[TI] verbrande neus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:27

ben er achter waarom het toch zo goed gaat dit jaar mede door de schaduw natuurlijk. Maar wij hebben dus een enorm stoffige paddock en hoe balen het ook is voor de rest van zijn lichaam (daar hangt dagelijks een donkerbruine stofzandlaag als deken overheen) maar hoofd is daar dus ook mee bedekt! Resultaat GEEN VERBRANDING!!!! echt super!

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:44

Ariebren schreef:
Naar aanleiding van de baby olie.
Het voordeel van een olieachtige substantie is dat het in de huid trekt. Het wordt veel bij baby's gebruikt bij luier uitslag.
De zonnebrand middelen geven een beschermlaag op de huid.
Hier blijft dus alle vuil en mest aan vast plakken.
Mest is een zuur produkt, dus tast de pH van de huid aan.
De huid pH moet neutraal zijn om zich zelf te beschermen.
Met zonnebrand smeren vererger je volgens mij juist het probleem.
Ochtend dauw op het gras reageert ook zuur.
Dus verzwakt ook de huid.

Vandaag ben ik wezen kijken naar een van mijn merries, die dit jaar bij iemand anders op de wei staat.
Bij mij heeft ze vijf jaar lang geen verbrande / korsten neus gehad.
Nu heeft ze het wel.
De twee ander paardjes daar staan ook met een verbrande neus.
Het verzorg meisje heeft haar netjes verzorgd en is ook bezig geweest met zonnebrand.
De wei wordt goed bijgehouden vwb mest ruimen.
Er wordt ook kunstmest gestrooid.
Het gras is vrij kort, dus stekelig.

Ziet iemand hierin een overeenkomst??

Mijn paarden aan huis staan op paddocks zonder gras.
Geen een heeft een neus met korsten, zelfs de Cremello Quarter jaarling niet.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:23

Gras wordt nat van de dauw, dauw blijft op de neus zitten, zon verschijnt en druppels vocht werken als vergrootglas, voila VERBRANDEN!!

Mijne stond voorheen ook op gras nu nog maar paar keer per week en pas vanaf de middag. Geen kunstmest dus zoals voorheen. Naar mijn idee gaat vette zonnebrand ook warm/heet worden door de zon, glimmen en daar is de grip van de zon weer op het huidje. Smeer dan sunblock, dat lijkt me beter beschermen tegen verbranden. Ook geen uierzalf, dat is ook doorzichtig en vettig.

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:37

Ik ben heel benieuwd wat er nu gebeurd met vijf merries die bij mij staan.
Gisteren zijn ze alle vijf op een wei gezet met pas gemaaid gras.
2 de Pinksterdag is er gemaaid en woensdag is er gekuild en 's avonds is er nog een flinke vracht koeien mest overheen gegaan.
Er staat vrijwel geen onkruid op deze wei.
Op dit moment zijn de neusjes schoon en hebben geen korsten.
Vanaf zaterdag gaat de zon weer schijnen en wordt het weer warm.
Tussen die vijf merries lopen er twee die een paar jaar geleden wel een "verbrande" neus hebben gehad.
Ik ben heel benieuwd wat er nu gaat gebeuren.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:47

Ik ben echt heel tevreden over de zonnebrand creme van zwitsal!
Ik was eigenlijk iets te laat met insmeren, tot ik ermee begon had hij al korstjes aan de zijkant van zn neus. Dan was ongeveer een weekje geleden, toen het net zo warm begon te worden.
Toen heb ik 's morgens zwitsal zonnebrand factor 30 erop gedaan en 's avonds ook nog eens, elke dag. En vandaag, na die hittegolf, zijn de korstjes helemaal weg en zijn er ook geen nieuwe meer bij gekomen! Terwijl hij vorig jaar zijn hele neus kapot had van zelfs nog minder zon dan nu! Dus voor ons werkt het

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:52

MysticTinker,
Wil je ook aangeven op wat voor wei hij nu loopt??
En wat voor wei vorig jaar??
Ik ben zo benieuwd of daar een conclusie uit getrokken kan worden.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 19:01

Hij loopt nu in een uitloopstal. 's Nachts loopt hij alleen op het zand en overdag van 10 tot 6 kan hij ook de wei in. In de wei is geen schaduw. Ze gaan heel af en toe de stal in voor wat hooi, maar meestal staan ze op wei. En het gras is ongeveer twee vingers hoog, dus ze zitten niet met hun neus helemaal in het gras.

Op de vorige stal gingen ze van 8 tot 7 de wei op. Daar stond heel weinig gras, een paar kale plekken er tussen, en daar hebben we ook wat hooi neergelegd. De helft van de wei was schaduw, maar daar stonden ze weinig in, omdat het hooi in de zon lag meestal.
We hebben ze toen af en toe ingesmeerd met een nivea zonnebrand spray, maar niet elke dag en het bleef ook niet goed genoeg zitten.

Dus volgens mij is de zwitsal toch een stuk beter, en zowiezo beter dan helemaal niet insmeren.
Ik heb nu een nieuwe tube met factor 50, wel erg duur, 15 euro, maar het is t waard

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 19:32

Wat betreft het weide-verhaal, mijn tinker heeft in verschillende soorten weides gestaan de afgelopen jaren.
Op een rijke weide waar aan 1 kant schaduw was, niet verbrand.
Op een wat kalere weide vol met bomen en vrij veel onkruid, niet verbrand.
Op een wat vollere weide zonder schaduw, ietsje verbrand.
Bovenstaande weides stond hij allemaal 24/7 op.
En nu op een weide met kort gras, maar wel dicht gras, geen schaduw, niet verbrand. Nu staat hij overdag buiten, 's nachts op stal.

mickydo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:31

Bij Kane smeer ik zijn hele neus 2 keer per dag ( s;ochtends en s'avonds ) in met uiercreme . Werkt geweldig en hij vindt het gelukkig niet meer zo erg als de 1e paar keer. Zonnebrand creme likte hij er steeds af ( ja ik weet het raar paard ) . De uiercreme laat hij met rust. Zijn roze huidje blijft nu roze gelukkig ! zonnebrand creme van zwitsal heb ik nog nooit geprobeerd ga ik ook eens proberen . me potje uiercreme is nu tocfh al bijna op.