Wie weet de perfecte hengst voor mijn 2 merries -kwpn/nrps

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Attitude

Re: Wie weet de perfecte hengst voor mijn 2 merries -kwpn/nr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 09:31

petraaken schreef:
Djeezes, als Rubiquil niet vergroot dan ik weet ik het ook niet hoor. Rubiquil vergroot zeker. belangrijk feit ook nog dat hij een superkarakter vererft en een sterk achterbeen.

meningen verschillen he, achter rubiquil zit rubinstein en rubinstein vergroot bij definitie niet op kleine merries.
Ook Roemer geeft geen grote paarden, en als je dan al een fijne merrie hebt kan je beter voor wat bloed gaan waarvan je zeker bent dat deze vergroot, bijvoorbeeld het Winckenburg bloed oid.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:35

liesje23 schreef:
meningen verschillen he, achter rubiquil zit rubinstein en rubinstein vergroot bij definitie niet op kleine merries.
....

Dat is onzin.
Van Rubinstein is bekend dat hij vergrotend werkt.
Hij zal het beenwerk niet verzwaren, maar de stokmaat gaat weldegelijk omhoog.
Zoon Rubiquil vergroot op de meeste merries ook gewoon.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:43

Dees schreef:
liesje23 schreef:
....

Dat is onzin.
Van Rubinstein is bekend dat hij vergrotend werkt.
Hij zal het beenwerk niet verzwaren, maar de stokmaat gaat weldegelijk omhoog.
Zoon Rubiquil vergroot op de meeste merries ook gewoon.

Dees
Bericht Onderwerp: Re:

simpel: KWPN zit er wel vaker naast.
Die indexen zijn leuk, maar niet zaligmakend.

ook een overweging: met merries kleiner dan 1.60m. gaat men vaak niet eens naar de keuring toe, en worden de meetresultaten dus niet opgenomen in die indexen. Eenzijdige beeldvorming eigenlijk...

Basvdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:57

Dees schreef:
Van Oscar mag je zeker wel verwachten dat hij niet zal vergroten, gezien mv. Nabuur

Nooit op papier oordelen of een hengst vergrotend/verkleinend fokt. Oscar vergroot absoluut.
Nabuur was zelf niet zo groot, maar hij kon ze prima aan de maat geven.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:06

Ja Liesje23, en...?
Snap je reactie niet.
maar als je 'de oude boertjes' oftewel Echte Fokkers vraagt bij welke hengst je moet zijn voor maat, dan wijzen ze naar nafok van Rubinstein.
Er zijn meer hengsten die maat geven, maar Rubinstein en de zijnen horen daar zeker bij.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:08

Basvdv schreef:
Nooit op papier oordelen of een hengst vergrotend/verkleinend fokt.....

Ik oordeel fokdieren vooral op papier - je koopt bij de dekking namelijk niet de hengst zelf, maar het pakketje genen waaruit hij is opgebouwd.

Een sportpaard oordeel ik overigens helemaal niet op papier, dan is het paard dat voor me staat het belangrijkste. Maar bij een dekhengst voor een dekking ligt dat even anders...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:11

1 van mijn merrie's is destijds "klaar gemaakt " door een meisje van stal voor de keuring met als prachtig resultaat 58 voor model en 62 voor beweging ofzo. Heb haar daarna laten klaarmaken en toen stond ze op kop bij de keuring. Heb jouw foto's bekeken en de merrie was daar véél te vet met te weinig bespiering in de bovenlijn. Ik zou haar dus gewoon overnieuw laten klaarmaken maar dan door een prof. Daar kun je mooi het geld voor gebruiken wat je voor de NRPS merrie wilde gebruiken want een afwijkende hoef is echt super erfelijk.

Je wilde geen vos nakomeling dus hier heb je een paar hengsten die allemaal op jouw paard passen en geen vos geven.

Ferro-Metall-Special D-Obelisk-Sandreo. Bijkomend voordeel is dat ze ook wat maat meegeven en een mooiere bespiering in de bovenlijn.

Trek je niet teveel aan wat de Penny's hier allemaal roepen want verder als 3 namen die ze in de afstamming kennen komen ze vaak niet.

Basvdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:28

Dees schreef:
Basvdv schreef:
Nooit op papier oordelen of een hengst vergrotend/verkleinend fokt.....

Ik oordeel fokdieren vooral op papier - je koopt bij de dekking namelijk niet de hengst zelf, maar het pakketje genen waaruit hij is opgebouwd.

Een sportpaard oordeel ik overigens helemaal niet op papier, dan is het paard dat voor me staat het belangrijkste. Maar bij een dekhengst voor een dekking ligt dat even anders...

Maar je gaat véél te kort door de bocht door te stellen dat Oscar verkleinend fokt door Nabuur in de pedigree. Daarvoor heb ik er meer dan genoeg gezien.

Attitude

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:31

Dees schreef:
Ja Liesje23, en...?
Snap je reactie niet.
maar als je 'de oude boertjes' oftewel Echte Fokkers vraagt bij welke hengst je moet zijn voor maat, dan wijzen ze naar nafok van Rubinstein.
Er zijn meer hengsten die maat geven, maar Rubinstein en de zijnen horen daar zeker bij.

Ronaldo is van Rubinstein, ronaldo staat er om bekend dat ie zelf geen grote fokt.
Zelf is ronaldo wel 1,69m meen ik, maar fokt absoluut geen meerwaarde in meer bot en front.
OO seven hetzelfde verhaal, rohdiamant. Royal dance geeft nog wel wat meer formaat en bot, dit komt dan vooral door Donnerhall, maar ook op een kleinere bloederige merrie vergroot ie niet veel.
Ze wil een hengst die maat/formaat en bokt fokt, daar hoef je echt niet met rubinstein te komen.
Ik heb echt niks tegen rubinstein, want hebben zelf ook met ronaldo gedekt, en er is een super lieve merrie uitgekomen met veel veer in de bewegingen, maar het heeft niet echt vergrotend uitgepakt.

@ Jan, ik vind dat Ferro, Sandreo en Obelisk wel maat en bot doorfokken, maar Metall geeft nogal eens pony´s. Van Special D heb ik nog helemaal geen nakomelingen gezien.

@ Dees, mag ik vragen hoe je aan alle wijsheid komt, wat voor paarden heb je zelf gefokt? fokmerries of sportpaarden?
Dit is belangstellend bedoeld hoor.

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 22:18

Metall vergroot normaal gesproken. Heb zelf een jaarling van Special D en dat is een kasteel. Op de hengstenshow heb ik een paar 2 jarigen gezien en die lijken echt heel goed. Maat en ras.

Margreetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 08:40

janderegelaa schreef:
1 van mijn merrie's is destijds "klaar gemaakt " door een meisje van stal voor de keuring met als prachtig resultaat 58 voor model en 62 voor beweging ofzo. Heb haar daarna laten klaarmaken en toen stond ze op kop bij de keuring. Heb jouw foto's bekeken en de merrie was daar véél te vet met te weinig bespiering in de bovenlijn. Ik zou haar dus gewoon overnieuw laten klaarmaken maar dan door een prof. Daar kun je mooi het geld voor gebruiken wat je voor de NRPS merrie wilde gebruiken want een afwijkende hoef is echt super erfelijk.

Je wilde geen vos nakomeling dus hier heb je een paar hengsten die allemaal op jouw paard passen en geen vos geven.

Ferro-Metall-Special D-Obelisk-Sandreo. Bijkomend voordeel is dat ze ook wat maat meegeven en een mooiere bespiering in de bovenlijn.

Trek je niet teveel aan wat de Penny's hier allemaal roepen want verder als 3 namen die ze in de afstamming kennen komen ze vaak niet.

Ik heb waarschijnlijk toch een beetje te gemakkelijk gedacht over die stamboekkeuring, dat doen we wel even.
Misschien een stomme opmerking hoor, maar ik zou eigenlijk niet eens weten hoe zoiets in zijn werk gaat als ik mijn paard voor zo'n keuring laat trainen. Zijn daar bepaalde trainingsstallen voor?
Hoe lang duurt zoiets?

Ik hoor nu al weer veel te veel hengsten, ben de weg een beetje kwijt. }>
Heb nu vooral mijn ogen gericht op de volgende hengsten omdat die mij het meest zijn aanbevolen voor mijn merrie:

Oscar
Upperclass
Dayano

Mochten er bepaalde nadelen zijn voor deze hengsten dan hoor ik het graag.

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 08:47

Gewoon bij van Manen of de Dalhoeve doen. Afhankelijk van een paard zeggen ze hoelang ze nodig hebben. Van Manen zegt het ook als ie er geen brood in ziet.
Je houdt er bij de hengsten die je uitgekozen hebt geen rekening mee of ze ook vossen kunnen geven want dat wilde je niet.

Neem er dan gewoon één die geen vossen geeft, een mooi model en een draf die van de grond af ketst en dat is Obelisk.

Margreetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 11:13

Ging er eigenlijk vanuit dat deze hengsten geen vossen gaven, ik zal dat nog eens navragen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:30

Met een hengst die zwart van kleur is of in zijn genen heeft of donnerhall bloed heeft moet je altijd rekening houden dat je kans hebt op een vos veulen.

Heb het vorig jaar zelf meegemaakt. Uit 2 bruine paarden had ik een mooi vosveulen. Zo eentje van kleur als die van Dees haar avatar. Beide ouders hebben als vader of grootvader een zwart gen en een vos gen. Bij de vader had je Rubinstein (zwart) en Roemer (vos). In de moederlijn heb je als grootvader Variant die koffievos is. Dus vandaar dat ik nu met een vos jaarlinghengst zit.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:53

Zo kreeg ik uit 2 donkerbruinen een zwarte

En geloof me, ik had echt liever een donkerbruine.. dat zwart is me veel te veel poetsen!

gabrycha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:19

@ Dees, mag ik vragen hoe je aan alle wijsheid komt, wat voor paarden heb je zelf gefokt? fokmerries of sportpaarden?
Dit is belangstellend bedoeld hoor.

Dat vraag ik me bij jou af als ik dit hele topic lees....
Je geeft het verstandige advies niet met een merrie met steile voet te fokken en vervolgens geloof je heilig in een merrie met een hazehak waar je zelf mee fokt, niet echt consequent...Hazehak is toch echt een afwijking aan het spronggewricht en zon merrie z geweest of niet is dan niet van belang als je streeft naar betere populatie.

Voor de topicstarter bezwaar tegen schimmels? Ik heb nog een paar betaalbare suggesties.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:57

Huh - Gabrycha?
Hoe kom je erbij dat mijn merrie een hazehak heeft? Ik weet van niets....
Over welke merrie heb je het uberhaupt?

Attitude

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:22

Dees schreef:
Huh - Gabrycha?
Hoe kom je erbij dat mijn merrie een hazehak heeft? Ik weet van niets....
Over welke merrie heb je het uberhaupt?

Ze heeft het over mijn merrie Dees.
Een hazehak is geen ernstige afwijking aan het bot, zoals een overhoef ( wat vaak voorkomt bij te steile voetjes).
Een hazehak is een éxtra’ stuk bot waar paarden geen last van hebben, het is dus een schoonheidsfoutje, dus geen los botfragmentje oid, gewoon overbodig en zit op een plaats waar ze geen last van hebben.
Als een paard super fokt met een schoonheidsfoutje dan zal ik er zeker mee fokken.
Zeker met een paard wat uit een goede stam komt.
Haar NRPS merrie komt uit een niet bewezen stam en heeft een steile voorvoet en niet al te mooi beenwerk, is het dan raar om iemand het af te raden om mee te fokken.
Ik fok paarden voor de sport en doe dit met een merrie die uit een bewezen stam komt waar onder andere Uptown en Citango en enkele internationale springpaarden uit voortkomen, een schoonheidsfoutje vindt ik dan niet erg.
Ook mijn ruin heeft een keer een keiharde noodstop moeten maken en heeft een verdikking aan de voorkant van zn spronggewricht, dit is synovia die door een klap/noodstop oid vrij komt, het is vergelijkbaar aan gallen aan de voor en achterbenen.
Paard is nagekeken en er was geen schade oid aan het been, houdt dit dan in, dat een paard wat super goed kan lopen en potentie heeft om verder in de sport te komen te zorgen dat er niet meer met deze stam gefokt moet worden?
Er is een verschil tussen schoonheidsfoutjes en afwijkingen.
Verdiep je alsjeblieft eerst in de afwijkingen/schoonheidsfoutjes voordat je met dit soort opmerkingen komt….

Margreetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 08:36

Het liefst geen vos of schimmel, ben ik niet zo weg van.

Heeft er nog iemand ervaringen / opmerkingen met de hengsten Upperclass, Uphill en Uptown? Ik heb wel hun keuringsrapport gelezen en zou naar aanleiding daarvan eerder voor Upperclass gaan, maar heb de hengsten nog nooit in het "echie" gezien.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:50

jammer dat je nu best laat bent, maar hengstenshows zijn altijd goed om te bekijken. Ze laten dan ook wat nakomelingen zien van de hengsten. Ik was weg van sandreo, maar aan de hand was hij nog mooier ...helaas vond ik bij z'n nakomelingen te weinig achterbeen - dus niks voor mij.
(onder het zadel kunnen ze natuurlijk een hoop trainen, dus aan de hand vind ik een beklangrijk onderdeel)
Daar kun je goed de verschillen zien echt een aanrader!

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:09

Uphill vind ik een heel fijn dier en zijn veulenrapport was ook goed, al zegt dat natuurlijk nog niks over hoe die dieren later zullen presteren.

Maar je hebt met hem wel kans op vos, vanwege het bloed van Appolonios xx, dat was een vos.

Dus ik zou eerder gaan voor Oscar, Uphill's vader dus. Fokt erg goed op wat fijnere merries, zoals de jouwe!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:27

Obelisk en van de grond af ketsen??? heb ik wat gemist

Basvdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:35

Mieke schreef:
Uphill vind ik een heel fijn dier en zijn veulenrapport was ook goed, al zegt dat natuurlijk nog niks over hoe die dieren later zullen presteren.

Maar je hebt met hem wel kans op vos, vanwege het bloed van Appolonios xx, dat was een vos.

Dus ik zou eerder gaan voor Oscar, Uphill's vader dus. Fokt erg goed op wat fijnere merries, zoals de jouwe!

De moeder van Oscar (Berania) is ook een vos..
Liever een apart goede vos dan een waardeloze zwarte...

jasmijn78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:27

Wat is er mis met een vos? Ik ken echt hele mooie vossen!

Een goed paard heeft geen kleur!!!

listiglistje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:07

jasmijn78 schreef:
Wat is er mis met een vos? Ik ken echt hele mooie vossen!

Een goed paard heeft geen kleur!!!

Helaas is er tegenwoordig heel wat mis met vossen.
Met schimmels is er al lang wat mis.......en bonten zijn helemaal uit den boze

Commercieel gezien is het tegenwoordig aleen donkerbruin en zwart.
de vraag bepaald het aanbod...........

Ik persoonlijk doe niet aan de mode mee
Maar helaas denken tegenwoordig te veel mensen hier heel anders over.........