[TI] Wanneer nou bont?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Re: Wanneer nou bont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:44

Heel goed mogelijk, bij de Welsh komt behoorlijk vaak Rabicano voor Lachen

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:00

Nou was ik dus gisteren Maddox aan het poetsen (de mijne niet die van Nadine Haha!) en die is dus duidelijk een simpele sabino zeg maar... vind ik opeens een piepklein wit vlekje op haar bil/flank. Ongeveer van een halve cm.

Zou dat toch een sabino vlekje zijn? Of is er een minimaal kansje op minimaal bont Haha! hahahaha

Nuala is toch gewoon tobiano/sabino?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:11

maar sabino is dus erfelijk.. waar heeft Dunla het dan vandaan? want zowel mams als paps hebben volgens mij niet zo'n vlek op de buik, en ook tante en oma niet?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:24

Ik denk dat ze wel sabino zijn. Want anders hadden ze geen bles gehad als ik het goed heb begrepen.
Sabino geeft niet altijd zo'n vlek op de buik, kunnen ook alleen hoge witte benen zijn, brede bles of witte onderlip

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:48

Esme_27 schreef:
Nou was ik dus gisteren Maddox aan het poetsen (de mijne niet die van Nadine Haha!) en die is dus duidelijk een simpele sabino zeg maar... vind ik opeens een piepklein wit vlekje op haar bil/flank. Ongeveer van een halve cm.

Zou dat toch een sabino vlekje zijn? Of is er een minimaal kansje op minimaal bont Haha! hahahaha

Nope, echt geen minimaal bont Haha! Dan zou de vlek op de bovenlijn moeten zitten of er vlak bij. Vlekken op de zijkant hebben eigenlijk nooit iets met Tobiano te maken, maar zijn sabino of frame. Aangezien frame niet voorkomt bij tinkers moet het sabino zijn.
Nuala is inderdaad hóógst waarschijnlijk Tobiano + sabino aangezien ze geen blauwe ogen heeft.
Lowara schreef:
maar sabino is dus erfelijk.. waar heeft Dunla het dan vandaan? want zowel mams als paps hebben volgens mij niet zo'n vlek op de buik, en ook tante en oma niet?

Fayette is wel degelijk sabino en Gulliver ook. Dat ze beiden een bles hebben (zonder blauwe ogen) is al een hele goede indicatie voor sabino, en bij Gulliver is ook nog duidelijk te zien dat het wit op zijn achterbenen aan de voorkant oploopt (bij sabino lopen de aftekeningen op de benen bijna altijd op aan de voorkant).
Een paard met een bles en/of witte benen draagt altijd per definitie sabino of splash, 90% van de keren sabino. Bij KWPN'ers bijvoorbeeld worden álle blessen en witte voeten veroorzaakt door sabino, zo veel voorkomend is het gen dus.
Bij Fayette zou je nooit kunnen zien of ze van de sabino bijvoorbeeld een witte buikvlek heeft, aangezien ze daar helemaal wit is Knipoog En bovendien is het sabino wel erfelijk, maar de buikvlek op zich niet, net zoals iedere tobiano niet hetzelfde getekend is, is niet iedere sabino hetzelfde. Het patroon op zich is erfelijk, de verdeling niet.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:43

Nuala heeft een half blauw oog Supertje. En nu? Haha!

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:47

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:53

Als het vanaf de buik komt dan is het volgens mij nog gewoon Sabino Nadine.. of splash? Maar dit is denk ik toch sabino omdat het zo grillig is.

Wel leuke aftekeningen!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:25

Bloos sorry supertje kon de foto niet zien (nu wel weer Knipoog ) en dan is t idd anders. Het leek een beetje op een staart van een schimmel (die nog niet helemaal wit is) maar verder is ze dus nooit schimmel geworden ?!
Grr waarom kan ik nu geen foto ervan vinden ...

Tong uitsteken lijkt me geinig zo'n donker paard met alleen witte voeten en witte staart Clown (heb die nog niet op bokt gespot Nerd )

Ken alleen een ijslander die helemaal wit is met alleen een voskleurig kapje over 1 oor en klein stukje van hoofd (als je de andere kant ziet is ze dus helemaal wit) ook gein Clown

ps zie ik nu ook witte haartjes bij de staart van dunla Tong uitsteken

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:27

Ja klopt: aan haar staartwortel en wat verderop zitten witte strengen Tong uitsteken
Afbeelding

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:51

Lijkt me ook leuk als dat mee lang gaat groeien, wit laagje over staart Haha!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:51

*LOL*

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:28

Esme_27 schreef:
Nuala heeft een half blauw oog Supertje. En nu? Haha!

Niet lastig blijven doen he.... Nors opkijken Haha!
Dan draagt ze ook Splash. Zowel Tobiano als Sabino geven geen blauwe ogen.
Het Splash is bij Nuala dan wel minimaal aanwezig, ze heeft namelijk wel een redelijk 'normale' bles.
Hoewel nu je het zegt er eigenlijk ook wel andere kenmerken zijn, ze is behoorlijk wit, bles omvat de hele mond, etc. Eigenlijk nog nooit zo bij stil gestaan aangezien ik dacht dat ze geen blauwe ogen had (nooit opgevallen door die enorme voorpluk Clown ).
Minimaal Splash geeft wel aan dat ze er heterozygoot voor is, Splash is waarschijnlijk onvolledig dominant, en is alleen heel uitgebreid in homozygote vorm. En zelfs dan blijft het vaak beperkt tot een groot wit hoofd, hoge witte benen en een witte vlek op de buik.
Dat ze er heterozygoot voor is blijkt ook wel uit het feit dat ze het aan zowel Maddox als Hindu niet heeft doorgegeven.

Een goed voorbeeld van een tinker die waarschijnlijk homozygoot is voor splash is de ICS hengst Comanche.
Cayusejuhh schreef:
Maar wat is minimaal bont??

http://i.pbase.com/o4/88/632688/1/56588 ... dorp18.jpg

www.MBFOTOS.nl

Dit is dochter van Offie..

je ziet het niet goed.. ook haar hele buik is wit. en 1 kant van haar borst.. andere kant Clown

Da's inderdaad een Sabino, geen Tobiano. Sabino kan zo uitgebreid zijn dat een paard bont lijkt.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 23:02

Wauw wat ontzettend leuk! Nuala is ook splash Haha!
Dankjewel voor je uitleg Supertje!!!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:21

Supertje schreef:
Esme_27 schreef:

Nope, echt geen minimaal bont Haha! Dan zou de vlek op de bovenlijn moeten zitten of er vlak bij. Vlekken op de zijkant hebben eigenlijk nooit iets met Tobiano te maken, maar zijn sabino of frame. Aangezien frame niet voorkomt bij tinkers moet het sabino zijn.
Nuala is inderdaad hóógst waarschijnlijk Tobiano + sabino aangezien ze geen blauwe ogen heeft.
Lowara schreef:

Fayette is wel degelijk sabino en Gulliver ook. Dat ze beiden een bles hebben (zonder blauwe ogen) is al een hele goede indicatie voor sabino, en bij Gulliver is ook nog duidelijk te zien dat het wit op zijn achterbenen aan de voorkant oploopt (bij sabino lopen de aftekeningen op de benen bijna altijd op aan de voorkant).
Een paard met een bles en/of witte benen draagt altijd per definitie sabino of splash, 90% van de keren sabino. Bij KWPN'ers bijvoorbeeld worden álle blessen en witte voeten veroorzaakt door sabino, zo veel voorkomend is het gen dus.
Bij Fayette zou je nooit kunnen zien of ze van de sabino bijvoorbeeld een witte buikvlek heeft, aangezien ze daar helemaal wit is Knipoog En bovendien is het sabino wel erfelijk, maar de buikvlek op zich niet, net zoals iedere tobiano niet hetzelfde getekend is, is niet iedere sabino hetzelfde. Het patroon op zich is erfelijk, de verdeling niet.

Pling ahaaa nu snap ik het!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:59

Nou ik snap er nu helemaal niks meer van.
Wat heb ik dan?
(ik dacht gewoon een platenbonte driekleur merrie,en een driekleur bont veulen,maar nu weet ik het ff niet meer hoor...)

Merrie is bruinbont met zwart in manen en staart,en gewone ogen:
(ze was hier 11 maanden drachtig,dus niet op haar modderfiguur letten)
Afbeelding

Veulen is bruinbont met zwart in manen en staart,en heeft 1 blauw oog:
Afbeelding
Afbeelding
Ze heeft trouwens spontaan een vlek ontwikkeld,op haar linker flank,die zat er net na de geboorte echt niet,
(zie foto hierboven)
maar na een week of wat kwam er licht een plekje tevoorschijn,en na 2 maanden was het een duidelijke vlek,met kleine vlekjes/stipjes eromheen:
Afbeelding

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 14:08

Femke is bruinbonte Tobiano met Sabino (immers anders had ze geen bles gehad).
Jinty is bruinbont en ik denk Tobiano met Sabino en/of Splash....

Toch? Nagelbijten / Gniffelen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 14:23

Tja,dacht ik ook.
Maar ik las toch ergens hier dat een tobiano geen blauwe ogen kan hebben?
Vandaar dat ik weer in de war raak...
(denk je het te snappen,snap je er niks meer van) Clown
En dat ze zomaar opeens vlekken krijgt...ook zoiets vreemds.
Hier nog 1 x het bewijs dat het er eerst niet zat:
Afbeelding

(je zou het bijna TOVERo gaan noemen...) Nagelbijten / Gniffelen

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 14:34

D'r blauwe ogen komen van het Sabino en/of Splash af.
En wat betreft die vlek:
Jinty krijgt er een bruine bij en Dunla een witte. Eerlijk verdeeld toch? Haha! Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 14:42

Ik graptte vorige maand al dat Jinty misschien van helemaal wit wel ging verkleuren naar effen bruin... Clown

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 14:54

Als Dunla en Jinty nou hun kleurtjes eerlijk met elkaar gaan verdelen?

Hebben we straks 2 mooi 50/50 verdeeld bonte veulens Clown

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:46

Snowdon heeft zwarte vlekken bij zijn mond en stippen verspreid over zijn hoofd... kunnen die blauwe ogen echt alleen maar door Splash komen, niet door Frame Overo?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 18:55

Frame geeft inderdaad ook blauwe ogen, en qua patroon zou je van een hoop tinkers op het oog kunnen vermoeden dat ze frame dragen.
Keihard bewijs dat er geen frame bij tinkers voorkomt is er niet, dat is naar mijn weten nooit onderzocht, ik ben er nooit een publicatie o.i.d. over tegen gekomen, en ik houd eigenlijk alle nieuwe ontwikkelingen zo nauwkeurig modelijk bij. Maar afgezien van het uterlijke patroon kloppen de omstandigheden bij tinkers niet.... Ik heb namelijk nog nooit gehoord van Lethal White veulens bij tinkers, en er zijn toch aardig wat tinkers die zo getekend zijn, om er hier op bokt maar een paar te noemen bijvoorbeeld Snowdon, Shayla, Chakotay, Amy en Qannik. Het aantal paarden wat zo getekend is, is toch behoorlijk, en bovendien zijn niet alle paarden met Frame zo wit, Tobiano (zeker in combi met sabino) kan frame goed verbergen, vooral als het paard als het alleen frame was geweest maar een klein vlekje had gehad. Splash en Frame veroorzaken namelijk blauwe ogen, maar het is niet noodzakelijk, het komt ook voor dat deze paarden geen blauwe ogen hebben. Of wel blauwe ogen, maar verder minimaal getekend. Behalve de duidelijk getekende paarden zou er als tinkers frame dragen dus nog een aantal zijn wat het verbergt maar wel door kan geven (frame is ook dominant).
Uit de combinatie frame x frame (frame's zijn altijd heterozygoot dus) is 25% kans op een homozygoot veulen, wat dus compleet wit geboren wordt en kort daarna sterft aan OLWS. Dat zou dan toch zeker wel eens voor moeten komen, mede doordat de gemiddelde tinkereigenaar waarschijnlijk niet eens weet dat frame bestaat en wat de gevolgen kunnen zijn.

En dan is er ook nog het 'probleem' dat frame van amerikaanse origine is, het komt vooral voor bij paint horses, mustangs, en amerikaanse mini's. Het is geen patroon wat voordat deze paarden geïmporteerd werden in Europa voorkwam, en het lijken me ook geen rassen die veel binnen de tinkerpopulatie ingekruisd zijn.

Splash alleen geeft overigens zelden gekleurde vlekken rond de mond en ogen, maar het sabino-complex speelt natuurlijk ook nog een rol en kan het splash-patroon weer beïnvloeden, wat wel weer kan zorgen voor de vlekken.

Maar dit is natuurlijk nog geen sluitend bewijs dat het niet voor kan komen.... de kans is alleen klein. De enige manier om het uit te sluiten of juist te bewijzen zou zijn om een groep paarden die duidelijke kenmerken hebben te laten testen op OWLS. Frame is namelijk te testen, splash niet. Zouden dus alle geteste paarden met dat patroon geen frame dragen, dat zijn ze automatisch splash.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:13

Dan houd ik t op tobiano/sabino/splash Tong uitsteken

Jinty (Tinkerloos) en Kyra (melvin en sappie op bokt) kan je trouwens ook toevoegen aan je lijstje met wit hoofd...

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 10:20

Met dat Splash gedoe heb ik nu toch wel weer nog een vraag...
Dus Splash veroorzaakt blauwe ogen?

Mijn merrie Angel heeft donkere ogen (mensenogen dan ook nog) met blauwe vlekken erin... Beetje moeilijk uit te leggen en een goede foto ervan heb ik niet (gaat goed komen zodra ik een nieuwe camera met macrolens heb Clown )
Waaraan ligt dat? Als ze splash droeg zou ze toch gewoon blauwe ogen hebben? Of draagt ze wel Splash, maar niet in die mate dat haar ogen helemaal blauw kleuren?

Een van haar veulens, Stella, heeft het ook zeker, net hetzelfde als mams. Artois weet ik eigenlijk niet precies, maar ik dacht van niet.
Foto van Stella, waar je het een ieniemienie beetje op ziet...
Afbeelding