Darwin onderschat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Re: Darwin onderschat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:36

Heb Kroonjuweel enkele jaren van dichtbij meegemaakt en hij is heel erg ril. Zeker de verkeerdste niet qua karakter in de omgang, maar gauw op z'n tenen getrapt en erg op z'n hoede. Kon onder het zadel van gaan als de brandweer omslaan in recht overeind er de brui aan geven Ja. Denk dat Mireille het juist verwoord heeft met 'complex' Haha! .

Die keer in Groenekan was ik erbij, toen was 'ie niet bepaald lief nee Bloos, was middenin een langere lastige periode.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:47

En had absoluut kwaliteit maar niet genoeg om dat complexe te compenseren. En zo zijn er meer hengsten en die woorden op natuurlijke wijze uitgerangeerd, men gaat er steeds minder mee dekken . Door ervaring wijzer...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:49

Hij fokte ook nog weinig maat, als dat niet het geval geweest was had hij wel meer gedekt denk ik.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:56

De moeder van Belisar is ook niet groot. Goede merrie. Maar de volle zus van Kroonjuweel was net zo. En de belisars die ik kende (1 uit Nimmerdor en 1 uit Pastrocio) en de belisar waar ik bijna mee verongelukte (aan lang teugeltje met wegstappen in de binnenbak uit het niets omhoog springen en op de rug gaan, ambulance erbij en paard afgemaakt, was al de zoveelste keer, ik had hem om te proberen voor de verkoop en longeerde hem een tijdje en ging er dus voor het eerst op) en de belisar die bij Judy stond, allemaal levensgevaarlijk. Ook voor een prof. door de onberekenbaarheid.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:02

Daarmee ook gevaarlijk voor hunzelf die dieren trouwens... maar dat is allemaal heel offtopic

We hebben het over Darwin, en JA die is onderschat.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:08

Moet je een Belisar topic openen Haha!

Maar de vraag is wanneer je nu dat bloed zou willen gebruiken (Darwin dus) waar moet je dan naar zoeken.

Paddox vindt ik niet erg overtuigend doorfokken, alhoewel hij nu misschien passender merries gaat krijgen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:20

Paddox zou goed een eindproduct kunnen zijn, de toekomst zal dat leren.

Darwin zou ik durven gebruiken met een merrie als jouw oude Saar... die vererft van nature altijd het gouden draadje... bij zo'n merrie gaf Darwin rust en tact en voldoende bot en body.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:27

Ouwe Saar Hamer

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:29

Hahahahahahaha je weet wel wat ik bedoel:

Ik bedoel de beste merrie van GAG xx ooit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:34

Je bedoelt Saar haar mama, toch denk ik dat je geen gelijk hebt ik heb daar altijd bloed op gezet je bent zo weer terug bij F1.
Saar zelf vind ik veel moeilijker, maar ik heb nog een paar maanden om daarover te denken.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:35

Ik kende een Darwin nakomeling die op zijn vierde al een nette passage deed (hij had zoveel aanleg en was zo leergierig, dat het eigenlijk vanzelf ging) dat beestje had zo'n super karakter, was pikzwart alleen was ie maar 1.60. Nu zal hij ongeveer 10 zijn, hij is nu rond de 1,65 en loopt geloof ik ZII (dit is wat ik als laatst van hem gehoord heb).
Voor de rest eigenlijk weinig van Darwin gezien.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:40

sarabande schreef:
Je bedoelt Saar haar mama, toch denk ik dat je geen gelijk hebt ik heb daar altijd bloed op gezet je bent zo weer terug bij F1.
Saar zelf vind ik veel moeilijker, maar ik heb nog een paar maanden om daarover te denken.

Maar de beste Darwins kwamen ook niet uit direct bloederige paarden, maar uit Formateurs x volbloed en dan gelders of Usselo x volbloed en dan gelders bijvoorbeeld.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:43

En uiteraard bedoel ik de kampioensmerrie...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:56

Mireille1970 schreef:
En uiteraard bedoel ik de kampioensmerrie...

Bloos Bloos

Maar het probleem is dat ik met een hele korte rijpaardlijn zit door allemaal omstandigheden. Saar haar zusters zijn of verongelukt, of er wordt niet mee gefokt of ze zijn misbruikt door er een totaal niet passende hengst op te zetten en niet een keer maar alleen maar.
Dus als de lijn voortgezet wordt is er alleen maar Saarke en daarom ben ik zo geinteresseerd in dit soort bloed als van Darwin.
Dus hengsten die massa en bot en Rittigkeit doorgeven, want dat laatste wil ik niet op inleveren.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:02

Weet je wat een gave Darwin was ook:
Harwin (geexporteerd, darwin x cartoonist)
En die van Tim Coomans, ook geexporteerd, dekt nu in USA.

FrancisvdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:04

Ik heb nu even geen paarden. Maar ik weet wel dat als ik weer een paardje ga kopen in de toekomst ik toch de voorkeur heb voor een paard uit een Darwin merrie. Is misschien stom maar door de positieve ervaringen trek je daar toch meer naar toe en ik toch heb genoeg paarden gereden of gehad met verschillende bloedlijnen.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:18

toch denk ik dat het niet echt aan vaderlijn Darwin ligt dat ze zo makkelijk zijn, maar vooral aan de merrie lijn.

Volgens mij zijn er helaas geen andere goedgekeurde hengsten in deze lijn te vinden. Vaderlijnen worden dikwijls overschat IMO. Voor mijn gevoel maakt de merrie grotendeels de dienst uit, en met een aanparing kan evt geprobeerd worden iets toe te voegen.

marky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:27

Mireille 1970 schreef:

Maar de beste Darwins kwamen ook niet uit direct bloederige paarden, maar uit Formateurs x volbloed en dan gelders of Usselo x volbloed en dan gelders bijvoorbeeld.

Idar van Theo Hanzon is een Darwin x Tangelo xx en loopt Grand Prix. Dus niet alle beste paarden van Darwin komen uit niet-bloederige paarden...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:54

Een kennis heeft uit haar huis-tuin-en-keuken-merrie twee Darwins gefokt..... Hij heeft die merrie echt superdesuper verbeterd, allebei hele fijne sportpaarden.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:29

marky schreef:
Mireille 1970 schreef:

Idar van Theo Hanzon is een Darwin x Tangelo xx en loopt Grand Prix. Dus niet alle beste paarden van Darwin komen uit niet-bloederige paarden...

En daarachter?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:30

Aimee schreef:
Een kennis heeft uit haar huis-tuin-en-keuken-merrie twee Darwins gefokt..... Hij heeft die merrie echt superdesuper verbeterd, allebei hele fijne sportpaarden.

Wat voor merrie?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:42

Ik ken diverse nakomelingen van diverse goede vaders uit een Darwin merrie maar allemaal simpele gewone beesten.

Idar is dan de enige die ik zelf ken die ik leuk vind. Denk niet dat Darwin me verder zo kan bekoren eigenlijk. En waarom zou Paddox zijn talent van Darwin afkomen en niet gewoon van Ferro?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:00

Suzanne F. schreef:
Ik ken diverse nakomelingen van diverse goede vaders uit een Darwin merrie maar allemaal simpele gewone beesten.

Idar is dan de enige die ik zelf ken die ik leuk vind. Denk niet dat Darwin me verder zo kan bekoren eigenlijk. En waarom zou Paddox zijn talent van Darwin afkomen en niet gewoon van Ferro?

Hij zal ook genoeg van Ferro hebben hoor... Absoluut.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:19

Suzanne F. schreef:

Van de combinatie denk ik, maar als je het in % bekijkt zijn er aanzienlijk meer succesvolle Darwins dan Ferro's Knipoog

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:27

sarabande schreef:
Suzanne F. schreef:

Van de combinatie denk ik, maar als je het in % bekijkt zijn er aanzienlijk meer succesvolle Darwins dan Ferro's Knipoog

Daar komen dan de 2 specifieke eigenschappen van de paarden kijken:

1. KARAKTER
2. Gezondheid Knipoog