Wie heeft zijn merrie laten keuren,voor er mee ging fokken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zitah

Re: Wie heeft zijn merrie laten keuren,voor er mee ging fokk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:14

Maar wanneer mijn paard OCD heeft en ik laat haar opereren dan kan ze daarna goedgekeurd worden, want dit is naderhand (meestal) niet meer te zien.
En stel mijn twenter heeft OCD, komt dit echt door haar vader (of door haar moeder) of de manier van opfok? Of heeft ze een keer een rare beweging gemaakt of wat anders?

Ik vind het nog een heel moeilijk onderwerp om het als eis mee te nemen, want waar het om geld gaat wordt gelogen, dus hoe weet ik of de PROK-merrie waarvan ik een veulen koop echt een PROK-merrie is???

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:40

Volgens mij blijft het te zien op de foto´s dat ze geopereerd is.

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:24

Suzanne F. schreef:

Het antwoord hierop kan ik je geven in augustus!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:07

Is inderdaad wel een interresante vraag aan een veearts ofzo. Want dan zou je een PROK merrie hebben die dus wel degelijk OCD gehad heeft.

Bacannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:30

Foto's worden beoordeeld door dierenartsen van het KWPN. Dus niet door je eigen dierenarts. En ik zou inderdaad wel eens willen weten of een geopereerde OCD te zien is of niet, mij is altijd verteld dat je het altijd blijft zien...

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 06:03

Wat de dierenarts wel tegen mij heeft gezegd is dat het altijd een aantekening blijft....
Hieruit kunnen we dus ook wel concluderen dat er altijd wel iets te zien zal zijn.

Ik heb de foto's van Veraine gekregen van haar knie. Helaas krijg ik die onmogelijk van die cd af.....

Bij Veriane ligt het namelijk "mooi" los en is het zeer gemakkelijk te verwijderen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 08:58

Een goed uitgehaalde OCD is niet meer te zien op de rontgen zeker als de ocd zeer gunstig gelegen was om uit te halen en als het op jonge leeftijd wordt gedaan .Komt omdat foto's nooit precies vanuit de zelfde hoek worden genomen en dan is de kans klein dat er nog iets van te zien blijft.Daarom worden net zoveel paarden "geholpen "omdat ze daarna toch vlotjes verkocht kunnen worden ...Ik spreek dan wel van Ocd-tjes die nog niets van schade hebben aangericht aan gewrichten /kraakbeen .Ken voorbeelden zat van paarden die na een operatie als clean worden verkocht

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:10

Dat is ook wat de dierenarts tegen ons heeft gezegd.
Als wij Veraine snel laten opereren, dan is er geen enkel probleem voor een eventuele verkoop.

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je haar dan nog kan laten Prokken en als nog het certificaat kan krijgen.

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:45

Maar als je het niet meer ziet, dan kan ze dus PROK-goedgekeurd worden?
Een vriendin van mij heeft het bij meerdere dierenartsen nagevraagd en wanneer het losse fragmentje nog geen schade heeft aangericht is het na de operatie niet meer te zien.

Zo hadden wij ook het idee om de paarden nu in de verzekering te gooien. te laten scannen als ze 3 zijn en dan (wanneer het nodig is) te laten opereren op de kosten van de verzekering, maar dat blijkt niet te werken.....

Het is ook zo dat een PROK-keuring anders is als een keuring voor sportpaard. In een PROK-keuring worden een aantal punten niet meegenomen die in de andere keuring wel meegenomen worden.

Voordat je je paard laat scannen moet je je er echt heel goed in verdiepen en voor jezelf op een rijtje hebben wat je met de scan wilt weten en waarvoor je het wilt gebruiken.

Om heel eerlijk te zijn twijfel ik nog steeds om ze na te laten kijken. Aan de ene kant, wanneer je nu iets weet kan je veel ellende voorkomen, maar ik vind het ook prijzig. En wat als je het weet? Ga je dan inderdaad niet meer fokken? Of ...
Ik weet het nog niet!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:06

Ik doe niet aan struisvogelpolitiek, met 2,5 op de foto en als ze niet goed zijn gaan ze eruit.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 19:27

trudydejong schreef:
Suzanne F. schreef:

Het antwoord hierop kan ik je geven in augustus!

Klopt je blijft het bijna altijd zien (of het moet een heeeeeeeeeeel klein stukje zijn geweest wat in jonge jeugd losliet en geen gaatje achterliet.

Waar het botstukje zat namelijk zit nu een inhammetje zeg maar, een welletje noemen ze het. Zo blijft het zichtbaar, maar de ocd kan geen schade meer veroorzaken.

Ik had een merrie waar ze 7 losse botstukjes uit hebben gehaald na trauma (verbrijzeling) dus fokte ik er gewoon mee, en allemaal gezonde ocdvrije paarden.

Nu fokken we met de merrie van een vriend van ons en die is 3,5 en die merrie hebben we onlangs prok laten keuren. Waarom het risico nemen door met een ongezonde te gaan keuren?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 19:28

Suzanne F. schreef:
Ik doe niet aan struisvogelpolitiek, met 2,5 op de foto en als ze niet goed zijn gaan ze eruit.

Ik ook! Altijd gedaan trouwens.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 19:32

Suzanne F. schreef:

is natuurlijk heel zwart/ wit ...als je ze voor de sport houdt hoeven het daarom geen slechte paarden te zijn ,voor de fokkerij is een ander verhaal .Kijk bij bvb Montender is er ook "wat " :slechte straalbeentjes of ocd -tje ..niemand weet het .dan sla je je natuurlijk de ogen uit je kop als je zo'n peerd er op driejarige hebt uitgegooid en hij later de olympische medaille om zijn nek heeft hangen (om over al de gewonnen € 's niet te spreken )

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 19:39

Voor de sport is ten eerste anders als voor de fokkerij. Verder ook al heb ik een paard voor de sport, zodra ze een 3 hebben gaat ie er alsnog uit, dan wens ik een ander er veel succes mee, ik neem het risico niet. Alleen OCD is wat anders, mocht het een hele goede zijn dan laat ik hem opereren.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:23

Suzanne F. schreef:
Alleen OCD is wat anders, mocht het een hele goede zijn dan laat ik hem opereren.

Zou ik niet doen als ze er niet kreupel op lopen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:55

Hmm maar voor de verkoop hebben ze toch liever een geopereerde schone dan eentje met OCD.

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:21

mistral schreef:

Ik wel! Ik laat haar liever nu opereren dan wachten tot ze kreupel is en een nog groter probleem is ontstaan!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:56

libke schreef:
Kijk bij bvb Montender is er ook "wat " :slechte straalbeentjes of ocd -tje ..niemand weet het .dan sla je je natuurlijk de ogen uit je kop als je zo'n peerd er op driejarige hebt uitgegooid en hij later de olympische medaille om zijn nek heeft hangen (om over al de gewonnen € 's niet te spreken )

Wie slaat zich voor de kop??? De fokker die zijn kinderen aan de straatstenen niet kwijt kan omdat die niet goed op de foto's zijn???

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 22:10

trudydejong schreef:
mistral schreef:

Ik wel! Ik laat haar liever nu opereren dan wachten tot ze kreupel is en een nog groter probleem is ontstaan!

Operatie vind ik een te groot risico.
Als ze kreupel zijn dan moet je wel. En je hebt kreupel en stok kreupel. Je voelt het toch gelijk als zo'n ier daar last van krijgt.
De meeste laten die dieren alleen maar zo snel mogelijk opereren zodat je niks meer op de foto ziet als je ze wil verkopen!
Welke grotere problemen bedoel jij dan?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 23:39

Als een paard een klein afvlakkinkje op de knie heeft is deze voor het prokcertificaat al niet meer goed. Echter voor de sport is het geen probleem.

Wie doet er dan aan struisvogelpolitiek?

Liever een nakomeling uit een zeer goed presterende merrie die een afvlakking heeft of een klein chipje........dan een merrie die niets gepresteerd heeft maar 100% op de foto's is.

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 06:04

Operatie vind ik een te groot risico.
Als ze kreupel zijn dan moet je wel. En je hebt kreupel en stok kreupel. Je voelt het toch gelijk als zo'n ier daar last van krijgt.
De meeste laten die dieren alleen maar zo snel mogelijk opereren zodat je niks meer op de foto ziet als je ze wil verkopen!
Welke grotere problemen bedoel jij dan?

Ik ben met de foto's van mijn merrie naar de kliniek in Someren geweest. En zij adviseerden ons om zo snel mogelijk te opereren. Je kan het beter voorkomen dan genezen zeiden ze.
Op het moment dat ze er last van gaat krijgen heb je dus als iets geforceerd.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 08:47

sarabande schreef:
libke schreef:
Kijk bij bvb Montender is er ook "wat " :slechte straalbeentjes of ocd -tje ..niemand weet het .dan sla je je natuurlijk de ogen uit je kop als je zo'n peerd er op driejarige hebt uitgegooid en hij later de olympische medaille om zijn nek heeft hangen (om over al de gewonnen € 's niet te spreken )

Wie slaat zich voor de kop??? De fokker die zijn kinderen aan de straatstenen niet kwijt kan omdat die niet goed op de foto's zijn???

Droom jij maar lekker verder
uit een hele goede merrie kan je de veulens altijd kwijt dan komen ze erachter vragen als ie nog in de buik zit en zeker als het een vader is die hoog presteerd in de sport en dan wordt helemaal niet naar het rapport van die vader gevraagd .Veulens uit 0,0 presterende "gezonde merries " en niet pretsterende "gezonde vaders " die kan je inderdaad aan de straatstenen niet kwijt daar zijn voorbeelden genoeg van
daarbij heb ik zelf aan der lijve ondervonden dat uit een 100% gezonde merrie (ocd vrij en straalbeen 1-tjes ) en ook en gezonde papa ..je ook wel eens een niet gezonde fokt hoor ..het is niet altijd 1+1=2
Dus Pipo geef je 100% gelijk doe mij maar die wat uit een internationale presterende merrie komt

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:02

Pipo heeft het niet over internationaal presterende merrie en ik ook niet. Dat zijn er zo weinig dat is geen maatstaf en natuurlijk zijn de kinderen daarvan te verkopen.
Men vraagt, altans hier in Nederland, naar gezondheid, en prestatie op Z niveau. De lat komt steeds hoger komen te liggen naarmate er meer aanbod is.

Niet presterende vaders komen vandaag de dag trouwens nauwelijks aan dekken toe, dus ook dat is een scheve vergelijking, het topic ging over of men al dan niet met een niet vet. gekeurde merrie zou fokken.

Wat ik tijdens mijn slaap doe lijkt me al helemaal geen onderwerp van discussie in dit topic

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:29

heb ik het ergens over "internationaal presterende merries dan ???
Drie kwart van de fokkers heeft zelfs niet eens een Z-merrie om mee te fokken of doet niet eens de moeite om ze eerst naar het Z te rijden ...en er zijn voorbeelden genoeg van hengsten die er stilletjes na het M uit gaan (zogezegd door blessure) omdat er gewoonweg niet meer inzit maar die een pak merries dekken omdat ie mss in zijn jonge jaren spectaculair was of net een mooi plaatje was ..
en als er dan zo veel vraag is naar de gezondheid waarom worden dan geen Rx gevraagd van de moeders van al die veulenveilingveulens ???
Omdat kopers daar gewoon het nut niet van inzien

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:36

libke schreef:
heb ik het ergens over "internationaal presterende merries dan ???

lees even je eigen woorden terug

en als er dan zo veel vraag is naar de gezondheid waarom worden dan geen Rx gevraagd van de moeders van al die veulenveilingveulens ???
Omdat kopers daar gewoon het nut niet van inzien

Nee omdat er dan te weinig overblijven uit de stammen waar de veilingen graag uit selecteren. Het is nog steeds een kwestie van het een of het ander, maar dat zal mettertijd gaan veranderen in en + en.
Overigens zien de kopers daar het nut wel van in, niet voor niets is het grootste deel van de duur verkochte veulens nooit verkocht.