[TI] Hoe krijg ik mijn tinker schoon en hoe houd je haar schoon?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:40

moet je ook je spullen aan de kant zetten Berdien! hihi Fijn dat je haar iets witter hebt gekregen. Vanish gooi ik niet tegen mijn paard aan

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:48

Ze stonden aan de kant, maar ja.. Jes had besloten om ook die kant op te gaan
Heb het er ook niet tegen aan gegooid, alleen haar staart erin gehangen, nog tot onder haar staart wortel. Daar is het ook het geelst/verkleurtst.
maar ik geloof dat die haren gewoon zo in en in verkleurd zijn, dat ze maar gewoon uit moeten groeien ofzo. Maar wat witter kon, is witter!

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:57

viewtopic.php?f=53&t=606314
mijn wasbeurt-pics

Dus vanish uit een potje en dan soppie maken? Okido
Lukt het met vanish in sprayvorm ook?

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 08:08

Ja, want ik heb je foto's bekeken, en Jessie heeft précies diezelfde gele gloed over haar staart, en die is nou al een stuk schoner
Poeh geen idee! Dat hebben wij thuis ook wel, je zou het kunnen proberen, dopje eraf, scheutje in de emmer, flink soppen en dan staart erin hangen?
Gisteravond nog Jes bewondert, maar ze is toch echt wel witter geworden Knappe Tink!

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:22

Ben vandaag een pot vanish gaan kopen: stond ik me daar toch te kijken: zoveel soorten
Spraysoorten heb ik laten staan, ben voor een potje gegaan, maar daar hebben ze ook 3 soorten van Multi, max en crystal white...
Je raadt het al: ik ben voor het laatste gegaan voor extra witte was
Gebruiken jullie handschoenen hiervoor? Staat namelijk wel op de verpakking dat contact met huid niet ok is en gevoelige types kunnen best handschoenen gebruiken

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 08:40

Jaa ik heb toen ook even staan puzzelen hoor! Ik heb geloof ik de multi, omdat Jessie haar staart multi vies was haha. Crystal white heb ik toen niet gezien..
Neuh, ik had geen handschoenen aan. Gewoon volle emmer, schep erin gegooid (ik doe de volgende keer wel minder, schuimen dat spul! ) en haar staart erin gesopt. Had er verder ook geen last van o.i.d.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:09

okei fijn, anders moest ik ook eerst nog handschoenen gaan kopen
dus geen volledige schep nemen

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:02

Eehh nee, had ik wel gedaan, het schuimt dan wel geweldig, maar ik geloof dat ietsje minder ook wel kan En anders kun je er altijd nog bij in gooien

grid

Re: Hoe krijg ik mijn tinker schoon en hoe houd je haar scho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 21:52

las elders op bokt ook over nieuw middel van cowboy magic

hier: viewtopic.php?f=69&t=600294&hilit=

zilvershampoo werkte voor say's manen ook erg goed maar die waren niet zo vies/ geel als sommige witte staarten ...

en biotex ook nog steeds goed spul en betadineshampoo maakt ook mooi wit (eerst geel en dan wit )

vuurtoren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 22:04

wij hebben sinds drie weken een tinkerveulen en als ik zie wat ons te wachten staat dan kan ik heel wat opsteken hier misschien kan ik hem aflakken dan pakt er niets op (geintje) waar ben ik aan begonnen ik denk dat hij maar lekker vies mag zijn we zien wel jij succes met je wasbeurt en laat het resultaat eens zien
gr. annita

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 08:13

Ik was ook alleen voor een wedstrijd/ show of zo verder gewoon poetsen en ja na de winter en ze weer in haar zomervacht komt dan was ik een keer om als het "wintervuil en stof"(zo noemen wij dat altijd) eruit te krijgen

Ben wel blij dat Say een donkere staart heeft (dat heb ik ook altijd gezegd NOOIT een lichte staart )

Jaimyliefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:58

sommigen van jullie zijn echt driemaal geflipt. vanish chloor glassex en bleekmiddel?? wtf!! ik ga mezelf toch ook niet wassen met vanish... kan nooit goed zijn voor mn huid. is hartstikke sterk en bijtend (het zla maar op een wondje komen...). er bestaat niet voor niets shampoo!! wij hebben stain remover shampoo. betadine werkt ook. maar dan gewoon lekker puur pakken. ontsmet betadine... is ook niet slecht voor de huid..!! en dan inwrijven tot het lekker schuimt... in laten trekken, en uitspoelen daarna met shampoo nog een keer dr over heen. als het echt erg is nogmaals betadine. ook witspray kopen is hndig. hebben ze in alle ruitershops denk ik wel. dat spray je op de huid laat je in trekken en dan er af vegen met spons... en weg is vlek!! met schoonmaakmiddelen zou ik niet proberen dat is namelijk niet voor niets gemaakt voor voorwerpen...!

* edit: head en shoulders is heel goed voor paarden met huidschilfers, en gevoelige huid enz... anti roos shampoo van sebamed is ook goed (voor de gevoelige hoofd huid)
Laatst bijgewerkt door Jaimyliefje op 19-06-06 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Irissje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 20:03

Heb geen zin om 3 pagina's door te spitten.. maar ik gebruikte bij de sokken altijd: Zilvershampoo (kruidvat eigenmerk) en babyshampoo ook kruidvat eigenmerk..even goed insoppen en inlaten werken! Wel HEEL GOED naspoelen...groetjes,

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 20:47

Jaimy, ze gebruiken bleek en vanish voor de staartharen, daar zit geen vlees...
Head & Shoulders is ook geen paardenshampoo, haal je ook een vetlaag mee weg. Witspray zou ik zelf overigens niet op de huid sprayen maar op de vacht, die is tenslotte vies en de huid houdt je dan zoals die hoort.

Vuurtoren, de meeste tinkers hier mogen ook lekker vies blijven hoor. Slechts voor een wedstrijd/keuring of show zullen ze gewassen worden, voor de rest lekker als stinkie door het leven

Floob

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 23:36

Tjonge wat lastig allemaal. Voor Tarquin gebruiken we gewoon mensen shampoo en veel water, en we wassen altijd nadat hij hard gezweet heeft.

Kan even de foto van voor de wedstrijd vinden, hier hebben we al de cross gedaan
Afbeelding

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 23:37

Jaimyliefje schreef:
sommigen van jullie zijn echt driemaal geflipt. vanish chloor glassex en bleekmiddel?? wtf!! ik ga mezelf toch ook niet wassen met vanish... kan nooit goed zijn voor mn huid. is hartstikke sterk en bijtend (het zla maar op een wondje komen...). er bestaat niet voor niets shampoo!!

Hoezo? Ik was mezelf dagelijks met chloor, bleekmiddel gebruik ik voor mijn haar, wordt je heerlijk schoon van

Ik ben anders volledig bij zinnen hoor.... Als je goed gelezen had dan zou je zien dat dat soort spul inderdaad niet op de huid gebruikt worden maar voor de staart. Ik denk niet dat ook maar iemand hier zo stom is om zijn paard met bleekmiddel o.i.d. in te smeren.

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 07:23

Supertje schreef:
Jaimyliefje schreef:
sommigen van jullie zijn echt driemaal geflipt. vanish chloor glassex en bleekmiddel?? wtf!! ik ga mezelf toch ook niet wassen met vanish... kan nooit goed zijn voor mn huid. is hartstikke sterk en bijtend (het zla maar op een wondje komen...). er bestaat niet voor niets shampoo!!

Hoezo? Ik was mezelf dagelijks met chloor, bleekmiddel gebruik ik voor mijn haar, wordt je heerlijk schoon van

Ik ben anders volledig bij zinnen hoor.... Als je goed gelezen had dan zou je zien dat dat soort spul inderdaad niet op de huid gebruikt worden maar voor de staart. Ik denk niet dat ook maar iemand hier zo stom is om zijn paard met bleekmiddel o.i.d. in te smeren.

Maar zo drama is dat niet, als het 1 keer per jaar gebeurd. Maar soms doe ik dat wel eens voor de manen en sokken.
Ontsmet namelijk ook nog eens erg goed, werkt tegen beestjes, jeuk etc.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 08:32

Ik sop mezelf ook altijd met Vanish En schóón dat ik ben!

nee inderdaad, er staat duidelijk dat het echt voor de staart haren, ónder de staart wortel is.

head&shoulders is ook best agressief, zeker die anti-roos. (of is h&s allemaal tegen roos? )

en net zoals Cheveyo al zei.. het is maar een paar keer per jaar dat ze écht helemaal in het sop gaan. Jessie zeker, met het ontbreken van wedstrijden en keuringen Zij blijft in de zomer vooral wit door afspuiten na het zweten.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 08:56

Ik moest even hard zoeken maar Angel ziet er normaal gezien dagdagelijks (in de winter ) zó uit:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=PHHNLDV6

Ik vrees dat ik zo niet op een keuring moet aankomen
Dat betekent dat ze gemiddeld 1x per jaar grondig gewassen wordt oh god wat moet dat erg zijn!

Er zijn weldegelijk mensen die bleekwater en zuurstofwater op hun hoofd gebruiken om hun haar te bleken. Goed is het niet, maar dood ga je er ook niet van...

Verder staat in dit hele topic nergens dat die schoonmaakmiddelen ergens anders gebruikt worden dan op het onderste deel van de staart, maar ik denk dat je het gerust eens op vel zou mogen gebruiken. Als je nadien maar goed uitspoelt!!! Jij gaat toch ook geen erge ziektes krijgen door je huis te poetsen met bleekwater?

In principe mag je niet eens mensenshampoo op je paard gebruiken omdat die te erg ontvetten...
Bepaalde shampoo's (zoals h&s anti roos) hebben ook een vrij krachtige en ietwat blekende werking (op wit paardenhaar althans)
de witmakers zoals canter coat whitener zijn ook niet de liefste goedjes: alles wat zo snel wit maakt, moet gewoon blekend en agressief zijn. of je dan whitener of vanish gebruikt, maakt volgens mij niet veel uit
(weetje: mijn moeder gebruikt zoiets als vanish, maar voor vieze vlekken op onze witte rijbroeken gebruikt ze canter coat whitener omdat dat beter werkt... )

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:07

Leonoor schreef:

Maar zo drama is dat niet, als het 1 keer per jaar gebeurd. Maar soms doe ik dat wel eens voor de manen en sokken.
Ontsmet namelijk ook nog eens erg goed, werkt tegen beestjes, jeuk etc.

Ik gebruik daar altijd groene biotex voor, werkt super! Dat is ook hartstikke ontsmettend en veilig, mijn DA adviseerde het zelfs om vuile wonden e.d. mee schoon te maken en als middel tegen mok.
Het wil weleens voorkomen dat hij zo'n echt gele pluk in zijn sokken houdt ofzo, en dan smeer ik er ook gerust bleek op.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:52

idd hier ook groene biotex door DA geadviseerd voor ontsmettende werking moest ik ook de hond z'n pootjes in laten weken omdat die ook van die rare korstjes (mokachtig ) tussen z'n tenen had

Vind ik idd nog steeds t beste werken voor de sokken

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:11

Betadine shampoo werkt bij mij toch het beste en is absoluut niet agressief. Sterker nog, mocht er een wondje zitten dat je niet ziet wordt deze meteen ontsmet.

Maak het paard helemaal nat, doe de betadine op een schone spons en wrijf over het hele paard heen. De meest vieze plekken goed inwrijven. en even laten intrekken. Vervolgens goed uitspoelen.

SUCCES

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:36

Hoe kom je eigenlijk aan biotex?

Betadine shampoo zit in zo'n klein potje, dat is zo op. Ik gebruik het wel ism groene zeep als ze last heeft van schilfers/rasp/mijt op haar benen. Het ontsmet en maakt beide goed schoon.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:45

biotex, gewoon in de winkel toch?

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:18

idd staat bij de waspoeders, is voor handwas (de groene is in ieder geval zonder bleek en is ook aktief met koud water)
Heb je in poeder en vloeibaar, maar ik heb t idee dat de poeder beter werkt maak ik dan altijd even een sopje van in een emmer, zodat je het beter kunt verdelen enzo