Superverervers, een zegen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JW18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:50

topverervers voor mij zijn Contender, Amor, Ramiro, sineada.

LuvdaTossa

Re: Superverervers, een zegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:54

Als je tegenwoordig met die superverervers op de keuring komt (en dan heb ik het zeker niet over Jazz, Flemmingh en Gribaldi ), dan word je echt vierkant uitgelachen....

JW18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:55

waar slaat dat op?

_lautje_

Re: Superverervers, een zegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 10:47

Vogel schreef:
de beste verervers bewezen en stonden laatst nog in de hoefslag (nr. 10).
De top 5 springverervers zijn: Argentinus, Darco, Contender, Quidam de Revel en Libero H. De top 5 dressuurverervers zijn: Donnerhall, Rubenstein 1, Laurius Crusador xx, Warkant en Weltmeyer.

Een lijstje zonder echt kwpn bloed.

LuvdaTossa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 10:53

JW18 schreef:
waar slaat dat op?

Nou ga maar eens met een Sinaeda of Amor naar een hengstenkeuring van het KWPN....

Wat denk je dat ze zullen zeggen?

Viennanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 11:05

Ga maar eens met een topfitte 16-jarige ster-sportmerrie naturel x kristal naar de keuring, die haar sporen in sport en fokkerij heeft verdiend (ZZ-zwaar paard, Z2 paard, hengstenmoeder ZFDP) voor het keurpredikaat......die je dus niet krijgt. Bij navraag is het een beste merrie, met beste bewegingen, maar geen keurpredikaat.....

Merrie heeft drie ruiters naar de Z2 geholpen, en loopt nu weer Z1. Mijn mening: het KWPN moet zulke merries met open armen ontvangen, als ze slim zijn, maar helaas dat zijn ze niet....Met zulke merries kun je de karakter kwestie ook weer ombuigen!

Ontopic: Ramiro, Sinaeada, Gambo

Een supervererver kan ook in de negatieve zin....namelijk dat een hengst zijn negatieve 'punten' ook super vererfd...kijk naar Jazz, met zijn ietwat moeilijke karakter en zijn franse stand.

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 13:10

LuvdaTossa schreef:
JW18 schreef:
waar slaat dat op?

Nou ga maar eens met een Sinaeda of Amor naar een hengstenkeuring van het KWPN....

Wat denk je dat ze zullen zeggen?

Te ouderwets. Maar das ook logisch, er zijn geen directe Sinaeda´s meer en de Amor´s zijn zelfzaam en heel oud. Dat type is tegenwoordig te ouderwets maar dat wil niet zeggen dat deze hengsten niet waardevol geweest zijn.

JW18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 16:21

ik heb het ook niet over een direct product.

henkb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 20:11

De echte kern van dit thema gaat een beetje verloren. Iedereen kan wel zijn of haar lijstje top verervers hebben of favorieten. Maar dat was niet echt het thema. De fokkerij van tegenwoordig heeft weinig meer op met het in stand houden van een populatie paarden met heel goede eigenschappen. MAAR al die top hengsten (Krack C, Jazz, Donnerhall) etc. brengen toch hele goede eigenschappen? Ja en Nee, van de hele grote groep paarden die via KI door deze verervers op de wereld komen, gaan de besten altijd door naar de professionele rijders, die maken er een goede sporter van en daar hebben we onze vicieuze cirkel te pakken, met alle gevaren die al eerder in dit onderwerp naar voren zijn gebracht. We bedoelen dan niet exterieur en sportprestaties, maar verborgen (genetische) afwijkingen die via kruisingen dan aan het licht komen.

En daar zit toch een hele grote contradictie met de geschiedenis van de succesvolle sportpaarden geschiedenis in NL. Het "halfbakken" trakehnertje Marco Polo wat ooit naar Nederland is gehaald heeft bijvoorbeeld heel wat toppaarden voortgebracht en zo zijn er meer voorbeelden.

Een goed artikel is bijvoorbeeld "De echte sterren achter het KWPN": http://www.hetgroningerpaard.nl/magazine/602P11A1.asp

SweetGirliej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:42

wat vinden jullie dan van een Jazz x Ulft? denk je dat je daar een lastig paard aan hebt?

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:47

SweetGirliej schreef:
wat vinden jullie dan van een Jazz x Ulft? denk je dat je daar een lastig paard aan hebt?

Kan, hoeft niet. Ik ken brave van deze combi en minder brave..
Maar daar ging het topic niet over.

SweetGirliej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:20

Suzanne F. schreef:
SweetGirliej schreef:

Kan, hoeft niet. Ik ken brave van deze combi en minder brave..
Maar daar ging het topic niet over.

nee, weet ik was maar even een klein vraagje tussendoor

Bucephalus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 23:01

henkb schreef:
De echte kern van dit thema gaat een beetje verloren. Iedereen kan wel zijn of haar lijstje top verervers hebben of favorieten. Maar dat was niet echt het thema. De fokkerij van tegenwoordig heeft weinig meer op met het in stand houden van een populatie paarden met heel goede eigenschappen. MAAR al die top hengsten (Krack C, Jazz, Donnerhall) etc. brengen toch hele goede eigenschappen? Ja en Nee, van de hele grote groep paarden die via KI door deze verervers op de wereld komen, gaan de besten altijd door naar de professionele rijders, die maken er een goede sporter van en daar hebben we onze vicieuze cirkel te pakken, met alle gevaren die al eerder in dit onderwerp naar voren zijn gebracht. We bedoelen dan niet exterieur en sportprestaties, maar verborgen (genetische) afwijkingen die via kruisingen dan aan het licht komen.

En daar zit toch een hele grote contradictie met de geschiedenis van de succesvolle sportpaarden geschiedenis in NL. Het "halfbakken" trakehnertje Marco Polo wat ooit naar Nederland is gehaald heeft bijvoorbeeld heel wat toppaarden voortgebracht en zo zijn er meer voorbeelden.

Een goed artikel is bijvoorbeeld "De echte sterren achter het KWPN": http://www.hetgroningerpaard.nl/magazine/602P11A1.asp

Natuurlijk hadden de F1's precies dat wat er aan de toenmalige paardenpopulatie werkelijk ontbrak om succes te hebeen in de sport.
Je kunt natuurlijk weer terugvallen op het heterosiseffect, maar dan zul je telkens rigoreus moeten kruisen en dat kan niet meer binnen de huidige warmbloedpopulatie, tenzij je gaat importeren.

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 12:45

Suzanne F. schreef:
Justarman schreef:
even wat ik over een paar bekende dekhengsten vind en denk eerst maar beginnen met 2 goede hengsten uit mijn eigen paard's bloedlijnen..

Jazz- vererft zeker een goede aanzet van de hals.

Flemmingh- Vererft goed gebruik van de rug.

Gribaldi:
goed bruikbaar voor de sport en hebben ze goede gangen. meestal een iets korte rug, maar die kun je compenseren met een goede merrie.

de rest heb ik niet echt verstand van of ervaring mee, dus daar doe ik geen uitspraak over

Eeeh Jazz goede halsaanzet? Flemmingh goede ruggen? Gribaldi korte rug?

Ten tweede vind ik deze NOG geen superververs. Wel redelijk op weg.

Ja zijn nafok heeft over het algemeen een goede halsaanzet, en zoals ik al zei zijn gribaldi's gewoon heel wisselend.. die hoeven echt geen korte rug te hebben, maar sommigen hebben dat wel, en ik ken er meerdere...! En ja hoor, Flemmingh vereft goed ruggebruik, die Flemmingh's die ik ken wle in ieder geval

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 12:54

Gribaldi ben ik geen fan van (maar dat is persoonlijk)Vind ze vaak tegenvallen in de galop.En volgensmij staat flemmingh toch echt wel bekend om de weke ruggen die hij vererft al geeft dat natuurlijk meer soeplesse dan een strakke rug.Overal waar te voor staat is niet gunstig.

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:13

Hihi nee dat si waar..