welk veulen voor goede investering

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: welk veulen voor goede investering

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:15

Aankoop net veulen: 3000 euro
Opfokkosten : gemiddeld 1500 per jaar ( mocht je zelf land hebben zal het wat goedkoper zijn, maar reken dan nog dik 800 euro)

Bij drie jaar oud heeft het dier gemiddeld tussen de 3000 en 4500 euro gekost, plus aanschaf is tussen de 6 en 7.5 duizend euro.

En dan is nog niet aangereden of niets.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:19

Een mooi en bekend gezegde is:

mensen met paarden hebben de hemel op aarde,
maar als ze komen te sterven valt er niets te erven....

Er zijn maar weinig mensen die echt rijk worden van de paarden volgens mij...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:40

dozo schreef:
Veulen...goede investering....HAHAHAHAHA!!!
Ze kosten alleen maar geld!!!

Nou ik heb anders vreselijk goed geboert met mijn veulens (aangekocht en gefokt) Knipoog

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:42

Pipo schreef:
Aankoop net veulen: 3000 euro
Opfokkosten : gemiddeld 1500 per jaar ( mocht je zelf land hebben zal het wat goedkoper zijn, maar reken dan nog dik 800 euro)

Bij drie jaar oud heeft het dier gemiddeld tussen de 3000 en 4500 euro gekost, plus aanschaf is tussen de 6 en 7.5 duizend euro.

En dan is nog niet aangereden of niets.

Maar een echt goede 3,5 jarige netjes aangereden moet dan ook wel zo'n 17,5 duizend euro op kunnen brengen als ie gezond is en je er zuinig op bent geweest!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:50

Mireille1970 schreef:

Maar een echt goede 3,5 jarige netjes aangereden moet dan ook wel zo'n 17,5 duizend euro op kunnen brengen als ie gezond is en je er zuinig op bent geweest!!

Ja maar hoe groot is de kans dat je die koopt of fokt Clown

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:52

De kans dat het beste dier op 3 jaar oud bij nader inzien kwalijk de 3.000 euro waard is waarvoor het ooit gekocht is, is vele malen groter....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:52

MissHIS schreef:
Goed lezen Sarabande, de vraag is WELK veulen is een goede investering.

Over goed lezen gesproken ik zeg dus op de vraag welk veulen, geen veulen.
Wat Mireille zegt is meer hoop dan zekerheid, het kan altijd, maar voor hetzelfde geld gaat alles fout.
Pipo natuurlijk koopt VDL die op omdat ze als 2 1/2 jarige hengst niet meer te betalen zijn als zij ze willen hebben en ze de mogelijkheid hebben ze in bulk op te fokken, daar komt altijd iets goeds uit.
Als zij zoals MissHIS suggereert dat mogelijk is, van te voren zouden weten welke geld opbrachten zouden ze er veel minder kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:54

sarabande schreef:
MissHIS schreef:
Goed lezen Sarabande, de vraag is WELK veulen is een goede investering.

Over goed lezen gesproken ik zeg dus op de vraag welk veulen, geen veulen.
Wat Mireille zegt is meer hoop dan zekerheid, het kan altijd, maar voor hetzelfde geld gaat alles fout.
Pipo natuurlijk koopt VDL die op omdat ze als 2 1/2 jarige hengst niet meer te betalen zijn als zij ze willen hebben en ze de mogelijkheid hebben ze in bulk op te fokken, daar komt altijd iets goeds uit.
Als zij zoals MissHIS suggereert dat mogelijk is, van te voren zouden weten welke geld opbrachten zouden ze er veel minder kopen.

Dan zijn we het toch volledig met elkaar eens Knipoog

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:57

Het gaat er mijns inziens meer om dat je geen enkele consessie moet doen als je een goede koopt met het oog die te verkopen.

Gewone zijn er zat te koop.

Maar het is de kunst die echte te vinden en dan te kopen.

Een 3jarige van vanaf prijzen van 17,5 duizend euro zijn er zat hoor. Dat is in de regelgeving op een hele nette opfokhandelstal heel normaal geld. En dan gaan ze echt niet allemaal naar de USA hoor.

Tuurlijk is het geen zekerheid, maar je hebt een hoop zelf in de hand. Niet met fokken, wel met kopen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:57

Met fokken ook wel maar dan moet je niet uit emotie fokken maar echt puur met een doorgewinterde supermerriestam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:59

Mireille1970 schreef:

Tuurlijk is het geen zekerheid, maar je hebt een hoop zelf in de hand. Niet met fokken, wel met kopen.

BEn ik met je eens. Echter is het voor de meeste mensen niet weggelegd om goed veulens te selecteren. Dat is moeilijk genoeg.

En daarmee is het voor de meeste mensen, die later gewoon lekker op Z nivo of minder willen meedraaien, verstandiger om een fijne driejarige te kopen.

Tja..........nou zijn die ook amper te vinden Clown

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:00

Tuurlijk koop je als je iets op wilt fokken het beste dat binnen jouw budget mogelijk is. Ik weet zeker dat mensen op veilingen 10 keer meer betaald hebben voor veel mindere veulens dan ik vorig jaar, of MisHiss waarschijnlijk.
Dat is niet de vraag, dat ligt voor de hand
Het gaat erom of het een goede investering is??? Waarschijnlijk niet, misschien wel?????

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:04

Pipo schreef:
Mireille1970 schreef:

BEn ik met je eens. Echter is het voor de meeste mensen niet weggelegd om goed veulens te selecteren. Dat is moeilijk genoeg.

En daarmee is het voor de meeste mensen, die later gewoon lekker op Z nivo of minder willen meedraaien, verstandiger om een fijne driejarige te kopen.

Tja..........nou zijn die ook amper te vinden Clown

En hoe komt dat? Omdat dat die fijne veulens waren die duurder waren en nu duur zijn. Ga maar eens een fijne (echt fijne) 3 jarige kopen, ketsgezond, dan mag je wel een dikke portemonnaie hebben.

Men stelt steeds hogere eisen. Ieder gezond kwpnertje wordt wel Z. Ook die gewonere hoor.

Ik zie hier op bokt zo vaak foto's van paarden met mensen die er heeeeeeeeel gelukkig mee zijn. Nou super toch!! Mens tevree, paard tevree. Maar ik zou er vaak voorbij lopen. (geen aanval hoor gewoon mijn mening)

Wil je iets kopen om weer te verkopen is het niet voldoende om er zelf blij mee te zijn, maar is het van belang dat je een bril van een ander opzet en heel kritisch bent.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:05

sarabande schreef:
Tuurlijk koop je als je iets op wilt fokken het beste dat binnen jouw budget mogelijk is. Ik weet zeker dat mensen op veilingen 10 keer meer betaald hebben voor veel mindere veulens dan ik vorig jaar, of MisHiss waarschijnlijk.
Dat is niet de vraag, dat ligt voor de hand
Het gaat erom of het een goede investering is??? Waarschijnlijk niet, misschien wel?????

Als je echt een heel fijn dier gekocht hebt wat veel mee heeft dan zou ik durven zeggen "waarschijnlijk wel, als er niets gebeurt onderweg"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:11

Ik denk eerder dat het komt, omdat van die 10.000 veulens die we in Nederland fokken er maar heel weinig echt goede bijlopen.

En alles wat goed lijkt word door de hengstenhouder opgekocht.

En de betere paarden, komen pas op latere leeftijd uit de verf. Dat is nou inmiddels al zo vaak aangetoond.

Die beesten die op jongere leeftijd voor lomp geld over de balk gaan, worden over het algemeen gekocht door rijke amerikaanse vrouwtjes, die het koppie zo fantastisch vinden. De paarden met veel potentie worden uberhaupt niet echt verkocht op die leeftijd.

En dus.......de markt voor mooie correcte fijn te rijden paarden is groot. En daar valt echt wel veel geld in te verdienen, ik denk heel wat meer, dan in de toppers.

Want volgens mij maak je die nog steeds.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:29

Je koopt geen veulen voor investering, maar voor de lol van het opfokken
Je gaat al die zorg en tijd niet in een lelijk oninteressant dier stoppen, want die kost evenveel zorg, tijd en geld natuurlijk.
Ik probeer altijd zo goed mogelijk op te fokken, veel beweging alles op tijd bijhouden.

Als je dan later ziet dat ze het goed doen geeft dat voldoening, dat is ook belangrijk.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 19:02

Hmmm ..toch raar dan dat de grote hengstenboeren en handelaren allemaal met een spulletje aan huis staan (huis ,stallen goede bak ,stapmolen ) en met een ferme mercedes rondtuffen en ook met de mooiste vrachtwagens rondrijden ...weinig te verdienen in de paarden ???Nee hoor je moet alleen de juiste weg weten ...en hoe groter je investering ...hoe beter je eraan verdient gaat hier toch ook een beetje op

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 19:07

libke schreef:
Hmmm ..toch raar dan dat de grote hengstenboeren en handelaren allemaal met een spulletje aan huis staan (huis ,stallen goede bak ,stapmolen ) en met een ferme mercedes rondtuffen en ook met de mooiste vrachtwagens rondrijden ...weinig te verdienen in de paarden ???Nee hoor je moet alleen de juiste weg weten ...en hoe groter je investering ...hoe beter je eraan verdient gaat hier toch ook een beetje op

Je geeft jezelf al antwoord
TS is geen grote handelaar, noch hengstenboer, dat is het perspectief van waaruit gereageerd wordt.
Die GROTE mannen stellen hier niet zon vraag.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 19:41

Met veel geld kun je veel geld maken... dat is vaak het probleem...

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 20:01

Pipo: zeker merrieveulens zijn altijd te koop of te ruil bij VDL. Ze hebben mij ook aan Aholdsina geholpen en dat voor een hele nette prijs. Dat zo’n merrieveulen op een juist adres terechtkomt, is immers ook in hun voordeel. Als ik een rekensom maak voor mijn zelfgefokte jaarling, dan heeft zij mij in januari 2008 (geboren in febr 2005) zo’n 3600 euro gekost. Dan reken ik best royaal (incl. prof. opfok van nov 2005 t/m jan 2008, ontwormen, regelmatig hoefsmid, inenting etc). Natuurlijk kunnen er altijd onverwachte kosten bijkomen, en heb je geen garantie dat ze op de foto’s goed is. Maar dat is het risico.

Sarabande: ik zeg niet dat ik weet welk veulen later veel geld op gaat brengen, dat kan niemand voorspellen. Ik heb alleen gezegd dat ik mijn best heb gedaan om een veulen te selecteren waarbij het risico, door eerder genoemde aanwezige pluspunten, beperkt blijft. Bij veulens kan je eigenlijk alleen maar selecteren op verwachting, dus dan zorg ik er graag voor dat die verwachting ook daadwerkelijk ergens op gebaseerd is.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 21:52

MissHIS schreef:
Sarabande: ik zeg niet dat ik weet welk veulen later veel geld op gaat brengen, dat kan niemand voorspellen. Ik heb alleen gezegd dat ik mijn best heb gedaan om een veulen te selecteren waarbij het risico, door eerder genoemde aanwezige pluspunten, beperkt blijft. Bij veulens kan je eigenlijk alleen maar selecteren op verwachting, dus dan zorg ik er graag voor dat die verwachting ook daadwerkelijk ergens op gebaseerd is.

Dan zijn we het toch eens Knipoog

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:20

Leuk topic.. Bloos
Wij kopen eigenlijk alleen maar hengstveulens en dan 2 per jaar.. En ik moet zeggen dat we best leuke paarden hebben en voor niet teveel geld..
Als ik bv mijn driejarige, nu ruin, bekijk dan had ik hem nu nooit meer kunnen kopen zou veels te duur geweest zijn voor ons..
Maar nu heb ik hem (en hou ik hem Haha! ) en heb er een ontzettend leuk paard aan die vast in de toekomst een goed sportpaard gaat worden.. en dan misschien ooit eens goed verkocht kan worden ..
En er kan altijd wat met je paard gebeuren en op de foto kan hij ook niet goed zijn maar dat is het risico wat je neemt als je veulens koopt ... dus het kan een goede investering zijn, maar een stukje geluk moet je er wel bij hebben Ja

Ps wij zijn nog op zoek naar een hengstveulen dressuurgericht voor bij onze net aan gekochte Houston x Royal Dance veulen .. Cool

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:39

Pipo schreef:
Mireille1970 schreef:

Ja maar hoe groot is de kans dat je die koopt of fokt Clown

vrij groot moet je t wel goed doen! Haha!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:01

Kajanus schreef:
Leuk topic.. Bloos
Wij kopen eigenlijk alleen maar hengstveulens en dan 2 per jaar.. En ik moet zeggen dat we best leuke paarden hebben en voor niet teveel geld..
Als ik bv mijn driejarige, nu ruin, bekijk dan had ik hem nu nooit meer kunnen kopen zou veels te duur geweest zijn voor ons..
Maar nu heb ik hem (en hou ik hem Haha! ) en heb er een ontzettend leuk paard aan die vast in de toekomst een goed sportpaard gaat worden.. en dan misschien ooit eens goed verkocht kan worden ..
En er kan altijd wat met je paard gebeuren en op de foto kan hij ook niet goed zijn maar dat is het risico wat je neemt als je veulens koopt ... dus het kan een goede investering zijn, maar een stukje geluk moet je er wel bij hebben Ja

Ps wij zijn nog op zoek naar een hengstveulen dressuurgericht voor bij onze net aan gekochte Houston x Royal Dance veulen .. Cool

Kijk, en dat is toch super leuk!! En als je ze dan wel zou verkopen voor goed geld heb je toch een leuke investering.

Maar nogmaals: hou of koop dan geen "gewone". (die haal je er echt wel uit, kijk hier op bokt alle veulens na, hoeveel zou je er willen hebben, vaak op 1 hand te tellen, blijf kritisch)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:05

Effe vraagje, laatst zei iemand dat hij baalde dat er van 2 van zijn 4 veulens merrie waren. Merrieveulens zijn minder waard. Klopt dat? WAnt dat lijkt me echt stug hoor. We praten hier over kwpnveulens.