Wat voor merrie voor de hengst Bjorsells Briar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duveltje

Re: Wat voor merrie voor de hengst Bjorsells Briar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:46

Met het sperma van Don Schufro is niks mis mee. Iemand die ik ken heeft zijn merrie 2 keer er gelijk drachtig van gekregen. (1 keer geinsimineerd). Er was zelfs 1 keer (in het weekend) een zending blijven liggen bij de courier en kwam maandag aan . Was dus 3 dagen onderweg en stil gelegen en nog was er 40% levend.
Ik weet niet of janderegelaar dan wel de goede hengst heeft gekregen???

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 11:25

marcolemar schreef:
ik heb ook het filmpje bekeken... Ik vond ze allemaal erg slecht bewegen, ja wel een mooi voorbeen... maar achterbeen komt er niet ver genoeg onder... in de passage komt het achterbeen ook wat na... verder lompe dieren, die niet in het type van het kwpn passen imo.

Ik ben het met je eens dat de bewegingen nou niet bepaald top zijn van de getoonde dieren. Waardeloos wil ik het ook niet noemen, maar goed is anders

Maar waar je nou dat lompe vandaan haalt Kan je dat even uitleggen? Net als dat ze niet passen in het type van het KWPN?

Ik vind ze namelijk helemaal niet lomp...

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:45

Lomp vinden is een kwestie van smaak, ik vind ze wel lomp en ook degenen op de foto's die ik vorig jaar kreeg.
Vandaar dat ik me afvraag met wat hij wel een mooie combi maakt.

Overigens is het beeld dat men van een modern sportpaard heeft niet KWPN gebonden, maar vrij internationaal.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 11:54

Maar wat vind je er dan precies 'lomp' aan? Omschrijf het lompe eens

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:00

Ik ga niet omschrijven wat ik lomp vind want dan heb ik direkt de aanhangers van minstends 3 fokrichtingen in mijn nek die dat wat ik niet mooi vind express zo fokken.
Dat is prima dat is hun keuze maar dat wil ik niet vandaar dat ik Brair, helaas moet ik zeggen gezien zijn kwaliteiten, niet zal gebruiken zolang hij dat overwegend wel geeft.

Mijn smaak is al jaren duidelijk, ik zou zeggen kijk even in mijn profiel en je begrijpt wat ik wel mooi vind

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 12:14

Ik heb even in je profiel gekeken en snap nu inderdaad waarom jij ze wel lomp vindt

Ik vind het jammer dat er bijna geen nakomelingen van Briar te vinden zijn op internet en/of in NL. Ik zou graag wat meer verschillende dieren willen zien. Ook in combinatie met Nederlands gefokte moeders....

Listiglistje: *hint hint* (foto's?)

listiglistje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:33

sarabande schreef:
Lomp vinden is een kwestie van smaak, ik vind ze wel lomp en ook degenen op de foto's die ik vorig jaar kreeg.

Ik vindt ze absoluut niet lomp, ze zijn evenwichtig gebouwd en hebben gewoon voldoende massa en een goed fundament zonder verlies van ras en uitstraling.
(afgezien van de jaarlingen en dat springbeest )

sarabande schreef:
Overigens is het beeld dat men van een modern sportpaard heeft niet KWPN gebonden, maar vrij internationaal.

Een modern sportpaard in jouw ogen is mi wel degelijk KWPN gebonden!
Een evenwichtig gebouwd paard met voldoende massa, een goed fundament, takt, balans, zuiverheid en souplesse kom ik zelden tegen in het huidige KWPN aanbod.
BV. de DVD's van o.a. Gestut Sprehe en Schockemohler daarintegen laten toch een ander soort modern sportpaard zien als het huidige KWPN tijdens de hengstencompetities en hengstenshows. Daar worden de bovengenoemde kwaliteiten niet uit het zicht verloren.....
De beste paarden zijn vaak niet de mooiste of in eerste instantie de meest spectaculaire, dus kun je je vraagtekens zetten bij de kwaliteit van het in jouw ogen moderne KWPN sportpaard.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:52

listiglistje schreef:
Een modern sportpaard in jouw ogen is mi wel degelijk KWPN gebonden!
.....................dus kun je je vraagtekens zetten bij de kwaliteit van het in jouw ogen moderne KWPN sportpaard.

Je denkt voor mij te kunnen denken, door alleen vanuit jouw gezichtspunt de zaken te bekijken.

Alle moderne sportpaardenfokkerijen hebben hetzelfde ideaalbeeld, vandaar ook de uitwisseling van elkaars hengsten. Maar niet ieder waar dan ook gefokt paard benaderd dat beeld.

Door van iedere fokkerij alleen datgene te willen zien wat jij wilt zien heb je altijd het gelijk aan jouw zijde.

listiglistje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:24

sarabande schreef:
Je denkt voor mij te kunnen denken, door alleen vanuit jouw gezichtspunt de zaken te bekijken.

sarabande schreef:
Overigens is het beeld dat
men

van een modern sportpaard heeft niet KWPN gebonden, maar vrij internationaal.

Voor wie denk en spreek jij dan?

sarabande schreef:
Alle moderne sportpaardenfokkerijen hebben hetzelfde ideaalbeeld.

Waaruit blijkt dit? Kun je dit ook onderbouwen?

sarabande schreef:
vandaar ook de uitwisseling van elkaars hengsten

Ik zie anders bar weinig KWPN's gebruikt worden op Oldenburgers, Westfalers, Hannoveranen etc. Terwijl ik het steeds vaker andersom wel zie gebeuren.

sarabande schreef:
Door van iedere fokkerij alleen datgene te willen zien wat jij wilt zien heb je altijd het gelijk aan jouw zijde.

Wat ik persoonlijk wil zien doet niet terzake........ik maak misschien maar 000000000000001% deel uit van deze doelgroep.
Vraagtekens zetten en de discussie aangaan mag natuurlijk altijd persoonlijk, ongeacht of ik wel of geen gelijk heb.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:36

Ik durf het ook gewoon nog niet aan, ben idd bang een lompe te krijgen en vanwege het vele wit.

Er werd wel gezegd dat ik heel wat moet doen om een lompe uit mijn merrielijn te fokken omdat die heel veel bloed doorgeeft, dat fok je er niet zomaar uit.
Maar ja dan heb ik een sjieke met een grote witte kop...

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 18:00

Als je niet van veel wit houdt, zou ik niet voor Briar kiezen, omdat hij dit toch wel doorgeeft (zie ook nakomelingen op filmpje). Dat is net zoiets als dat je niet van bont houdt, dan moet je daar ook niet mee fokken

Vind het wel eerlijk van je te zeggen dat je em mede hierom nog niet durft te gebruiken

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:46

Suzanne F. schreef:
Ik durf het ook gewoon nog niet aan, ben idd bang een lompe te krijgen en vanwege het vele wit.

Er werd wel gezegd dat ik heel wat moet doen om een lompe uit mijn merrielijn te fokken omdat die heel veel bloed doorgeeft, dat fok je er niet zomaar uit.
Maar ja dan heb ik een sjieke met een grote witte kop...

Excact mijn gedachten
Wellicht kan jij wel even voor de geinteresseerden verwoorden wat je onder een lompe verstaat

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 18:58

Als jij ook bang bent een lompe te krijgen, dan gaan jullie met zn tweetjes toch lekker kijken voor een andere hengst die uberbloederige paarden geeft?

Briar is dus niet het type hengst dat je zou willen gebruiken, dat kan.

De uiteindelijke vraag was: wat voor merrie voor Briar gebruiken? En niet: waarom Briar wel of niet gebruiken?

Wel even ontopic blijven graag

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 20:49

Sfieke schreef:
Als jij ook bang bent een lompe te krijgen, dan gaan jullie met zn tweetjes toch lekker kijken voor een andere hengst die uberbloederige paarden geeft?

Briar is dus niet het type hengst dat je zou willen gebruiken, dat kan.

De uiteindelijke vraag was: wat voor merrie voor Briar gebruiken? En niet: waarom Briar wel of niet gebruiken?

Wel even ontopic blijven graag

Ik geloof dat je slecht leest, ik zet bij herhaling neer dat ik graag zou willen weten wat hij bij welke combi brengt en dat is meer on topic dan fokkers afkraken alleen omdat ze een andere keuze maken dan jezelf doet.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 20:58

Suzanne F geeft aan dat ze bang is dat ze een lompe krijgt, en dan zeg jij: 'exact mijn gedachten!'

En ik kraak jullie helemaal niet af (of andere fokkers)... Maar als je bang bent dat je van Briar een 'lompe' krijgt, dan ga je toch ergens anders kijken?

Smaken verschillen nou eenmaal en meningen ook.

Ik ben van mening dat je als fokker ook een keer een risico moet nemen. Als jij dat niet vindt, oke! Even goede vrienden hoor

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 21:27

Sfieke schreef:
Ik ben van mening dat je als fokker ook een keer een risico moet nemen. Als jij dat niet vindt, oke! Even goede vrienden hoor

Wanneer je een beetje op de hoogte bent van de huidige dek prijzen, kosten, en de afzet zou je weten dat iedere fokker die uberhaupt een veulen fokt vreselijk veel risico neemt.

Dus proberen er achter te komen hoe een hengst fokt is alleen maar een poging om dat risico te verkleinen.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 05:23

Met een risico, bedoel ik het gebruiken van een vrij onbekende hengst.

Het risico waar jij het over hebt is (bijna) altijd van toepassing.

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:51

Als je er van uit gaat dat op het filmpje de uitgezochte (en dus beste) paarden te zien zijn, hier ook een paar andere als foto welke op allbreed staan:

Berlioz v Briar
Afbeelding

Biggles v Briar
Afbeelding

Brzail v Briar
Afbeelding

Ciwi v Briar
Afbeelding

Pagonia v Briar
Afbeelding

Talang v Briar
Afbeelding

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 07:33

Ja het kan aan mij liggen hoor, maar ik vind dit helemaal geen verkeerde paarden De mooie halzen vallen mij ook op!

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 10:39

Sfieke schreef:
Ja het kan aan mij liggen hoor, maar ik vind dit helemaal geen verkeerde paarden De mooie halzen vallen mij ook op!

Nou ga je gang zet hem op een paar merries

Aimee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:07

sarabande schreef:

Over smaak valt niet te twisten, maar ik vraag me wel wat af
Waarom wel Weyden en niet Briar?

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 11:08

sarabande schreef:
Sfieke schreef:

Nou ga je gang zet hem op een paar merries

Ga ik zeker doen!

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:33

Aimee schreef:
sarabande schreef:

Over smaak valt niet te twisten, maar ik vraag me wel wat af
Waarom wel Weyden en niet Briar?

2 verschillende merries .
Degene waar ik zo graag een Weyden van wilde hebben zou ook bij Briar passen, helaas heb ik afscheid van haar genomen na teveel tegenslagen.

Aimee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:59

sarabande schreef:
2 verschillende merries .
Degene waar ik zo graag een Weyden van wilde hebben zou ook bij Briar passen, helaas heb ik afscheid van haar genomen na teveel tegenslagen.

Oh... ik begreep uit je reacties hier dat je Briar sowieso niets vindt, onafhankelijk van de merrie.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 12:59

@Aimee: zo begreep ik het ook....