Ok... Trento B en het KWPN...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arie53

Re: Ok... Trento B en het KWPN...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 16:28

Citaat:
Wat is een matig sterke beweging???

Modern vakjargon. Als de jury het zelf niet meer snapt, schrijven ze iets op waar een ander helemaal niets van begrijpt. Als je wat door vraagt, zeggen ze wat we eigenlijk bedoelen is een sterk matige beweging.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 16:30

mistral schreef:
polly2 schreef:
Ik heb het rapport gelezen over de nakomelingen van 2005 (veulens zie bezichtigd zijn).
dat rapport was neit zo positief..... Weet niet meer precies wat er in stond...maar ik heb op basis daarvan besloten dat het geen geschikte partner is voor mijn merrie...
Ook ik had lovende verhalen gehoord...maar hier in dit rapport bleek dat hij het in ieder geval niet aan zijn veulens doorgeeft....en dat rapport is ook opgemaakt door keurmeesters van het KWPN....

Zegt toch nog niet zo heel veel.
Krack C zijn eerste nakomelingen rapport vind ik nou ook niet al te best, maar heeft later zich zelf toch bewezen.
Ook vind ik zeker dat de verkeerde ruiter op dit trento zit.
Jammer dat ze er ook niet af gaat (mede eigenaresse)

Verder vind ik al die topic's over trento B aardig saai aan het worden.
Er word niks aan toe gevoegd. En Naar mijn mening zijn het allemaal afzeik topic's.Mensen durven bijna niet meer trots op hun trento nakomeling te zijn. Hoe slechter het commentaar hoe beter! Op een aantal na, maar die kom je ook gelukkig tegen in dit soort topic's. Misschien is het "juist"omdat de KWPN dat paard nou eenmaal hoog hebben staan, dat mensen juist zwart gaan kijken en alleen maar fouten zoeken bij trento.Wat dacht je van tuschinsky is die nou zo geweldig of Sandreo? Zijn dat nou de hengsten van de toekomst. Of gaan we met zn allen weer veilig naar een jazz of een ferro of krack (waar er ondertussen al veel te veel van rond lopen en al helemaal veel van goed gekeurd zijn.)
Ik wil het KWPN niet goed praten hoor, want ik vind dat daar nog steeds veel te veel vriendjes politiek in zit.

Zelf heb ik ook een trento nakomeling, je zou je bijna schamen om zo'n dier te hebben VOLGENS BOKT. Ik heb trento niet gekozen omdat ik dacht dat het een mode hengst zou zijn en met iedereen mee wil doen (zoals je bijna in alle trento afzeik topic's zou denken) maar omdat ik dacht dat hij bij mijn merrie zou passen en ik in de hengst geloof.
Misschien zit ik helemaal fout, maarja dat blijft een gok, net als voor iedereen die nu al een mening klaar heeft, die gene gokken net zo hard en kunnen niet met bewijzen aan komen. Hoe hard je ook trento af blijft zeiken.

Ik blijf bij mijn stand punt...de toekomst zal het leren.
En wie er nou gelijk krijgt...wat maakt dat nou uit...ik snap niet waarom er zo'n commotie om dat beest moet zijn. Vooral als je er niet mee fokt.
Lekker belangrijk

Wees maar lekker trots op je paard hoor!!!
dat heeft er voor mijn gevoel niet zo veel mee te maken.
Het nakomelingenrapport neem ik echter wel serieus als ik het spiegel aan mijn merrie.... Als daar dingen in staan, die niet positief doorgegeven worden vanuit deze hengst en ik weet dat mijn merrie diezelfde punten niet positief doorgeeft...tja...dan vind ik deze hengst dus niet geschikt voor mijn merrie. dat lijkt me logisch. Je wilt graag de sterke punten, sterk houden en de zwakke punten verbeteren...dus dan zoek je een hengst die dat doet.
Ik let dan meer op de rapporten over de nakomelingen dan op de hengst zelf.
En in die zin viel het rapport mij wel tegen, ik had een ander beeld verwacht. Natuurlijk hangt het ook van de merries af...maar daarom juist....kijken naar je eigen merrie en daar op inspelen!

desalniettemin kunnen wij als hobbygebruikerd denk ik een hoop plezier hebben van de Trento nakomelingen...zeker als hij zijn karakter vererft! Maar dat zullen we later pas weten.
Maar...wat mij betreft kun je lekker trots zijn op je diertje...het gaat tenslotte om het indiduele paard....en als het jouw paard is...is dat toch altijd de beste...of niet dan }>

Ik heb een Jazz en o...wat krijg ik vaak te horen dat ik dan vast een draak van een paard heb (bij de hoefsmid lastig, bij de veearts niet te hanteren etc.)...en niks is minder waar....het is een zeer gemakkelijk paard...met rijden wordt ze soms wat heet...maar ik vind dat wel prettig....ze wil graag werken, dat zie ik als positief. Maar in de omgang kun je je geen braver dier wensen...zoe zie je maar....afstamming zegt lang niet alles....

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 16:34

hi hi wij hebben ook een jazz en een numero uno, die hoeven idd maar een bokje te geven en het is weer zo'n lastige.

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 17:14

Er bestaat ook nog een Parzival v. Jazz, misschien bedoelde iemand eerder die... Maar ook die staat nog in Nederland, net als die andere Parcival gelukkig!

Over een week of 3 nog in Kampen aanwezig bij een clinic...
viewtopic.php?f=101&t=558523
Zal iets aan de kruisjes doen, ruzie met Lycos geloof ik vandaag...

Maarre... Hoe geloofwaardig vinden jullie het KWPN nou op dit moment?

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:38

@brennie schreef:
Citaat:
Vind dat teveel mensen fokken met hengsten die op dat moment in de mode zijn. Mensen moeten eerst een de goede en vooral de fouten van hun merries in durven te zien en daar een passende hengst voor zoeken. Op ieder potje past een dekseltje zeggen ze toch altijd?!

En zo is het en niet anders!
Kijken naar je eigen merrie en dan kijken wat erbij zou kunnen passen.
En dan nog is het afwachten of wat je in je hoofd had ook werkelijkheid is geworden.... helemaal met zo'n jonge hengst.

@mistral: Zo denk ik er dus ook over! Je zou je inderdaad bijna gaan schamen, wat in een heel veel gevallen helemaal niet nodig is.

@polly2 schreef:
Citaat:
desalniettemin kunnen wij als hobbygebruikerd denk ik een hoop plezier hebben van de Trento nakomelingen
.
Misschien (met de nadruk op misschien), de tijd zal het leren, wordt dit wel een enorm understatement .
Mijn merrieveulen ziet er heel goed uit, heeft een hele goede stap en galop.
De draf is niet haar beste gang, maar zeker niet verkeerd.
Veel kracht in de achterhand.

Wat wil ik nu beweren: zou het niet zo kunnen zijn dat deze veulens uit kunnen groeien tot goede paarden die uitermate geschikt zullen zijn voor het zwaardere werk?

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:42

@gitta; KWPN is niet heilig in mijn ogen

Ik geloof meestal in een hengst, of ie nu kwpn, nrps of aes of wat dan ook is.

@ karinna; gelukkig is de draf goed te bewerken. Stap en galop moeten goed zijn.

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 17:55

Wat ik me nog steeds afvraag is wat het KWPN ziet in Trento B. Waarom moet híj juist het toonbeeld zijn van hoe het KWPN graag de paarden ziet, qua exterieur, qua beweging etc... Ik kan het niet vatten namelijk...

karinna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:58

Ik zou je dat niet kunnen vertellen.
Het enigste die dat antwoord weet is het KWPN.
Wij kunnen alleen maar raden naar het antwoord.

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:07

Ik heb niet alles gelezen, maar stoorde me aan één ding.
De aanparingsadviezen van het KWPN.
Die betutteling alsof die mensen het zo goed weten.
Als wij daar altijd naar geluisterd hadden, dan hadden wij nooit een goed paard gefokt. Goed luisteren naar bepaalde mensen kan heel nuttig zijn, maar om in het algemeen adviezen te geven is zinloos. Een merrie kan een bepaalde eigenschap hebben, maar dat niet doorgeven op grond van haar moederlijn. Of andersom, niet bezitten (bijvoorbeeld beenstand) maar dat wel consequent doorgeven.
Zinloos dus.

Nu over Trento B: op driejarige leeftijd heb ik hem gezien. Toen moest ik er smakelijk om lachen. Ik besef echter terdege, dat hij zich hoogstwaarschijnlijk al flink ontwikkeld heeft en een fijn paard zal zijn. Zo slecht als sommigen hem hier afspiegelen zal hij niet zijn, ik zou hem best op stal willen hebben ( het liefst als ruin hehe).
Met een bloedmerrie met een surplus aan souplesse kan je best een heel goed veulen krijgen!
Afstammelingenkeuringen zeggen niets over een individueel product, dat best ook eens de goede kant op kan vallen.

Dus van mij mag hij lekker ggk blijven en zich verder ontwikkelen!

OVer een aantal jaar zien we wel wat hij ervan gemaakt heeft. Veel kwaad kan hij ook niet aanrichten, fijne karakters zijn nooit weg.

TheRock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:15

Venetia schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar stoorde me aan één ding.
De aanparingsadviezen van het KWPN.
Die betutteling alsof die mensen het zo goed weten.
Als wij daar altijd naar geluisterd hadden, dan hadden wij nooit een goed paard gefokt. Goed luisteren naar bepaalde mensen kan heel nuttig zijn, maar om in het algemeen adviezen te geven is zinloos. Een merrie kan een bepaalde eigenschap hebben, maar dat niet doorgeven op grond van haar moederlijn. Of andersom, niet bezitten (bijvoorbeeld beenstand) maar dat wel consequent doorgeven.
Zinloos dus.

Nu over Trento B: op driejarige leeftijd heb ik hem gezien. Toen moest ik er smakelijk om lachen. Ik besef echter terdege, dat hij zich hoogstwaarschijnlijk al flink ontwikkeld heeft en een fijn paard zal zijn. Zo slecht als sommigen hem hier afspiegelen zal hij niet zijn, ik zou hem best op stal willen hebben ( het liefst als ruin hehe).
Met een bloedmerrie met een surplus aan souplesse kan je best een heel goed veulen krijgen!
Afstammelingenkeuringen zeggen niets over een individueel product, dat best ook eens de goede kant op kan vallen.

Dus van mij mag hij lekker ggk blijven en zich verder ontwikkelen!

OVer een aantal jaar zien we wel wat hij ervan gemaakt heeft. Veel kwaad kan hij ook niet aanrichten, fijne karakters zijn nooit weg.

Amen!

RuizWish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:36

Precies!! Ben het helemaal met Venetia eens!!!
Hoewel ik er wel van overtuigd ben dat je zodra je dit paard bij een andere (lees: betere met stillere zit en handen) ruiter neerzet je hier meteen een heel ander paard aan hebt...
Het is en blijft tenslotte de COMBINATIE die het moet doen...

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 21:38

Ik vind Trento een mooi paard qua extrieur, Qua lopen toont ie knie actie en een achterhand die er niet onder komt,wat zeker voor een groot deel ook door de ruiter veroorzaakt word.Maarja daar kun je de hengst ook niet helemaal op af rekenen want dan ken ik er nog wel een paar...

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 22:52

Gitta1977 schreef:
Er bestaat ook nog een Parzival v. Jazz, misschien bedoelde iemand eerder die... Maar ook die staat nog in Nederland, net als die andere Parcival gelukkig!

Die heeft niet eens ballen.........

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 22:55

Het ging me in dit geval ook niet zozeer om de ballen, maar meer om de naam...

bros1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 22:58

Normaal gesproken is dat andersom??

Jan_VT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 08:54

Sammie schreef:
Wat is er nou genetisch zeer intressant gefokt aan Trento? Het Krack bloed? Het Ramiro bloed? Het Amor bloed? Alsof dat niet genoeg voorhanden is in de merriestapel? Z'n moederlijn waarvan er al meerdere uit die lijn zijn goedgekeurd?

http://www.paardenfokken.nl/family.php?horseid=8657

Krack bewijst zich in de hoogste regionen van de sport.
Ramiro en Amor bewezen verervers. Als je dan bekijkt wat de moederlijn nog gegeven heeft... toch mooi gebundeld materiaal.

Het is gemakkelijker om vanuit zo een stam bepaalde eigenschappen in je veulen te fokken dan vanuit een stam waar weinig of niets in zit.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:57

Maar wat is er nou zo bijzonder aan? Zowel over Krack, Ramiro, Amor én andere hengsten uit die stam struikel je bekant. Krack zelf doet het wellicht aardig onder Anky, verder vind ik er niks aan en ook nakomelingen van hem heb ik nog niet gezien hoger dan het Z2. Zullen er vast wel zijn, maar met de aantallen die hij heeft gedekt zou je er veel méer verwachten. imo wordt Krack ook door onze strot gedouwd net zoals ze nu met Trento pogen te doen.

Dus... met andere woorden erg bijzonder vind ík hem in iig niet gefokt. Moederlijn is er wel een van de beteren, maar dit is blijkbaar niet in Trento zelf terug te vinden.

olafj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 12:19

Sammie schreef:
Dus... met andere woorden erg bijzonder vind ík hem in iig niet gefokt.

Gelukkig denkt iedereen anders, wat voor de een wel interessant is hoeft dat niet voor de ander te zijn en andersom!
Iedere merrie is ook anders en iedereen fokt met een eigen beeld voor ogen. Zo niet DAN ben je verkeerd bezig.
Ieder zijn eigen mening.

karabanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 12:31

karabanda heeft met verbazing het stukje over de super hengst Trento b zitten lezen

of hij nou goed is of niet doet niet ter zake wij van het kwpn hebben hem onze lieveling gemaakt om redenen die ik wel weet maar niet vertel .

het bestuur van ons kwpn heeft het er erg druk mee ,want overal waar trento b verschijnt moet iemand van het bestuur aanwezig zijn om de pers in toom te houden .

bij de laatste pavo cup finale waar Trento b niet helemaal fris was moest dhr Rosie zelfs de pers tegen houden om daar over te schrijven je houd het toch niet voor mogelijk dat ze dat durven he.

maar mijn kwpn zou het kwpn niet zijn als ze niet vierkant achter deze hengst blijven staan daar voor hulde en ik weet zeker dat de veulen afstammelingen raporten veel goed zullen maken die kunnen we tenminste zelf schrijven . [

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 12:45

karabanda schreef:
of hij nou goed is of niet doet niet ter zake wij van het kwpn hebben hem onze lieveling gemaakt om redenen die ik wel weet maar niet vertel .

Das nou jammer!

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 12:50

Hoeveel euro's worden er in de kas van het KWPN gestort en door wie?
Want zo simpel is het volgens mij...

Waterdance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:31

Mijn merrie is drachtig van Trento. Ben super benieuwd naar het veulen ik heb allen nog maar negatief over de hengst gehoord

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:35

@ Karabanda --> dit is echt hilarisch!

karabanda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:13

Sjappie schreef:
@ Karabanda --> dit is echt hilarisch!

Waarom sjappie ,

het was mijn eerste fokmerrie waar ik en het kwpn heel blij mee zijn geweest

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:18

Ik doel meer op de manier waarop je schrijft. Het klinkt namelijk erg cynisch, maar dat is het volgens mij niet? Daarom vind ik het hilarisch, gewoon grappig om te lezen. Op welke merrie doel je? Ik lees nergens iets over jouw fokmerrie?