Afstamming van belang bij taxatie ruin..?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 16:09

Samsam schreef:
Als beide paarden evenveel kwaliteit/gezondheid/maat en karakter hebben wil ik de goedkoopste!!

Papiertje kan me dan echt niet zoveel boeien hoor .

besita

Re: Afstamming van belang bij taxatie ruin..?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:08

en als ze nou beide evenwaardig zijn qua kwaliteit en de prijs is het zelfde .wat doe je dan ? Dan hebben we volgens mij toch liever de Jazz(of iets anders ) dan de Pietje piraat ..of niet soms

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:12

Bij dezelfde prijs en dezelfde kwaliteit zal ik kiezen voor het paard wat ik het mooiste vind (bijv. een zwarte of een vos, kies ik de zwarte).

Als dat ook nog eens gelijk is (what are the odds ), kies ik voor het paard met het beste papier. Maar dat vind ik dus verder gaan dan alleen een vader en een moeder.

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:18

Precies als de pietje piraat uit een keur pres moeder komt met een moederlijn met veel sport, dan laat ik de Jazz staan!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 20:08

Met Pietje piraat bedoel ik papierloos .Dus als de criteria allemaal gelijk zijn ga je dan voor ééntje met papier (en in Samsam haar geval met een predikaatrijke moederlijn ) of een papierloos paard waar je helemaal niets van de familie terug kan vinden

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 20:34

Ik dacht dat die vraag al eens was gesteld en daarnaast ook niet echt aan de orde is. Twee gelijkwaardige paarden, waarvan 1 zonder papieren en de ander met is in mijn ogen niet gelijkwaardig.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 20:56

libke schreef:
Met Pietje piraat bedoel ik papierloos .Dus als de criteria allemaal gelijk zijn ga je dan voor ééntje met papier (en in Samsam haar geval met een predikaatrijke moederlijn ) of een papierloos paard waar je helemaal niets van de familie terug kan vinden

Zou een van de opties garanderen dat een 10 jarige die alleen L2 loopt nog iets anders wordt dan recreatiepaard

TS wil een erkenning van het papier in geld terwijl de werkelijkheid dat papier niet waargemaakt heeft en dat feit is het enige waar hij in de markt met een ruin van die leeftijd mee te maken heeft.
Dus of hij zorgt dat het paard laat zien dat het tot meer in staat is of het blijft een paard dat binnen de catagorie recreatiepaard valt.

Toch leuk omdat heel veel mensen hier al tijden beweren dat paarden met dit bloed niet geschikt zijn voor recreatie

NadjaHu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 21:43

En toch, als je een paard zonder papier met goede sportprestaties te koop zet voor een redelijk prijs of een paard met super papier maar iets mindere prestaties dan zal die laatste meer reacties krijgen en waarschijnlijk ook duurder verkocht worden...

Op wedstrijden wordt er gewoon ook erg op gelet wat je onder je kont hebt! Een paard zonder papier zal zich toch wel ietsjes meer moeten bewijzen. (Trouwens ik zelf heb een paard zonder papier die redelijk kan lopen, en echt spotgoedkoop gekocht als 3 jarige. Als hij een Jazz * Flemmingh was geweest was hij minstens een keer zo duur geweest terwijl het hetzelfde paard zou zijn geweest...)

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:43

lorvxy schreef:
En toch, als je een paard zonder papier met goede sportprestaties te koop zet voor een redelijk prijs of een paard met super papier maar iets mindere prestaties dan zal die laatste meer reacties krijgen en waarschijnlijk ook duurder verkocht worden...

Op wedstrijden wordt er gewoon ook erg op gelet wat je onder je kont hebt! Een paard zonder papier zal zich toch wel ietsjes meer moeten bewijzen. (Trouwens ik zelf heb een paard zonder papier die redelijk kan lopen, en echt spotgoedkoop gekocht als 3 jarige. Als hij een Jazz * Flemmingh was geweest was hij minstens een keer zo duur geweest terwijl het hetzelfde paard zou zijn geweest...)

Jaa, hier ben ik het mee eens. De meeste mensen gaan toch voor bekendheid en op prestatie.

orri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:49

Ik weet van een vriendin van mij dat haar paard papieren had die niet overeen kwamen met het paard in kwestie... en dat die handelaar dus waarschijnlijk paarden die zichzelf niet verkochten een leuk papiertje van een ander toestopte of paarden die heel lekker liepen een beter papier toe deed voor wat extra centen Ze kwam er pas veel later achter en dit paard is een BWP

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 09:15

Tuurlijk is het papier van belang.
Het is een investering geweest. Hoe duurder de dekkingen hoe meer er is geinvesteerd. (en natuurlijk de merrie's die predikaten hebben)
Als het dier dan niet kan lopen - is hij niet te verkopen en zal hij goedkoper worden.

Ik geef toe dat ik niet snel ga kijken bij een paard/ruin zonder papier. Nu keek ik vooral naar jonge paarden en keek eerst naar de foto en daarna naar het papier voor de eventuele karaktereigenschappen. Daarna zou ik langs kunnen gaan, om te kijken of het paard naar m'n zin is.....

Een paard met super papier, maar niet kan lopen is voor mij ook niet interesant. Die laat ik staan, zelfs als ze 'm gratis mee willen geven

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 20:00

orri schreef:
Ik weet van een vriendin van mij dat haar paard papieren had die niet overeen kwamen met het paard in kwestie... en dat die handelaar dus waarschijnlijk paarden die zichzelf niet verkochten een leuk papiertje van een ander toestopte of paarden die heel lekker liepen een beter papier toe deed voor wat extra centen Ze kwam er pas veel later achter en dit paard is een BWP

Dat is behoorlijk l*llig, maar het toont wel aan dat paarden met papier wel meer waard zijn..

@iedereen : het gaat er hier over of als ik mijn paard zou verkopen, ik meer voor hem kan vragen omdat hij een goed papier heeft.. niet of de ruin met papier automatisch meer waard is als die zonder, want ik weet zelf ook wel dat dat niet zo is

Keukenkast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:03

Remember schreef:
Bij een ruin vind ik 'What you see is what you get' en papier heeft voor mij absoluut geen meerwaarde. Sportklassering en klin/ront goedkeuring daarintegen wel.

Hier ben ik het helemaal mee eens

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 00:24

Ik vind zelf dat afstamming ook van belang is maar ik weet niet ofdat handelaren enzo er ook zo over denken.

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 16:03

ja ieder zijn mening en volgens mij denkt iedereen er anders over
voor mij is het wel van belang voor de gangen en de karaktereigenschappen die erin gefokt zitten..!

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 17:50

Ik vind het papier wel belangrijk,of laat ik zo zeggen,niet de namen maar idd of ze ,ster/keur/prestatie zijn.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:37

Justarman schreef:
ja ieder zijn mening en volgens mij denkt iedereen er anders over
voor mij is het wel van
belang voor de gangen en de karaktereigenschappen

die erin gefokt zitten..!

Een paard heeft de gangen wel of niet, net zoals het karakter. Als je een fokker bent hou je er rekening mee bij de selectie van de ouders. Als een paard er al is hoef je alleen maar te kijken naar hoe het paard IS en niet hoe het zou kunnen zijn!!

Papieren geven absoluut geen garantie, en je hoeft je bij een ruin niet druk te maken over de karaktereigenschappen of gangen die hij eventueel door zou geven, want dat kan hij niet meer.

En predikaten als Sport, Preferent en Ster zijn enkel interessant voor de fokkerij. Het is echt niet zo dat het met een paard die een sterwaardige moeder heeft, bij voorbaat makkelijker gaat dan eentje zonder sterwaardige moeder.

Ruinen dienen op de kwaliteit beoordeeld te worden die ze hebben en niet die ze door zouden kunnen geven. Het zijn immers geen dekhengsten en zullen dus nooit voor de fokkerij gebruikt worden.

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 20:27

@ sfieke: dat bedoel ik ook niet.. ik denk niet dat ej de vraag helemaal begrijpt..
Het gaat er meer om, als je een paard hebt met goede ouders dat die dan dikwijls mooiere gangen en meer talent heeft als een paard zonder goede ouders.. Dikwijls, natuurlijk zijn er uitzonderingen. Maar als er papier bij zit denk ik wel dat een ruin meer waard is, omdat mensen nu eenmaal veel waarde hechten aan de papieren van een paard, ook van een ruin..! er zijn namelijk veel mensen die het toch wle heel stoer vinden als er een bekende hengst achter de naam vanhun paard op de startlijst staat.. en daar betaal je voor

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 08:14

Haha ja zo snap je em Ik denk dat je daar het hele euvel bij de oren hebt Wat ik ook bedoel.