Met Ed en Peter verzekerd van hoge dekaantallen. Terecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 12:03

Beetje Topic houden was wel wenselijk i.p.v. een uitgerangeerde te promoten.[/quote]

Vind dit wel er kort door de bocht ,op basis van wat beweer je dit?

En dankzij deze hengst heeft hp toch aardig wat bekendheid gekregen.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 12:03

sarabande schreef:
Het is dus de
fokwaarde van Hans en Ed

die op de stamboekpapieren komt

Maar dat leefpatroon is toch ook de toekomst.

Snuffel maar eens rond in de profielen hier op BOKT.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 12:17

Saartje1 schreef:
En dankzij deze hengst heeft hp toch aardig wat bekendheid gekregen.

Juist ja , fok met een hengst waar een HP of ED vignet op op staat
en verkoop hem aan de "rose" brigade. Niks mis mee ,maar als fokker moet je tegenwoordig goed in de gaten hebben wat je afzetmarkt zal zijn.

Een item om op het platteland daar over fokkersavonden te organiseren.

Niet van hoe we fokken maar voor wie we fokken.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 29-04-06 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 12:21

Je geeft geen antwoord op mijn vraag.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 12:26

Saartje1 schreef:
Je geeft geen antwoord op mijn vraag.

Dekt ie dan nog die RUBELS.?

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 12:34

Volgens mij is ie momenteel niet beschikbaar nee.maar dat betekend niet dat ie uitgeracheerd is .In dit geval is zijn blessure toch geen exuus of geheim,alleen erg vervelend.
Denk dat ze hem liever in de baan willen hebben dan op stal.

Volgens mij als je seriues fokt is hoe je fokt het zelfde als voor wie ,je doel is toch een gezond "normaal"te rijden sportpaard.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 12:53

Saartje1 schreef:
Volgens mij is ie momenteel niet beschikbaar nee.maar dat betekend niet dat ie uitgeracheerd is .In dit geval is zijn blessure toch geen exuus of geheim,alleen erg vervelend.
.

Weet die 10 jarige toekomstige ruiter wie Rubels was, behalve het WAO-paard van HP.

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 13:16

Wat schat je de mensen "hoog"in ja,weet jij niet meer wie BV Uppercut xx was dan????

hanneliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 13:59

Ik heb dit topic even gelezen en ben van mening dat HP en Edward niet met elkaar vergeleken kunnen worden. Er zit een heel verschil kwa rijwijze tussen die twee. Ik vindt inderdaad ook dat Edward met teveel druk rijdt, maar wie HP Rubels of Florencio heeft zien rondsturen dan weet je ook dat deze paarden uiterst ontspannen "aangespannen" hun werk doen.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:02

hanneliesje schreef:
Ik heb dit topic even gelezen en ben van mening dat HP en Edward niet met elkaar vergeleken kunnen worden. Er zit een heel verschil kwa rijwijze tussen die twee. Ik vindt inderdaad ook dat Edward met teveel druk rijdt, maar wie HP Rubels of Florencio heeft zien rondsturen dan weet je ook dat deze paarden uiterst ontspannen "aangespannen" hun werk doen.

Dit topic gaat niet over het verschil in rijden van Ed of hans (dat zou op een ander forumonderdeel staan) maar op de uitwerking die het rijden van hen op jonge hengsten op de fokkerij heeft.

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:30

Het gaat toch om reclame: HK, Pavo, Verden, dan heb je een keer of 6 de kans om binnen een paar jaar je jonge hengst aan een groot publiek te tonen. Als je daar dan ook nog een beetje in de top eindigt, is het maximale er wel uit gehaald. Geen wonder dat je dan een ruiter uit zoekt die in de smaak van de jury past. Deze ruiters kunnen op vrijwel elke manier hun paard voorstellen, en wat je ziet is blijkbaar wat optimaal wordt gewaardeerd en ja dat levert dek aantallen op (samen natuurlijk met de "goeie" kleur en uitstraling).
Het is daarbij net als met alle andere paarden nog maar erg de vraag of zo'n jonge hengst later ook in de hoge dressuur in de top mee gaat lopen, ze zijn niet allemaal zoals Jazz en Ferro.

hanneliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:39

Ik snap wel dat het daar niet over gaat maar in zit topic wordt deze indruk gewekt vind ik en dat is erg jammer. Omdat ze een stel zijn moet je ze verder wel als twee (nogal) verschillende ruiters zien.
Ik weet wel wie ik graag op mijn paard zou zien en wie niet.

hanneliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:44

ART_UMA schreef:
Het gaat toch om reclame: HK, Pavo, Verden, dan heb je een keer of 6 de kans om binnen een paar jaar je jonge hengst aan een groot publiek te tonen. Als je daar dan ook nog een beetje in de top eindigt, is het maximale er wel uit gehaald. Geen wonder dat je dan een ruiter uit zoekt die in de smaak van de jury past. Deze ruiters kunnen op vrijwel elke manier hun paard voorstellen, en wat je ziet is blijkbaar wat optimaal wordt gewaardeerd en ja dat levert dek aantallen op (samen natuurlijk met de "goeie" kleur en uitstraling).
Het is daarbij net als met alle andere paarden nog maar erg de vraag of zo'n jonge hengst later ook in de hoge dressuur in de top mee gaat lopen, ze zijn niet allemaal zoals Jazz en Ferro.

Nee, maar daar hoopt ieder hengsten eigenaar wel op en als je de hengst die kans niet geeft weet je zeker dat het geen topper wordt.
Heeft iemand een beter idee van hoe het dan zou moeten?
Ik vind het prima zoals het nu is, alleen vind ik dat er soms te vroeg teveel van een hengst verwacht wordt en dan vooral tijdens het verrichtingsonderzoek in Ermelo. Wij zouden een voorbeeld moeten nemen hoe de hengsten in Duitsland hun verrichting afleggen, dat is een wereld van verschil. Ik ben dan ook van mening dat de hengsten in Duitsland een veel betere start hebben.
Verder is het toch heerlijk om als fokker een hengst tijdens het werk te kunnen zien ipv aan de hand of op een show, je krijgt zo een veel beter beeld, ook van zijn karakter.

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:53

Allebij niet, tenminste niet tot na de Pavo leeftijd.
hanneliesje schreef:
Nee, maar daar hoopt ieder hengsten eigenaar wel op en als je de hengst die kans niet geeft weet je zeker dat het geen topper wordt.
Heeft iemand een beter idee van hoe het dan zou moeten?
Ik vind het prima zoals het nu is, alleen vind ik dat er soms te vroeg teveel van een hengst verwacht wordt en dan vooral tijdens het verrichtingsonderzoek in Ermelo. Wij zouden een voorbeeld moeten nemen hoe de hengsten in Duitsland hun verrichting afleggen, dat is een wereld van verschil. Ik ben dan ook van mening dat de hengsten in Duitsland een veel betere start hebben.
Verder is het toch heerlijk om als fokker een hengst tijdens het werk te kunnen zien ipv aan de hand of op een show, je krijgt zo een veel beter beeld, ook van zijn karakter.

Op zich vindt ik het voor een jonge hengst niet zo belangrijk hoe hij het onder het zadel doet, ik zie liever wat hij van zelf doet.
De aanleg en werkwilligheid vindt ik ook wel belangrijk, maar dat zie je bij de "Ed en HP" voorstellingen nou ook niet altijd even goed (gaat het fout door te veel druk of is het gewoon een nietsnut zoals bv Sandreo). Hoe meer rust er in een voorstelling zit hoe beter wat mij betreft, prestaties is toch iets van de lange adem en bevestiging met de jaren.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 15:36

hanneliesje schreef:
[Wij zouden een voorbeeld moeten nemen hoe de hengsten in Duitsland hun verrichting afleggen, dat is een wereld van verschil. Ik ben dan ook van mening dat de hengsten in Duitsland een veel betere start hebben.
.
[/quote]

Ik denk dat je ook hier weer iets verteld dat niet waar is.
In Duitsland lopen ze eerder onder het zadel dan in Nederland
en meer wedstrijden dan in Nederland en daarbij ook nog dekken.

Zij die niet meekunnen dekken helemaal niks en zij die dat wel kunnen die vallen op .
Het verschil met hier en Duitsland is dat de mindere hier tegen beter weten in moeten presteren en daar heb je HP & EG voor nodig.

Ik heb het in het begin al gezegd : een hengst heeft het of niet.

hanneliesje schreef:
Ik snap wel dat het daar niet over gaat maar in zit topic wordt deze indruk gewekt vind ik en dat is erg jammer. Omdat ze een stel zijn moet je ze verder wel als twee (nogal) verschillende ruiters zien.
Ik weet wel wie ik graag op mijn paard zou zien en wie niet.

Vroeger wel, maar nu geen van beide.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 15:45

ART_UMA schreef:
Hoe meer rust er in een voorstelling zit hoe beter wat mij betreft, prestaties is
toch iets van de lange adem en bevestiging met de jaren.

Daar kan ik als fokker niet op wachten.
Daarom wil ik de goede namen in de pedigree hebben door met
bovengemiddelde jonge talenten te dekken.

En wat dat betreft kun je beter in Duitsland zijn.
Nederland is in wezen een markt die achter de markt aanloopt.
Of ze nemen de "verkeerde".

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 15:54

Zoals gewoonlijk verzand ieder topic dat over de Nederlandse dressuurfokkerij gaat in hoe goed het in Duitsland allemaal is .
Of dat wel of niet zo is lijkt me in deze vraagstelling niet aan de orde.
In wezen zullen de Duitse Eduard und Hans dezelfde uitwerking hebben.

Ik begreep van TS de vraag wat de invloed van Ed en Hap is op de keuzes die gemaakt worden door de fokkers en wat daar het gevolg van is op de Nederlandse fokkerij.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 15:56

sarabande schreef:
Ik begreep van TS de vraag wat de invloed van Ed en Hap is op de keuzes die gemaakt worden door de fokkers
en wat daar het gevolg van is op de Nederlandse fokkerij

.

Dat kun je zien aan hun fanclub.

Gribaldi- Floris en zo gaan er nog meer komen aangevuld bij de
Krack en Jazz
Ferro is al te lang geleden.
En Krack en Jazz is volgend jaar over.

Jazz zit in Duitsland bij veel veulenms al in de 4 generatie.
Ja Duitsland.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 29-04-06 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Bucephalus

Re: Met Ed en Peter verzekerd van hoge dekaantallen. Terecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 16:01

Kun je dus in wezen spreken van een verarming voor de fokkerij, omdat slechts een handjevol ruiters in staat wordt geacht de hengsten zodanig voor te stellen dat de fokkers eerder met die hengsten dekken dan met andere?
Dat zou betekeken dat pedigrees er niet toe doen en maakt de keuze voor een hengst volstrekt willekeurig. Management is dan alles bepalend.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:06

Bucephalus schreef:
Kun je dus in wezen spreken van een verarming voor de fokkerij, omdat slechts een handjevol ruiters in staat wordt geacht de hengsten zodanig voor te stellen dat de fokkers eerder met die hengsten dekken dan met andere?
Dat zou betekeken dat pedigrees er niet toe doen en maakt de keuze voor een hengst volstrekt willekeurig. Management is dan alles bepalend.

Pedigrees doen er wel toe , maar in mijn opinie op basis van de topnamen cq verervers.

Ik wil best nog eens een Krack, Ferro , Jazz, in de pedigree hebben
Al is het maar voor de toekomstige historici, maar dan wel in de 6 de generatie.

Het is gewoon wachten dat z'n hengst een best pedigree gekoppeld is die dan voldoet aan mijn verwachting.

http://www.hengstparade.nrw.de/index.ph ... engstid=82

Terwijl men hier nog achter een Florestan aanholt is men in het moederland al bezig hem in de historische boeken te plaatsen
in koppeling met de vader van Gribaldi.

http://www.hengstparade.nrw.de/index.ph ... engstid=67

.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:19

Bucephalus schreef:

Dat niet alleen, het is financieel alleen voorbehouden aan de grote hengstenhouders.
Voorbeeld United, als Ed hem niet had overgenomen tijdens de competitie was hij volledig afgebrand.

Het enige dat we nu weten is dat hij een goed karakter moet hebben anders had hij zich niet zo snel laten omscholen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:29

sarabande schreef:
Bucephalus schreef:
Het enige dat we nu weten is dat hij een goed karakter moet hebben anders had hij zich niet zo snel laten omscholen.

Dat is ook weer zeer betrekkelijk.

Er is een gezegde als je maar regelmatig op de zelfde plek butst ga je er op den duur best door heen.

En met van de Oetelaar te spreken: " Een snelle wordt vanzelf langzamer, maar een langzame wordt...........

Vandaar dat de huidige generatie in dit land op paarden van 8 tot... tig rijden.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 16:36

In het topic over de verschuiving van de ondergrens voor merries naar een minimale fokwaarde van 120 is hier zijdelings ook al over gesproken. Het gebruiken van jonge hengsten wordt gestimuleerd door hoge fokwaarden. De betrouwbaarheid is laag. Daarbij wordt een snelle doorlooptijd aangehouden zoals in de rundveefokkerij. Er zijn weinig runderen die een jaartje of twintig meegaan. Steeds fokken met jonge hengsten levert dat niet een risico op? Je wilt toch graag dieren met prepotentie in je stam. Dat betekent dat je naar een bepaald evenwicht moet zoeken. Het is dus niet zo vreemd dat fokkers nu gaan fokken met Florestan I-bloed.
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 29-04-06 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:37

Ceasario, je quoot niet alleen de verkeerde, je praat ook onzin de hengst liet zich in bijzonder korte tijd omscholen, dus niks op den duur etc.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:45

sarabande schreef:
Ceasario, je quoot niet alleen de verkeerde, je praat ook onzin de hengst liet zich in bijzonder korte tijd omscholen, dus niks op den duur etc.

En zo blijf je aan het omscholen wat het ook mag betekenen.

HP met Painted Black en nu ............van Grunsven.

Nogmaals een hengst/paard van 3 heeft het of heeft het niet.
En de sier wordt er aangebracht.
En zolang er nog meer slapers komen die daar niet door kunnen kijken, wordt er in dit land de geestelijke fokkersvrijheid steeds meer onvrij.

En zul je het hier moeten doen met wat de pot schaft of asiel ergens anders aanvragen.