In De Strengen en de fokkers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: In De Strengen en de fokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 23:38

Fokker79 schreef:

Laten we het een keer niet over mensen hebben?
Iedereen is hier zo pretentieus als de pest.

ik heb het niet over mensen maar over ervaring

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 23:39

Fokker79 schreef:

Daar maak ik me ook schuldig aan. Als alleen de mensen met een zelfgefokte Sport preferente prestatie elitemerrie mochten meepraten in dit topic zou het angstig stil worden. De mensen die dit wel gepresteerd hebben zijn nl. meestal niet in staat om een computer te bedienen. Met zulke mensen moet je de wei in en hun stam gaan analyseren om er achter te komen waar die prestaties nu weg komen. Daar zit imo de kennis en niet in verwegnistan op een VIP-loge van een concours.

harryvdz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 23:40

sarabande schreef:
Fokker79 schreef:

ik heb het niet over mensen maar over ervaring

Iedereen kan nog altijd zijn mening geven. terug ontopic svp!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 23:42

Fokker79 schreef:

Ja maar een mening op niets gebaseerd voegt weinig toe.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 23:43

sarabande schreef:
Fokker79 schreef:

Dus ik moet mijn mond maar houden?

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 00:21

sarabande schreef:
Fokker79 schreef:

Dus ik moet mijn mond maar houden?
[/quote]

Nu niet dan niet en nooit niet !

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 07:20

sarabande schreef:
[
Je geniet weer he Arie
Zie de bijbeltekst "zalig zijn de eenvoudigen van geest want ze weten niet beter"
[/quote]

Die tekst begrijpt niemand ,tenzij het personeel van een bejaardehuis.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 07:59

Goeiemorgen, allemaal gezellig aan het chatten geweest op de nacht tussen koninginnedag en de dag van de arbeid? Fijn dat jullie elkaar niet uit kunnen staan, maar dat interesseert de rest van de wereld echt geen biet.

On Topic: volgens mij heb ik al heel wat jaren geen IDS meer gezien, namelijk sinds het Welsh Nieuws uit de IDS is gegaan. Dat is denk al alweer een jaar of 5. Daarvoor las ik wel eens iets over die grote knollen. Oplettende lezers hebben zelfs ooit een foto van mij op de voorpagina van de IDS gezien

Ik kan me wel iets voorstellen bij sportverslagen in IDS. Het KWPN heeft als doelstelling om voor de sport te fokken. Als de fokkers dan niet eens op de hoogte gesteld wordt van wat er "buiten de Strengen" gebeurt, dan moet je afvragen wat voor een voorlichting je als vereniging feitelijk wil geven.

Maar goed, verder heb ik er geen flauw idee meer van wat er in het blaadje staat. Het klinkt alsof men iets te zwaar is doorgeslagen naar het staren naar de doelstelling zonder zich bezig te houden met de uitgangspunten. Maar dat is alles zuiver speculatie.

Over dit Topic. Vanaf nu dus even constructief. Meer wol, minder geschreeuw a.u.b. Observeren mag iedereen. Conclusies trekken en daarop actie nemen is niet voor iedereen weggelegd. Maar daarvoor is dit topic ook niet.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 08:40

jubeltje schreef:
De echte passiefokkers zijn denk ik zeldzaam, en komen daardoor haast niet aan bod.

Definitie van passiefokkers graag!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 08:47

Las ik toch paaseifokkers....*zucht* Ik blijf te lang in de pasen hangen of ik heb een zwaar weekend gehad....

Ach wat is nou een fokker? In principe is iemand die een veulentje bij zijn merrie fokt al een fokker. Maar wat ik versta onder een fokker is iemand die al jarenlang in de fokkerij zit en een echte merrielijn heeft opgebouwd waar succes uit is gekomen, zoals Huub en Tiny van Helvoirt, Rene Franssen etc.
En passiefokkers? (zal het even goed spellen) Ja die zijn er maar heel weinig want de meesten denken tegenwoordig ook aan de centen en de commercie en kiezen daarom ook vaker voor een zwarte voorbeenzwaaier met een bekende ruiter.

Maar volgens mij lezen de echte fokkers de IDS allang niet meer.

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:29

Suzanne F. schreef:
Las ik toch paaseifokkers....*zucht* Ik blijf te lang in de pasen hangen of ik heb een zwaar weekend gehad....

Ach wat is nou een fokker? In principe is iemand die een veulentje bij zijn merrie fokt al een fokker. Maar wat ik versta onder een fokker is iemand die al jarenlang in de fokkerij zit en een echte merrielijn heeft opgebouwd waar succes uit is gekomen, zoals Huub en Tiny van Helvoirt, Rene Franssen etc.
En passiefokkers? (zal het even goed spellen) Ja die zijn er maar heel weinig want de meesten denken tegenwoordig ook aan de centen en de commercie en kiezen daarom ook vaker voor een zwarte voorbeenzwaaier met een bekende ruiter.

Maar volgens mij lezen de echte fokkers de IDS allang niet meer.

Komt dicht in de buurt van mijn defenitie , idd mensen die echt wat betekend hebben voor de fokkerij, met hart en ziel paardenfokken, dat zijn de echte fokkers.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:43

bij ons thuis komt de strengen nu ook al zo'n 20 jaar...zelf verdiep ik mij in de fokkerij pas de laatste 6/7 jaar, in het begin door lezen van vakbladen als de strengen, maar tegenwoordig lees ik alles, ook de BIT, hoefslag, paardenkrant. Maar de echte informatie, waar het mij omgaat, is slechts gedeeltelijk uit een boekje te halen, praten en discussieren met fokkers van de oude stempel levert minstens zoveel informatie op. Over hengsten, stammen, hoe een paard eruit moet zien, hoe hij moet lopen. Ik zou in IDS bijvoorbeeld vaker een stempelhengst besproken zien, of iedere 2 weken een merriestam/lijn. bekende fokkers, met hun visie en inzichten, zoals bijvoorbeeld: roelofs en de filosofie achter Joost en Abgar, de stammen van v. Helvoirt, springpaardenfokkerij van Liefhebber, maar ook bijvoorbeeld de ideeen en plannen van jonge fokkers, hoe zij proberen eer stam op te bouwen, wat ze willen bereiken met hun eigen fokkerij.

Kortom, de huidige IDS uitbreiden met ca. 20 pagina's over pure fokkerij..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:06

jubeltje schreef:
Komt dicht in de buurt van mijn defenitie , idd mensen die echt wat betekend hebben voor de fokkerij, met hart en ziel paardenfokken, dat zijn de echte fokkers.

Dat is een open deur, maar succes komt niet alleen door passie of inzicht, het moet je ook meezitten ook dat lees je uit de verhalen van succesvolle fokkers.

Er zijn legio mensen die met hart en ziel fokken en niet op de voorgrond komen. Mijn reactie was op de uitdrukking dat alles wat maar 4 benen heeft en KWPN is mee gefokt wordt.

Zeker gezien jouw eigen visie, die je er dan wel bij moet zetten als je anderen op die manier beschrijft.

Wat mij tot mijn wat ongenuanceerde reactie op de late avond bracht is dat het weer komt uit een hoek die voortdurend roept dat alles in Duitsland zo geweldig is en hier het allemaal slecht en dat er in Nederland alleen maar gefokt kan worden bij de gratie van Duitse inbreng.

Terwijl het ging over IDS en dat daar te weinig over fokkerij instaat, en niet dat de fokkers zo slecht zijn.
In tegendeel het is een roep om meer duidelijkheid en voorlichting juist voor die mensen die daar behoefte aan zouden kunnen hebben.

En er zullen ondanks goede voorlichting toch mensen blijven die een Jazz op een springgefokte merrie zetten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:05

sarabande schreef:
En er zullen ondanks goede voorlichting toch mensen blijven die een Jazz op een springgefokte merrie zetten.

Ach Riant is ook nog zo slecht niet geworden toch? Jazz x Julio Marinier x Ramiro. En Radar, Cocktail x Le mexico x Duc de normandie.

Ik zie dat eigenlijk nog liever als andersom. Maar ik snap je punt ja, mensen kiezen vaak voor een modehengst op hun merrie terwijl ze niet nadenken over de gevolgen. En ik heb nog nooit in de IDS iets gelezen daarover.

Bacannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:13

Ik kan alleen maar zeggen dat ik het met de TS eens ben. Ik zou inderdaad graag meer artikelen willen lezen over merriestammen, doorgewinterde fokkers etc. want van deze dingen kun je leren.
Als je momenteel iets meer wilt weten kun je beter de hengstenhouders c.q. fokker zelf bellen want daar hoor je meer relevante informatie dan er in de IDS beschreven wordt...

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:17

Sluit me helemaal bij TS (en vele anderen hier) aan. Had zelf al het idee dat ik de IdS steeds sneller uit heb maar dat klopt dus wsl ook.

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:01

Wat betreft de IDS, ik heb het geluk dat ik de laatste jaren, geregeld oude IDS krijg. Die lezen pas lekker, met veel interessante info.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:30

weule schreef:
bij ons thuis komt de strengen nu ook al zo'n 20 jaar...zelf verdiep ik mij in de fokkerij pas de laatste 6/7 jaar, in het begin door lezen van vakbladen als de strengen, maar tegenwoordig lees ik alles, ook de BIT, hoefslag, paardenkrant. Maar de echte informatie, waar het mij omgaat, is slechts gedeeltelijk uit een boekje te halen, praten en discussieren met fokkers van de oude stempel levert minstens zoveel informatie op. Over hengsten, stammen, hoe een paard eruit moet zien, hoe hij moet lopen. Ik zou in IDS bijvoorbeeld vaker een stempelhengst besproken zien, of iedere 2 weken een merriestam/lijn. bekende fokkers, met hun visie en inzichten, zoals bijvoorbeeld: roelofs en de filosofie achter Joost en Abgar, de stammen van v. Helvoirt, springpaardenfokkerij van Liefhebber, maar ook bijvoorbeeld de ideeen en plannen van jonge fokkers, hoe zij proberen eer stam op te bouwen, wat ze willen bereiken met hun eigen fokkerij.

amagun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:38

Er zijn meer leden die niet-fokker zijn als wel. Die moeten imo ook niet vergeten worden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:40

weule schreef:
Ik zou in IDS bijvoorbeeld vaker een stempelhengst besproken zien, of iedere 2 weken een merriestam/lijn. bekende fokkers, met hun visie en inzichten, zoals bijvoorbeeld: roelofs en de filosofie achter Joost en Abgar, de stammen van v. Helvoirt, springpaardenfokkerij van Liefhebber, maar ook bijvoorbeeld de ideeen en plannen van jonge fokkers, hoe zij proberen eer stam op te bouwen, wat ze willen bereiken met hun eigen fokkerij.

Ik ook, vind bovenstaande allemaal interessant.
Tuurlijk is het leuk wat wedstrijduitslagen te lezen maar daar mag zo´n blad niet grotendeels uit bestaan.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:43

Citaat:
Kortom, de
huidige
IDS uitbreiden met ca. 20 pagina's over pure fokkerij.

Voor ieder wat wils, zullen we maar zeggen

harryvdz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 14:49

Wouter24 schreef:
Er zijn meer leden die niet-fokker zijn als wel. Die moeten imo ook niet vergeten worden.

Heb je nog gelijk in ook.

Echter voldoen eerder genoemde bladen als Hoefslag ed al niet in de behoefte voor deze doelgroep?

Het feit dat het KWPN een registratiefunctie heeft maakt dat je veel "minder fokkerij gerichte leden" krijgt. Is dit echter de kern van het KWPN?

Volgens mij mag het KWPN nog altijd een fokkerij stamboek met visie, discussie en passie zijn.

Echter, HET instrument om dit naar haar actieve en minder actieve leden te communiceren wordt op dit moment absoluut niet gebruikt.

Bovendien is fokkerij absoluut iets wat aan de nieuwere gardes verkocht en overgedragen mag en moet worden! Fokkerij is gewoon te fascinerend en mooi om links te laten liggen ten voordele van "Anky heeft geen zin in Aken" verhaaltjes (en daarbij zelf als "objectief journaille" daar ook nog stellling in te nemen ook)

Daarbij hebben we in Nederland ook nog een historie met Tuigpaarden en Gelderse Paarden. Deze takken verdienen (wat mij betreft) vanuit historisch en toekomstig perspectief continu aandacht.

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:54

Wouter24 schreef:

Daar hebben we de andere tig bladen voor, Hoefslag, paardenkrant, bit, amazone, paard en sport etc.

IDS is het fokkerijblad van het kwpn, tuurlijk horen daar wat uitslagen en verslagen in maar idd niet al die onzin die je in de andere bladen kan lezen. Meer artikelen toegespitst op de fokkerij zoals hierboven aangegeven.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:56

Klopt, kan ik me helemaal in vinden, zeker ook in je laatste alinea Fokker 79. Natuurlijk zijn er veel meer RP-fokkers dan TP- en GP-fokkers, maar er mag best wel iets meer over Geldersen geschreven worden dan nu het geval is.

peninna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:11

Fokker79 schreef:
quote "Wouter24"
Er zijn meer leden die niet-fokker zijn als wel. Die moeten imo ook niet vergeten worden./quote

Heb je nog gelijk in ook.

Hebben jullie getallen?

Fokker79 schreef:
Echter voldoen eerder genoemde bladen als Hoefslag ed al niet in de behoefte voor deze doelgroep?

Helemaal mee eens, bovendien uitgebreider.

Fokker79 schreef:
Het feit dat het KWPN een registratiefunctie heeft maakt dat je veel "minder fokkerij gerichte leden" krijgt. Is dit echter de kern van het KWPN?

Naar mijn mening niet en mag het dat ook nooit worden.
Fokker79 schreef:
Volgens mij mag het KWPN nog altijd een fokkerij stamboek met visie, discussie en passie zijn.

Ik denk dat het dat
moet

zijn.
Fokker79 schreef:
Echter, HET instrument om dit naar haar actieve en minder actieve leden te communiceren wordt op dit moment absoluut niet gebruikt.

Bovendien is fokkerij absoluut iets wat aan de nieuwere gardes verkocht en overgedragen mag en moet worden! Fokkerij is gewoon te fascinerend en mooi om links te laten liggen ten voordele van "Anky heeft geen zin in Aken" verhaaltjes (en daarbij zelf als "objectief journaille" daar ook nog stellling in te nemen ook)

Mee eens.
Fokker79 schreef:
Daarbij hebben we in Nederland ook nog een historie met Tuigpaarden en Gelderse Paarden. Deze takken verdienen (wat mij betreft) vanuit historisch en toekomstig perspectief continu aandacht.

Zelf fok ik geen tuigpaarden of gelderse paarden maar dat neemt niet weg dat ik ze zeer zeker kan waarderen en ik zou het betreuren als hiervoor de aandacht zou verflauwen vanuit het stamboek.