Tot welke leeftijd merrie laten dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yrrah

Re: Tot welke leeftijd merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:10

Ik heb zelf een Haflingermerrie gehad. Ze kende alles (aangespannen en onder het zadel) en bracht ieder jaar een veulen.
Ik heb zelf nog drie veulentjes bij haar gefokt, waarvan 1 goedgekeurde hengst.
Nadat ik haar had verkocht is er nog een paar keer mee gefokt. Daarna is ze alleen nog maar recreatief aangespannen gereden. Toen is ze ook snel achteruit gegaan en gestorven.
De tijd dat ze ieder jaar een veulen kreeg was haar beste tijd. Ze leefde voor haar veulens.
Ze werd ieder jaar met de veulenhengstigheid gedekt (ca. 10 dagen na de geboorte van haar veulen) en was altijd gelijk drachtig.

De vergelijking met de "broodfokkerij" bij honden gaat absoluut niet op. Dat is niet te vergelijken.

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:21

Bij mij in de buurt staat een 19 jarige merrie met haar veulentje en ze is opnieuw geinsemineerd.
Ik vind dat je naar de merrie moet kijken, want ik heb een 24 jarige merrie op stal die echt al 'op' is, in tegenstelling tot de 25 jarige merrie van de buren die nog echt topgezond is.
Mijn eigen merrie is juist heel mooi geworden van de dracht en de zorg over haar veulentje. Voorheen was ze niet dik te krijgen en nu is ze precies goed. Maar ze is nog maar 5 en was niet van plan met haar verder te fokken, maar hopelijk wel met haar dochter in de toekomst.

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:22

ik vindt persoonlijk niet dat een merrie er mooier op wordt hoe meer je er mee fokt.