Veredelen, verzwaren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 00:34

In addition the coldbloods have very poor dynamics, hence less bouncy and easier to sit on for the greenhorn that never learned the seat.

Buh. Bouncy dat zo'n Tinker is joh...

Second important fact in using warmbloods is that their temperament is somewhat dull (needed for the work on the farm), hence they will have lesser tendency to refuse or fight it.

dit is een beetje antropomorfisme... alsof het paard geen zin heeft om te werken als 'ie het door heeft (=dubbel, waarom koudbloeden -- want warmbloeden staan toch te trappelen voor werk).

Wel een interessante discussie

Attitude

Re: Veredelen, verzwaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:08

Kijk eens naar de Welsh fokkerij, daar hebben ze de Welsh K en B de chique sportpony, en de Welsh Cob en de A-tjes zijn de wat grovere type's .
Daar fokken ze regelmatig met engels volbloed en arabieren, wat ze voor de cob's gebruiken weet ik eigenlijk niet.
Ik denk dat je een KWPN-er van het rijpaard toch meer moet terugfokken naar het Gelderse wil je een weer wat zwaarder type krijgen, al worden de gelderse ook steeds minder zwaar.
Mijn paard komt uit een Lucky Boy merrie, en daarachter Garant en ver terug L'invasion. Ik denk dat door dat hij van Contango is en daarachter Engels Volbloed, met daarachter weer wat ouderwetser bloed, het niet zo'n barbiepoppetje is geworden.
Maar ik denk dat we in de toekomst wel alleen maar barbiepoppetjes krijgen als we blijven dekken met Krack c's, Trento's Tushinski's ( of hoe je dat ook schrijft), Gribaldi's ed.
Ik hoop dat de fokkers durven terug te fokken met hengsten met wat ouderwetser bloed zoals bijvoorbeeld Upperclass, ik denk dat de veulens in eerste instantie misschien minder rijtypisch zijn als dat we uiteindelijk willen zien, maar dat het toch interessant is om op deze paarden weer wat fijner bloed te zetten om de fokkerij een beetje variatie erin te krijgen.....

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:59

liesje23 schreef:
Kijk eens naar de Welsh fokkerij, daar hebben ze de Welsh K en B de chique sportpony, en de Welsh Cob en de A-tjes zijn de wat grovere type's .

Ho, ho, je beledigt hier het edelste der edele ponyrassen. Welsh A behoren niet grof te zijn, integendeel! Ze moeten zwaar beenwerk hebben, maar wel droog en hard met vooral platte pijpen. De meeste Welsh K's (feitelijk nu NWR) mogen dromen dat ze zoveel adel bezitten als een Welsh A, met name in het hoofd.

Voos beenwerk wordt nergens meer verfoeid dan in de Welsh Mountain Pony (voor leken: de sektie A).

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:08

joostvangestel schreef:
liesje23 schreef:

Ho, ho, je beledigt hier het edelste der edele ponyrassen. Welsh A behoren niet grof te zijn, integendeel! Ze moeten zwaar beenwerk hebben, maar wel droog en hard met vooral platte pijpen. De meeste Welsh K's (feitelijk nu NWR) mogen dromen dat ze zoveel adel bezitten als een Welsh A, met name in het hoofd.

Voos beenwerk wordt nergens meer verfoeid dan in de Welsh Mountain Pony (voor leken: de sektie A).

Hoezo beledigen.
De Welsh A' s zijn toch wat grover dan de Welsh B, als ik mijn Welsh B-tje op de keuring zag in vergelijking met de A's was ie van mij toch wat luxer in het beenwerk. En volgens mij zeg ik hier niks verkeerd over hoor.
Elk paard hoort toch droge en harde beenderen te hebben
Of ze nou grof zijn of niet...
Het topic gaat er toch over om te verzwaren, maar dan wel met behoud van bepaalde fijne eigenschappen, ik vind een mooi hoofd ook belangrijk bij een paard.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 15:11

Laatst liet iemand de term cross over of crossing over vallen in verband met fokkerij, kan iemand mij vertellen wat dat precies in houdt?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 15:45

http://horsecare.stablemade.com/_articl ... fblood.htm
The more refined are the halfblooded breeds in forms and certain outputs/performances, the longer they can do without the refreshment of the English fullblood/thoroughbred, but permanently without the refreshment of the full blood no halfblooded stud farm can do (that is without improvement in “constitution” and performance”).

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:00

Himyar schreef:
Interessant, Buchephalus, maar hoe zit het dan met Volbloeden en Arabieren die al geruime tijd in west-Europa worden gefokt?

Goede vraag. ik ben ook geen expert, maar ik weet wel dat temperatuur van invloed is op de grootte van een paard. Het gaat dan om paarden die onder natuurlijke omstandigheden worden gehouden en niet om die dieren die onder kunstmatige omstandigheden worden gehouden. Paarden worden het grootste bij een gemiddelde temperatuur en bij erg warme of heel koude temperaturen worden ze kleiner. Vaak zie je dan dat de lengte van de benen korter wordt als de temperaturen constant laag zijn.

In de tijd dat het paard nog een grote rol speelde in het Engelse leger dat in India was gestationeerd, probeerde men daar paarden te fokken die dienst konden doen in het leger. Ze waren daartoe alleen in staat door constant vers bloed uit Engeland aan te voeren. Het bleek namelijk dat al in een paar generaties het uiterlijk van de dieren veranderde en zich aanpaste aan het hete klimaat. Ze veranderden dus van fenotype.
Hetzelfde gebeurde bij die Or. Ar. paarden die waren geïmporteerd en die werden gehouden op het continent en in Engeland. Alleen met kunstmatige selectie en de inbreng van hengsten en merries uit de Orient, kon het originele type worden vastgehouden.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 18:26

Klinkt op zich wel logisch, maar zouden Shetlanders dan in een warme, voedselrijke omgeving niet steeds groter moeten worden? Om maar een voorbeeld te noemen. Ik weet ook niet precies hoe die dingen in elkaar zitten, maar het is wel interessante materie.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:48

Een ander bijzonder detail is de huid. Bij volbloeden is de huid een stuk dunner. Dat heeft enerzijds te maken met de regeling van de temperatuur buiten, maar ook met de bloedcirculatie. De haren spelen hierbij ook een rol. Dieren in een koudere omgeving hebben vanwege de lagere circulatie een dikkere vacht en een dikkere structuur van het haar dan dieren in een warme omgeving.
Volbloeden hebben daarom ook een dunnere huid, smallere hoeven en een fijner haarkleed.

Shetlanders hebben een dikkere huid en een dikkere vacht vanwege bovengenoemde zaken. Zou je nu een Shetlander intensief gaan trainen en gaan houden in een warme omgeving dan verandert deze dus ook qua fenotype.

Ik ken verschillende Fjorden en Haflingers die Z-dressuur rijden. Als je deze goed bekijkt, worden ze ondanks hun klassieke bouw snel luxer.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:17

Himyar schreef:
Laatst liet iemand de term cross over of crossing over vallen in verband met fokkerij, kan iemand mij vertellen wat dat precies in houdt?

Tjee, een ingewikkelde materie, maar ik wil een poging doen. Het gaat wel een epistel worden, want ik kan het niet zo één, twee drie uitleggen..Dit is wat ik ervan weet..:

Ik ga even voorbij aan de Mendelse regels, anders wordt het een stuk van drie pagina's vrees ik.
Mutaties. De Amerikaan Morgan was een van de eersten die zich bezig hield met mutaties. Hij hield zijn onderzoek in de beroemde 'vliegenkamer' in Kentucky aan de universiteit van Colombia. Hij was de eerste die de Nobelprijs voor genetica ontving. Morgan begon zijn onderzoek eerst met muizen, maar vanwege de omvang van het project en plaatsgebrek stapte hij over op fruitvliegjes. Een verdere reden was het feit dat hij zo om de twee weken een nieuwe generatie vliegjes kon kweken.
Hij kweekte 60 generaties vliegjes in het totale duister om te zien of dit het zicht zou aantasten. Dit bleek niet zo te zijn. Hij onderzocht vervolgens honderdduizenden oogjes van de vliegjes (monnikenwerk) onder de microscoop. Al dat werk leverde de ontdekking op van één witogige mannelijke mutant. Normale fruitvliegjes hebben rode oogjes. ervolgens kruisde hij deze mutant met roodogige wijfjes en daaruit kwamen meer dan 1000 rood-ogige hybriden die het gen voor witte oogjes droegen. Deze hybriden kruisde hij weer onder elkaar en zij produceerden in de volgende generatie rood- en witogige vliegjes in de verhouding volgens Mendel: een puur dominant roodogig vliegje, twee roodogige vliegjes die het dominante gen toonden, maar het recessieve witogige gen droegen en één puur witogig vliegje (wat het recessief gen toonde) uit vier vliegjes. Echter alle witogige vliegjes waren mannetjes. Blijkbaar droeg dus het Y-chromosoom deze informatie. Het verdere onderzoek toonde aan dat 1 op de 50.000 vliegjes een mutant was. Dit onderzoek was de basis voor de crossing-over theorie en als mutaties overdraagbaar zijn, zijn ze dus erg moeilijk te voorspellen.

Mutaties ontstaan als er iets gebeurt waardoor de volgorde van het DNA verandert en daardoor de genetische instructies. Voorbeelden hiervan zijn o.a.: een verkeerde kopie van een DNA-ketting, natuurlijke of kunstmatige straling, chemische acties, een verandering in het DNA-profiel of combinaties daarvan. Verrassend is dat deze mutaties ook weer terug kunnen springen in hun natuurlijke vorm.
Belangrijke mutaties kunnen het product of erg verbeteren of erg slechter maken.

Sikkelcelanemie is een erfelijke ziekte bij de mens en is een voorbeeld van de kwetsbaarheid van het DNA. Als een bepaald aminozuur op een verkeerde plaats staat, dus niet ontbreekt maar alleen op een ander plekje staat, dan is de drager genetisch gecodeerd om ziek te worden, omdat het DNA dodelijke instructies zal afgeven. Interessant is dat een mutatie die te maken heeft met de gevoeligheid van een persoon voor malaria door een beet van een muskiet, waarschijnlijk ertoe heeft bijgedragen dat sikkelcelanemie ontstond. Deze mutatie die duizenden jaren geleden plaatsvond in het equatoriale Afrika heeft sikkelcelanemie veroorzaakt als bescherming tegen malaria. Door de eeuwen heen zorgde dit ervoor dat mensen malaria overleefden. Sikkelcelanemie is echter niet noodzakelijk voor het overleven van de soort en wat eens een deugd was, werd een erfelijke afwijking.
De theoretische genetische variaties die beschikbaar zijn in de constructie van het DNA zijn bijna ontelbaar. Het loopt in de miljoenen. De aantallen mogelijkheden en combinaties zijn bijna oneindig waardoor het als fokker noodzakelijk is om beschikbare informatie te gebruiken om deze aantallen combinaties terug te dringen.Al deze aantallen worden beïnvloed door het gedrag van de genen of ze dominant, recessief zijn of een van de andere mogelijkheden die er nog zijn tonen.
Het goede nieuws m.b.t. dominante genen is dat een dier deze eigenschap - DD- altijd zal tonen.Het slechte nieuws is dat je nooit kunt weten of het dier DD is zonder een test, omdat Dd er hetzelfde uitziet.Nog slechter nieuws is dat een Dd- dier het recessieve gen voor een ongewenste eigenschap bij zich draagt, maar deze niet toont.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 19:59

Bedankt voor alle informatie en uitleg, Bucephalus!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 11:08

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 11:12

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 13:20

@Caesario:
44 Volbloeden en 1 Arabisch Volbloed als je ze allemaal telt in de 9e generatie, ook zijn een aantal paarden niet ingevuld.

Van 256 voorouders is dat dus 17,1875 % Volbloed en 0,390625 % Arabisch. Zou je nog een heel stukje verder kijken, dan wordt het plaatje wel weer anders waarschijnlijk.
Die oudere types waren ook al niet zo zwaar/grof, dus om een luxe type te krijgen hoefde je niet zo heel veel (meer) te veredelen.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:34

Om precies te zijn 2 Shagya's Amurath 1891 en Amurath II met dezelfde vader Amurath 1881 ox en de Arabische Volbloed Koheilan el Adjuze ox.
Van belang in een warmbloedfokkerij is niet percentage van de ingezette rassen maar veel meer wat is de bijdrage in het gebruikstype.

Voor velen zal het type van de bovenstaande hengst, ondanks de Volbloedinbreng, als niet modern worden beschouwd. De Volbloedinbreng komt van de meer klassieke Volbloedtypes en vertoont fenotypisch praktisch geen relatie met het moderne Volbloedtype. Terwijl in dit geval de fokker m.i. kijkt naar de functionele aspecten die dit type hengst met zich meebrengt.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:44

arie53 schreef:
Om precies te zijn 2 Shagya's Amurath 1891 en Amurath II met dezelfde vader Amurath 1881 ox en de Arabische Volbloed Koheilan el Adjuze ox.
Van belang in een warmbloedfokkerij is niet percentage van de ingezette rassen maar veel meer wat is de bijdrage in het gebruikstype.

Voor velen zal het type van de bovenstaande hengst, ondanks de Volbloedinbreng, als niet modern worden beschouwd. De Volbloedinbreng komt van de meer klassieke Volbloedtypes en vertoont fenotypisch praktisch geen relatie met het moderne Volbloedtype. Terwijl in dit geval de fokker m.i. kijkt naar de functionele aspecten die dit type hengst met zich meebrengt.

Afbeelding

Dit is een hengst i.p.v. een "miet"

Afbeelding

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 22:09

ceasario schreef:
Deze gebruiken wij dit jaar voor veredeling/verzwaring.
Griseldi van Grosso Z

Jij gebruikt ook alles wat maar enigszins bijzonder is niet?
Ik geef het toe, met een dergelijke hengst ben je NIET één van de 300......

Over een jaar of zien we het wel.
Ik ben benieuwd, wellicht wordt het nog wat ook....
Maar IK neem het risico niet..........

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 22:50

liesje23 schreef:
De Welsh A' s zijn toch wat grover dan de Welsh B, als ik mijn Welsh B-tje op de keuring zag in vergelijking met de A's was ie van mij toch wat luxer in het beenwerk.

Zelfs een Welsh A van het echt Mountain type zul je toch niet makkelijk treffen met zulk grof beenwerk als dit, dat verfoeit men juist!

Afbeelding

Deze hengst is in zijn 22-jarige leven zelden naar de smid geweest, is dus ook wel te zien.
Afbeelding

Ze hebben vaak meer bot en fundament, maar zijn toch alles behalve grof!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 08:19

Over Griseldi:
Naar mijn mening komt de bouw voornamelijk bij het Achil, Kingdom, Flenheim, Alnok en Ethelbert bloed vandaan. Waarvan je genoeg vindt als je terug gaat naar de 19e eeuw.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:59

ceasario schreef:
Deze gebruiken wij dit jaar voor veredeling/verzwaring.
Griseldi van Grosso Z..

Mooie combinatie op papier. Dat zal vast goed klikken.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:07

Probleem:

Je hebt een uitstekende predikaatrijke merrie (keur pref prest)die zich bewezen heeft in de fokkerij. Met haar zet je een nieuwe lijn op.

Deze merrie paar je aan aan een goede hengst waarvan je veel verwacht. Resultaat: een goede merrie: ster pref.

Deze goede merrie paar je weer aan aan een hengst van je keuze. Resultaat een leuke merrie, maar niet zo goed als moeder en grootmoeder: Ster

Dit product paar je vervolgens weer aan aan een goede hengst en het resultaat is een acceptabele merrie: stamboek.

Conclusie: Ook al gebruik je telkens goede hengsten in elke generatie, je ziet toch een geleidelijke vermindering van de genetische invloed van de eerste merrie en de producten worden telkens iets minder.

Vraag:
1 Hoe kan dat en
2 Hoe los je het probleem op?

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:16

Welke keuzes maak je Buc???

Bucephalus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:20

sarabande schreef:
Welke keuzes maak je Buc???

Ik kies bewezen hengsten. Hebben in de sport gelopen, goede verrrichtingen, goede karakters etc.

Bucephalus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:36

Ik vraag geen pasklaar antwoord, maar ben gewoon benieuwd naar jullie benadering van dit fictieve probleem. Brainstormen mag, hoor!