lijnteelt/lijnenteelt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:29

Citaat:
de beste hengst op hun merrie zetten

loop je niet het gevaar dat voor 'heel veel merries' nu juist dat toppertje in de sport of op de keuring dé béste hengst blijkt te zijn?
En ben je dan niet gewoon breed aan het intelen? Hoe zijn dekkingen percentagegewijs verdeeld in Nederland voor stamboek X?

Rosita

Re: lijnteelt/lijnenteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:35

joostvangestel schreef:

In de natuur is inteelt heel gewoon. Een buitengewoon sterke hengst die drie jaar of meer de kudde leidt, zal onherroeppelijk zijn eigen dochters gaan dekken. Zijn opvolger is ook vaak hoogstwaarschijnlijk een zoon van hem, die dan zijn (half) zussen zal gaan dekken. Door natuurlijke selectie vallen dan de zwakkere uit en het resultaat is een sterkere lijn.

De natuur is er juist een mééster in om inteelt te voorkomen! Vogels ruilen nesten en eieren met dit gevolg. Dieren als wolven en paarden worden voor zij een vruchtbare leeftijd bereiken uit de roedel/kudde gestuurd. Mensen voeren oorlog zodat hun genen gespreid zullen worden. Allemaal in het kader van een brédere 'fokbasis'. In de natuur is inteelt níet gewoon, wij fokkers willen dat alleen graag zo geloven.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:55

ceasario schreef:
joostvangestel schreef:
Veel fokkers maken de denkfout dat ze niet de beste hengst op hun merrie zetten, omdat ze directe familieleden uitsluiten. Dat is onnatuurlijk. Kies de beste hengst eerst, kijk dan nog eens naar het papier. Als de gemeenschappelijke voorouder(s) duidelijk ongewenste eigenschappen hebben, krab dan eens achter je oren en ga naar de op één na beste hengst kijken, enzovoorts, enzovoorts.

Zo heb ik het gedaan.

Inteelt en vreemdbloed (outcross)

http://www.allbreedpedigree.com/russanoff

Heb maar eens wat rond gesnuffeld en zo kun je dagen door gaan.
De basis van o.a. het KWPN.

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=68820

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=10344

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=6442

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=32752

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=6503

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=7188

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:56

Rosita schreef:
joostvangestel schreef:

In de natuur is inteelt heel gewoon. Een buitengewoon sterke hengst die drie jaar of meer de kudde leidt, zal onherroeppelijk zijn eigen dochters gaan dekken. Zijn opvolger is ook vaak hoogstwaarschijnlijk een zoon van hem, die dan zijn (half) zussen zal gaan dekken. Door natuurlijke selectie vallen dan de zwakkere uit en het resultaat is een sterkere lijn.

De natuur is er juist een mééster in om inteelt te voorkomen! Vogels ruilen nesten en eieren met dit gevolg. Dieren als wolven en paarden worden voor zij een vruchtbare leeftijd bereiken uit de roedel/kudde gestuurd. Mensen voeren oorlog zodat hun genen gespreid zullen worden. Allemaal in het kader van een brédere 'fokbasis'. In de natuur is inteelt níet gewoon, wij fokkers willen dat alleen graag zo geloven.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:59

Paar quotes van sites over inteelt.

Wolven

Citaat:
De alpha teef doodt meestal de jongen van deze andere teefjes. Zo wordt inteelt voorkomen. Tenzij haar eigen jongen dood worden geboren, of als er maar een pup is. Dan doodt zij de andere jongen niet, maar steelt de jongen, zodat het voortbestaan van de roedel niet in gevaar komt.

Over wilde zwijnen

Citaat:
Overloperkeilers worden in de ouderdom van 15 tot 18 maanden uit de familiegroep gestoten omdat zij niet willen aanpassen aan de strakke hiërarchie van de groep ( rotte) en zij ondernemen extreme trektochten ondernemen van 40 tot 400 kilometer om een eigen territorium te krijgen, hiermee wordt ook inteelt voorkomen.

over circusdieren

Citaat:
Alle dieren worden in de dierentuin of het circus geboren! Dieren worden tussen de verschillende eigenaren uitgewisseld. Hiermee wordt inteelt voorkomen. ...

over planten!

Citaat:
Tijdens deze groei kan er certatie plaatsvinden. Certatie is het verschijnsel dat de stuifmeelbuizen niet allemaal even hard groeien. Zo groeien stuifmeelbuizen van stuifmeelkorrels van nauw verwante planten soms langzamer om inteelt te voorkomen.

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 19:11

Rosita je laatste bijdrage levert geen bewijs. Bij ieder item dat je aanhaalt constateert de schrijver ervan dat dat gebeurt om inteelt te voorkomen.

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 19:15

Exuseme: de natuur gebruikt beide opties om haar voortbestaan te waarborgen; zowel inteelt als outcross.

Alles past in het natuurlijk proces van survival of the fittest.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 20:00

ceasario schreef:
Desiree schreef:
En we kunnen het niet sturen of uitsluiten.

Wie heeft je dat geleerd.?

JIj in ieder geval niet, want niemand leert iets van jouw nietszeggende en halve opmerkingen.

Ik heb biologieles gehad op school, genetica. Jij niet he. Anders had je me geheid begrepen. Iedereen die iets van erfelijkheidsleer snapt, en het bovenstaande begrijpt, ziet wel in dat het zo niet te sturen is.

Ja, misschien met ingewikkelde technieken. Maar dat kan de gewone fokker nooit betalen.

Anya schreef:
Wel is geadviseerd om niet verder te fokken met een inteeltproduct. Dan loop je wel het risico de verkeerde genen door te geven als er sprake is van in de verte lijnenteelt bijvoorbeeld.

DAt zegt mij toch iets. Stel je wilt met lijnenteelt een goed sportpaard fokken, en het lukt je, dan vind ik het toch zonde dat je daar dan niet meer verder kunt fokken. Daar zit je dan te kijken met je verankerde merriestam.....

ceasario schreef:
Zo heb ik het gedaan.

Inteelt en vreemdbloed (outcross)

http://www.allbreedpedigree.com/russanoff

Zo heb ik het ook gedaan. MAar Rex Z vind ik echt belachelijk, een kruising van een VOLLE broer en zus!

Excuseme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 20:09

fabienne schreef:
Exuseme: de natuur gebruikt beide opties om haar voortbestaan te waarborgen; zowel inteelt als outcross.

Een goed paard fokken heeft niet zoveel te maken met de natuur. Je wilt bepaalde eigenschappen wel en sommige niet. om dat doel te beriken wil je je fokresultaten beter kunnen voorspellen en daar heb je lijnenteelt voor nodig. Ken je CapitolI?

http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... _font=1&l=

zo werkt het dus.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 20:13

@desiree: het kon wel hoor... maar gezien het relatief hoge percentage gelders in de bloedlijn (idd von wittensteinen, L'invasion e.d.) was er een verhoogd risico op inteeltproduct + lijnenteelt. Dus als Wiz een merrie was geweest had ik volgens de kliniek heel ver van die bloedlijnen weg moeten blijven.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 20:25

maar je zegt er bij "verhoogd risico op inteeltproduct + lijnenteelt". Dat wil zeggen dat lijnenteelt wel degelijk zeer nadelige gevolgen kan hebben. (afgezien nu even dat je er evt. mee had kunnen fokken indien merrie met totaal andere bloedlijnen).

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 20:34

Ja, precies. Ik heb al een merrie met relatief veel lijnenteelt in de eerdere generaties. Die merrie kreeg een veulen van Wolfgang. Die wolfgang dekte dus mijn merrie weer. Gelukkig heeft wolfgang niet voorouders gemeen met mijn Lanna. Dus er was sprake van zoals zij dat noemden "zuivere incest". Maar stel dat het een merrie zou zijn geweest, dan had ik heel erg moeten oppassen dat ik niets van de wolfganglijn en niets van de lijn van B'elanna zou laten dekken. Want incest + een merrie die al veel lijnenteelt heeft en dat product weer van lijnenteelt voorzien zou vragen om moeilijkheden zijn. Zo heb ik begrepen. Het makkelijkste was als ik zo'n product zou laten dekken door iets met heel veel XX.

Maar het werd een hengstje, dus ik heb gelijk hakkie tjakkie gedaan. Ik heb een leuk lopend paard en probleem verder opgelost

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 22:12

Excuseme schreef:

Een goed paard fokken heeft niet zoveel te maken met de natuur.

Nee, maar iemand anders zei van wel en haalde aan dat 'in de natuur' ook ingeteeld wordt. Dat dat niet zo is en dat 'de natuur' er alles aan doet om dat te voorkomen toon ik met mijn quotes aan.

Dat wij mensen het beter denken te weten is een bekend feit. Of we het ook daadwerkelijk beter weten durf ik te betwijfelen, het percentage hoefkatrol of OCD is in 'de natuur' vast beduidend lager.

Excuseme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 22:25

Rosita schreef:
Excuseme schreef:

Nee, maar iemand anders zei van wel en haalde aan dat 'in de natuur' ook ingeteeld wordt. Dat dat niet zo is en dat 'de natuur' er alles aan doet om dat te voorkomen toon ik met mijn quotes aan.

Dat wij mensen het beter denken te weten is een bekend feit. Of we het ook daadwerkelijk beter weten durf ik te betwijfelen, het percentage hoefkatrol of OCD is in 'de natuur' vast beduidend lager.

Het percentage dat een 1.40 kan springen ook

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 22:36

Rosita schreef:

je quotes tonen helemaal niks aan. Het zijn namelijk losse aannamens. Iets wordt waargenomen, maar de aanname waarom dat dan zo is(nl. om inteelt te voorkomen), is gewoon verkeerd.
Alleen je dierentuin is tot een zekere hoogte juist en dat heeft juist weer helemaal niks met de natuur te maken. Mensen wisselen die dieren uit om de dna basis zo groot mogelijk te houden ivm versmalling door uitsterven.

wat vinden jullie eigenlijk van deze: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.ph ... axniveau=7

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 22:59

Citaat:
maar de aanname waarom dat dan zo is(nl. om inteelt te voorkomen), is gewoon verkeerd.

en jij baseert dat op?

Ulissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 23:00

Excuseme schreef:
fabienne schreef:

Een goed paard fokken heeft niet zoveel te maken met de natuur. Je wilt bepaalde eigenschappen wel en sommige niet. om dat doel te beriken wil je je fokresultaten beter kunnen voorspellen en daar heb je lijnenteelt voor nodig. Ken je CapitolI?

http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... _font=1&l=

zo werkt het dus.

Ik vind het wel grappig maar wat is nu de echte stamboom van Capitol Via Cottage Son naar Capitol gaan

http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... D%26sa%3DG

http://www.allbreedpedigree.com/capitol
http://www.allbreedpedigree.com/capitol3

Wil de echte nu opstaan

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:05

Excuseme schreef:

Het percentage dat een 1.40 kan springen ook

Zou dit ook te maken kunnen hebben met het zogenaamde lijnenteelt, dat de erfelijke factor voor springen is uitvergroot maar OOK die van HKO en OCD?

Kijk, dat was dus wat ik bedoelde.

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:22

De natuur selecteert niet op de eigenschap hoog springen (dat is een eigenschap die wij als mens misschien belangrijk vinden); maar doet dat wel b.v. met afwijkingen waar paarden kreupel van gaan lopen of ziek van worden.
In de natuur komen deze paarden niet mee en vallen ze ten prooi aan de opruimers.

Veel mensen durven dat opruimen niet aan en fokken ook nog eens met dergelijke dieren verder.

De natuur is veel harder dan de meesten van ons..........
zieke inteeltprodukten worden zonder pardon opgeruimd; de sterke produkten van inteelt zullen overleven en hun bijdrage doen aan het doorgeven van het goede genetische materiaal!

_lautje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:08

Ik zie absoluut geen probleem met lijnenteelt.
Wij fokken ook honden en daar wordt het zelfs aangeraden om een keertje terug te fokken om bepaalde genen en eigenschappen te bewaren.
Daarnaast heb ik ook een paard wat 3x is ingeteeld op ladykiller xx (net als bijna alle Holsteinse paarden uit de L lijn) en dat is een super mooi gefokt paard.
Net als bij de welsh pony's. De meest uccesvolle pony's zijn toch de pony's die stuk voor stuk zijn ingeteelt op downland folklore fof dat bloed dragen. En met lijnenteelt kun je gewoon bepaalde eigenschappen versterken.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:51

peanutbutter schreef:

Ik zie absoluut geen probleem met lijnenteelt.
Wij fokken ook honden en daar wordt het zelfs aangeraden om een keertje terug te fokken om bepaalde genen en eigenschappen te bewaren.

Nou, da's maar net wie je spreekt hoor Die fokkers van 'vroegah' willen wel intelen ja maar ergens moet je natuurlijk ophouden en een andere weg inslaan. Google eens op Hellmuth Wachtel , C.A. Sharp en lees wat artikelen op www.gencouns.nl ? Dit is ook een aardige site trouwens http://home.wish.net/~wish1553/RHN Allemaal op honden gericht maar voor 'hond' kun je natuurlijk altijd 'paard' of 'kat' lezen.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 16:28

fabienne schreef:
De natuur selecteert niet op de eigenschap hoog springen (dat is een eigenschap die wij als mens misschien belangrijk vinden); maar doet dat wel b.v. met afwijkingen waar paarden kreupel van gaan lopen of ziek van worden.
In de natuur komen deze paarden niet mee en vallen ze ten prooi aan de opruimers.

Veel mensen durven dat opruimen niet aan en fokken ook nog eens met dergelijke dieren verder.

De natuur is veel harder dan de meesten van ons..........
zieke inteeltprodukten worden zonder pardon opgeruimd; de sterke produkten van inteelt zullen overleven en hun bijdrage doen aan het doorgeven van het goede genetische materiaal!

of wij selecteren of de natuur Fabienne, daar gaat het niet om en het interesseert me ook niet. Het gaat mij erom dat we proberen in te telen op eigenschappen die wij graag zien, maar dat dit GEPAARD gaat met sterke eigenschappen die we totaal NIET willen zien.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 16:34

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 16:44

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 16:49