Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Saartje1 schreef:Dat je een andere mening hebt kan ik mee leven,maar dit vind ik echt onzin!!!
Gewoon een fijn paard???????wat heb je daar dan aan als ie niet gezond is.
Helaas zijn er nog te veel mensen die zo denken,heb je wel eens de moeite genomen om te kijken wat het dan kost,het klinkt mij meer als je kop in het zand steken.
germie schreef:Saartje1 schreef:Dat je een andere mening hebt kan ik mee leven,maar dit vind ik echt onzin!!!
Gewoon een fijn paard???????wat heb je daar dan aan als ie niet gezond is.
Helaas zijn er nog te veel mensen die zo denken,heb je wel eens de moeite genomen om te kijken wat het dan kost,het klinkt mij meer als je kop in het zand steken.
Een ongekeurd paard dat op z'n 12e nog gewoon in de sport loopt is echt wel gezond. Die hoef je niet meer te laten keuren.
En elk paard kan wat krijgen, gekeurd of niet. Er zijn genoeg gezonde paarden die nooit gekeurd zijn. Mag je hier dan niet mee fokken?
Stel je hebt een merrie van 1500 euro, paard is nooit gekeurd, maar is wel een fijn sportpaard. Heeft een normaal papier (geen ster, keur of wat dan ook in de afstamming). Merrie is verder geen gek dier, heeft een paar verbeterpuntjes, maar geen echte afwijkingen. Ga je zo'n merrie dan voor 500 euro op de foto laten zetten voordat je een veulentje wilt fokken?
Als je een goedkope hengst op zo'n merrie zet (en dekken is nooit goedkoop), dan wordt het allemaal wel heel erg duur als je dan ook nog eerst gaat keuren. Het moet wel hobby blijven. De kosten zijn toch altijd hoger dan de opbrengsten.
Ik ken een aantal voorbeelden van nooit gekeurde merries, en deze merries leveren wel telkens eerste premie veulentjes die het later in de sport ook goed doen. Keuren zegt dus echt niet alles.
En wat voor de 1 een fijn paard is, is voor de ander een bok. Het hoeven echt niet allemaal de perfecte paarden te zijn die hier rondlopen. Een recreatieruiter heeft niets aan een vurig paard. Maar een paard met een iets te korte hals kan dan prima voldoen. En als je dan met zo'n merrie weer gaat fokken kun je een generatie later heus wel weer een stermerrie krijgen met een beetje geluk (goed op de hengst letten)
germie schreef:Dus als jij een iets frans paard hebt met een korte hals en er komt een nakomeling die een wat langere hals heeft en beter op de benen staat, dan ben je aan het fokken.
germie schreef:Een topper fokken is voor mij financieel toch niet weggelegd, maar ik wil wel graag een paard fokken dat later fijn in de sport kan lopen (dressuur, springen en aangespannen).
Saartje1 schreef:Ontopic: ik vind het heel belangrijk om met gezonde merries te fokken. Maar als ze door de DA rontgenologisch helemaal goed zijn bevonden (dus incl. kogels achter, in tegenstelling tot bij PROK), is dat voor mij genoeg. Heb een nieuwe merrie in Belgie gekocht en die is daar ook gekeurd. Brandschoon op de foto's, maar als ik haar PROK wil hebben moet ze dus hoogstwaarschijnlijk opnieuw op de foto's omdat ze in een Belgische kliniek is gekeurd. Nou dat ga ik dus niet doen, want dat zijn extra kosten terwijl ik al weet dat ze super op de foto's is.
Nee dat zou ik ook niet doen het gaat er om of ze gezond zijn idd,alleen als ze keur word is het toch jammer want dan de prok er bij en ze is elite das dan toch wel mooi voor het fokken.
Citaat:germie: Ik vind dat fokken ook hobbymatig moet kunnen. Een topper fokken is voor mij financieel toch niet weggelegd, maar ik wil wel graag een paard fokken dat later fijn in de sport kan lopen (dressuur, springen en aangespannen).
Alles moet tegenwoordig geld kosten en daar heb ik moeite mee. En daarom ben ik tegen verplicht stellen van allerlei regeltjes waaraan je merrie moet voldoen. Daarom ben ik ook tegen verplicht prokken. Het is leuk als je het zelf wilt doen, maar ik heb er het geld niet voor over. Als ik met mijn paard ga fokken, dan is het veulentje voor mezelf. Dat is in mijn ogen hobbymatig fokken waar OOK ruimte v oor moet zijn.
Citaat:germie:Ik vind fokken het verbeteren van het paard. Maar het hoeft geen topper te worden. Dus als jij een iets frans paard hebt met een korte hals en er komt een nakomeling die een wat langere hals heeft en beter op de benen staat, dan ben je aan het fokken.
Citaat:germie:Ik vind fokken het verbeteren van het paard. Maar het hoeft geen topper te worden. Dus als jij een iets frans paard hebt met een korte hals en er komt een nakomeling die een wat langere hals heeft en beter op de benen staat, dan ben je aan het fokken.
mistral schreef:Ik zit er aan te denken om mijn merrie ook te prokken, maar wat is nou precies de meer waarde daarvan? Behalve een extra predikaat op je papier.
Mijn merrie is gezond en ze is twee jaar geleden ook op de foto's gezet, alleen niet prok.
Ik zit nu te twijfelen om haar nu te prokken, maar de meer waarde daarvan zegt mij nog niet zoveel.
germie schreef:[
Een ongekeurd paard dat op z'n 12e nog gewoon in de sport loopt is echt wel gezond. Die hoef je niet meer te laten keuren.
En elk paard kan wat krijgen, gekeurd of niet. Er zijn genoeg gezonde paarden die nooit gekeurd zijn. Mag je hier dan niet mee fokken?
Stel je hebt een merrie van 1500 euro, paard is nooit gekeurd, maar is wel een fijn sportpaard. Heeft een normaal papier (geen ster, keur of wat dan ook in de afstamming). Merrie is verder geen gek dier, heeft een paar verbeterpuntjes, maar geen echte afwijkingen. Ga je zo'n merrie dan voor 500 euro op de foto laten zetten voordat je een veulentje wilt fokken?
Als je een goedkope hengst op zo'n merrie zet (en dekken is nooit goedkoop), dan wordt het allemaal wel heel erg duur als je dan ook nog eerst gaat keuren. Het moet wel hobby blijven. De kosten zijn toch altijd hoger dan de opbrengsten.
Ik ken een aantal voorbeelden van nooit gekeurde merries, en deze merries leveren wel telkens eerste premie veulentjes die het later in de sport ook goed doen. Keuren zegt dus echt niet alles.
En wat voor de 1 een fijn paard is, is voor de ander een bok. Het hoeven echt niet allemaal de perfecte paarden te zijn die hier rondlopen. Een recreatieruiter heeft niets aan een vurig paard. Maar een paard met een iets te korte hals kan dan prima voldoen. En als je dan met zo'n merrie weer gaat fokken kun je een generatie later heus wel weer een stermerrie krijgen met een beetje geluk (goed op de hengst letten)
[/quote]
haan schreef:[
Wow als er iets onzin is, is het jouw uitspraak wel Germie, heb je uberhaupt wel verstand van fokken van paarden of heb je het over andere dieren?
Alle plusjes en minnetjes tegen elkaar wegstrepen en je houdt 1 plus over en dan heb je de goede combinatie en je wereld fokproduct?
Nou dan denk ik dat je het grote boek nog maar eens goed moet doorlezen en veel succes met je fokkerij.
[/quote]
Saartje1 schreef:Het is net of er voor de hobbyfokker geen plaats meer is en mag zijn. En dat terwijl al die stamboeken nog altijd bestaanrecht hebben vanwege die hobbyfokkers.
Desiree schreef:Een hobbyfokker heeft niet altijd per defenitie het geld om maar lukraak te keuren en te prokken.
Citaat:Daarnaast zijn dierenartsen ook niet altijd op 1 lijn wat betreft de beoordeling. HEt systeem is niet betrouwbaar. Dus dat maakt de keuring te duur in verhouding met de zekerheid die het biedt.Ik ken de verhalen wel van boze fokkers waarvan de verkoop van een paard niet doorging vanwege rontgen. afkeuring.
EN een jaar later wel het zelfde paard door een andere dierenarts WEL goedgekeurd? iK denk dat sommige mensen hier niet helemaal met 2 benen op de grond staan.
peninna schreef:Foto's genomen voor het prok certifikaat worden niet door de betreffende DA beoordeeld, maar in Utrecht. Dus wat dat betreft kan er weinig verschil van mening optreden.