friese kruisingen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: friese kruisingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:09

HAha ja, nou precies!

Iedereen denkt het nu te weten, maar als de poster nou zelf meteen even erbij had gezet waarom ze die uitspraak doet, is het wat makkelijker praten Haha!

wendyvsteene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:11

Ik heb een friese hengst al een paar keer gekruisd met een arabische merrie, andersom dus als jij wilt doen maar lijkt me een prima combinatie. Uithoudingsvermogen en trekkracht vermengen. De paardjes die eruit komen zijn koel in het hoofd en enorm werkwillig. En bovendien ook nog mooi om te zien. Als je op onze site kijkt en info-onze paarden aanklikt zie je er 3. Inky, Jazz en Kiara.
Succes er mee.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:25

Ik heb een kruising Fries x KWPN. Ik ben van mening dat kruisen met Friezen prima is, waarom niet? Het Friese ras wordt er echt niet minder door in mijn ogen. Mensen die een Fries willen kopen gaan toch wel voor een rasechte Fries. Ik persoonlijk wilde geen rasechte Fries maar op mijn kruising ben ik echt verliefd.

Je zit met Friese kruisingen niet in het vaarwater van het Friese stamboek en de markt wordt er echt niet minder door, in mijn ogen kunnen kruisingen juist iets bijdragen. Friezen kunnen ook een aantal minpunten hebben en door te kruisen kun je die minpunten verminderen. Een fokker hoort sowieso altijd goed te kijken of de vader en moeder (en de vader -en moederlijn) goed bij elkaar passen, of je nu kruist of niet. Als kruisingen zo moeilijk te verkopen zijn, waarom zijn er dan zoveel mensen die juist een kruising hebben? Je wordt verliefd op een paard of niet en dan doet de kruising er niet meer toe. Je kijkt naar karakter, bouw en of het paard de capacieteiten heeft voor het doel wat jij voor ogen hebt en niet te vergeten budget. Ik heb liever een kruising die 100 % is dan een paard met prachtige papieren maar met een zwakker rug of wat dan ook. Dan maar geen Gibraldi onder mijn bips hihi.

Anyway, meet mijn kruising:

http://www.mijnalbum.nl/Foto=CRALDA67

http://www.mijnalbum.nl/Foto=IIJEFQTX

http://www.mijnalbum.nl/Foto=TG4N3VYH

Ik hoop dat de foto's het doen!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 14:16

Pletje123 schreef:
HAha ja, nou precies!

Iedereen denkt het nu te weten, maar als de poster nou zelf meteen even erbij had gezet waarom ze die uitspraak doet, is het wat makkelijker praten Haha!

Ik vind het veulen gewoon niet zo in verouding..(klein lijfje en heel brede nek)
Sorry als ik het mis heb...
Ik wil daarbij niemand kwetsen of beledigen..
Ik zou friezen nooit kruisen, vind het te gevaarlijk..
Maar dat moet je zelf weten natuurlijk..
Soms komt er iets moois uit, maar ik vind de kans te groot dat er iets "raars" uitkomt.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 14:38

Ik geef je gelijk. Vaak is de eerste generatie een echte mix. In sommige gevallen hebben ze dan net van beide partijen het mooie, en veel gevallen is de combinatie minder mooi.

En dan gaat het over het F1 product. Als je verder gaat fokken met dat F1 product dan kan er best wat leuks uit komen Lachen Maar dan ben je dus al wat generaties verder.

Juliette_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:41

fries x arabier!

zie onderschrift !

heel fijn dier, met veel front en aparte maar zeker mooie uitstraling!

nobillity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:44

een fries x arabier is ook heel mooi:)

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:41

ambertjuhh, dat is idd een zeer geslaagde kruising Knipoog lekker ding :p

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 19:05

Sees schreef:
Ik heb een kruising Fries x KWPN.

Als ik de foto's zo zie had je ook gewoon een Tinker kunnen kopen.... Knipoog

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 07:30

Het paard van Sees is duidelijk luxer dan een Tinker en heeft ook niet het rastypische (enorme) behang.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 08:20

Adil als jij mijn paard op een tinker vindt lijken, heb je volgens mij nog nooit een tinker en een Fries/KWPN naast elkaar gezien en zie je daardoor het verschil misschien niet. Tot nu toe hebben vooral leken (sorry als dit beledigend overkomt) gedacht dat mijn paard een tinker is Knipoog . Maar goed het kan zijn dat de foto's wat optisch bedriegend overkomen. Mensen kijken altijd alleen maar naar de bonte tekening en scharen dan alles maar onder de verzamelnaam voor bonte paarden 'tinker'.

Er zijn toch écht duidelijke verschillen. Ten eerste is mijn paard eigenlijk te groot voor een tinker, ten tweede stellen zijn sokken en manen niks voor, zijn bouw is die van zijn Friese mama en zijn karakter van zijn KWPN papa (af en toe komt dus echt het bloed naar boven Haha! ). Daarbij heeft hij de gangen van een KWPN paard met net iets meer knieactie. Maar goed, nogmaals, de foto's kunnen misschien een vertekend beeld geven maar geloof me, mijn paard is allesbehalve een tinker (niet dat er iets mis is met tinkers maar dat is hij gewoon absoluut niet).
Laatst bijgewerkt door Sees op 21-08-06 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 08:43

@HedwidG: Leuke foto's! Ja Hoe groot is je pony?

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:13

Ik heb net een 11 dagen oude Fries×Andalusier gekocht prachtig paardje vooral omdat ik er mee wil gaan mennen en dan komt een fries toch echt wat te kort in de marathon.

Hier enkele foto`s haar moeder is een stermerrie Fries van 20 en haar vader is een goedgekeurde andalusier hengst zam(staat bij marktplaats bij paarden overig onder andalusier)

http://www.mijnalbum.nl/Album=F48LWNB6

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:28

Annemariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:33

Op marktplaats staat een Fries x appaloosa! (veulen)
Heel aparte combinatie, maar zeer leuk om te zien.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:43

Ik heb als verzorgpony een Fries/Welsh gehad. Echt een geweldig beest met ontzettend veel humor.

Jewel en Kelly

Afbeelding

Kelly en ik

Afbeelding

Een nogmaals Kelly en ik

Afbeelding

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:54

Sees schreef:
Adil als jij mijn paard op een tinker vindt lijken, heb je volgens mij nog nooit een tinker en een Fries/KWPN naast elkaar gezien en zie je daardoor het verschil misschien niet. Tot nu toe hebben vooral leken (sorry als dit beledigend overkomt) gedacht dat mijn paard een tinker is Knipoog . Maar goed het kan zijn dat de foto's wat optisch bedriegend overkomen. Mensen kijken altijd alleen maar naar de bonte tekening en scharen dan alles maar onder de verzamelnaam voor bonte paarden 'tinker'.

Er zijn toch écht duidelijke verschillen. Ten eerste is mijn paard eigenlijk te groot voor een tinker, ten tweede stellen zijn sokken en manen niks voor, zijn bouw is die van zijn Friese mama en zijn karakter van zijn KWPN papa (af en toe komt dus echt het bloed naar boven Haha! ). Daarbij heeft hij de gangen van een KWPN paard met net iets meer knieactie. Maar goed, nogmaals, de foto's kunnen misschien een vertekend beeld geven maar geloof me, mijn paard is allesbehalve een tinker (niet dat er iets mis is met tinkers maar dat is hij gewoon absoluut niet).

Ehm....jullie hebben denk ik nog nooit van sarcasme gehoord.....verder weet ik natuurlijk het verschil tussen een KWPNér en een Tinker wel...maar zoals ik al zei, ik was sarcastisch......

Maar goed, ik snap nog niet waarom men met Friezen kruist....ik blijf het bloed vergallen vinden..... Huilen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:00

Citaat:
Maar goed, ik snap nog niet waarom men met Friezen kruist....ik blijf het bloed vergallen vinden.....

Als je nagaat dat de Fries bijna uitgestorven was en door kruisingen weer een opmars heeft kunnen maken.
Dus zuiver Friesbloed bestaat eigelijk niet eens meer, als je dna onderzoek zou hebben, komen er heel wat andere barokke rassen bovendrijven.

Waarom wij een kruising Fries veulen hebben gekocht, is puur sporttechnisch.
Het samengesteld mennen met een pure Fries in het enkelspan, is leuk maar om hogerop te komen heb je toch iets meer bloed nodig.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:04

Aha Adil18, dat was me niet helemaal duidelijk Bloos .

Ik blijf er echter bij dat het kruisen met Friezen niks af doet aan het 'echte' Friese ras. Waar zijn alle 'Friezenliefhebbers' zo bang voor. De kruising zal heus het Friese ras niet opslokken of andersom. mensen die op zoek zijn naar een Fries, zijn niet op zoek naar een kruising en andersom.

mienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:10

Annemariet schreef:
Op marktplaats staat een Fries x appaloosa! (veulen)
Heel aparte combinatie, maar zeer leuk om te zien.

Ha, over 2 jaar hoop ik dat er bij ons ook een Fries X appaloosa is Haha!

Allemaal hele leuke kruisingen trouwens!

tankalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:54

hoe heet ook alweer een kruising tussen een Arabisch Volbloed en een fries dat had tog een speciale naam of zo iets met een aofzo:P Pling

spencer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:09

Hallo shelltje
Wat leuk jij hebt een dochter van Lucie gekocht, ze is jaren in ons bezit geweest, heb je ook al foto's v/h veulen ?

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:17

arabofries?

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:19

@spencer, je kan "shelltje" ook een privebericht sturen, dat doe je dan door bij haar bericht op "pm" te drukken.. Misschien handig Knipoog