Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Vippie schreef:Dan vrees ik het ergste voor je, dat is nl wat ik al aan je had geschreven en dat is dat ze toch echt gechipt moeten worden om op een keuring te mogen verschijnen.
dat is een vorm van discriminatie, en volgens mij mag dat volgens de wet niet

roosje84 schreef:Hier nog een stukje uit een foldertje van Virbac(ontworming):
Chip per 1 januarie verplicht:
Per 1 jan 2007 dienen alle paarden in Nederland voorizen te zijn van een chip en paardenpaspoort. Dat betekent dat alle paarden die ouder zijn dan 7 mnd op 1 jan 2007 en die nog niet eerder een chip kregen ten behoeve van sport of fokkerij nu nog voor een het eind van het jaar gechipt moeten worden. Is een paard NIET gechipt dan:
1)is vervoer over de weg niet toegstaan(ook NIET voor slacht of destructie!!!!)
2)Kan er geen behandeling plaatsvinden met medicijnen waarvan geen wachtijd voor het paard werd vastgesteld
3)en kan het paard niet verhandeld worden
Ook staat er in het stukje dat het MInisterie van LNV meer gaat controleren op het navolgen van de chipverplichting
ik heb gisteren nog met de PVV gebeld omdat we een veulen hebben gekocht die nog bij zijn moeder is en die we niet gechipt willen hebben... geen probleem, even een briefje schrijven naar de PVV en je krijgt ontheffing en degene die normaal komt chippen die kan dan haren trekken, die in het daarvoorbestemde zakje doen en opsturen naar het van Haeringen laboratorium, en dan krijg je een sticker en die moet in je paspoort komen... dus wat is het probleem..
Marigold schreef:brief is gepost, ik ben benieuwd of ik om te beginnen ontheffing krijg van het chippen van de PVV

Kajanus schreef:roosje84 schreef:Hier nog een stukje uit een foldertje van Virbac(ontworming):
Chip per 1 januarie verplicht:
Per 1 jan 2007 dienen alle paarden in Nederland voorizen te zijn van een chip en paardenpaspoort. Dat betekent dat alle paarden die ouder zijn dan 7 mnd op 1 jan 2007 en die nog niet eerder een chip kregen ten behoeve van sport of fokkerij nu nog voor een het eind van het jaar gechipt moeten worden. Is een paard NIET gechipt dan:
1)is vervoer over de weg niet toegstaan(ook NIET voor slacht of destructie!!!!)
2)Kan er geen behandeling plaatsvinden met medicijnen waarvan geen wachtijd voor het paard werd vastgesteld
3)en kan het paard niet verhandeld worden
Ook staat er in het stukje dat het MInisterie van LNV meer gaat controleren op het navolgen van de chipverplichting
Nou zo zwart wit is het niet hoor,ik heb gisteren nog met de PVV gebeld omdat we een veulen hebben gekocht die nog bij zijn moeder is en die we niet gechipt willen hebben... geen probleem, even een briefje schrijven naar de PVV en je krijgt ontheffing en degene die normaal komt chippen die kan dan haren trekken, die in het daarvoorbestemde zakje doen en opsturen naar het van Haeringen laboratorium, en dan krijg je een sticker en die moet in je paspoort komen... dus wat is het probleem..
![]()
En er is echt geen dierenarts die je weigert te helpen.
maccie schreef:indd kan je ontheffing krijgen maar ik vind chippen niet zo probleem.. paard is toch even net wat makkelijker terug te vinden bij evt diefstal. hoeveel paarden werden er al wel niet door chip gevonden. dna, ja dan zal je hem zelf moeten vinden. meeste mensen zullen zo paard dan gewoon een chip geven.

roosje84 schreef:IK ga met Viv...als je paard iets breekt en ze moeten bijv een ijzeren pen erin zetten gaat ej tochy ook niet zeggen(weet niet of dat kan hoor)sorry maar het is niet lichaamseigen????
en als het al wel kan een pin ergens in zetten dan is het in het belang van het paard, omdat je hem beter wil laten worden.. En het belang van een chip is er niet.. ja de regering wil wel weten wie er allemaal eigenaar is van een paard/pony.Citaat:vippie
Of kijk eens naar weggelopen katen en honden, die zijn dmv hun chip ook zo weer bij hun baasje terug te brengen, gek genoeg hoor je daar nooit iemand over zeuren en klagen.