KWPN papier ingeruild voor NRPS papier

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:52

Ik heb btw nog wel indexen liggen van het KWPN dees, mocht je intresse hebben

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 22:36

Als we op die toer moeten helaas...ik kraak jouw paard tenslotte ook niet af....dan heb ik liever een hengst die al jaren met een index van 120 staat met een betrouwbaarheid van 98% dan één die binnen een paar jaar 25 punten zakt met een betrouwbaarheid van 59% ( inderdaad Rubiquil ) en die 11 ingeschreven merrie's heeft waarvan slechts 2 sterwaardig.

Om even op bont terug te komen ( ieder zn voorkeur hoor )

- Art Deco = GP dressuur
- Le penotti primo S = GP dressuur
- Cool Cracker S = Prix st. George
- Sammartini = Prix st George
- Samico F = Prix st. George
- Decadent Art = Prix st. George
Dit is zomaar een greep, ik heb geen zin om ze allemaal op te zoeken.

Hun overeenkomsten: allemaal bont en Samber in de bloedlijn. Tel daar nog eens bij op dat hij wereldwijd meer dan 30 (! )goedgekeurde zonen heeft en bekend staat als dé bonte prestatievererver dan heeft Rubiquil nog een lange weg te gaan.

En iedere fokker van bonten weet hoe ze bij het KWPN denken over die kleur dus dat er ooit nog één wordt goedgekeurd dat wordt afwachten. Overigens heeft de bonte Special D in mijn profiel ook een fokwaarde van 160, heeft ie te danken aan het feit dat Special D in anderhalf jaar bijna 30 punten in de index gestegen is...en natuurlijk ook een beetje door zn moeder die kampioen was op de keuring destijds en op kop stond met een eerste premie en 85 punten voor haar draf, vlot keur werd en als 5 jarige is aangereden en en op haar 6e Z2 dressuur liep. ( heb ik afgekeken van v. Lieren, gewoon een hele goeie ruiter erop zetten ). Ze kunnen het dus wel die bontjes alleen zijn de mensen die bonten fokken vaak niet hierop uit, ze willen een mooie bonte en sport komt vaak op de 2e plaats.

Voorlopig reageer ik even een weekje niet, ga op vakantie vannacht.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 22:41

Komt die Special d uit de lijn van Samber? Ik kan me herinneren dat er vorig jaar een bonte Special te koop stond op marktplaats? Kan me alleen nu niet heugen wat er achter zat.

(zomaar offtopic)

Overigens is het bekend dat jonge hengsten heel erg kunnen fluctueren met hun fokwaardes. Daarom vind dat hele systeem ontzettend onnozel en wordt er door het kwpn veelste veel waarde aangehecht.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 22:45

Nee niet uit de moederlijn, ik heb hem ook gewoon nog. Moeder is keur van Samber, grootmoeder keur preferent van Ulrich en de overgrootmoeder is de volle zus van Zirkoon. Ik deel je mening over het fokwaarden systeem overigens wel.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 11:53

Hihi, een lijstje bonte paarden die hoog in de sport lopen en dat vergelijken met 1 hengst. Zullen we ook een lijstje maken met zwart/bruine beestjes?

Wil je een vergelijk trekken tussen Rubiquil en Samber kwa nafok, dan is het verstandig die paralel te trekken tussen de hengsten op gelijke leeftijd. Het is immers logisch dat een 30(!)-jarige hengst meer nafok hoog in de sport kan hebben lopen dan een 14 jarige hengst die pas sinds 3 jaar door het grote publiek wordt herkend.
Hoe was de stand toen Samber 14 jaar oud was?

Ik heb helemaal niets tegen bonte paarden, maar moet je eerlijk zeggen - het is mijn smaak niet. Zeker niet 2-kleurig bont. Maar een hengst als Samber kan ik weldegelijk waarderen, dat is/was een hele beste voor sport en fokkerij, in zijn tijd.
De tijd zal ons leren hoe we over 16 jaar terugdenken aan Rubiquil. Je zal me nergens horen zeggen dat Rubiquil een betere hengst is dan Samber, maar ook Rubiquil is wel een goede hengst. Binnen dat KWPN hebben ze zeker mindere broeders, die niet 190 halen op de index met een betrouwbaarheid van toch bijna 60 %.
Je mag er op rekenen - die 190 met 60% betrouwbaarheid, dat zal niet lager worden dan 120 met 98% betrouwbaarheid

Verder prettige vakantie.
Ben jij eigenaar van Samber toevallig? Hoe is het met die oude hengst?

Suzanne F.

Re: KWPN papier ingeruild voor NRPS papier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 15:27

Laten we een ieder in ons waarde laten alsjeblieft.
Ieder heeft zn eigen denkbeelden over fokkerij etc, dat maakt bokt juist zo leuk en interressant, laat het dan wel gezellig blijven.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 07:04

jeetje ben ik 4 dagen niet op bokt is er een hele discussie of Rubiquil nu wel of niet een goede vererver is of niet. Wat die indexen betreft. Die kloppen volgens mij niet echt.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 10:32

[naam verwijderd] heeft het allemaal nog eens teruggelezen...
ben inderdaad wel beetje uit mijn slof geschoten tegen Janderegelaa...

Sorry Jan. Had niet over je hengsten mogen beginnen.

On-topic:
Kreeg een mail terug van het NRPS - ze hadden de papieren ontvangen tesamen met de inschrijving voor de regionale keuring. Nu was de vraag - wilde ik dat de merrie zou worden overgeschreven? Hihi, dat is nu al de DERDE keer dat ik een e-mail kreeg met die vraag, terwijl ik op de voorgaande 2 al had gereageerd dat dat inderdaad de bedoeling was

De reacties in dit topic vind ik trouwens doorgaans positief voor het NRPS. De beeldvorming en marktwaarde van het NRPS-paard is dus toch een stukje beter van pak'mbeet 4 jaar gelden. Toen was het NRPS-paard 'gewoon' 2.000 euro goedkoper kwa gevoelswaarde... de koper lijkt nu een stuk positiever te staan tov het NRPS paard. Dat vind ik wel heel leuk om op te merken

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:15

Ze willen blijkbaar zeker weten dat je het papier wilt inruilen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 12:57

Een vraag ... stom misschien maar toch ... in deze topic en andere wordt er altijd gesproken over 'papier'. Wordt hiermee bedoeld de officiele passport OF het stamboekgedeelte (papier in het midden van de passport)?

Volgens E.G. richtlijnen kan je maar een 'officiele' passport hebben maar kan het paard in verschillende registers ingeschreven staan.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 13:02

Het paspoort is dat boekje, het papier is het A4-tje wat je krijgt van het stamboek met daarop alleen de afstamming en de naam van het paard. Dus geen ruimte voor de entingen, zeg maar.

Een paard mag maar 1 paspoort hebben (EU-verordening). De afstamming van het paard staat ook in het paspoort, maar het paspoort is vooral een bewijs van registratie en entingen. Je mag zo bijvoorbeeld je paard niet over de weg verplaatsen zonder paspoort, maar het papier ben je niet verplicht bij je te hebben.

Men zegt van het papier wel eens dat het een eigendomsbewijs zou zijn, maar hoe 'vast' dat is, geen idee. Het is wel zo - het paspoort blijft bij het paard, en moet je dus afgeven als je het in een opfok zet. Het papier mag je weer mee naar huis nemen.

Ik heb het NRPS gemaild dat ik het toch raar vind dat het KWPN-papier wordt ingenomen en vervangen. Ben benieuwd wat voor verklaring zij hebben om geen tweede papier bij mijn paard in omloop te willen hebben. Ik heb er verder geen verklaring voor, dacht ook altijd dat je maar 1 paspoort mag hebben, maar meerdere papieren...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 13:13

Reden van de vraag is omdat ik zelf een merrie hebt met 1 passport en 3x register (officieel erkende Stamboek papieren) papieren waarvan een in de Passport zit.
De andere papiertjes neem ik mee naar verlang de keuring. Ze kijken wel raar maar aangezien ze 'geregistreerd' staat met Stamboek papiertje kunnen ze niet 'zuren' over de passport uitgegeven door een andere Stamboek. De Passport is uitgegeven - via de Stamboek - door de Belgische Staat met melding op het eerste binnenblad van de uitgevend Stamboek: midden stuk (met paard gegevens) is idd Stamboek 'papiertje'.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 13:28

Het paspoort van mijn (nu over te schrijven) merrie is uitgegeven door het KWPN. Ook na registratie bij het NRPS zal dat KWPN-paspoort erbij blijven, zo'n paspoort wordt normalerwijs slechts 1x verstrekt (om fraude tegen te gaan).

Peterina, jij hebt het zeker over een sBs-paspoort? Die hebben idd het 'stamboek-papiertje' geplastificeerd middenin het paardenpaspoort zitten.
Ik heb eens een merrie gehad met zo'n paspoort, en dat gaf toen een heel gedonder met het registreren van het chippen. Kon er toen geen ander paspoort bij krijgen, weet ik nog... terwijl ik ze wel zo in een ander stamboek kon inschrijven, maar dat heb ik verder niet gedaan.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:01

Eigenlijk gaat het over een Passport uitgegeven door de Royal Belgian Palomino stamboek met daarin een, idd, geplastificeerde stamboek gedeelte. Als ik met deze merrie naar een BAPS keuring ga, neem ik haar BAPS papiertje mee en de passport. Ze kijken wel vreemd op bij de controle maar kunnen niets zeggen.

Het plastificeren van het Stamboek gedeelte/papiertje is jaren geleden ingevoerd door verschillende stamboeken om fraude tegen te gaan. Door het plastificeren kon de gegeven niet gewijzigt worden en moest het papiertje terug naar het Secretariaat gestuurd worden bij wijziging van eigenaar ... zo bleef oa de gegevens aangaande het paard up-to-date. Waarom konden de chip gegevens niet vermeld worden onder het 'identificatie controle' gedeelte?

Aangezien je nu, neem ik aan, de chip gegevens op de KWPN papier heeft zitten ... hoe gaan deze omgezet worden op het NRPS papier? Toch veel handiger als het in de passport blijft?

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 14:03

OP het KWPN papier staat geen barcode, die staat in het paspoort.
Op het papier staat alleen het transponder-nummer. Dat kunnen ze bij het NRPS er natuurlijk ook gewoon opzetten.

Ilonab

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:36

Ik heb mijn ruin ook over laten schrijven hij had een KWPN Paspoort toen ik hem kocht maar vanwege zijn bloedlijn en maat heb ik hem bij het NRPS voorgesteld. Daar kreeg hij een 1e Premie en werdt sterverklaard.
Inmiddels is hij 1,54 dus bij het KWPN was het nooit wat geworden.
Zijn vader is Hero ( Hohenstein X weltmeijer)
Moeder is een Russische arabier.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 17:14

Heb antwoord van NRPS gekregen vandaag:

Beste,

Het paspoort probeer ik je deze week toe te zenden uiterlijk volgende week. Als mensen een KWPN dier laten overschrijven naar het NRPS dan wordt altijd het KWPN papier ingenomen. Wij sturen dat op naar het KWPN met de mededeling dat het betreffende dier bij ons is ingeschreven. Wat u zegt dat sommige paarden met meerdere papieren rond lopen dat zal kunnen die dieren hebben dan waarschijnlijk buitenlandse papieren. Dan blijft het buitenlandse papier erbij zitten. Maar dieren die bij een Nederlands stamboek papieren hebben verkregen en zij worden overgeschreven dan moet het papier (helaas) ingeleverd worden. Hebben de dieren met meerdere papieren (dus meer dan één paspoort en/of meer dan één papier) alleen papieren van Nederlandse stamboeken dan is er iets mis gegaan met het registreren/opgeven van de dieren. Er mag maar één paspoort en één papier bij een dier zitten. (met uitzondering dat er buitenlands papier bijzit)

eilander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:27

Ik heb dit topic eens even rappoklappo doorgespit maar zou dit ook de oplossing zijn voor mijn te klein blijvende super mooie casco merrie?Het is een Casco x Keur UTV Bredero x Keur UTV Uppercut en dan komt Tina D ster,pref,prest en dat is de moeder van Samber.
Ze moet eind Juli 2 jaar worden maar meet nu pas 1.49cm.Het is zonde als ze voor de fokkerij verloren gaat.Zou dit een oplossing wezen om haar over te schrijven naar het NRPS??Kan ze daar wel haar predikaten halen?
Wie reageert?

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:03

eilander schreef:
Ik heb dit topic eens even rappoklappo doorgespit maar zou dit ook de oplossing zijn voor mijn te klein blijvende super mooie casco merrie?Het is een Casco x Keur UTV Bredero x Keur UTV Uppercut en dan komt Tina D ster,pref,prest en dat is de moeder van Samber.
Ze moet eind Juli 2 jaar worden maar meet nu pas 1.49cm.Het is zonde als ze voor de fokkerij verloren gaat.Zou dit een oplossing wezen om haar over te schrijven naar het NRPS??Kan ze daar wel haar predikaten halen?
Wie reageert?

ja hoor bij het NRPS kan ze gewoon alle predicaten halen

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:49

Grappig dees dat ze bij jou er zo lang over doen, bij mijn merrie had ik binnen 2wkn alle papieren binnen, incl hun blad, losse informatie, een mooie sticker (daar deed ik het voor ) en een aanmeld formulier voor de keuring

Ik wacht nu alleen nog op een rekening om het te betalen....

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 17:56

[naam verwijderd] heeft ontvangen: nieuw blad, aanmeldingsformulier nieuw lid (huh?), aanmeldformulier voor keuring (huh, dat had ik toch toegezonden), acceptgiro voor de administratiekosten en gelukkig ook de sticker!

Maar nog niet mijn paspoort retour...

Vanavond NRPS voorlichtingsavond te Frieschepalen. Start 19.30 uur, manege van Jan Mulder op de Kromhoek 33. Gratis toegang.. kom je ook, Rubywhite?

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 18:35

het is nu 19.35u denk dat ik het niet meer red ....

cool jij hebt de sticker dus ook al? Siert je mooie auto
ben benieuwd of je wat aan die voorlichtingsavond hebt...

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 22:12

Was leuk, die voorlichtingsavond

Heb me goed vermaakt en daarbij ook goed geluistert naar wat keuringsmeneer L. van de Wal goed vind en wat juist niet... ben er niet geruster op geworden trouwens.. want ze rekenen verschil in de voorvoeten wel heel erg zwaar aan... en wat heeft mijn merrie nou net...

Was ook gezellig trouwens. We waren met een man/vrouw of 20, dus er was volop ruimte om te vragen en bespreken. Ja, was leuk. Leuk initiatief ook

Heb je wel gemist hoor!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 06:47

Wat bedoelen ze met verschil in de voorvoeten. Bedoel je een stijle voet en een voet die nijgt naar eh platvoeten?

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 07:14

Dees schreef:
ben er niet geruster op geworden trouwens.. want ze rekenen verschil in de voorvoeten wel heel erg zwaar aan...

en terecht!!
een (te groot) verschil in voorvoeten kan been/pees problemen geven
dus groot gelijk dat ze dat streng aanpakken

als je merrie ietsjepietsje verschil heeft hoef je niet bang te zijn Dees
je laat je merrie een week voor de keuring beslaan... en het valt niet of nauwelijks op