Havidoff of Oscar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eliene

Re: Havidoff of Oscar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:06

Het enige dat Koss qua vererving mss als minpunt geeft: strakke bovenlijn, dus rug-lendenen. Omdat Evita's rug vrij week is vonden wij dat geen probleem, je ziet bij Angeliene ook idd een veel strakkere bovenlijn dan bij haar moeder. Maar zo te zien heeft jouw merrie geen strakke rugpartij dus is dat ook geen belemmering om voor Koss te kiezen.

Ritmisch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:42

Ik zou voor Oscar gaan, geeft in doorsnee fijnere karakters dan Havidoff is mijn ervaring.. Of anders zijn zoon Uphill? fijne galoppade en veel instelling om te werken..

bambi76

Re: Havidoff of Oscar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 15:38

Oscar
Afbeelding

Uphill
Afbeelding

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 15:44

Ja naar Uphill hebben we ook gekeken, maar die is nog slechter in springen dan zijn pa

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 15:49

Koss schijnt Z springen startgerechtigd te zijn...
Nou dan ben je eruit toch????

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 15:50

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:21

Koss is Z-springen start gerechtigd en loopt in de ZII dressuur. Lekker allround dus!

Hij fokt veel front, veel beweging en heeft een zeer sterk achterbeen.

Dekgeld: 550 euro... Je fokt er dus 2 voor de prijs van 1 Havidoff of Oscar... Ben benieuwd naar je veulen volgend jaar!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:48

Ik ook! Ik vind je merrie zo luxe dat ze niet echt veredeling nodig heeft van een rijpaardhengst. Koss is de gulden middenweg.

VDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:16

Hey Pletje, waar wil je het paard (wat nog geboren moet worden) voor gebruiken?
Wil je het zelf houden? Wordt het een rijpaard?
Wat wil je ermee gaan doen?
Wil je als het een merrie is ermee naar de keuring?
ALS je de intentie hebt om het paard, als merrie, voor de keuring te brengen (Als KWPN rijpaard en niet Gelders) dan kan je het wel schudden dat ie een predikaat haalt! Binnen het KWPN stamboek zien ze graag KWPN bloedlijnen.
Maar wil je het veulen (als 3jarige) voor de KWPN GELDERSE keuring brengen dan zijn ze iets makkelijker.
Een vriendin van mij had een gelderse merrie, mooi dier en was in de 1e generatie (papa dus) van Inspekteur. Mijn vriendin ging ermee naar de KWPN keuring gegaan en ze meldden haar ter plekke dat het verstandiger was om met de merrie naar de Gelderse keuring te gaan...... haar merrie heeft echt een papier om van te dromen met veel predikaten maar ze werd vriendelijk door Hamoen (kerumeester) verzocht om naar de Gelderse keuring te gaan.
Mocht je niet de intentie hebben om met het veulen naar keuringen te gaan en het ECHT alleen als rijpaard te gebruiken dan was ik inderdaad ook voor Parcival gegaan! En als je die nog steeds niet wil gebruiken dan maar Oscar. Oscar heeft inderdaad een fijn karakter en geeft zijn kindertjes vaak het donkere vachtje als jasje mee + de mooie lange benen en de betere gebouwde rug-partij. Heb je Parcival of Koss wel eens in het ECHT gezien? Ik weet zeker dat je achterover slaat van verliefdheid. Bekijk ze maar eens. Het zijn paarden die ALLROUND presteren en vele niet-gelderse kwpn'ers het nakijken geeft omdat ze vaak in de prijzen vallen.... En zeker Parcival. Neem de moeite om te kijken bij Parcival. Het is een correct gebouwd paard met spijkerhard beenwerk. Ik heb hem 1 keer in het echt gezien en hij heeft echt indruk gemaakt. Daar komt bij dat het ook nog een jonge hengst is (voor zijn niveau) die ZEKER weten in aanmerking komt voor een HOGER predikaat. Het is dus ook nog een investering om deze hengst te gebruiken. Heb ook nog niet gehoord in de omgeving dat het KARAKTER moeilijk is. Kinderen van Parcival zijn paarden met gevoel voor humor zonder brutaal te zijn!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:37

Er zijn zelfs half gelderse hengsten goedgekeurd bij het kwpn, dus zo makkelijk zijn ze bij het kwpn met gelderse papieren, daar is het merendeel van het kwpn namelijk uit ontstaan. Bovendien zal het er Sfieke om te doen zijn om een goed paard te fokken, daar kan jouw hokjes denken weinig aan veranderen. (ik vind je predikatenverhaal een beetje vreemd downhill)

Met deze merrie kan ze alle kanten uit. Ik denk dat er zowel een mooi gelders paard als een leuk rijpaard uit zou kunnen komen. Maar de tijd zal het leren.

VDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:42

Nou... Janne 19.......
Dat "predikaten verhaal" is ontstaan uit de EISEN die de keurmeesters stellen aan de paarden die aan de KWPN-keuringen deelnemen!!! En die EISEN stel ik niet, maar het KWPN-stamboek !!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:54

Zucht, je conclusie dat een rijpaardveulen uit een gelderse moeder geen predikaten zou kunnen halen is het tegenovergestelde van de realiteit. De eisen van het stamboek zijn mij zeer goed bekend.

VDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:00

Die conclusie trek JIJ.
Ik denk dat je mijn stukje niet goed gelezen hebt. Een discussie ga ik niet met jou aan. JIJ hebt er verstand van, goed?
Dag Jannie 19

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:16

Downhill schreef:
ALS je de intentie hebt om het paard, als merrie, voor de keuring te brengen (Als KWPN rijpaard en niet Gelders) dan kan je het wel schudden dat ie een predikaat haalt! Binnen het KWPN stamboek zien ze graag KWPN bloedlijnen.

Citaat:
Die conclusie trek JIJ.

Idd ja.
Jammer, geen discussie. Je vraagt er anders wel om.

Ben je er trouwens al helemaal uit Pletje? (moet nog wel aan die naam wennen hoor)

VDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:22

Dan moet je DE REST van mijn tekst er ook bij zetten!!! Je kunt dus ECHT niet lezen!!
Staat ietsje méér in dan JIJ nu in de quote zet.....
Hahahahaha!!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:24

Downhill schreef:
Een discussie ga ik niet met jou aan.

Je moet je wel aan je beloftes houden hoor.

VDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:33

Pletje,
doe wat je gevoel zegt. Gebruik de hengst waarvan JIJ denkt dat ie goed past bij je mooie vosmerrie. Er is keuze genoeg, zoals je weet!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 23:28

Havidoff geeft wel bewerkbare karakters, daarnaast is hij niet voor niets keurhengst.

Echt veredelen zie ik Havidoff overigens nog niet doen...........

Poehee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:45

Ik zou voor Oscar gaan. We hebben zelf een Oscar merrie en ik vindt het een heel fijn dier, met het welbekende sjieke hoofd, wat Oscar mee geeft!!