gezocht: valkkleurige E-pony dekhengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jennyk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 18:16

Cassidy: Zal ik jou dan de reden achter dit bericht eens vertellen?
Toen ik mijn paardje pas gekocht had zei iemand tegen mij:" als je eens met je paardje zou willen fokken, er loopt een valkkleurige arabische hengst in de les'bij de dragonder',dat is een goeie en goedgekeurde ." Toen ik dus bij de Dragonder ging lessen was hij daar al niet meer dus heb ik hem nooit gezien . Na 2 lessen daar ben ik al weer ergens anders gaan lessen dus info. vandaar heb ik niet. Op internet kon ik geen valkkleurige arabische hengst vinden (ik zocht bij nader inzien verkeerd ) Deze hengst heb ik nu dus via bokt gevonden , maar andere hengsten wilde ik niet uitsluiten vandaar dit topic opschrift.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 18:25

Het cremegen komt bij Arabieren niet voor, valkkleurige arabieren of palomino's bestaan dus niet. Het kan dus geen Arabier, en zal altijd een kruising zijn geweest. En daar lopen er legio van rond. Ook nog iets om in je hoofd te houden: als je fokt, zorg dan voor een papier bij het veulen. Maakt de kansen zoveel beter voor zijn toekomst later.

En ik heb nu al zoveel mensen gehad die wel even voor me hadden verzonnen met welke hengst is zou moeten fokken, dat ik een stal vol zou hebben staan als ik daar echt naar zou hebben geluisterd.

Het kan best dat je benieuwd bent waar dat paard naartoe is gegaan, maar de vraag kun je dan ook anders formuleren.

jennyk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 19:19

er is dus wel een arabischvolbloed Sivmayall!

Peterina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:30

jennyk schreef:
er is dus wel een arabischvolbloed Sivmayall!

En welke kleur heeft die ? .... BRUIN SCHIMMEL !!!

1000% zeker NIET palomino, valk, smokey black (met creme gene dus) en NIET DUN.

Deze twee genen, zoals al ieder vermeld, BESTAAN niet in het VOLBLOED ARABISCH kleuren genetische materiaal.
Alle zo genoemde arabieren met die kleuren zijn NIET 100% volbloed arabieren !!!!! 99% misschien wel maar niet 100% !!

anneliesdj

Re: gezocht: valkkleurige E-pony dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:01

Sivmayall is idd een bruinschimmel en géén valk of wildkleur, bovendien is hij nog jong en zal naarmate hij ouder wordt waarschijnlijk wit(ter) worden. Als je hier mee fokt heb je een grote kans op een schimmelveulen en geen of heel weinig kans op een valk of wildkleur veulen.

Afbeelding

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:05

anneliesdj schreef:
Als je hier mee fokt heb je een grote kans op een schimmelveulen en geen of heel weinig kans op een valk of wildkleur veulen.

Dát weet ik nog niet zo net.
Achter Sivmayall zit ook bruin (vader).
Ik ben in de kleuren niet zo thuis, dus kan hier eigenlijk ook geen zinnig woord over zeggen.
De TS had interesse in het liefst een 100% arabier, ach en Siv heeft een niet alledaagse kleur én mag er best wezen

Afbeelding

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:18

horseranch schreef:
anneliesdj schreef:
Als je hier mee fokt heb je een grote kans op een schimmelveulen en geen of heel weinig kans op een valk of wildkleur veulen.

Dát weet ik nog niet zo net.
Achter Sivmayall zit ook bruin (vader).

Met absoluut 100% ZEKERHEID GEEN kans op valk of wildkleur !

Er zit geen CREME gene (of DUN gene) in een VOLBLOED arabier en net dat hebt je nodig om valk (of dun) te maken !

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:20

Peterina schreef:
horseranch schreef:

Met absoluut 100% ZEKERHEID GEEN kans op valk of wildkleur !

Er zit geen CREME gene (of DUN gene) in een VOLBLOED arabier en net dat hebt je nodig om valk (of dun) te maken !

Oké, heb hier dus geen verstand van.
Ben zelf ook gek van de kleuren Valk en Palomino en dan liefst met HEEL veel arabisch bloed

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:32

jennyk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 15:04

Ik ben op dit moment bezig met Ivano, hoe zijn jullie ervaringen hier dan mee?

RodaniaJaman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 21:21

Dit is Ivano
Afbeelding

Afbeelding (let niet op mn regenjas maar het hoosde zo die dag)

Ik heb evt nog wel een foto van een nakomeling maar met Ivano is nog niet veel gedekt. voor het preciese kan je beter even contact opnemen met enjoystables.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 22:05

Er is nog een Arabier die door de eigenaren als Palomino wordt aangeprezen (in Amerika) en waar je haast op grond van de foto's op de website van zou kunnen denken dat het een palomino is. Ook de nakomelingen van hem op de website hebben allemaal dat verdunningskleurtje, maar ze vertellen er dan niet bij wat de moeder voor kleur heeft gehad.

Ziehier: Fire N Ice

Afbeelding

Afbeelding

Double registered Arabian & Palomino...jaja, goede marketing!

http://www.tiffanyranch.com/stallions/fireanice.html

jennyk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 09:37

Cassidy: Echt een geweldig paard , maar een merrie schijnt de eerste keer natuurlijk gedekt te moeten worden i.v.m. ontmaagding?? Amerika is dan wel erg ver weg!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:26

Waar lees jij dat? Als ik lees dat 90 % via transported shipped semen gaat, dan betekend dat toch echt dat er niet natuurlijk gedekt moet worden!
Amerika is ver weg, maar de afstanden binnen Amerika zijn ook geen kattepis. Ze zouden hun eigen klantenkring erg klein maken als ze de eis zouden hebben dat alles natuurlijk gedekt moet worden, of iig de eerste keer.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 11:26

Mijn merrie is juist de eerste keer KI gedekt omdat de DA dat veiliger vond, ze waren bang dat de hengst haar kapot zo stoten. De 2de keer is ze natuurlijk gedekt, door dezelfde hengst.

jennyk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 14:11

Cassidy: ik heb dat niet van de advertentie van fire n ice, maar van een hengstenhouder. Zo krijg ik dus tegenstrijdige info. wat is nou waar?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 14:59

Wat zou je denken van de info op de site? Desnoods neem je zelf contact met de eigenarenop? Wat een hengstenhouder beweert zou ik niet serieus nemen. Altijd zelf ergens achteraan gaan, niet klakkeloos geloven wat een ander zegt.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 23:36

Popcorn is volgens mij ook geen valk maar een wildkleur bruin (zijn vader is nl bruin en zijn moeder is een wildkleur vos). Ook heeft hij zebrastrepen enzo op zijn benen en een aalstreep.

fvansan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:43

jennyk schreef:
Wie kan mij helpen met het vinden van een valkkleurige hengst voor mijn merrie. Mijn pony is 150 hoog en een kruising fjord/fries, ze is valkkleurig en als hengst zoek ik een die de E maat doorgeeft. Het liefst een met veel arabischbloed of een 100 % arabier. Wie weet er een?

Hoi!
Volbloeden zijn er niet valk-kleurig hoor !
De valkkleur is een " verweekte" bruine.
Ik weet wel een zeer goede en goedgekeurde Arabisch volbloed-hengst van 1.57 die ter dekking staat. Het is een vos maar geeft weer veel bruin door. Met jouw merrie geeft dat dus weer kans op valk. Deze hengst heeft ook goed gepresteerd in de sport en heeft super-bewegingen. Veulen kan geregistreerd worden bij t NRPS.
Kijk eens op www.vsarabians.com

fvansan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:49

Cassidy schreef:
Er is nog een Arabier die door de eigenaren als Palomino wordt aangeprezen (in Amerika) en waar je haast op grond van de foto's op de website van zou kunnen denken dat het een palomino is. Ook de nakomelingen van hem op de website hebben allemaal dat verdunningskleurtje, maar ze vertellen er dan niet bij wat de moeder voor kleur heeft gehad.

Ziehier: Fire N Ice

Afbeelding

Afbeelding

Double registered Arabian & Palomino...jaja, goede marketing!

Niet gewoon een hele blonde zweetvos? Wij hebben nl. ook een zweetvos merrie op stal en naar mijn weten komt palomino-kleur niet voor bij volbloeden.

http://www.tiffanyranch.com/stallions/fireanice.html

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 13:25

fvansan schreef:
Hoi!
Volbloeden zijn er niet valk-kleurig hoor !
De valkkleur is een " verweekte" bruine.
Ik weet wel een zeer goede en goedgekeurde Arabisch volbloed-hengst van 1.57 die ter dekking staat. Het is een vos maar geeft weer veel bruin door. Met jouw merrie geeft dat dus weer kans op valk. Deze hengst heeft ook goed gepresteerd in de sport en heeft super-bewegingen. Veulen kan geregistreerd worden bij t NRPS.
Kijk eens op www.vsarabians.com

Misschien is het handig als je eerst het topic doorleest of eerst iets over kleurengenetica leest. Haar merrie heeft niet het verdunningsgen wat palomino of valk geeft, bij zowel een fries als een fjord komt dat gen niet voor, dus bij een kruising daarvan ook niet. Met een vos kan ze dus nooit een valk fokken!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 13:26

@fvansan.
Lees het topic nog eens door?