Omdat wij ons zegje hebben gedaan, waren wij eigenlijk niet meer van plan om te reageren.
Wij zijn van mening dat een ieder die SERIEUS geïnteresseerd is naar wat wel of niet waar is, zich zelf kan verdiepen in beenproblematiek bij paarden. (en sommige afwijkingen zijn in het echt niet moeilijk te herkennen)
Maar na aanleiding van een aantal postings wil ik toch nog een keer reageren.
Ariebren:
Citaat:
Een foutje in de hoogte meting weegt toch niet op tegen een dierenarts die hengsten op het blote oog allerlei kwalen toekent.
Foutje van 12 cm. ? een foutje die notabene in etappes wordt verbeterd/ aangepast ?
Verder heb ik in mijn vorige posting al uitgelegd over wat jij “op het blote oog“ noemt.
Ariebren:
Citaat:
Terwijl een van die hengsten later toch een röntchen onderzoek heeft gehad.
En dat deze hengst afgelopen jaren als een jonge God shows en premie keuringen heeft laten zien waar nog nooit een probleem met het beenwerk gezien is.
Ik neem aan dat je nu voor jezelf praat, met dat "niet gezien", want er zijn meerdere mensen die het wél kunnen ( willen) zien.
Ariebren:
Citaat:
En als de ITS nu echt een probleem paard heeft dan gooi je dat paard niet in de handel, maar dan breng je dat paard naar de slager.
Dan ben je pas eerlijk.
Tegenover het paard en tegen over de potentiële koper
O, dit vind ik een interessant onderwerp.
Had jij niet destijds een merrie, met een scheve mond, die niet voor niets, Krommie TT heet? Is zij zelfs niet met een tweede premie bij het ICS gekeurd? Terwijl later in Nwe. Pekela een jonge merrie met een overbeet uit de ICS ring wordt gestuurd, dit paard werd niet opgenomen vanwege haar afwijkend gebit, wat erfelijk is!
Jij hebt zelfs met deze merrie gefokt ! dus ga mij niet vertellen welk paard ik wel of niet naar de slager moet doen!
Flettie :
Citaat:
Allart is dus niet afgekeurd vanwege klinische of rontgenologische reden maar om het feit dat de jury hem qua bouw en type niet goed genoeg vond voor het NSvT om heel eerlijk te zijn en mijn eigen mening: totaal onbegrijpelijk.. maar goed
Ik heb ook nooit gezegd dat dit paard op welk gebied niet gezond zou zijn !
Ik vind het alleen raar en misleidend, dat je als bestuurlid van een stamboek, aan hengsten van andere mensen eisen stelt om te mogen dekken. En als je eigen hengst zelf niet aan deze ( door jezelf en / of medebestuursleden gestelde ) eisen voldoet, dat je er dan zelf wel mee gaat dekken.
Snowdon:
Citaat:
Is het niet zo dat de Irish Tinker Stable zelf ook fokt met twee AFGEKEURDE hengsten vwb sperma
Bijna goed, Rocky Mountain is inderdaad niet goed gekeurd door het NST. Thunder is wel op de keuring geweest, maar niet in Utrecht wegens het vervoersverbod door de mond en klauwzeer.
Citaat:
en meerdere afgekeurde hengsten verkocht heeft, die nu via het ICS wel fokken.
sorry, ik zou niet weten welke hengsten dat geweest moeten zijn !?
Citaat:
En met een, niet te vergeten, niet eens bij een stamboek gekeurde hengst fokt?
Dat klopt helemaal ! Na alles wat wij, in de afgelopen jaren met de twee stamboeken hebben meegemaakt, hebben wij daar geen hoge pet meer van op. Ik heb thuis een aantal dikke ordners met correspondentie die voor iedereen openbaar zijn.
Zoals sommigen weten heeft Henk Janssen een tijdje in het bestuur van de ICS gezeten. Eén van de dingen die hij graag binnen het ICS zag veranderen was dat de hengsten zouden worden geröntgend en dat er op sperma gekeurd zou gaan worden. Daarbij zou de lat voor de toelatingseis (sperma) niet perse zo hoog hoeven te liggen als bij het NST, omdat zelfs warmbloed-hengsten vaak niet aan die hoge eisen kunnen voldoen.
In een bestuursvergadering van Nov. 2004, waarin Henk Lamein als enige bestuurslid afwezig was, werd door de rest van het bestuur daartoe besloten. Later kregen de bestuursleden per e-mail dit bericht van het dagelijks bestuur:
Citaat:
Bert staat niet negatief tegenover het röntgenen. Inmiddels zijn door Henk Lamein een aantal goede tegenargumenten gevonden zodat we hoop ik op een goede manier inhoudelijk de voors en tegens tegenover elkaar zullen kunnen zetten en met een goed doorwrocht stuk naar de leden zullen kunnen gaan
(Dit zijn de tegenargumenten : )
Ad. 2, röntgenen:
Aanvullend commentaar van Henk Lamein: veel gebreken die bij het röntgenen ontdekt worden, zijn een gevolg van verkeerd rijden (in de krultrekken) of te jong te zwaar belasten
Ad. 3, sperma:
De Bond van Hengstenhouders is verdeeld over het resultaat van het uitsluiten van paarden op basis van te lage sperma waarden. Het aantal actieve hengsten is gehalveerd, het aantal herdekkingen (leeg gebleven) niet gedaald
Het is ons ter oren gekomen (van mensen die er direct mee te maken hebben) dat bij de Friezen door inteelt 20 – 25% van de veulens dood of mismaakt worden geboren. Daar mogen wij niet op aan sturen!
Jammer dat sommige mensen zo fel tegen spermacontrole en rontgenologische keuringen zijn, en vervolgens op het forum beweren dat een veearts “zomaar hengsten op het blote oog allerlei kwalen toekent” !
Verder vind ik het erg jammer dat ik dit topic ooit gelezen heb. En dat ik mij heb laten uitdagen om te reageren, dit omdat er oa. werd verteld dat wij én gedekt hebben met een hengst waar wij niet mee gedekt hebben. Maar vooral omdat wij zogenaamd geen informatie wilden verstrekken aan een stamboek, terwijl wij juist meerdere malen contact hebben gezocht met dit stamboek over deze situatie.
Normaal laat ik iedereen in zijn waarde en laat iedereen praten over ons zoveel hij/zij wil, alleen heel soms vraag ik mij dan af waarom WIJ altijd degene zouden moeten zijn die “roomser is als de paus….” Dan wordt er om de waarheid gevraagd, en dan vertel je die waarheid, terwijl sommigen daar dan toch weer niet van gediend zijn…
Dus bij deze laat ik het hier nu maar bij en wens iedereen heel veel plezier en gezondheid met zijn of haar paarden !!
Groeten van Ellen,
Irish Tinker Stable.