Verplicht je merrie laten prokken als je gaat fokken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 20:31

Dat je een andere mening hebt kan ik mee leven,maar dit vind ik echt onzin!!!
Gewoon een fijn paard???????wat heb je daar dan aan als ie niet gezond is.

Helaas zijn er nog te veel mensen die zo denken,heb je wel eens de moeite genomen om te kijken wat het dan kost,het klinkt mij meer als je kop in het zand steken.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:37

Saartje1 schreef:

Helaas zijn er nog te veel mensen die zo denken,heb je wel eens de moeite genomen om te kijken wat het dan kost,het klinkt mij meer als je kop in het zand steken.

Een ongekeurd paard dat op z'n 12e nog gewoon in de sport loopt is echt wel gezond. Die hoef je niet meer te laten keuren.

En elk paard kan wat krijgen, gekeurd of niet. Er zijn genoeg gezonde paarden die nooit gekeurd zijn. Mag je hier dan niet mee fokken?

Stel je hebt een merrie van 1500 euro, paard is nooit gekeurd, maar is wel een fijn sportpaard. Heeft een normaal papier (geen ster, keur of wat dan ook in de afstamming). Merrie is verder geen gek dier, heeft een paar verbeterpuntjes, maar geen echte afwijkingen. Ga je zo'n merrie dan voor 500 euro op de foto laten zetten voordat je een veulentje wilt fokken?
Als je een goedkope hengst op zo'n merrie zet (en dekken is nooit goedkoop), dan wordt het allemaal wel heel erg duur als je dan ook nog eerst gaat keuren. Het moet wel hobby blijven. De kosten zijn toch altijd hoger dan de opbrengsten.
Ik ken een aantal voorbeelden van nooit gekeurde merries, en deze merries leveren wel telkens eerste premie veulentjes die het later in de sport ook goed doen. Keuren zegt dus echt niet alles.

En wat voor de 1 een fijn paard is, is voor de ander een bok. Het hoeven echt niet allemaal de perfecte paarden te zijn die hier rondlopen. Een recreatieruiter heeft niets aan een vurig paard. Maar een paard met een iets te korte hals kan dan prima voldoen. En als je dan met zo'n merrie weer gaat fokken kun je een generatie later heus wel weer een stermerrie krijgen met een beetje geluk (goed op de hengst letten)

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 20:40

Het spijt me wel,maar dat vind ik geen fokken.
Maar ik denk dat jij en ik gewoon van mening verschillen over wat goed is dat kan...............

Alanta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:40

germie schreef:
Saartje1 schreef:

Een ongekeurd paard dat op z'n 12e nog gewoon in de sport loopt is echt wel gezond. Die hoef je niet meer te laten keuren.

En elk paard kan wat krijgen, gekeurd of niet. Er zijn genoeg gezonde paarden die nooit gekeurd zijn. Mag je hier dan niet mee fokken?

Stel je hebt een merrie van 1500 euro, paard is nooit gekeurd, maar is wel een fijn sportpaard. Heeft een normaal papier (geen ster, keur of wat dan ook in de afstamming). Merrie is verder geen gek dier, heeft een paar verbeterpuntjes, maar geen echte afwijkingen. Ga je zo'n merrie dan voor 500 euro op de foto laten zetten voordat je een veulentje wilt fokken?
Als je een goedkope hengst op zo'n merrie zet (en dekken is nooit goedkoop), dan wordt het allemaal wel heel erg duur als je dan ook nog eerst gaat keuren. Het moet wel hobby blijven. De kosten zijn toch altijd hoger dan de opbrengsten.
Ik ken een aantal voorbeelden van nooit gekeurde merries, en deze merries leveren wel telkens eerste premie veulentjes die het later in de sport ook goed doen. Keuren zegt dus echt niet alles.

En wat voor de 1 een fijn paard is, is voor de ander een bok. Het hoeven echt niet allemaal de perfecte paarden te zijn die hier rondlopen. Een recreatieruiter heeft niets aan een vurig paard. Maar een paard met een iets te korte hals kan dan prima voldoen. En als je dan met zo'n merrie weer gaat fokken kun je een generatie later heus wel weer een stermerrie krijgen met een beetje geluk (goed op de hengst letten)

Zo, wat hebben we er een verstand van zeg!!

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:44

Ik vind fokken het verbeteren van het paard. Maar het hoeft geen topper te worden. Dus als jij een iets frans paard hebt met een korte hals en er komt een nakomeling die een wat langere hals heeft en beter op de benen staat, dan ben je aan het fokken.

Willekeurig een hengst er op zetten is vermeerderen. Je moet er dus wel over nadenken.
Ik vind dat fokken ook hobbymatig moet kunnen. Een topper fokken is voor mij financieel toch niet weggelegd, maar ik wil wel graag een paard fokken dat later fijn in de sport kan lopen (dressuur, springen en aangespannen).

Alles moet tegenwoordig geld kosten en daar heb ik moeite mee. En daarom ben ik tegen verplicht stellen van allerlei regeltjes waaraan je merrie moet voldoen. Daarom ben ik ook tegen verplicht prokken. Het is leuk als je het zelf wilt doen, maar ik heb er het geld niet voor over. Als ik met mijn paard ga fokken, dan is het veulentje voor mezelf. Dat is in mijn ogen hobbymatig fokken waar OOK ruimte v oor moet zijn.

Heeft niets met verstand van fokken te maken (ik denk dat ik genoeg paarden gezien heb om te zeggen wat goed en wat minder goed is aan een paard en wat je dus moet verbeteren).
Laatst bijgewerkt door germie op 31-05-06 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Alanta

Re: Verplicht je merrie laten prokken als je gaat fokken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:46

Amen !!!

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 20:53

Nou laten we maar op houden,ik denk dat je nooit uitgeleerd bent maar goedde een is misschien onzeker en de ander heeft last van zelfoverschatting.
vraag me wel af waarom je dan wel met jou merrie naar de keuring wilt?

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:24

germie schreef:
Dus als jij een iets frans paard hebt met een korte hals en er komt een nakomeling die een wat langere hals heeft en beter op de benen staat, dan ben je aan het fokken.

Fokken is geen 1 en 1 = 2 hoor.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:36

germie schreef:
Een topper fokken is voor mij financieel toch niet weggelegd, maar ik wil wel graag een paard fokken dat later fijn in de sport kan lopen (dressuur, springen en aangespannen).

Is toch meegenomen als ie dat fysiek op kan brengen en daar moet ie in de eerste plaats gezond voor zijn. Met ongezonde paarden fokken is pas duur ze eten evenveel en kosten verdriet en DA geld.

peninna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 23:05

Saartje1 schreef:
Ontopic: ik vind het heel belangrijk om met gezonde merries te fokken. Maar als ze door de DA rontgenologisch helemaal goed zijn bevonden (dus incl. kogels achter, in tegenstelling tot bij PROK), is dat voor mij genoeg. Heb een nieuwe merrie in Belgie gekocht en die is daar ook gekeurd. Brandschoon op de foto's, maar als ik haar PROK wil hebben moet ze dus hoogstwaarschijnlijk opnieuw op de foto's omdat ze in een Belgische kliniek is gekeurd. Nou dat ga ik dus niet doen, want dat zijn extra kosten terwijl ik al weet dat ze super op de foto's is.

Nee dat zou ik ook niet doen het gaat er om of ze gezond zijn idd,alleen als ze keur word is het toch jammer want dan de prok er bij en ze is elite das dan toch wel mooi voor het fokken.

Dat is dan alleen maar jammer voor de titel die het KWPN eraan geeft. Als je bij een verkoop van een veulen uit die merrie kan laten zien dat de merrie op de foto goed is, heeft dat voor mij dezelfde waarde.

Citaat:
germie: Ik vind dat fokken ook hobbymatig moet kunnen. Een topper fokken is voor mij financieel toch niet weggelegd, maar ik wil wel graag een paard fokken dat later fijn in de sport kan lopen (dressuur, springen en aangespannen).

Alles moet tegenwoordig geld kosten en daar heb ik moeite mee. En daarom ben ik tegen verplicht stellen van allerlei regeltjes waaraan je merrie moet voldoen. Daarom ben ik ook tegen verplicht prokken. Het is leuk als je het zelf wilt doen, maar ik heb er het geld niet voor over. Als ik met mijn paard ga fokken, dan is het veulentje voor mezelf. Dat is in mijn ogen hobbymatig fokken waar OOK ruimte v oor moet zijn.

Het is niet dat alles geld moet kosten, het
kost
allemaal geld. Als iemand een veulentje voor zichzelf wil fokken zal niemand daar wakker van liggen als die merrie niet is geprokt, maar als een veulen later verkocht moet worden is het wel van belang. De eisen die door kopers worden gesteld komen steeds hoger te liggen, iets dat mede veroorzaakt wordt door de verzekeringsmaatschappijen, die geen verzekering afsluiten voor paarden die oa niet goed op de foto zijn. Waarom kunnen mensen niet accepteren dat bepaalde dingen niet voor hun budget zijn weggelegd.
Ik fok ook hobbymatig, maar ik leg de lat wel hoog, als ik me dat niet meer kan permiteren, dan stop ik met fokken, zo simpel is dat. Ik ben ook tegen het verplichten van van alles en nog wat, maar ik denk dat je jezelf die verplichting moet opleggen.

Citaat:
germie:Ik vind fokken het verbeteren van het paard. Maar het hoeft geen topper te worden. Dus als jij een iets frans paard hebt met een korte hals en er komt een nakomeling die een wat langere hals heeft en beter op de benen staat, dan ben je aan het fokken.

Dit is naar mijn mening onzin. Als het op die manier gefokte paard nog steeds een paard is, dat ondanks enkele verbeteringen, niet aan een voldoende norm voldoet kan ik dat geen fokken noemen, maar nog steed vermeerderen.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:03

Citaat:
germie:Ik vind fokken het verbeteren van het paard. Maar het hoeft geen topper te worden. Dus als jij een iets frans paard hebt met een korte hals en er komt een nakomeling die een wat langere hals heeft en beter op de benen staat, dan ben je aan het fokken.

Wow als er iets onzin is, is het jouw uitspraak wel Germie, heb je uberhaupt wel verstand van fokken van paarden of heb je het over andere dieren?
Alle plusjes en minnetjes tegen elkaar wegstrepen en je houdt 1 plus over en dan heb je de goede combinatie en je wereld fokproduct?
Nou dan denk ik dat je het grote boek nog maar eens goed moet doorlezen en veel succes met je fokkerij.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:27

Pfff wat een geluk dat niet iedereen zo makkelijk denkt als jij, Germie! Ik vind het betreurenswaardig met wat voor merries soms wordt gefokt. Vroeger fokte men ook alleen met de beste merries (door het harde werk bleven alleen de beste over) en nu lijkt het wel alsof veel mensen elke merrie geschikt vinden voor de fokkerij. Daar sta ik zelf absoluut niet achter, want het is allemaal al duur genoeg dus naar mijn mening moet je alleen met goede merries fokken waarbij het ook in de lijn der verwachting ligt dat er een goed sportpaard uit voort kan komen. Slechte paarden hebben we immers al genoeg en daar zit niemand op te wachten.

Zeker als je een stam wilt opzetten, en echt verder wilt met de fokkerij moet het uitgangsmateriaal gewoon echt goed zijn, anders heeft het allemaal geen zin. Je moet je proberen te onderscheiden want er wordt al genoeg met "normaal" materiaal gefokt. Daarom heb ik vorig jaar geinvesteerd in een goed merrieveulen waarmee ik verder hoop te kunnen. Dan is het nog allemaal afwachten maar het is een correcte en getalenteerde merrie en komt uit een bewezen moeder en super stam. Proberen om met een (wat ik noem) matige merrie een goed paard te fokken / een stam op te zetten, is niet mijn ding. Of je doet het goed (een poging tot), of je doet het niet.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:25

Ik zit er aan te denken om mijn merrie ook te prokken, maar wat is nou precies de meer waarde daarvan? Behalve een extra predikaat op je papier.
Mijn merrie is gezond en ze is twee jaar geleden ook op de foto's gezet, alleen niet prok.
Ik zit nu te twijfelen om haar nu te prokken, maar de meer waarde daarvan zegt mij nog niet zoveel.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:34

mistral schreef:
Ik zit er aan te denken om mijn merrie ook te prokken, maar wat is nou precies de meer waarde daarvan? Behalve een extra predikaat op je papier.
Mijn merrie is gezond en ze is twee jaar geleden ook op de foto's gezet, alleen niet prok.
Ik zit nu te twijfelen om haar nu te prokken, maar de meer waarde daarvan zegt mij nog niet zoveel.

als je je paard zelf al op de foto hebt gezet en ze was goed dan zie ik geen meerwaarde in dat prokblaadje erbij .;als je het veulen wil verkopen kan je evengoed het keuringsrapport van de moeder laten zien ...heb het al eens gemeld op een gewone keuring worden de kogels ook op ocd gecontrolleerd en dat is bij prok niet dus dan heb je nog geen zekerheid dat ze ocd vrij is ..en Ocd in de kogels komt echt veel voor hoor

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:36

dat is dus precies hoe ik er over denk.

Ik ben heel benieuwd naar reacties van mensen die vinden dat het een meer waarde heeft en waarom zijn daar speciale vee-artsen voor.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 17:41

germie schreef:
[

[/quote]

Ben het helemaal met je eens.
Ik vind het erg hoogdravend allemaal. Hoeveel sportpaarden zijn er nu uberhaupt gekeurd? Alsof mensen dat allemaal kunnen betalen. WAarom zouden fokkers dat dan wel kunnen?
DAarnaast, mensen zijn NU al niet bereid om een eerlijke prijs te betalen voor een paard. Of het nu nog veulen is, of het is 3 jaar oud. Ze willen er niets voor betalen, de kosten krijg je er NU al niet uit, niet het dekgeld en later ook niet de opfokkosten. Nu ook nog eens laten röntgenen is voor de meesten financieel niet haalbaar.

Het wordt misschien anders als je een merriestam wilt opzetten. DAn moet je het anders aanpakken. MAar dan heb je al meer mogelijkheden en geld dan de meesten die een veulen fokken. Ik denk dat een hoop mensen een keer een veulen gefokt willen hebben. Zoals ik zelf bijvoorbeeld. Heb 3 drachtige merries, waarvan 2 laten insemineren. De 3e heeft zelf iets geregeld dus dat heeft met fokken niets te maken. Van de andere 2 is eentje prok en eentje komt uit een goede merrielijn, heb haar nooit laten keuren. Ze wordt 9 dit jaar en ze is er nog steeds. Ik vind die merrie een kwaliteitsvolle merrie. Iemand anders misschien niet, daar valt altijd over te discusieren. Ik denk dat er een grote kans bestaat dat er een goed veulen uit komt. MAar met wat voor superpaarden je ook fokt, je moet ook een beetje geluk hebben.

haan schreef:
[

Wow als er iets onzin is, is het jouw uitspraak wel Germie, heb je uberhaupt wel verstand van fokken van paarden of heb je het over andere dieren?
Alle plusjes en minnetjes tegen elkaar wegstrepen en je houdt 1 plus over en dan heb je de goede combinatie en je wereld fokproduct?
Nou dan denk ik dat je het grote boek nog maar eens goed moet doorlezen en veel succes met je fokkerij.
[/quote]

Nobody is perfect. Ook paarden niet. Er is geen paard waar wel iets op te verbeteren valt.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 19:48

Ik ben het met je eens Desiree.

Ik heb van zeer dichtbij meegemaakt dat een aantal merries die helemaal niet bijzonder zijn (zonder enig predikaat in de lijn), en die niet gekeurd zijn toch keer op keer van DIVERSE hengsten eerste premie veulens (en later ook goede sportpaarden) leveren.
Dus ook een gewoon paard kan goede nakomelingen geven.
Net als een prok-paard geen garantie is voor een goede nakomeling:

Ik heb een paard gereden die volledig gekeurd en goed bevonden was , ze heeft 2 nakomelingen gehad: beide afgekeurd op de foto's.

En het is echt niet zo dat een korte X een lange hals een perfecte hals geeft. Maar misschien zit je al wel meer in de juiste richting en dan heb je een iets minder korte hals bij de nakomeling. Dat is dus WEL verbeteren.

Zelf heb ik een leuk paard, een merrie omdat ik ook ooit er een veulen mee wil fokken. Het fokken doe ik dan voor mezelf. Ik wil uiteraard wel proberen te verbeteren, maar als er net zo'n paard uitkomt als de moeder, dan heb je toch weer een leuk sportpaard.
Anderen zullen mijn paard misschien niets vinden, maar ik vind ook niet alle paarden van anderen mooi of goed. Je moet fokken met het materiaal dat jou aanstaat. En als ik er voor kies om ongeprokt te fokken, dan heeft dat niets met vermeerderen te maken, maar is een bewuste keuze die ik maak. Het is voor mij hobby, en het moet betaalbaar blijven.

Het is net of er voor de hobbyfokker geen plaats meer is en mag zijn. En dat terwijl al die stamboeken nog altijd bestaanrecht hebben vanwege die hobbyfokkers.

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 20:29

Houd nu maar op met dit gezeur ,want dit komt toch niet bij elkaar.

Volgens mij zijn er bepaalde dierenartsen aan gewezen omdat de foto's naar utrecht gaan en aan bepaalde kwaliteitseisen moeten voldoen o.a.

En dat van die kogels als je haar toch laat prokken kan je toch voor je zelf de kogels er bij doen.

Je kan wel zeggen er kan altijd iets mis gaan dat is ook zo ,maar hoe meer je uitkansluiten hoe beter het is!

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 20:34

Het is net of er voor de hobbyfokker geen plaats meer is en mag zijn. En dat terwijl al die stamboeken nog altijd bestaanrecht hebben vanwege die hobbyfokkers.[/quote]

En........sorry ik ben ook gewoon hobby fokker maar wel MET verstand.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:45

Saartje1 schreef:
Het is net of er voor de hobbyfokker geen plaats meer is en mag zijn. En dat terwijl al die stamboeken nog altijd bestaanrecht hebben vanwege die hobbyfokkers.

En........sorry ik ben ook gewoon hobby fokker maar wel MET verstand.
[/quote]
En ook ik gebruik mijn verstand. Ik zet ook echt niet alle hengsten op elke willekeurige merrie.

En zo zullen we altijd wel discussies blijven houden, al klinkt het af en toe alsof je een andere mening niet wilt respecteren. Laten we elkaar gewoon in zijn of haar waarde laten.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:43

Een hobbyfokker heeft niet altijd per defenitie het geld om maar lukraak te keuren en te prokken. HEt is een hele dure bezigheid en het fokken op zich is al duur genoeg. Vandaar dat het voor mij maar eenmalig is.
Daarnaast vind ik zowiezo dat een rontgenologische keuring al helemaal geen garantie biedt, daar de ruiter veel meer het behoud van het paard in de sport bepaald dan die cijfertjes.

Daarnaast zijn dierenartsen ook niet altijd op 1 lijn wat betreft de beoordeling. HEt systeem is niet betrouwbaar. Dus dat maakt de keuring te duur in verhouding met de zekerheid die het biedt.Ik ken de verhalen wel van boze fokkers waarvan de verkoop van een paard niet doorging vanwege rontgen. afkeuring.

EN een jaar later wel het zelfde paard door een andere dierenarts WEL goedgekeurd? iK denk dat sommige mensen hier niet helemaal met 2 benen op de grond staan.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:42

Desiree schreef:
Een hobbyfokker heeft niet altijd per defenitie het geld om maar lukraak te keuren en te prokken.

Keuren en prokken is niet lukraak het niet doen is lukraak fokken.

peninna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:59

Zou het niet handiger zijn eerst te definieren wat we onder een hobby fokker verstaan. Ik heb het gevoel de verschillende mensen daar een totaal ander beeld bij hebben.

Voor mij is een hobby fokker iemand die (paarden) fokt als liefhebberij en niet als professional om van te leven, maar wel met een bepaald fokdoel voor ogen waar hij/zij in de loop van de jaren naar toe wil werken. Voor een hobby fokker is het daarom heel belangrijk van optimaal materiaal uit te gaan. De fokkerij van een hobby fokker kost daarom ook bijna altijd (veel) geld. Een hobby fokker heeft dat geld er voor over omdat het doel niet is om een veulentje voor eigen gebruik te fokken, maar het doel is iets op te bouwen waar men pas veel later van kan beoordelen of de eigen inzichten goed zijn geweest. Daarom zal een hobby fokker proberen zo veel mogelijk risico's uit te sluiten. Prokken (röntgenen) is één van de mogelijkheden om het risico te verminderen.

Iemand die eenmalig voor eigen gebruik een veulentje bij zijn/haar merrie fokt is voor mij geen hobby fokker. Deze persoon kan best een visie hebben op wat hij/zij vindt dat er aan de betreffende merrie kan cq moet worden verbeterd en kan zeer wel in staat zijn een geschikte hengst bij die merrie te zoeken. Deze 'fokker' is, misschien wel terecht, niet van plan om heel veel geld uit te geven voor dingen die voor hem/haar niet de hoogste prioriteit hebben. Dat is hun goed recht.

Citaat:
Daarnaast zijn dierenartsen ook niet altijd op 1 lijn wat betreft de beoordeling. HEt systeem is niet betrouwbaar. Dus dat maakt de keuring te duur in verhouding met de zekerheid die het biedt.Ik ken de verhalen wel van boze fokkers waarvan de verkoop van een paard niet doorging vanwege rontgen. afkeuring.

EN een jaar later wel het zelfde paard door een andere dierenarts WEL goedgekeurd? iK denk dat sommige mensen hier niet helemaal met 2 benen op de grond staan.

Foto's genomen voor het prok certifikaat worden niet door de betreffende DA beoordeeld, maar in Utrecht. Dus wat dat betreft kan er weinig verschil van mening optreden.

Het is algemeen bekend dat sommige DA strenger keuren dan andere DA. Daar kan dus wel verschil van mening optreden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 23:02

peninna schreef:
Foto's genomen voor het prok certifikaat worden niet door de betreffende DA beoordeeld, maar in Utrecht. Dus wat dat betreft kan er weinig verschil van mening optreden.

De foto's worden zonder naam eigenaar beoordeeld door een comissie bestaande uit 3 bekende dierenartsen.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 05:37

Al die mensen die het hier hebben over hoe duur alles wel niet is, sorry hoor, maar dan begin je er toch gewoon niet aan!!
Doe het goed of doe het niet!!