[discussie] Fokken met Zomereczeem patienten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Re: [discussie] Fokken met Zomereczeem patienten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:41

Nee ik begrijp je inderdaad niet.

Al steken alle stamboeken hun kop in het zand wil niet zeggen dat een serieuze fokker dat ook doet, die houdt wel degelijk rekening met erfelijke gebreken en zal niet fokken met een merrie met zomereczeem zolang er nog voldoende gezonde merrie's aanwezig zijn.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:43

Huh, ik stuurde net een link over het Friezenstamboek waar ze er onderzoek naar deden en concludeerden dat het erfelijk is.....

enne

ec·zeem (het ~, eczemen)
1 jeukende huiduitslag

volgens de Dikke van Dale, maar misschien wil je die ook in twijfel trekken. Exceem kent'ie niet.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:48

O, weer iets bij geleerd.

Ik ben nog niet volledig overtuigd over de erfenis van eczeem. Ik zou blij zijn als er een middel op uit gevonden werd. Vooral om mijn paard dan te kunnen helpen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:55

Desiree schreef:
O, weer iets bij geleerd.

Ik ben nog niet volledig overtuigd over de erfenis van eczeem. Ik zou blij zijn als er een middel op uit gevonden werd. Vooral om mijn paard dan te kunnen helpen.

Zelfs al ben je niet volledig overtuigd zoals jij dan nog neem je het risico niet? Nogmaals: Bij twijfel niet inhalen, en hier hebben we het dan nog eens over levende wezens!

Jijzelf zegt het niet te doen, dus wat dat betreft ben je ook overtuigd genoeg lijkt me.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 23:03

Ik ben niet overtuigd. Ik weet ook niet of ik het risico zou nemen (misschien wel niet hoor) als ik mijn eczeemmerrie zou houden. In principe heb ik merries om een keer een veulen mee te fokken. Deze merrie was voor de handel bedoeld en daar blijf ik bij. Dus ga ik daar zowiezo niet mee fokken.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:38

Mijn mening: niet mee fokken om een hoop narigheid te voorkomen. Helemaal als het niet zeker is of het wel of niet erfelijk is. Dat soort kwalen kan je beter uit de weg gaan.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 21:30

Ze hebben in Wageningen onderzoek gedaan naar erfelijkheid van zomereczeem bij Friezen en Shetlanders. Hun conclusie is dat het wel erfelijk is. Hierbij hebben ze gekeken naar klinische verscheinselen en de genen als black box genomen.
Er waren hengsten die significant meer nakomelingen hadden met zomereczeem dan andere.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 22:29

Wat is eczeem dan? Ik woon in een omgeving waarin alle optimale factoren aanwezig zijn waardoor een paard wordt aangezet tot schuren. In een jaar waarin minder insecten zijn schuren ze niet maar dit jaar heb ik alles aan het schuren, dat zijn paarden die in het verleden ergens anders stonden en het schuurgedrag helemaal niet vertoonden. Overigens schuren ze alleen de staart de manen niet.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 11:11

De merrie waar mijn zus op rijdt heeft ook last van zomerexzeem. Vorig jaar schuurde ze haar staart tot bloedens toe open, allerei middeltjes geprobeerd, maar niks hielp. Nu loopt ze met een exzeemdeken op en tot nu heeft ze niet geschuurd. Dit lijkt voor haar dan ook de beste oplossing. Ze heeft al 1 veulen gehad, die heeft er nog geen last van. Het is de bedoeling om er nog meer mee te gaan fokken, het is qua beweging een geweldige merrie. Het is wel zielig, als je ziet hoe de merrie vorig jaar schuurde, maar nu heeft ze er helemaal geen last meer van. Ik weet persoonlijk niet of ik ermee zou fokken, er is natuurlijk wel een risico.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 11:36

Ik heb zelf een "zomereczemer". Nu 11 jaar, pas 4 jaar klachten. Maar ik vrees dat hij niet erg oud zal worden.

Ik tref alle maatregelen die ik kan (boett, donkere dichte stal met ventilatiesysteem, smeren, wassen, streng op dieet houden etc etc) en nog kan ik hem maar met moeite "goed" houden. (2 jaar terug was een beetje minder eten en de boett erop nog afdoende).

Ik snap niet dat mensen het risico willen nemen dat een dier zo'n trieste aandoening erft van zijn/haar ouders.

Volgens de DA is jeuk nog erger dan pijn....... dus wat doe je zo'n dier aan? En waarom?

Brisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:45

Ikzelf zou het ook niet doen, maar als ik zoals hierboven lees dat het paard het op 7jarige leeftijd heeft ontwikkeld, kunnen er al wel veulens mee gefokt zijn toch? Dus het lijkt mij dat compleet uitschakelen niet mogelijk is. Je denkt een 'gezonde' merrie te hebben, fokt 1 of 2 leuke veulens en dan krijgt ze plots jeuk....

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 16:41

Ja dat is inderdaad lastig. De merrie waar ik het over had heeft dus ook al een veulen gehad, maar toen wist de eigenaar nog niet dat ze exzeem had.....

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 16:45

100% voorkomen kan je het niet. Maar je kunt er wel zoveel mogelijk aan doen om het te voorkomen.

Dat geldt natuurlijk voor meer erfelijke aandoeningen of de aanleg daarvoor, als je het als veulen al wist...........

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:43

Ik heb toch mijn twijfels bij de erfelijkheid in sommige gevallen.

Ik heb pas een mooie KWPN merrie gekocht, moeder ken ik, die heeft geen eczeem, komt uit een hele goede moederlijn. Vader is een KWPN stamboekhengst en niet een van de minsten.

En jawel hoor: ze blijkt eczeem te hebben!

Waar komt dat dan vandaan? Moeten we concluderen dat haar vader eczeem vererft en dat hij en zijn zonen moeten stoppen met dekken (zou nogal een slagveld worden!). Moeten we haar moederlijn afkeuren? Er zouden veel merriehouders veel geld kwijt zijn.

Ik denk niet dat je die conclusie zomaar mag trekken. Bij fjorden, shetlanders ed zal er wel een erfelijke component bij zijn. Maar van wie mijn paardje het heeft zou ik niet weten...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:16

Freya_bokt schreef:

Ik heb pas een mooie KWPN merrie gekocht, moeder ken ik, die heeft geen eczeem, komt uit een hele goede moederlijn. Vader is een KWPN stamboekhengst en niet een van de minsten.

Waar komt dat dan vandaan? Moeten we concluderen dat haar vader eczeem vererft en dat hij en zijn zonen moeten stoppen met dekken (zou nogal een slagveld worden!). Moeten we haar moederlijn afkeuren? Er zouden veel merriehouders veel geld kwijt zijn.

Ik denk niet dat je die conclusie zomaar mag trekken. Bij fjorden, shetlanders ed zal er wel een erfelijke component bij zijn. Maar van wie mijn paardje het heeft zou ik niet weten...

Geheel mee eens. Ik betwijfel het ook bij mijn merrie. Ze heeft nog 5 broers en zussen, ik zou wel willen weten of een van hen het ook heeft.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:11

men zegt niet voor niks 'recessives are forever' Knipoog. Of in het nederlands, een recessieve eigenschap kan heel lang onzichtbaar 'meeliften' om dan zichtbaar te worden. Meestal zijn problemen geen dominante vererving waarbij je makkelijk kan zeggen dat wanneer de vader of de moeder het heeft de kinderen het ook hebben.

Jouw merrie heeft het wél en zal het gen voor eczeem zéker doorgeven, misschien zullen haar kinderen niet zichtbaar eczeem krijgen maar ze zijn wel allemaal drager van dat gen. Dat wil je toch niet?

Geen idee waarom je die vader of de moederlijn wil uitschakelen, maar je kunt in ieder geval vader én moeder een aantekening achter hun naam geven. Zij zijn dráger van het gen voor eczeem. Wanneer je ze combineert met niet-dragers zal er niks 'uiterlijks' gebeuren, wanneer je ze combineert met dieren die ook drager zijn dan is de kans groot dat je weer een veulen fokt wat eczeem heeft.

Niemand die een eczeempaard heeft zou dit vergrote risico willen overdragen aan een andere eigenaar. Toch?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:13

bovendien kan zomereczeem erfelijke factoren en omgevingsfactoren hebben...
Bij bijvoorbeeld kanker zijn erfelijke factoren betrokken, maar dat wil niet zeggen dat als het bij jou in de familie niet voorkomt het jou niet kan overkomen...

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:44

Mijn merrie is een Andalusier van een vrij zeldzame Cartujano bloedlijn. Ik heb haar bewust gekocht om mee te fokken. Bij de stoeterij had ze nergens last van. In haar familie komt geen eczeem voor, voor zover na te gaan want verder terug kwamen ze uit spanje waar de mugjes niet voorkomen. Ik koop haar, verplaats haar naar de bossen, zet haar op een vet bemeste wei, geef haar ineens eiwitrijke brok en brood, een wormenkuur en een inenting en ze heeft veel stress want is ineens verhuisd voor het eerst in haar leven. gevolg.... ontzettend schuren!
Nu staat ze op een niet bemeste wei, niet in de bossen, eiwitarme brok.... ze schuurt een beetje, nét iets vaker als de andere paarden hier, maar je ziet het niet eens aan haar manen of staart. Ik heb haar een dek op maar dat veranderd het schuren niet echt. ze doet het alleen savonds even en soms sochtends ook even (24 uur p/d buiten met inloopstal). Wél is het een gewoonte geworden. Verveelt ze zich in de winter dan gaat ze haar staart schuren. Doordat ze onder een eczeemdeken staat reageert ze zonder deken veel meer op ongedierte.
Ik ben ervan overtuigd dat er nooit echt zomereczeem was geconstateerd als ik haar nooit had verplaatst. Ook denk ik dat andalusiers (waarbij zomereczeem ook vrij vaak voorkomt) van oorspong gewoon niet resistent zijn tegen de mugjes omdat ze in spanje niet zitten.
Ze is nu gedekt. Ik moet zeggen dat ik het niet had gedaan als ze hele erge eczeem had gehad. Maar ben me er wel bewust van dat ze nooit meer in een bosrijke omgeving kan staan in de zomer omdat ik haar dat niet aan wil doen, de kans bestaat namelijk altijd dat ze meer gaat schuren. Nu staat ze temidden van preivelden (wel in een omgeving die verder wel slecht is voor paarden met eczeem.)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:40

In de vorige Hoefslag stond dat het aantal lijders snel toeneemt, als ik het me goed herinner werd er zelfs gesproken over 50% in Engeland.
Als dat waar is, is het gen bij heel veel paarden aanwezig, maar zijn het de omstandigheden die bepalen of het manifest wordt. Dat is op zich natuurlijk bekend, maar wat als het hier ook richting 50% gaat door de slechter wordende omstandigheden? Gaan we dan 50% van de merries in de ban doen?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:01

Ik denk dat veel mensen die ooit een zomereczemer gehad hebben, zich dan heel hard achter de oren gaan krabben of ze wel zo veel risico willen lopen om weer zo'n brok ellende aan te schaffen.

Als de percentages echt zo hoog zouden komen te liggen, denk ik niet dat ik nog een paard ga kopen.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:53

Ik heb zelf het grote vermoeden dat niet enkel (of niet zozeer) de erfelijke aanleg de boosdoener is. Allergie kan zich ook ontwikkelen als het veulen gedurende zijn ontwikkeling niet voldoende is bloot gesteld aan risico's en/of te vroeg is afgespeend. Ik denk dat veulens die opgroeien in risico gebieden zoals een bos in staat zijn om genoeg anti lichamen aan te maken en een resistentie op te bouwen tegen de allergie. Dat zie je bijvoorbeeld al bij Ijslanders uit Ijsland en Andalusiers uit Andalusie waar de muggen niet voorkomen en een hele andere manier van paarden houden wordt gehanteerd. Laat je de veulens daarbij ook nog eens minimaal 8 maanden bij de moeder zogen perk je het risico nog eens eens zoveel in aangezien moedermelk met niets valt te vervangen. Te vroeg afspenen en vervolgens 24-7 toegang tot kuil is in mijn inziens totaal ondergeschikt. De samenstelling van merriemelk begint te veranderen tussen ik meen ergens de 6e en de 8ste maand en dat zet zich door en wordt steeds minder tot het veulen niet meer zoogt. Om het kort uit te leggen went het systeem van het veulen dus geleidelijk aan het afspenen omdat de melk minder voedzaam wordt en hij geleidelijk aan meer en meer uit andere voedingsbronnen moet halen. Speen je een veulen prompt af op een leeftijd van minder dan 6 maanden en knal je hem vervolgens met een hoop andere in de opfok waar ze het veelal moeten doen op kuil en vette brok dan werk je zoiets gewoon in de hand. Het hele systeem van het veulen dat volop in ontwikkeling is krijgt daardoor een verschrikkelijke klap te verwerken. Niet moeilijk dat je allergieën ontwikkeld... dat is eigenlijk heel logisch.

Een gelijkaardig procedée zie je terug bij kinderen, een té hygiënische omgeving werkt allergieën net in de hand, omdat ze tijdens hun ontwikkeling geen anti lichamen voor deze lichaamsvreemde bezoekers hebben moeten ontwikkelen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:06

Goh, daar heb je goed over nagedacht. Ik vind daar wel iets in zitten! By the way, mijn eczeemmerrie is met 4 maanden gespeend, veel mensen vinden dat aan de vroege kant. Ik wil mijn veulens nu bij voorkeur wat langer bij de moeder laten.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:19

Freya_bokt schreef:

Waarom zou het bij fjorden, shetlander e.d, wel erfelijk zijn, maar bij jouw K.W.P.N niet? Ik denk dat het per paard verschillend is, niet per ras? Daarom reageren paarden met eczeem ook niet allemaal hetzelfde op middeltjes, maar allemaal anders, omdat de factoren (gevoeligheden) anders zijn.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:20

toverpaardje schreef:
Freya_bokt schreef:

Waarom zou het bij fjorden, shetlander e.d, wel erfelijk zijn, maar bij jouw K.W.P.N niet? Ik denk dat het per paard verschillend is, niet per ras? Daarom reageren paarden met eczeem ook niet allemaal hetzelfde op middeltjes, maar allemaal anders, omdat de factoren (gevoeligheden) anders zijn.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:51

toverpaardje schreef:

Blijkbaar nemen mensen liever risico met hun (duurgekochte of dierbare?) merrie dan dat ze de merrie uit de fokkerij halen. Allerlei excuses worden er verzonnen waarom het bij de eigen merrie de aanleg voor eczeem niet erfelijk zou zijn.

Voorlopig zal er dus rustig doorgefokt worden en hoe dat over een x-aantal jaren gaat uitpakken?
Misschien vinden we het dan heel normaal dat het merendeel van de paarden alleen met Boett deken de wei in kan?
Of dat ze allemaal aangepast voer moeten krijgen?

Bovendien blijft een groot deel geloven dat als de ouders geen eczeem hadden het geen erfelijke kwestie is. Het is maar wat je wilt geloven en welke risico's je wilt nemen met levende wezens denk ik.