hoe zat het nou met die kleurvererving..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Re: hoe zat het nou met die kleurvererving..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:42

SM,
Een valk kan ook heel donker zijn, er zijn zelfs valken die donkerbruin lijken, en alleen geïdentificeerd zijn als valk aan de hand van hun nakomelingen. De meeste valken zullen inderdaad vrij geel van kleur zijn, maar allerlei tinten komen voor.
Dit is bijvoorbeeld de Connemara hengst Rocky Grichet, positief getest op creme, en het is een valk:
Afbeelding

Je berekening klopt niet helemaal wat betreft de kansen op vererving.
Sugarmiss schreef:
OK puur hypothetisch dan

Moeder: Ee RNRN aa Gg LPlp SBSB oo
Vader: ee RNrn AA gg lplp SBsb oo

Citaat:
Kind heeft diverse mogelijkheden:
E is niet homozygoot, dus wordt 25% Ee en 75% ee

Ee x ee wordt 50% Ee en 50% ee. ee zal namelijk latijd e doorgeven, dus die staat vast.
Ee heeft 50% kans om E door te geven, dus is er ook 50% kans op Ee.
Citaat:
RN is homozygoot bij de moeder en heterozygoot bij de vader. Dat kan dus worden RNRN (75%), RNrn (25%)

Ook die kans is op beide 50%. De ene ouder zal altijd RN doorgeven, maar de kans dat de andere ouder RN of rn doorgeeft is 50%, dus ook 50% kans op RNRN.
Citaat:
A is homozygoot bij de vader. Dat kan dus alleen maar Aa worden

Klopt als een bus. De ene ouder kan alleen A doorgeven, de andere alleen a, veulen zal dus altijd Aa zijn.
Citaat:
G = is niet homozygoot, dus wordt 25% Gg en 75% gg

Wederom op beide 50% kans.
Citaat:
LP = gelijk aan E en G

idem
[img]SB = gelijk aan RN[/img]
Ook 50% kans op RNrn en RNRN.
[img]O = in beide ouders niet aanwezig, dus wordt altijd oo[/img]
Klopt

Homozygoot Roan kans trouwens wel. Het enige gen wat Lethal White veroorzaakt is Frame overo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 07:51

@Supertje: je hebt ge;ijk in de berekenig, ik had notabene zelf nog een voorbeeldje ervan gegeven
http://img509.imageshack.us/img509/4559 ... lde1dk.jpg

Aan jouw voorbeeldvalk kun je toch wel duidelijk zien dat het een valk is hoor. De neus/hals/liezen duiden daar echt wel op.

Overigens is Lethal White iets anders als de doodsoorzaak van 2 roans.
Als is daar nooit echt onderxzoek naar gedaan, het is gewoon een bekend iets dat het vaak voorkomt dat merries aborteren of een dood (te vroeg) geboren veulen krijgen.

Lethal White's worden normaal uitgedragen en geboren, pas als de melk moet gaan verteren werken de darmen niet en treedt er dus koliek op. Meestal wordt het veulen bij de eerste verschijnselen hiervan afgespoten. Een enkeling heeft wel eens een koliekoperatie laten uitvoeren, maar die zijn nooit succesvol geweest.

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 14:30

maar bv. in deze situatie:
Vader: Ee
Moeder: ee

dan is er toch 25% kans op EE en 75% kans op ee,,
want het zijn tenslotte 4 letters, als je 100% deelt door 4 kom je uit op 25% per letter..

Patricia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 15:02

Kans op EE heb je zowiezo niet, omdat moeder geen E heeft.
Volgens mij heb je 50% kans op Ee, 25% kans op eE en 25% kans op ee.

Zeg het maar als het niet klopt. Ik ben ook nog maar beginneling wat betreft kleurvererving. Probeer het door te krijgen...

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 16:06

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 16:13

Patricia schreef:
Kans op EE heb je zowiezo niet, omdat moeder geen E heeft.
Volgens mij heb je 50% kans op Ee, 25% kans op eE en 25% kans op ee.

Zeg het maar als het niet klopt. Ik ben ook nog maar beginneling wat betreft kleurvererving. Probeer het door te krijgen...

eE,, wat is dat?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 16:15

eE bestaat niet. Als eerste komt altijd de hoofdletter indien aanwezig, het maakt niet uit of die van de vader of de moeder afkomt.
Het is dus altijd Ee.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:19

appelbolfan schreef:
maar bv. in deze situatie:
Vader: Ee
Moeder: ee

dan is er toch 25% kans op EE en 75% kans op ee,,
want het zijn tenslotte 4 letters, als je 100% deelt door 4 kom je uit op 25% per letter..

Het zijn inderdaad 4 letters, maar vergeet niet dat de vader en de moeder maar één van hun 2 letters door kunnen geven.
Die 75% kans op ee zou kloppen indien er uit die vier letters een willekeurige combinatie gemaakt kon worden, maar dat kan dus niet.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:27

Nog een voorbeeld van een zeer donker - bijna zwart bruine - DNA-getest valk: 'Chablis', Oldenburg hengst:

Afbeelding

Afbeelding

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 19:34

Sugarmiss schreef:
Aan jouw voorbeeldvalk kun je toch wel duidelijk zien dat het een valk is hoor. De neus/hals/liezen duiden daar echt wel op.

Overigens is Lethal White iets anders als de doodsoorzaak van 2 roans.
Als is daar nooit echt onderxzoek naar gedaan, het is gewoon een bekend iets dat het vaak voorkomt dat merries aborteren of een dood (te vroeg) geboren veulen krijgen.

Lethal White's worden normaal uitgedragen en geboren, pas als de melk moet gaan verteren werken de darmen niet en treedt er dus koliek op. Meestal wordt het veulen bij de eerste verschijnselen hiervan afgespoten. Een enkeling heeft wel eens een koliekoperatie laten uitvoeren, maar die zijn nooit succesvol geweest.

Het enige wat de theorie is over homozygoot roans, is niet dat merrie's zouden aborteren of premature veulens krijgen, maar de theorie is dat de homozygote vruchtjes binnen 30 dagen (voor de volgende hengstigheid) weer in het lichaam opgenomen worden. Sluitend bewijs hiervoor is er echter niet.
Wel is het zo dat uit kruisingen Roan x Roan je zou verwachten dat de verhouding effen/roan 1:4 zou zijn (1 effen, 2 heterozygoot roan, 1 homozygoot roan), en die verhouding lijkt anders te liggen.
Zouden alle vruchtjes die homozygoot zijn weer opgenomen worden, dan zou de verhouding qua kleur van de geboren veulens moeten zijn 2/3. En dat klopt ook niet, het werkelijke percentage ligt zo'n beetje in het midden.
De exacte locus van het RN-gen is nog niet bekend, wel is een ander gen bekend wat samen gaat met roan, maar wat nog niet geïdentificeerd is, de werking is nog niet bekend.
Maar alle Roans hebben dit gen, en de Roans die alleen Roan nakomelingen geven waren homozygoot voor dit gen. Roans die zowel roan als effen nakomelingen geven waren heterozygoot voor dit gen. Waarschijnlijk is dit dus een gen wat gepaard gaat met roan, en zijn er inderdaad paarden die homozygoot zijn voor roan.
Het niet levensvatbaar zijn hangt dus waarschijnlijk niet samen met roan op zich, maar met andere gecombineerde factoren.
Er wordt overigens nog steeds onderzoek naar gedaan

En wat betreft de valken en bay duns, er zijn ook duns die echt geel zijn (kijk bijvoorbeeld eens naar fjorden, 90% is bruin-dun).
Sommigen zijn qua kleur bijna niet te onderscheiden, en alleen herkenbaar aan de af- of aanwezigheid van wildkenmerken. Dit is bijvoorbeeld ook een dun met valk-kleur:
http://www.mustangs4us.com/New2/reno4-dun_small.jpg

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 21:02

Ik denk dat we een beetje langs elkaar heen gaan praten als de een het heeft over valk, wat ik dus buckskin noem (zwart+agouti+creme) en een dun (dus bay+aalstreep) of red-dun (vos+aalstreep).
Natuurlijk heb je ook buckskin-duns (zwart+agouti+creme+dun), dit worden ook wel dunskins genoemd. Je hebt zelfs palomino-dun (vos+creme+dun) ook wel dunalino genoemd.

Ik weet niet of/in hoeverre Fjorden door het fokken met (ik denk) altijd homozygote duns zo licht geworden zijn. Een creme-gen kan het zeker niet zijn, want cremello's komen bij Fjorden naar mijn weten niet voor. Wel Fjorden met een heel licht haarkleed en weinig dun-kenmerken, maar wel altijd met een donkere huid en zonder blauwe ogen.

Loolapelooza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 23:20

Moet een dun/wildkleur altijd zebra strepen hebben?

Ik heb een koffievos jaarling, grijze manen, blond-ros-witte staart, aalstreep. Moeder is zweetvos met zwarte vlek op de zij, vader is naar alle waarschijnlijkheid koffievos. De vader van de moeder is ook koffievos en de moeder is een schimmel maar ik weet niet wat ze verder is.

de moeder, hier zie je de 'zwarte' vlek op haar bil

Ze is een zweetvos, voor haar ligt de jaarling als veulen met duidelijk een aalstreep zichtbaar. Die heeft hij nu nog maar hij heeft geen zebra strepen.

De vader

Eyarth Rio

Mijn vraag is dus eigenlijk wat de code is van de jaarling, en of het nou een dun is ja of nee of iets anders (of niets)?
Alvast bedankt als iemand me hiermee wil helpen.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 23:58

Een dun heeft niet altijd duidelijk zebrastrepen, zeker een vos-dun niet.
Dun is dominant, 1 van de ouders moet dus dun zijn om een dun nakomeling te geven. De moeder is duidelijk niet dun, de vader lijkt op het eerste gezicht ook geen dun.
Heeft de vader een aalstreep en wat zijn de kleuren van de ouders van de vader? En is bij je jaarling de aalstreep een duidelijke strakke lijn of een vage lijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 07:33

Het dun-gen heeft 9 kenmerken op het lichaam, die niet altijd allemaal voorkomen, maar bij een goede dun wel zoveel mogelijk.
Het zijn:
-aalstreep
-strepen op voorbenen
-strepen op achterbenen
-strepen op de buik
-strepen op schouders
-strepen op de hals
-cobwebbing (strepen op het voorhoofd)
-donkere punten op de oren
-duidelijk kleurverschil in staart en manen.

http://www.bokt.nl/upload/317/lassie-tijger[1].jpg
http://www.bokt.nl/upload/317/lassie-strepen.jpg
http://www.bokt.nl/upload/317/mislas-neus.jpg

Bovenstaande merrie heeft 8 van de 9 kenmerken, het veulen heeft ze alle 9. Beide zijn red-dun.
Hoe lichter de vos van huidskleur is des te herkenbaarder zijn de strepen, een aalstreep alleen is nooit voldoende voor de term 'dun'.

@Loolapelooza: veulens hebben iets wat op een aalstreep lijkt, maar na de veulenverharing is die verdwenen, dit wordt een schaduwstreep genoemd. Als er verder geen dunkenmerken aanwezig zijn is het geen dun.

Zwarte vlekken op vos-paarden zijn pigmentvlekken en komen regelmatig voor, ook bij palomino's zie je ze veel.

Hoe oud is vader van het veulen nu?? Hij kan nl schimmel zijn, maar het vanwege zijn leeftijd nog niet tonen.
Het veulen zou dan ook schimmel kunnen worden. Dit verklaart ook de schaduw-aal. Die komt vaker voor bij schimmels.

Je merrie zou ik geen zweetvos noemen, op de foto zie ik geen witte haartjes tussen haar voskleur.
Wel heeft ze het flaxen gen wat haar die lichte manen en staart geeft.
Zo te zien heeft het veulen dit van haar geërft.

Loolapelooza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:37

Citaat:
@Loolapelooza: veulens hebben iets wat op een aalstreep lijkt, maar na de veulenverharing is die verdwenen, dit wordt een schaduwstreep genoemd. Als er verder geen dunkenmerken aanwezig zijn is het geen dun.

Ik wist dat dat gezegd ging worden Dus ja, als veulen had ie het al, nu als jaarling strak in het zomerpak nog steeds! Ik zal zo wel eens foto's maken. Hij heeft wel donkere en lichte vlekken op zijn benen maar geen echte zebra strepen. Hij heeft enkel nog wel een duidelijk kleurverschil in staart en manen (zilvere manen, blond-ros-spierwitte staart) en dus een aalstreep maar that's it.
Dat de vader schimmel is lijkt me onwaarschijnlijk als je de stamboom bekijkt, maar er kan natuurlijk altijd een fout in staan. Ik geloof dat hij nu 4 a 5 jaar zou moeten zijn.

Op deze link http://www.allbreedpedigree.com/tywysog+cymry zie je welke kleuren er in zijn stamboom voorkomen. Jammer genoeg alles behalve volledig maar misschien zien jullie wat wat belangrijk is.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:55

Hier de beschrijving van dun
http://www.equinecolor.com/dun.html
Je merrie kan dus nog een ander modefier-gen bij zich dragen.
De moeder van de vader is schimmel, dus die kan dat doorgegeven hebben aan de hengst (vader van je veulen). Sommige schimmels komen pas op late leeftijd (10 jaar) aan hun witte kleur.
En er worden meer paarden verkeerd gekleurd opgegeven als je denkt
Een van mijn veulens staat als brown op papier, dat is genetisch al een niet-mogelijke kleur, maar het leek er het meest op. Pas bij haar 2e veulen bleek dat ze Smokey-black is omdat er anders uit een bruine moeder en een bay-vader geen buckskin kan komen

Loolapelooza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:25

@SM; Nee, de moeder van de moeder is schimmel, de moeder van de vader is een krusing palomino X drk Chestnut, maar daarachter zit wel weer schimmel dus weet niet of die palomino eigenlijk een palo-schim is.
Interessante link trouwens!

Hier enkele foto's, het was moeilijk vast te leggen want de schijtluis ging telkens lopen. Ik vind dat je in het echt de aalstreep duidelijker ziet

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ja tis een jaarling maar daar moet je maar even doorkijken hoor

Afbeelding

Hij is dus koffievos (toch?) met waarschijnlijk het flax gen? Verder nog iets speciaal?

Loolapelooza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:28

Supertje schreef:
Heeft de vader een aalstreep en wat zijn de kleuren van de ouders van de vader? En is bij je jaarling de aalstreep een duidelijke strakke lijn of een vage lijn?

Ik weet niet of deze een aalstreep had, ik heb hem nooit in het echt gezien maar het veulen indertijd bij de moeder bij gekocht. Maar wat hij op de schouder heeft, zouden dat vetrollen zijn of donkere strepen?
Kleuren van de voorouders vind je dus hier http://www.allbreedpedigree.com/tywysog+cymry

Afbeelding

Meavey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 21:49

Loolapalooza dat is countershading, een nep aalstreep, hij is niet duidelijk genoeg voor een echte dun.