Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Desiree schreef:O, weer iets bij geleerd.
Ik ben nog niet volledig overtuigd over de erfenis van eczeem. Ik zou blij zijn als er een middel op uit gevonden werd. Vooral om mijn paard dan te kunnen helpen.
Freya_bokt schreef:Ik heb toch mijn twijfels bij de erfelijkheid in sommige gevallen.
Ik heb pas een mooie KWPN merrie gekocht, moeder ken ik, die heeft geen eczeem, komt uit een hele goede moederlijn. Vader is een KWPN stamboekhengst en niet een van de minsten.
En jawel hoor: ze blijkt eczeem te hebben!
Waar komt dat dan vandaan? Moeten we concluderen dat haar vader eczeem vererft en dat hij en zijn zonen moeten stoppen met dekken (zou nogal een slagveld worden!). Moeten we haar moederlijn afkeuren? Er zouden veel merriehouders veel geld kwijt zijn.
Ik denk niet dat je die conclusie zomaar mag trekken. Bij fjorden, shetlanders ed zal er wel een erfelijke component bij zijn. Maar van wie mijn paardje het heeft zou ik niet weten...
Freya_bokt schreef:Ik heb toch mijn twijfels bij de erfelijkheid in sommige gevallen.
Ik heb pas een mooie KWPN merrie gekocht, moeder ken ik, die heeft geen eczeem, komt uit een hele goede moederlijn. Vader is een KWPN stamboekhengst en niet een van de minsten.
Waar komt dat dan vandaan? Moeten we concluderen dat haar vader eczeem vererft en dat hij en zijn zonen moeten stoppen met dekken (zou nogal een slagveld worden!). Moeten we haar moederlijn afkeuren? Er zouden veel merriehouders veel geld kwijt zijn.
Ik denk niet dat je die conclusie zomaar mag trekken. Bij fjorden, shetlanders ed zal er wel een erfelijke component bij zijn. Maar van wie mijn paardje het heeft zou ik niet weten...
toverpaardje schreef:Freya_bokt schreef:Ik heb toch mijn twijfels bij de erfelijkheid in sommige gevallen.
Waarom zou het bij fjorden, shetlander e.d, wel erfelijk zijn, maar bij jouw K.W.P.N niet? Ik denk dat het per paard verschillend is, niet per ras? Daarom reageren paarden met eczeem ook niet allemaal hetzelfde op middeltjes, maar allemaal anders, omdat de factoren (gevoeligheden) anders zijn.
toverpaardje schreef:Waarom zou het bij fjorden, shetlander e.d, wel erfelijk zijn, maar bij jouw K.W.P.N niet? Ik denk dat het per paard verschillend is, niet per ras? Daarom reageren paarden met eczeem ook niet allemaal hetzelfde op middeltjes, maar allemaal anders, omdat de factoren (gevoeligheden) anders zijn.