Special D of Sandro- Hit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Special D of Sandro- Hit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:30

mistral schreef:
janderegelaa schreef:

Op een cabachon merrie moet je met een Sandro hit wel oppassen want die strooit nogal met de hoogte en Cabochon gaf ook regelmatig een niet zo'n heel grote.

Mocht je dan perse geen vos willen dan heb je o.a. deze optie's:

- Obelisk
-Ferro
-Metall
-Special D
- Sandreo
-Painted Black

Polansky vererft ook geen vos

Dus wel, sterker nog, zijn moeder is vos.

bouwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:59

mistral schreef:

Polansky vererft ook geen vos

De Polansky die ik ken wel Kan ook niet anders wat zijn moeder is vos. zomaar een paar voorbeelden:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=85146
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=78034
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=125418
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=111728

Wie zegt eigenlijk dat zwart of donkerbruin over 10 jaar nog in de mode is?
De kleur kan m.i. niet bepalend zijn voor een hengstenkeuze. Ieder paard met uitstraling heeft namelijk een mooie kleur.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 17:39

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:08

Allereerst, Special D is inderdaad homozygoot zwart, en zal dus alleen zwarten en bruinen kunnen geven, nooit vos.
Polansky heeft een vos moeder dus kan nooit homozygoot zwart zijn, aangezien hij van zijn moeder dus nooit een allel voor zwart meegekregen kan hebben. Vos is namelijk recessief (2 allelen voor vos) en een vos kan dus alleen maar vos doorgeven.
Jan_VT schreef:
Tequiro schreef:
Afbeelding

Special D x Pretendent

Is dit een gewone vos??? Ik twijfel eigenlijk. Ik vind dat er een zwartbruine schijn op de benen is te bemerken. Vooral rechtsvanachter. Ik vind het iig onduidelijk.

Welke kleur is dit?

Afbeelding

Telgen uit de familie van Special D:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit lijkt ook allemaal op vos... maar is dit geen andere kleur? Waar zitten de kleurenkenners hier?

Meld zich

Bertuss schreef:
Ik denk dat dat zilverappelvos is, weet het niet zeker

Is geen zilverappel vos. Zilver is namelijk een verdunningsgen wat alleen toont op zwart pigment. Een vos kan dus wel zilver dragen maar nooit tonen. Alleen op zwarte en bruine paarden toont het.
Deze paarden zijn dus zeker wel zilvers, maar dan zilverappelbruin en gewoon zilverappel (= zilver op zwart).
De 1e 3 foto's is zo te zien zilverappelbruin, de 4e foto een zilverappel.
Dit komt dus wel voor in de familie van Special D, maar Special D zal het zelf nooit door kunnen geven, aangezien zilver dominant is.

karinna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:26

Vind het wel een hele mooie kleur!

wishfor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 19:43

Mijn merrie is gefokt door spierings in nederland. Hij heeft ook Patser, Deco royal Dancer , cocktail time enz gefokt. En hij kwam af met Uphill als hengst voor mijn Cabouchonmerrie maar die ken ik niet zo

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 20:07

En omdat jij m niet zo goed kent trek jij het advies van zo'n succesvolle fokker in twijfel? Overigens...iedere KWPN fokker, óók de serieuzere hobbyfokker kent Uphill...

Als Spierings zegt dat je Uphill op die merrie moet gebruiken dan had ik hier nu niet over gediscusseerd maar dan zat het er allang in!

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 20:43

heb zelf ook een jaarling van Special D, staat wel in mn profiel. komt uit een vosmoeder en is zelf bruin zoals je kunt zien. maar dat veranderd ook nog weleens de merrie waar ik deze jaarling trouwens uit heb gefokt is zelf deels volbloed dus staat (logisch gezien) ook hoog in het bloed en ook qua bouw. dat zie je wel weer terug in mn kleine Special.

bouwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 00:30

mistral schreef:
Ik ben deze tegen gekomen van polansky

http://www.mijnalbum.nl/Foto=PYHVFBJH[/img]

Deze is van patty1985
zie topic viewtopic.php?f=59&t=572009&st=0&sk=t&sd=d

Wat is je punt?
De moeder is vos, dus geeft altijs het vos gen door. Polanski is onzuiver voor vos dus geeft in 50 % van de gevallen het vos gen door. Een vos moet van 2 kanten de vos faktor meekrijgen. Een vosmerrie heeft dus 50 % kans dat deze een vos veulen krijgt van Polansky, dus ook 50 % kans op geen vos veulen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 08:41

Noon schreef:
heb zelf ook een jaarling van Special D, staat wel in mn profiel. komt uit een vosmoeder en is zelf bruin zoals je kunt zien. maar dat veranderd ook nog weleens ;) de merrie waar ik deze jaarling trouwens uit heb gefokt is zelf deels volbloed dus staat (logisch gezien) ook hoog in het bloed en ook qua bouw. dat zie je wel weer terug in mn kleine Special.

Nee, onmogelijk, een bruine blijft een bruine tenzij één van de ouders schimmel is.

Basvdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:12

janderegelaa schreef:
En omdat jij m niet zo goed kent trek jij het advies van zo'n succesvolle fokker in twijfel? Overigens...iedere KWPN fokker, óók de serieuzere hobbyfokker kent Uphill...

Als Spierings zegt dat je Uphill op die merrie moet gebruiken dan had ik hier nu niet over gediscusseerd maar dan zat het er allang in!

_/-o_

Spierings heeft overigens zelf ook Oscar gebruikt op de cirginia-lijn, misschien niet het laatste aan model, maar zó lopen!

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 00:07

bouwens schreef:
mistral schreef:
Ik ben deze tegen gekomen van polansky

http://www.mijnalbum.nl/Foto=PYHVFBJH[/img]

Deze is van patty1985
zie topic viewtopic.php?f=59&t=572009&st=0&sk=t&sd=d

Wat is je punt?
De moeder is vos, dus geeft altijs het vos gen door. Polanski is onzuiver voor vos dus geeft in 50 % van de gevallen het vos gen door. Een vos moet van 2 kanten de vos faktor meekrijgen. Een vosmerrie heeft dus 50 % kans dat deze een vos veulen krijgt van Polansky, dus ook 50 % kans op geen vos veulen.

Dat hij dus niet homozygoot zwart fokt... zoals in dit topic geopperd werd

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 07:11

janderegelaa schreef:
Noon schreef:
heb zelf ook een jaarling van Special D, staat wel in mn profiel. komt uit een vosmoeder en is zelf bruin zoals je kunt zien. maar dat veranderd ook nog weleens ;) de merrie waar ik deze jaarling trouwens uit heb gefokt is zelf deels volbloed dus staat (logisch gezien) ook hoog in het bloed en ook qua bouw. dat zie je wel weer terug in mn kleine Special.

Nee, onmogelijk, een bruine blijft een bruine tenzij één van de ouders schimmel is.

haha zeg ook niet dat het opeens een schimmel of een vos wordt maar hij veranderd qua bruin....

wishfor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 15:12

Denk dat het Uphill of Oscar zelf gaat worden. Zijn er al foto s van veulens van Uphill beschikbaar?

Basvdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 17:40

wishfor schreef:
Denk dat het Uphill of Oscar zelf gaat worden. Zijn er al foto s van veulens van Uphill beschikbaar?

Dan zoek je ze toch op bij v Norel, laat hij je van beide hengsten veulens zien.....soms zijn dingen zo simpel..

wishfor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 08:16

Ja voor mensen die met fokken bezig zijn wel ja maar voor iem die het voor eerste keer doet niet echt. Dus excuseer Mhr of Mevr Basvdv of wat het ook moge zijn maar van zo n antwoord ben ik niet gediend!

bouwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 00:49

Jan_VT schreef:

Dat hij dus niet homozygoot zwart fokt... zoals in dit topic geopperd werd

Nee, nee; Mistral beweert dat Polansky niet het vos-gen heeft, verwijst zelf naar topic
http://
http:////www.bokt.nl/forums/posting.php ... rl], wel bij de les blijven.

mistral schreef:
Zo zie je maar weer Polansky heeft duidelijk geen vos-gen

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 13:01

wishfor schreef:
Ja voor mensen die met fokken bezig zijn wel ja maar voor iem die het voor eerste keer doet niet echt. Dus excuseer Mhr of Mevr Basvdv of wat het ook moge zijn maar van zo n antwoord ben ik niet gediend!

Als je wilt weten hoe ie fokt,ga je afstammelingen bekijken in het echt,dan krijg je een mooi beeld ervan.Bij Norel staan er een hele hoop bij elkaar,dus ben je vrij snel klaar. Als je geen advies wilt,moet je hier geen topic openen.

wishfor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 18:26

Het gaat niet over geen advies willen. Dan deed ik dit niet. Ik weet dat ik een leek ben in het fokken, maar als ik dan iets vraag wil ik wel niet dat het in het belachelijke wordt getrokken. Norel is 3 uur rijden van waar ik woon. Dus das 6 uur rijden heen en terug. Daarom dat ik wat foto s vroeg. Maar toch bedankt voor julie reacties

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 19:20

via google kan je ook nakomelingen vinden.
Of op de sites van de veulenveilingen.