Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
), dan word je echt vierkant uitgelachen.... Vogel schreef:de beste verervers bewezen en stonden laatst nog in de hoefslag (nr. 10).
De top 5 springverervers zijn: Argentinus, Darco, Contender, Quidam de Revel en Libero H. De top 5 dressuurverervers zijn: Donnerhall, Rubenstein 1, Laurius Crusador xx, Warkant en Weltmeyer.
JW18 schreef:waar slaat dat op?
karakter en zijn franse stand. LuvdaTossa schreef:JW18 schreef:waar slaat dat op?
Nou ga maar eens met een Sinaeda of Amor naar een hengstenkeuring van het KWPN....
Wat denk je dat ze zullen zeggen?
SweetGirliej schreef:wat vinden jullie dan van een Jazz x Ulft? denk je dat je daar een lastig paard aan hebt?
Suzanne F. schreef:SweetGirliej schreef:wat vinden jullie dan van een Jazz x Ulft? denk je dat je daar een lastig paard aan hebt?
Kan, hoeft niet. Ik ken brave van deze combi en minder brave..![]()
Maar daar ging het topic niet over.
was maar even een klein vraagje tussendoor
henkb schreef:De echte kern van dit thema gaat een beetje verloren. Iedereen kan wel zijn of haar lijstje top verervers hebben of favorieten. Maar dat was niet echt het thema. De fokkerij van tegenwoordig heeft weinig meer op met het in stand houden van een populatie paarden met heel goede eigenschappen. MAAR al die top hengsten (Krack C, Jazz, Donnerhall) etc. brengen toch hele goede eigenschappen? Ja en Nee, van de hele grote groep paarden die via KI door deze verervers op de wereld komen, gaan de besten altijd door naar de professionele rijders, die maken er een goede sporter van en daar hebben we onze vicieuze cirkel te pakken, met alle gevaren die al eerder in dit onderwerp naar voren zijn gebracht. We bedoelen dan niet exterieur en sportprestaties, maar verborgen (genetische) afwijkingen die via kruisingen dan aan het licht komen.
En daar zit toch een hele grote contradictie met de geschiedenis van de succesvolle sportpaarden geschiedenis in NL. Het "halfbakken" trakehnertje Marco Polo wat ooit naar Nederland is gehaald heeft bijvoorbeeld heel wat toppaarden voortgebracht en zo zijn er meer voorbeelden.
Een goed artikel is bijvoorbeeld "De echte sterren achter het KWPN": http://www.hetgroningerpaard.nl/magazine/602P11A1.asp
Suzanne F. schreef:Justarman schreef:even wat ik over een paar bekende dekhengsten vind en denkeerst maar beginnen met 2 goede hengsten uit mijn eigen paard's bloedlijnen..
Jazz- vererft zeker een goede aanzet van de hals.
Flemmingh- Vererft goed gebruik van de rug.
Gribaldi:
goed bruikbaar voor de sport en hebben ze goede gangen. meestal een iets korte rug, maar die kun je compenseren met een goede merrie.
de rest heb ik niet echt verstand van of ervaring mee, dus daar doe ik geen uitspraak over
Eeeh Jazz goede halsaanzet? Flemmingh goede ruggen? Gribaldi korte rug?
![]()
Ten tweede vind ik deze NOG geen superververs. Wel redelijk op weg.