2 jarige merrie laten dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

olafj

Re: 2 jarige merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 23:55

Het schijnt te kunnen, maar ik vind het wel erg jong.
Het zijn zelf nog van die baby's.
Ik zou gewoon een jaartje wachten.

Ik heb niet alles gelezen in dit topic, maar als je je merrie voor dressuur wilt gebruiken, heb je in iedergeval nog een extra jaar gekregen voor de africhting. Met springen had je die al.

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 12:54

@mistral; hoezo heb ik al een extra jaar voor het springen?

@ellenlouise; bedankt voor je compliment, ik ben zelf ook helemaal weg van haar. Maar ik was benieuwd of het nadelig is voor de merrie om zo vroeg al een veulen te krijgen en ik krijg zo veel verschillende reactie's dat ik er nog niet helemaal uit ben.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:15

De vergelijking met mensen - slaat idd nergens op - aangezien wij in een gehaast milleu leven. Waar je goed opgeleid moet zijn om een modaal salaris te kunen ontvangen. Ook de omgeving zal het afkeuren, dus als negatief zien. Niet gezond dus voor een tiener.

Bij merrie's zal ze zeker metaal eerder volwassen worden.Dat wordt vaak als voordeel gezien.
Op de foto ziet ze er niet slap uit, dus zou het moeten kunen.
Het lichaam zal het vruchtje zelf wel verwijderen als ze er niet aan toe is - ook goed laten checken bij de V.A natuurlijk

Bij elke dracht heb je risico's!

Mexx93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:33

appelbolfan schreef:
Het lijkt me zeker geen goed idee,
en zowieso: als je een D pony wil en geen E dan moet je een D pony kopen.

Volgens mij denk je alleen maar aan jezelf, die merrie is TWEE jaar..! Het is veel verstandiger om haar te laten dekken als ze ruim is uitgegroeid, en straks zit je met een veulen. Daar krijg je ook je handen aan vol, of je moet zo achterbaks zijn om die gelijk te verkopen.. Als jij het maar goed hebt he. Denk ook eens aan je merrie. Het is idd net een tienermoeder, zou JIJ op je 13e al een kind willen krijgen..?

Ach kom op he!
De TS vraagt ons om advies, of ze het beter wel of niet kan doen, niet dat ze het gaat doen en aan ons vraagt onze mening te geven!

De TS vraagt gewoon vriendelijk wat het beste voor haar pony is, en dan om zo te reageren, sorry hoor

Trouwens, paarden kun je met deze onderwerpen niet vergelijken met mensen!

En weer even ontoppic:

Het hangt er gewoon ook vanaf wat je denkt dat je pony aankan.
Als je gewoon al aan het karakter van je pony kan zien, nee dit gaat niet lukken, moet je het ook zeker niet doen. Als je er zeker van bent, ja dit moet kunnen, dan laat je haar dekken.
Maar zo te zien heb je hier nog weinig ervaring bij en ik zou dus gewoon nog even een paar jaar wachten.
En zoals de meesten al zeggen, over het algemeen heeft het geen nut om paarden te laten dekken zodat ze kleiner blijfen
Veel plezier nog met je pony en ik ben benieuwd wat je uiteindelijke beslissing is.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 17:21

Vraag gewoon je dierenarts even om advies.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 17:30

superwoman schreef:
De vergelijking met mensen - slaat idd nergens op - aangezien wij in een gehaast milleu leven. Waar je goed opgeleid moet zijn om een modaal salaris te kunen ontvangen. Ook de omgeving zal het afkeuren, dus als negatief zien. Niet gezond dus voor een tiener.

Bij merrie's zal ze zeker metaal eerder volwassen worden.Dat wordt vaak als voordeel gezien.
Op de foto ziet ze er niet slap uit, dus zou het moeten kunen.
Het lichaam zal het vruchtje zelf wel verwijderen als ze er niet aan toe is - ook goed laten checken bij de V.A natuurlijk

Bij elke dracht heb je risico's!

Waar zat ik met mijn gedachte?
Als ze een veulen krijgt zal ze mentaal eerder volwassen worden

olafj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 17:59

anneliesdj schreef:
@mistral; hoezo heb ik al een extra jaar voor het springen?

@ellenlouise; bedankt voor je compliment, ik ben zelf ook helemaal weg van haar. Maar ik was benieuwd of het nadelig is voor de merrie om zo vroeg al een veulen te krijgen en ik krijg zo veel verschillende reactie's dat ik er nog niet helemaal uit ben.

Daar hadden ze al eerder een minimum leeftijd om te starten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 19:36

Vorig jaar heeft er in De Strengen een interview met een dierenarts gestaan die zeer veel 2 jarige merrie's heeft geinsemineerd. In dat interview staat dat hij nog nooit een nadelig gevolg heeft gezien bij een merrie.

AniekR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:06

Ik ken idd mensen die met hun 2-jarige dekken... Het helpt idd niet om de groei te remmen...

Echt ertegen ben ik er niet... In het wild wordt er ook niet gewacht tot een merrie 3, of zoals sommigen ook zeggen 4 of 5 jaar... Ik zou er wel een beetje rekening mee houden hoe ver de merrie zelf is met 2 jaar... Maar verder is de beslissing totaal aan jou!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:18

Mijn nu 20 jarige merrie heeft haar eerste veulen ook op 3 jarige leeftijd gehad. Is nu nog kerngezond. Ik heb nu een goed ontwikkelde 2 jarige merrie uit haar die ik dus dit jaar wel zou kunnen laten dekken. Maar ze is nog niet naar de keuring geweest, dus ik weet niet zeker of het wel de moeite is om haar te laten dekken en ze heeft dan ook een veulen als ze voor de keuring getraind wordt en evt zadelmak gemaakt.
Mijn punt eigenlijk: je kan volgend jaar minder of niet rijden op je 3 jarige merrie, dat is sowiezo vroeg en met een veulen aan de voet al helemaal, dat is voor een 4 jarige al weer iets anders. Ik zou dus nog even goed nadenken of je wel een veulen wil en zoja waarom dan zo vroeg, want zo praktisch is het eigenlijk niet vind ik.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 08:52

Citaat:
Mijn punt eigenlijk: je kan volgend jaar minder of niet rijden op je 3 jarige merrie,

Dat vind ik juist een voordeel. Zo kun je niet te vroeg beginnen (en het is geen onverspilde wachttijd)

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 08:58

[***] schreef:
Mijn nu 20 jarige merrie heeft haar eerste veulen ook op 3 jarige leeftijd gehad. Is nu nog kerngezond. Ik heb nu een goed ontwikkelde 2 jarige merrie uit haar die ik dus dit jaar wel zou kunnen laten dekken. Maar ze is nog niet naar de keuring geweest, dus ik weet niet zeker of het wel de moeite is om haar te laten dekken en ze heeft dan ook een veulen als ze voor de keuring getraind wordt en evt zadelmak gemaakt.
Mijn punt eigenlijk: je kan volgend jaar minder of niet rijden op je 3 jarige merrie, dat is sowiezo vroeg en met een veulen aan de voet al helemaal, dat is voor een 4 jarige al weer iets anders. Ik zou dus nog even goed nadenken of je wel een veulen wil en zoja waarom dan zo vroeg, want zo praktisch is het eigenlijk niet vind ik.

Het land van de BETUTTELING ! tjonge,

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:08

superwoman schreef:
Citaat:
Mijn punt eigenlijk: je kan volgend jaar minder of niet rijden op je 3 jarige merrie,

Dat vind ik juist een voordeel. Zo kun je niet te vroeg beginnen (en het is geen onverspilde wachttijd)

dus als je niet veel kan rijden of veulens fokken is het hebben van een paard verspilling?
mijn punt is juist laat een 2 jarige nog lekker lopen en volwassen worden. als je dat verspilde tijd vindt kun je beter gelijk een 4 jarige kopen, hoef je ook niet een veulen te fokken omdat het anders verspilde tijd is.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:32

Volgens mij zie jij het alleen negatief!

Tegenwoordig moet een paard al veel bereiken op jonge leeftijd....
Dat is een slechte ontwikkeling, dus hoe los je dat op of hoe ga je daar mee om....?

Ik zie het dekken van een 2 jarige als 2 voordelen..
je moet verplicht wachten (dus je kan niet in de verleiding komen)
én je krijgt er een veulen bij.

Natuurlijk moet je wel naar elke merrie op zich kijken en bij twijfel niet doen. Zelf kén je je paard het beste, dus moet je daarop je beslissing maken.

Lotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:49

ik vind die vergelijking met tienermoeders van sommigen wel erg grappig. De enige reden waarom dit niet acceptabel is ,is omdat je in deze maatschappij goed je brood moet verdienen om een baby te kunnen onderhouden. Ik ken 2 meiden van 16 en 17 die een baby ter wereld hebben gebracht en afgezien van de geestelijke vergelijking met een 2jarige merrie ( die ik niet ga maken,aangezien die gewoon niet te vergelijken valt) hebben zij lichamelijk geen andere klachten dan een volwassen vrouw hoor.

Bon, to the point. Ik denk dat het best kan. Nadelen qua bouw weet ik niet echt zo ... ikzelf zou misschien niet zo snel fokken met mijn merrie maar echt slechter zal ze er niet van worden denk ik.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:54

Daarom heb ik mijn 3 jarige merrie gedekt zodat ze als 4 jarige nog een paar maandjes vacantie krijgt. Dat je dat als 3 jarige doet vind ik niet meer dan logisch, dan hoeft er van mij geen veulen bij te lopen, die verleiding kan ik wel weerstaan.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:15

sorry hoor maar het gaat toch om wat het beste voor je paard is??? Als je dus niet 100% zeker weet dat het kwaad kan doe je het toch niet?

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:16

Er worden en werden veel 2 jarige gedekt, zonder dat dat later problemen mee brengt, dus ik zie het probleem daarin niet.

Elke dracht brengt risico's met zich mee!

boellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:24

Ik zou het niet doen.
wacht dan gewoon tot 3 jaar.
Ze zijn nog zo in de groei en het is niet goed voor je paadje.
Het is nog een kind nee niet doen als ik jouw was

gr boellie

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 13:07

Ik ga mijn DA bellen om te kijken wat hij ervan zegt, als hij goede argumenten heeft om het niet te doen doe ik het niet, als hij er niets op tegen heeft doe ik het wel.

AniekR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:26

superwoman schreef:
Citaat:

Kan ik me idd wel een beetje in terug vinden... Verspilling vind ik het dan weer niet...
Maar mensen pakken zo snel een merrie van amper 3 jaar, en ze kunnen het ook wel aan... Maar dan iets natuurlijks zoals een veulentje fokken, geeft je merrie wat meer tijd

AniekR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:26

anneliesdj schreef:
Ik ga mijn DA bellen om te kijken wat hij ervan zegt, als hij goede argumenten heeft om het niet te doen doe ik het niet, als hij er niets op tegen heeft doe ik het wel.

Erg verstandig!! Kijken wat je DA er van zegt en verder gewoon op je eigen vertrouwen af gaan!!

KooArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 21:51

Ik zou inderdaad ook je DA om raad vragen.

Verder ben ik van mening dat het ook helemaal van
je paardje afhangt. De een zal er wel al klaar voor zijn
en de ander niet. Hangt er maar net vanaf hoe ze zichzelf
heeft ontwikkeld, enz.

Jij kent je paardje het beste en samen met een goed advies
van de DA moet je gewoon je keuze maken.

Succes ermee!

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 11:22

Ik heb de discussie hier niet gevolgd maar dekken van een 2-jarige gaat perfect mits ze reeds voldoende uitgegroeid is. Mijn ervaring is dat de groei van de merries inderdaad tijdelijk stil ligt als het over de hoogte gaat maar ze gaan wel nog uiteen. De groei is voor de rest genetisch bepaald en dat kan je wel afremmen door te dekken maar niet tegenhouden.

Beauty0102

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 13:41

Het paard is zelf nog een baby