Wat voeren jullie aan jullie klassieke/barokkepaard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat voeren jullie aan jullie klassieke/barokkepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:52

Lusitana schreef:
Starbreeze schreef:
Lusitana, mijn paard moet 5/6x per week flink aan de bak, dat werkt niet met gras zonder voedingsstoffen en al helemaal niet met vet gras omdat ze dan zelf de deur niet meer door kan. Daarom voer ik ook Draversbrok met de nodige supplementen en mn paard ziet er perfect uit en loopt super.

Elke ruiter weet wat het beste is voor zijn eigen paard. Men kan er al buitenstaander slecht over oordelen. Mijn merrie ging 3 uur per dag de bergen in op 3 kilo brok en wat hooi. Maar ik ken ook hengsten die weinig doen en hetzelfde krijgen en een merrie die een handje muesli per dag krijgt en moddervet is... De stofwisseing van paarden onderling, al zijn ze van hetzelfde type, kan vreselijk verschillen.
Verder zit het hem niet in de hoeveelheid brok, maar in de voedingswaarde van de brok (hooi, stro, kuil) en vitaminen, mineralen en spore elementen....
Paarden voeren ligt niet zo eenvoudig. Daarom is zo´n topic is dit leuk en aardig, maar het zegt niet zoveel.

Tja, ik sta met mijn paard in 'polderland' . Land achter is waar koeiengras, lopen ook vleeskoeien op. De NRPS'ers die daarop staan hebben een buikje, maar degene die goed vet zijn krijgen simpelweg nooit training.
Als ik mijn Fries daarbij zet, dan heb ik de poppen aan het dansen. Ze wordt móddervet en ze doet het er niet goed op, ook is het te merken aan het hooi van dat land, maar daar hebben wij het op stal mee te doen. Erg irritant .
Toch, dat gras is niet volledig. Liksteen erbij hangen wordt niks, die wordt meteen verobert door de andere paarden en daar doe ik het niet voor. Die paarden bijten er allemaal brokken vanaf; dus daar ga ik ook niet gezamelijk een cent aan uitgeven Verward
Om die rede voer ik haar met mate bij, met aanvullende supplementen. Heb Kruidenmelagne van Hoba Cultura, sowieso HMP Horse (Hoestkruiden), meer een medicijn is dat. En rond najaar geef ik meestal een kuurtje Echinacea of iets, voor der weerstand. En rond verharen een kuurtje Omega Olie Ja .

xafir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:24

mijn lusitano wordt ook snel mager
het is nogal een drukte schopper en ondanks dat hij altijd overdag buiten staat eet hij heel weinig gras hij is nogal in de weer met andere paarden kijken uitlokken en vooral veel spelen.

hij krijgt 1 schep muesli en 2x 1/2 brok 1/2 vijfgranenmix
smorgens droog hooi en savonds kuilgras
en weidegang.

en ziet er nu weer goed uit
verder krijgt hij na t werk altijd appels en wortels
een verwend ventje dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 18:41

Voerschema hier gewijzigd.
Stalperiode is helaas nu al officieel begonnen, boer wil mijn tank niet meer op z'n land.

Dagelijks 5 kg Hooi, 0.5 kg Muesli (Treurniet), binnenkort over op Equiral trouwens. Schepje HMP Horse, schepje Kruiden, scheutje olie en binnenkort dagelijks 2 handjes Luzerne.

En daarnaast wortels. Dus net zo verwend als bovenstaand; Maar dan een verwend dametje Clown

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 06:48

mijn zwaarwarmbloeden krijgen amper wat te vreten. Orbaldo krijgt het meeste. hem rijd ik bijna dagelijks erg fanatiek (z dressuur) en hij dekt.
Hij krijgt 's morgens 1,5 schep brok en 's avonds 1,5 schep muslie. en een halve plak hooi ( ik voer van die grote balen dus een halve plak is ongeveer gelijk aan 2 plakken van zo'n kleinbaaltje)

De merrie's krijgen als ze zo rond de 9 maanden dracht zitten hetzelfde.
maar anders krijgen ze 1 schep brok en 1 schep muslie. Hooi krijgen ze allemaal hetzelfde.. en eigenlijk zijn ze nog wel een beetje dik *LOL*
Overdag staan ze op een heeeeeel kaal weiland. Alleen de merrie's met veulens gaan op echt gras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 20:55

Ik vind 1 Kilo Biks en 1 Kilo Muesli met daarnaast hooi nog een behoorlijk wat Tong uitsteken ; Maar dat kan aan mij liggen!

Als ik dat Katie voer ontploft ze denk ik. Clown
Maargoed, die loopt ook niet op hoog niveau. Is wel drachtig trouwens, maar zit nog niet in der laatste maanden.

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 00:03

Mijn 2,5 jarige staat 24/7 in een mooie volle weide (jaja, wij hebben nog steeds lekker vers gras, heerlijk dat veengrond Haha! ) hij doet geen barst, alleen maar groeien, toch wordt hij niet dik, hij blijft mooi constant. Binnenkort gaan ze 's avonds weer op stal, op stro, overdag blijven ze het gehele jaar door naar buiten gaan.
Uiteraard krijgt meneer ook een beetje brok wanneer ze weer op stal komen en wanneer hij aan het werk moet wordt dit natuurlijk opgebouwd.

tottaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 21:11

in vergelijking krijgt mijn paard erg veel!:O
sochtends en savonds 2,5 kg, 0,5 kg muesli, appel worten en wat de mensen van de manege hem nog allemaal toestoppen!:):)
maar hij is niet dik! elke dag 1,5 uur rijden en het is er weer af Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 11:39

Jaike schreef:
Mijn 2,5 jarige staat 24/7 in een mooie volle weide (jaja, wij hebben nog steeds lekker vers gras, heerlijk dat veengrond Haha! ) hij doet geen barst, alleen maar groeien, toch wordt hij niet dik, hij blijft mooi constant. Binnenkort gaan ze 's avonds weer op stal, op stro, overdag blijven ze het gehele jaar door naar buiten gaan.
Uiteraard krijgt meneer ook een beetje brok wanneer ze weer op stal komen en wanneer hij aan het werk moet wordt dit natuurlijk opgebouwd.
paa

Had ik ook met mijn paard toen. Die groeide als kool met dat gras en in de stalperiodes onberkt ruwvoer, met daarnaast in kleine hoeveelheid wat muesli met een vitaminesupplement.
Alleen is ze altijd wel een forse dame geweest, maar zeker niet moddervet.