Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
sarabande schreef:Het is dus de
fokwaarde van Hans en Ed
die op de stamboekpapieren komt![]()
Saartje1 schreef:En dankzij deze hengst heeft hp toch aardig wat bekendheid gekregen.
Saartje1 schreef:Je geeft geen antwoord op mijn vraag.
Saartje1 schreef:Volgens mij is ie momenteel niet beschikbaar nee.maar dat betekend niet dat ie uitgeracheerd is .In dit geval is zijn blessure toch geen exuus of geheim,alleen erg vervelend.
.
hanneliesje schreef:Ik heb dit topic even gelezen en ben van mening dat HP en Edward niet met elkaar vergeleken kunnen worden. Er zit een heel verschil kwa rijwijze tussen die twee. Ik vindt inderdaad ook dat Edward met teveel druk rijdt, maar wie HP Rubels of Florencio heeft zien rondsturen dan weet je ook dat deze paarden uiterst ontspannen "aangespannen" hun werk doen.
ART_UMA schreef:Het gaat toch om reclame: HK, Pavo, Verden, dan heb je een keer of 6 de kans om binnen een paar jaar je jonge hengst aan een groot publiek te tonen. Als je daar dan ook nog een beetje in de top eindigt, is het maximale er wel uit gehaald. Geen wonder dat je dan een ruiter uit zoekt die in de smaak van de jury past. Deze ruiters kunnen op vrijwel elke manier hun paard voorstellen, en wat je ziet is blijkbaar wat optimaal wordt gewaardeerd en ja dat levert dek aantallen op (samen natuurlijk met de "goeie" kleur en uitstraling).
Het is daarbij net als met alle andere paarden nog maar erg de vraag of zo'n jonge hengst later ook in de hoge dressuur in de top mee gaat lopen, ze zijn niet allemaal zoals Jazz en Ferro.
hanneliesje schreef:Nee, maar daar hoopt ieder hengsten eigenaar wel op en als je de hengst die kans niet geeft weet je zeker dat het geen topper wordt.
Heeft iemand een beter idee van hoe het dan zou moeten?
Ik vind het prima zoals het nu is, alleen vind ik dat er soms te vroeg teveel van een hengst verwacht wordt en dan vooral tijdens het verrichtingsonderzoek in Ermelo. Wij zouden een voorbeeld moeten nemen hoe de hengsten in Duitsland hun verrichting afleggen, dat is een wereld van verschil. Ik ben dan ook van mening dat de hengsten in Duitsland een veel betere start hebben.
Verder is het toch heerlijk om als fokker een hengst tijdens het werk te kunnen zien ipv aan de hand of op een show, je krijgt zo een veel beter beeld, ook van zijn karakter.
hanneliesje schreef:[Wij zouden een voorbeeld moeten nemen hoe de hengsten in Duitsland hun verrichting afleggen, dat is een wereld van verschil. Ik ben dan ook van mening dat de hengsten in Duitsland een veel betere start hebben.
.
[/quote]
hanneliesje schreef:Ik snap wel dat het daar niet over gaat maar in zit topic wordt deze indruk gewekt vind ik en dat is erg jammer. Omdat ze een stel zijn moet je ze verder wel als twee (nogal) verschillende ruiters zien.
Ik weet wel wie ik graag op mijn paard zou zien en wie niet.
ART_UMA schreef:Hoe meer rust er in een voorstelling zit hoe beter wat mij betreft, prestaties is
toch iets van de lange adem en bevestiging met de jaren.
.sarabande schreef:Ik begreep van TS de vraag wat de invloed van Ed en Hap is op de keuzes die gemaakt worden door de fokkers
en wat daar het gevolg van is op de Nederlandse fokkerij
.

Bucephalus schreef:Kun je dus in wezen spreken van een verarming voor de fokkerij, omdat slechts een handjevol ruiters in staat wordt geacht de hengsten zodanig voor te stellen dat de fokkers eerder met die hengsten dekken dan met andere?
Dat zou betekeken dat pedigrees er niet toe doen en maakt de keuze voor een hengst volstrekt willekeurig. Management is dan alles bepalend.
Bucephalus schreef:Kun je dus in wezen spreken van een verarming voor de fokkerij, omdat slechts een handjevol ruiters in staat wordt geacht de hengsten zodanig voor te stellen dat de fokkers eerder met die hengsten dekken dan met andere?
Dat zou betekeken dat pedigrees er niet toe doen en maakt de keuze voor een hengst volstrekt willekeurig. Management is dan alles bepalend.
sarabande schreef:Bucephalus schreef:Het enige dat we nu weten is dat hij een goed karakter moet hebben anders had hij zich niet zo snel laten omscholen.
sarabande schreef:Ceasario, je quoot niet alleen de verkeerde, je praat ook onzin de hengst liet zich in bijzonder korte tijd omscholen, dus niks op den duur etc.