Uptown laat veulens zien.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Issy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 18:54

Gisteravond lukte het me ook niet om het te zien, liep iedere keer vast, maar vandaag filmpje toch kunnen zien. Ik ben het met Remember en Elisa2 eens, fijne veulens en veel takt.

LDRD

Re: Uptown laat veulens zien.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 08:04

Ik heb inmiddels het filmpje ook eens bekeken en ik vind het zeker veulens met veer en takt met een mooi achterbeengebruik. Wat me aan de andere kant erg stoort is de steeds zo strakke bovenlijn.

Bucephalus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 16:33

Wat bedoel je met een strakke bovenlijn?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 16:50

Dat ze erg vast houden in hals en rug in de beweging.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 17:21

Ze hebben de voor- en achterbenen ook heel dicht bij elkaar in de beweging. Veulentje 1 gaat daarbij ook nog uitzonderlijk wijd. Dat heeft meestal niets met de hengst maken. Maar het zijn wel de toekomstige klanten voor Eric Laarakker.

Saartje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 17:21

LDRD schreef:
Dat ze erg vast houden in hals en rug in de beweging.

Wat knap dat je dat kan zien door de 4kante blokjes heen
Ik ben een andere mening toe gedaan,ik vind over het algemeen met ruim voldoende ruimte kracht en soeplesse gaan.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 17:30

Mogen we alleen maar positieve dingen opmerken? Zien we die wel door de 'blokjes'?

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:23

Nee hoor helemaal niet zeg ook niet dat jij dat niet mag vinden toch zeg alleen dat ik een andere mening heb.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:10

LDRD schreef:
Mogen we alleen maar positieve dingen opmerken? Zien we die wel door de 'blokjes'?

Het spijt me, maar duidelijker krijg ik de video niet. Geen idee waarom. De veulens waren wel allemaal jong en het waren er maar 5. Daaraan kun je geen hele beoordeling koppelen. Ik ben erg benieuwd hoe de nakomelingenpresentatie zal zijn.

Het eerste veulentje ging inderdaad als een ooievaar achteren, erg wijd. Verder had het toch veel zelfhouding en balans. Ook voldoende expressie. Wat je ziet is dat de veulens de moeders gemakkelijk bijhouden in de draf, zo klein als ze zijn. Sommigen gaan ze zelfs voorbij.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:13

Jij hebt ze in het echt kunnen bewonderen, wat vond jij van de lossigheid in de bovenlijn?

Bucephalus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:25

Remember schreef:
Jij hebt ze in het echt kunnen bewonderen, wat vond jij van de lossigheid in de bovenlijn?

Ik heb een groter beeld op dvd en ik heb ze in het echt gezien. Ze zijn nog wel wat compact in de rug, waardoor je de loosigheid niet echt goed kunt zien, maar als ze zich echt vasthouden, dan krijg je geen echt mooie beweging en ik was onder de indruk van de tact, balans, veer en afdruk. Ik zie niet graag een rollende rug, maar wel dat ze schakelen en dan zie je beweging in de bovenijn. Ze droegen wel allemaal de hals erop, dat versterkt misschien die indruk, maar er zat een mooie curve in de overgang van de hals naar de nek.

Ik had dus niet de indruk dat ze zich vasthielden.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:35

De halzen vielen me idd ook op, zitten echt 'erop', maar zien er wel bewerkbaar uit, 't zijn geen omhoogstekende stokken .

Waren ze ten opzichte van de moeder korter gelijnd in de rug? Viel namelijk niet echt goed te beoordelen van het filmpje. Heb nl het idee dat hij het beste op een merrie past die ruim voldoende lengte in de hele bovenlijn heeft.

Bucephalus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:40

Remember schreef:
De halzen vielen me idd ook op, zitten echt 'erop', maar zien er wel bewerkbaar uit, 't zijn geen omhoogstekende stokken .

Waren ze ten opzichte van de moeder korter gelijnd in de rug? Viel namelijk niet echt goed te beoordelen van het filmpje. Heb nl het idee dat hij het beste op een merrie past die ruim voldoende lengte in de hele bovenlijn heeft.

Ik vind de hengst zelf ook eerder wat compact in de rug. Het Hastrona-veulen was wat langer dan de andere vier. Ik denk zelf dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben. Mijn eigen merrie is ook niet zo lang, dus binnenkort weet ik in dat opzicht ook meer.

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:52

Jij hebt ze live gezien dus kan daar beter over oordelen maar ik denk ook dat dat wel eens zou kunnen,heb zelf vrijlanggelijnde merrie en veulen is naar mijn mening precies goed in de rug en lenden(ben natuurlijk ook helemaal niet bevooroordeeld)Maar ik houd wel van goed verbindingen en denk idd dat ie niet echt meer rek toevoegd,maar als je zo kan schakelen zoals ze blijkbaar allemaal kunnen zullen ze hun bovenlijk toch op een positieve manier moeten gebruiken anders is dat niet mogenlijk.

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:54

[quote="Saartje1"]

bovenlijk

bovenlijn ! sorry

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:57

Als je het filmpje door je wimpers kijkt is ie kraak helder.

Ik vind het er veel belovend uitzien.
Nu nog de mijne afwachten.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:59

Citaat:
Het eerste veulentje ging inderdaad als een ooievaar achteren, erg
wijd

. Verder had het toch veel zelfhouding en
balans.[/

Als een paard wijd gaat, is er geen takt en als er geen takt is, is er geen balans. En als er geen balans is, krijg je een ongelijke belasting en slijtage. Daarom krijgt Laarakker zoveel klanten.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 23:09

Sorry hoor maar hoe oud zijn ze nou
Het zijn echt nog piep jonge veulens.

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 23:13

Ja idd maar arie53 praat ook niet over veulentjes die heeft het over paarden en dan kan je dat ook beoordelen.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 23:13

arie53 schreef:
Als een paard wijd gaat, is er geen takt en als er geen takt is, is er geen balans. En als er geen balans is, krijg je een ongelijke belasting en slijtage. Daarom krijgt Laarakker zoveel klanten.

Dat ben ik niet met je eens, je hebt er weer een stokpaardje bij, Arie .
Ik heb zelf een merrie die achter wat wijder gaat, maar zeer zeker tact en balans weet te bewaren. Of ik het mooi vind, is een tweede. Een sterke merrie, nooit problemen met pezen of beenderen en brandschoon op de foto's. Springt goed en dressuurt verdienstelijk, ik ben nog nooit bij Laarakkers geweest en de merrie is 14. Zeg nou niet dat uitzonderingen de regel bevestigen . Graag een degelijk argument.

arie53

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 23:58

Saartje1 schreef:
Ja idd maar arie53 praat ook niet over veulentjes die heeft het over paarden en dan kan je dat ook beoordelen.

Op het moment dat het veulen 60% van het gewicht op de voorhand en 40% op de achterhand draagt, staat het in zijn natuurlijke balans.
Dat is ook het moment dat het veulen goed in balans kan gaan en het gewicht in 50/50 over de dragende benen kan verdelen. Bij de meeste veulens ligt dit punt rond een maand of 3. Vaak duurt dit moment slechts een paar weken.
Echter op het moment van de 60/40 gewichtsverdeling als veulen zijn de skeletverhoudingen precies gelijk aan die van de 60/40 verhouding als het paard volgroeid is.
Wat het veuelen op dat moment kan laten zien, is dezelfde takt en de balans die het op bovenbedoelde latere leeftijd ook laat zien.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 00:09

arie53 schreef:
Op het moment dat het veulen 60% van het gewicht op de voorhand en 40% op de achterhand draagt, staat het in zijn natuurlijke balans.

Zoooooo?
Exact 40 en 60........ ?
Waarom niet bij 40,58 / 59,42 of bij 39,78 / 60,22 ?
Kun je me dat even uitleggen?

Volgens mij had onze Lieve Heer bij de Schepping niet de beschikking over het metrieke stelsel, maar is dat pas veel later gedefinieerd..........

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:06

Liepen er veulens mee van januarie dan???

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:43

Bucephalus schreef:
arie53 schreef:

Dat ben ik niet met je eens, je hebt er weer een stokpaardje bij, Arie .

Ik heb zelf een merrie die achter wat wijder gaat, maar zeer zeker tact en balans weet te bewaren.
Of ik het mooi vind, is een tweede. Een sterke merrie, nooit problemen met pezen of beenderen en brandschoon op de foto's. Springt goed en dressuurt verdienstelijk, ik ben nog nooit bij Laarakkers geweest en de merrie is 14. Zeg nou niet dat uitzonderingen de regel bevestigen . Graag een degelijk argument.

Weer een nieuwe overwinning op Moeder Natuur.
Tact is iets meer dan alleen de beentjes ongeveer gelijk en de balans is met een modern rijpaardenoog inmiddels onderhevig aan de meest extreme behalve de natuurlijke uitleg.

Het voordeel van een compact gebouwde paard is, zoals Laarakker betoogt, dat het niet extreem uit de verhouding is gegroeid. Juist bij grote paarden wreekt zich dit euvel dubbel.
Anderzijds zullen in de merrie vermoedelijk een aantal genetisch vastgelegde elementen een vroegtijdig slijtage tegengaan.
Wees daar maar zuinig op.

Bij Laarakker verschijnen alleen de correct gebouwde paarden met veel zelfhouding, tact en balans. Die goed in het rechthoeksmodel staan met veel lengte in de bovenlijn. Hoogbenig zijn met veel lengte in het voorbeen en met een spectaculair voorbeengebruik. Die zo sensibel zijn dat elke topruiter het water in mond loopt.

arie53

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:24

CGJ12 schreef:
arie53 schreef:

Zoooooo?
Exact 40 en 60........ ?
Waarom niet bij 40,58 / 59,42 of bij 39,78 / 60,22 ?
Kun je me dat even uitleggen?

Volgens mij had onze Lieve Heer bij de Schepping niet de beschikking over het metrieke stelsel, maar is dat pas veel later gedefinieerd..........

Onze Lieve Heer heeft helemaal niets van het natuurlijk evenwicht begrepen. Sinds wij het metrieke stelsel hebben uitgevogeld, kunnen we gelukkig rechtzetten wat onze Lieve Heer volkomen ontgaan is. Je kunt ook niet alles weten.
Hoe het desondanks, zonder enige kennis van het metrieke stelsel, mogelijk is geweest dat onze Lieve Heer die slimme tweebenige kabouter in elkaar heeft geflanst, blijft vooralsnog een raadsel.

De paarden zijn er zichtbaar blij mee en de dierenartsen zijn er in ieder geval niet minder van geworden.

http://www.fokt.nl/viewtopic.php?t=4904&start=50