Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
dozo schreef:Veulen...goede investering....HAHAHAHAHA!!!
Ze kosten alleen maar geld!!!
Pipo schreef:Aankoop net veulen: 3000 euro
Opfokkosten : gemiddeld 1500 per jaar ( mocht je zelf land hebben zal het wat goedkoper zijn, maar reken dan nog dik 800 euro)
Bij drie jaar oud heeft het dier gemiddeld tussen de 3000 en 4500 euro gekost, plus aanschaf is tussen de 6 en 7.5 duizend euro.
En dan is nog niet aangereden of niets.
Mireille1970 schreef:
Maar een echt goede 3,5 jarige netjes aangereden moet dan ook wel zo'n 17,5 duizend euro op kunnen brengen als ie gezond is en je er zuinig op bent geweest!!
MissHIS schreef:Goed lezen Sarabande, de vraag is WELK veulen is een goede investering.
sarabande schreef:MissHIS schreef:Goed lezen Sarabande, de vraag is WELK veulen is een goede investering.
Over goed lezen gesproken ik zeg dus op de vraag welk veulen, geen veulen.
Wat Mireille zegt is meer hoop dan zekerheid, het kan altijd, maar voor hetzelfde geld gaat alles fout.
Pipo natuurlijk koopt VDL die op omdat ze als 2 1/2 jarige hengst niet meer te betalen zijn als zij ze willen hebben en ze de mogelijkheid hebben ze in bulk op te fokken, daar komt altijd iets goeds uit.
Als zij zoals MissHIS suggereert dat mogelijk is, van te voren zouden weten welke geld opbrachten zouden ze er veel minder kopen.
Mireille1970 schreef:
Tuurlijk is het geen zekerheid, maar je hebt een hoop zelf in de hand. Niet met fokken, wel met kopen.
Pipo schreef:Mireille1970 schreef:
Tuurlijk is het geen zekerheid, maar je hebt een hoop zelf in de hand. Niet met fokken, wel met kopen.
BEn ik met je eens. Echter is het voor de meeste mensen niet weggelegd om goed veulens te selecteren. Dat is moeilijk genoeg.
En daarmee is het voor de meeste mensen, die later gewoon lekker op Z nivo of minder willen meedraaien, verstandiger om een fijne driejarige te kopen.
Tja..........nou zijn die ook amper te vinden
sarabande schreef:Tuurlijk koop je als je iets op wilt fokken het beste dat binnen jouw budget mogelijk is. Ik weet zeker dat mensen op veilingen 10 keer meer betaald hebben voor veel mindere veulens dan ik vorig jaar, of MisHiss waarschijnlijk.
Dat is niet de vraag, dat ligt voor de hand
Het gaat erom of het een goede investering is??? Waarschijnlijk niet, misschien wel?????
libke schreef:Hmmm ..toch raar dan dat de grote hengstenboeren en handelaren allemaal met een spulletje aan huis staan (huis ,stallen goede bak ,stapmolen ) en met een ferme mercedes rondtuffen en ook met de mooiste vrachtwagens rondrijden ...weinig te verdienen in de paarden ???Nee hoor je moet alleen de juiste weg weten ...en hoe groter je investering ...hoe beter je eraan verdient gaat hier toch ook een beetje op
MissHIS schreef:Sarabande: ik zeg niet dat ik weet welk veulen later veel geld op gaat brengen, dat kan niemand voorspellen. Ik heb alleen gezegd dat ik mijn best heb gedaan om een veulen te selecteren waarbij het risico, door eerder genoemde aanwezige pluspunten, beperkt blijft. Bij veulens kan je eigenlijk alleen maar selecteren op verwachting, dus dan zorg ik er graag voor dat die verwachting ook daadwerkelijk ergens op gebaseerd is.
) en heb er een ontzettend leuk paard aan die vast in de toekomst een goed sportpaard gaat worden.. en dan misschien ooit eens goed verkocht kan worden ..
Pipo schreef:Mireille1970 schreef:
Maar een echt goede 3,5 jarige netjes aangereden moet dan ook wel zo'n 17,5 duizend euro op kunnen brengen als ie gezond is en je er zuinig op bent geweest!!
Ja maar hoe groot is de kans dat je die koopt of fokt
Kajanus schreef:Leuk topic..![]()
Wij kopen eigenlijk alleen maar hengstveulens en dan 2 per jaar.. En ik moet zeggen dat we best leuke paarden hebben en voor niet teveel geld..
Als ik bv mijn driejarige, nu ruin, bekijk dan had ik hem nu nooit meer kunnen kopen zou veels te duur geweest zijn voor ons..
Maar nu heb ik hem (en hou ik hem) en heb er een ontzettend leuk paard aan die vast in de toekomst een goed sportpaard gaat worden.. en dan misschien ooit eens goed verkocht kan worden ..
En er kan altijd wat met je paard gebeuren en op de foto kan hij ook niet goed zijn maar dat is het risico wat je neemt als je veulens koopt ... dus het kan een goede investering zijn, maar een stukje geluk moet je er wel bij hebben![]()
Ps wij zijn nog op zoek naar een hengstveulen dressuurgericht voor bij onze net aan gekochte Houston x Royal Dance veulen ..