Wat kost dat nou ongeveer, een veulentje fokken..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 07:09

Om niet te offtopic te gaan stuur ik je even een pb

Cassidy

Re: Wat kost dat nou ongeveer, een veulentje fokken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:08

RUBYWHITE schreef:
Jullie dwalen een beetje af op het verhaal van de TS. Zij wilde toch een kostenplaatje zien?

Het kostenplaatje kan heel erg verschillen waar en hoe je de dekking laat doen (Natuurlijke dekking of KI, bij de mensen thuis of op het hengstenstation, wordt er met de hengst gereisd of niet, heb je zelf trailer en auto om je paard te transporteren of moet je dingen gaan regelen?)
Als het onderhoud van twee paarden geen probleem is, zullen dekkingskosten en dekgeld een fractie zijn van de kosten van de opfok.
Wat bedoelt de TS dan met de kosten van het fokken van een veulen? Zijn dat de kosten tot het moment dat het veulen er naast staat? Of zijn dat de kosten van de dekking tot het moment dat ze worden gespeend? Of tot het moment dat je er op kunt rijden?

Als de TS bereid is om er alles voor te laten (en dan bedoel ik niet alleen financieel, maar ook tijd voor vrienden etc) moet dat ook met de vriend besproken worden. En ik krijg de indruk dat er alleen naar het kostenplaatje wordt gekeken. Een veulen vraagt - net als een volwassen paard - ook tijd. Heb je die?

Maar goed, dit is het kostenplaatje zoals ik het me na vier jaar nog kan herinneren, en alleen de dekking zelf.

Mijn merrie is KI gedekt op een KI station, met vers sperma van een hengst die in de buurt staat. Ik denk dat ik aan DA kosten ongeveer 300 Euro kwijt was, met de sprong op de bok en het prepareren van het sperma. De kosten van het preparen van het sperma waren gedeeld tussen eigenaar van de hengst en mij. Omdat er na 3 weken een hele rits merries gescant moesten worden kan ik me eigenlijk niet herinneren voor die scansessie nog wat te hebben betaald. Dekking was in een keer raak, merrie voor de inseminatie naar het dekstation gebracht en na inseminatie weer mee teruggenomen, twee dagen later weer heengereden en gekeken of het eitje er nog zat en dat was weg. KI station ligt 10 km bij ons vandaan, dus kosten voor stalling op het KI station heb je dan niet. Zet je je merrie daar neer, moet je ook nog rekening houden met de dagprijs voor stalling. Is ze niet in een keer drachtig moet er vaker geinsemineerd worden.

Dekking zelf was voor een Quarter nog redelijk goedkoop, maar lag rond de prijzen die je nu voor een KWPN betaald.

Sita_

Re: Wat kost dat nou ongeveer, een veulentje fokken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 15:19

Cassidy schreef:
Wat bedoelt de TS dan met de kosten van het fokken van een veulen? Zijn dat de kosten tot het moment dat het veulen er naast staat? Of zijn dat de kosten van de dekking tot het moment dat ze worden gespeend? Of tot het moment dat je er op kunt rijden?

Als de TS bereid is om er alles voor te laten (en dan bedoel ik niet alleen financieel, maar ook tijd voor vrienden etc) moet dat ook met de vriend besproken worden. En ik krijg de indruk dat er alleen naar het kostenplaatje wordt gekeken. Een veulen vraagt - net als een volwassen paard - ook tijd. Heb je die?
.

Je hoeft die indruk niet te krijgen hoor. En helemaal niet bang zijn dat ik alleen naar de financiele kant kijk..

De kosten die ik bedoel is vanaf de dekking totdat het veulen er naast staat. Daarna gaat ze gewoon net zoveel kosten als een normaal paard (mits het goed gaat) qua voeren, stalling en wormenkuren & entingen.
In mijn openingspost zei ik ook de kosten van scannen ed.

Tijd heb ik genoeg.
Ik ben iedere dag, behalve 2 dagen om de 2 weken in het weekend.
Ik ben iedere dag, na het werk of school, varierend van een uur tot ongeveer 4 uur per dag bij mijn paard. Soms ga ik savonds na het eten ook nog een uurtje langs!

Natuurlijk weet jij niet hoe mijn leven in elkaar zit qua tijd. Mijn vriend zie ik alleen in het weekend vanwede de afstand. Dus daar hoef ik geen afspraken oid mee te maken als het veulen er is omdat ik dan minder tijd voor hem zou hebben. Hij is zelf ook een paardenmens dus hij zal er zelf ook tijd insteken!
Maar de paarden gaan voor mijn vriendinnen/vrienden en huidige vriend. Dit weten ze allemaal. Of ik nou 1 of 2 of zelfs 3 paarden moet doen.