere nakomelingen heb gezien en waarvan ik weet hoe hij fokt. Dit vind ik belangrijk, omdat het veulen voor mezelf bedoeld is. Ik heb ook een ongelukje op stal staan, gelukkig is hij gezond en het lijkt nu allemaal nog redelijk goed en mooi, maar hoe ziet hij er over 3 jaar uit en wat voor karakter heeft hij dan en welke gebreken komen er boven water? Nee, mij veel te onzeker. Fokken met papier is al gokken, laat staan zonder papier!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 00:14

[***] schreef:
Waarom worden er zoveel worstpony's gefokt?

Worden of werden?

Er werden worstpony's gefokt omdat de verkoopprijs beneden de registratie lagen (hengstveulens werden verkocht vooor 35 euro en soms zelfs minder)

Nu moeten ze geregistreerd worden (paspoort en chip) en zijn de prijzen, schijnbaar, iets veranderd en hopelijk brengt dit een eind aan het bewust weglaten van het papier...

Ik ben er voorstander van dat het registreren van paarden (en pony's) via (en dan bedoel ik met een bekende afstamming) een stamboek veel goedkoper moet zijn dan het registreren van een paard zonder papieren, zodat het papierloos fokken min of meer ontmoedigd wordt, en dan echt met die paardjes waarvan de ouders onbekend zijn.

Daarnaast is vragen en krijgen van vraagprijs nog steeds niet hetzelfde Haha!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 21:42

Wat een onzin dat kruisingen voor de slager gefokt worden? Rasfokkerij prima. Ik heb zelf een haflingermerrie die een aantal malen een eerste premie haalde op de centrale keuring. Ik ga haar volgend jaar laten dekken, vermoedelijk door een paint. Waarom? Ik hoef niet nog een haflinger (daar zijn er volgens mij ook genoeg van, zelfs met goed papier). Ik rijd recreatief en houd het veulen voor mezelf. Mijn twee kindertjes zijn vanwege een buitenlandse vader ook niet 'raszuiver'. Wat een vooroordelen zeg. Laat ieder zijn ding doen zolang hij / zij maar goed voor de paarden zorgt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 23:26

Sammyoo schreef:
Wat een onzin dat kruisingen voor de slager gefokt worden? Rasfokkerij prima. Ik heb zelf een haflingermerrie die een aantal malen een eerste premie haalde op de centrale keuring. Ik ga haar volgend jaar laten dekken, vermoedelijk door een paint. Waarom? Ik hoef niet nog een haflinger (daar zijn er volgens mij ook genoeg van, zelfs met goed papier). Ik rijd recreatief en houd het veulen voor mezelf. Mijn twee kindertjes zijn vanwege een buitenlandse vader ook niet 'raszuiver'. Wat een vooroordelen zeg. Laat ieder zijn ding doen zolang hij / zij maar goed voor de paarden zorgt.

Met alle respect.... maar voor kids bestaan er andere "oplossingen" dan de salamifabriek waar de meeste veulens gewoon terecht komen....

haflinger X paint... omdat er genoeg haflingers zijn? er zijn genoeg paarden op de wereld waarom dan een kruising als er al genoeg kruisingen zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 08:09

En het argument: ik houd het veulen toch voor mezelf had bijna iedere eigenaar in het begin, paard/pony staat even later toch op de paardenmarkt.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 21:56

Een veulen fokken kost veel geld en tijd. Het dekgeld is daar maar een schijntje van. Als je voordelig een paard wil, dan bespaar je daar niet op, maar koop je een volwassen paard. Fokken op ras, exterieur en prestaties is hartstikke leuk. Ook ik heb keuringen afgelopen. Kijk alleen met wat minder vooroordelen naar mensen die minder naar het papier kijken met fokken. En Janne, hoe weet jij dat ik het veulen niet voor mezelf houd? Je kent me niet. Ik heb overigens ook nog een kruisling Connemara / NRPS, gefokt op stoeterij de Zonnehoeve. Een fantastisch beest die aangespannen loopt (enkel en tweespan), springt en als hij zin heeft ook onder het zadel in de dressuur goed presteert.