Quirina wordt gedekt door Royal Jubilee (v. Rohdiamant)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loolapelooza

Re: Quirina wordt gedekt door Royal Jubilee (v. Rohdiamant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 17:01

Quirinake schreef:
natuurlijk weet ik hun bloed niet allemaal maar er waren merries bij die dezelfde "kenmerken" hadden dan Quirina. De meesten waren ook moeders met springbloed zei Angelique. Er was er één zoals Kim al zei uit Wendekreis. In mijn merrie zit dat ook, ze hadden ongeveer dezelfde bouw. Kortere hals, niet te lang, en uit deze moeder, net zoals al de andere moeders kwamen er hoogbenige veulens uit met een mooi ontwikkelde lange hals met lengte in het lijf.

In de fokkerij kun je het best niet in slechts 1 generatie denken maar een beetje verder kijken, wat de Wendekreis merrie in kwestie wel of niet had of wel of niet doorgeeft zou wel eens kunnen komen uit 1 (of meerdere) voorgaande generatie(s). Een moederlijn drukt altijd harder door en is altijd belangrijker dan een vader! Weet je wat er verder nog achter de Wendekreis zat? En is je ook bekend hoe de moederlijn bekend staat van te fokken?

Dit is niet om je voor banketstaaf te zetten, maar het is kortzichtig om je slechts te baseren op 1 enkele generatie daar geen enkel paard uit 1 generatie bestaat.

Verder zal het me worst wezen welke hengst je erop zet dat boeit me niet ik hou me wel bezig met m'n eigen merries, maar ik merk dat je goeie bedoelingen hebt alleen weet je nog niet de helft van de "fokformule".

En ga me nou niet vragen wat de fokformule is want die moet ieder voor zich bedenken, ik kan alleen grove richtlijnen geven.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 17:06

Bucephalus , het gaat niet of het veulen klein is (want dat gaat volgens mij meer over plaats in de baarmoeder ,een veulen wat klein geboren wordt door te weinig plaats in de baarmoeder die haalt dat wel in op latere leeftijd ,kan zelfs voor een laatbloeiertje op 4 -jarige leeftijd zijn . Sarabande heeft het over zussen van 1.60 en 1.74 en die van 1.60 zou klein zijn omdat het het eerste veulen van de merrie is.Grootte is trouwens grenetisch bepaald

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 17:13

@loolapelooza: Ik ga jou heus niet vragen wat de "fokformule" is. Ik weet dat ik de juiste bedoelingen heb, ik wil de juiste hengst zoeken voor mn merrie. En ik kijk naar de negatieve punten van mn merrie en zoek een hengst die die compenseert.
Ik ben niet kortzichtig zodat ik maar naar één moederlijn kijk. Dat was enkel een voorbeeld, en mijn voorbeeld was nou juist die Wendekreismerrie.
Het zal jou zeker een worst wezen wie ik erop zet, dat is niet meer dan normaal, je kan enkel instructies geven en die heb je gegeven.

Voor de rest beslis ik wel wie ik erop zet en wat de negatieve punten zijn van mijn merrie zijn die ik wil verbeteren. Dat kan niemand zeggen vanop de foto's af.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:10

Loolapelooza schreef:
Uit wat voor merries kwamen die veulens?

* Ferro x Fleuri de Manoir
* Campari M x Raphael (kleine zwarte merrie, nog geen 1.60)
* Gottwald x Jiloi
* Lugano x Nativio (5de plaats veulenkeuring st lievens houtem)
* Garant x Grundstein

Heel veel springbloed dus.
xxx

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 20:11

nog even over mijn veulen.

Ik heb een keer een foto bewerkt, wat zeker een ander beeld geeft.

dit is van vorige week:

Afbeelding

deze is bewrkt, haar manen zijn weg, dus zo is haar hals werkelijk, haar buik heb ik weggedaan voor het plaatje compleet te maken.

Afbeelding

geeft wel een ander beeld.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:16

Door die conditie kan ik wel een beetje heen kijken, maar ik vind het nog steeds geen aansprekende jaarling. Ik neem aan dat je de foto plaatst omdat je een mening wilt van de mensen.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:17

dat is idd een heel ander beeld! Dat komt allemaal wel goed. Het is een jaarling he, daar kan je maar weinig van zeggen.
Zoveel fokkers hebben me dat al gezegd...
Natuurlijk gaan degene die prachtige jaarlingen hebben, me nu tegenspreken. Maar dat doen ze dan maar.
Ze heeft nog tijd genoeg om te groeien
xxx

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 20:22

MissHIS schreef:
Door die conditie kan ik wel een beetje heen kijken, maar ik vind het nog steeds geen aansprekende jaarling. Ik neem aan dat je de foto plaatst omdat je een mening wilt van de mensen.

nene zeker niet, ik wil géén mening van de mensen! Ik wil hier wéér géén commentaar op. Ik wou gewoon laten zien dat ze zonder haar manen een heel stuk minder zwaar lijkt. en dat wou ik voor bepààlde mensen laten zien.

Aansprekende jaarling, jij moet dat niet vinden.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:28

Afbeelding
Ik denk dat men eerder dit bedoelt. Let op ik kan niks van Photoshoppen, kan alleen zo'n beetje met een spuitbusje wat in het rond spuiten.
Maar met een beetje fantasie
Het is daar waar de hals meer uit de boeg lijkt te komen. Denk dat weg en denk er dan meer lengte in de hals bij en dan heb je denk ik het beeld waar je bij een volgend veulen moet naartoe werken.
Voor mijn gevoel moet je gewoon telkens leren uit je ervaringen, het goeie ervan meenemen en de mindere punten een volgende keer trachten te verbeteren.
Je moet die opmerkingen over je veulen ook niet te negatief nemen, al kan ik er in komen dat het wat zeer doet want voor iedereen is het toch nog altijd "mijn kind schoon kind" . Uiteindelijk ga jij binnen een tweetal jaren lekker met haar aan de slag en staat er ondertussen alweer een jonkie klaar dat mogelijk nog beter is.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 20:38

je weet het dan toch dat het pijn doet hoe mensen over haar praten

over jouw foto, ik snap het wel, maar dan is ze toch niet te zwaar vind ik, zeg dan dat ze diep uit de borst komt maar te zwaar (als je mijn foto ziet) vind ik haar hals niét.
En ik wil idd werken naar een langere hals, en dat gaat lukken me lukken met Royal (voor sommige mensen zal ik erbij zeggen: dénk ik)

En ik ben toch ondanks alle commentaar blij met dit fokproduct, of sommige mensen nu haar een niet-aansprekend paard vinden of niet, het doet pijn om het te lezen, maar dat verandert mn gevoel niet.

Ik had wel graag gehad dat er af en toe wat meer tact gebruikt werd, draai het of keer het zoals je wil maar sommige kennen het woord tact niet.

Ik ga idd lekker aan de slag met haar binnen een paar jaar en ik hoop dan foto's neer te zetten met jullie reacties: ow we hadden geen gelijk, ze is anders uitgegroeid dan we dachten ( )

Door deze voorvallen ga ik nu ook een tijd geen foto's plaatsen van Forpreza. Ik heb géén zin in altijd opnieuw die zelfde commentaren en denk maar dan is na wat bokt heeft bereikt.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:45

Ik heb niks gezegd over te zwaar , probeer alleen maar te verduidelijken wat men volgens mij bedoelt.
En ach, ik zag daarnet een foto van Balte als tweejarig, wat een zielige hals en wat een arme bovenlijn.
Maar, als je dan de foto's van in september op de keuring bekijkt (als vierjarig) wow
Dus het kan inderdaad nog erg veranderen.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 21:04

Teigetje schreef:
Ik heb niks gezegd over te zwaar , probeer alleen maar te verduidelijken wat men volgens mij bedoelt.
En ach, ik zag daarnet een foto van Balte als tweejarig, wat een zielige hals en wat een arme bovenlijn.
Maar, als je dan de foto's van in september op de keuring bekijkt (als vierjarig) wow
Dus het kan inderdaad nog erg veranderen.

hahah ok Nou zie je er is dus nog niets beslist

Maar ik zeg niet dat jij dat gezegd hebt hoor Ik vermeld het gewoon voor bepaalde mensen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:58

Quirinake schreef:
Daarom kan ik het ook minder verdragen dat alles wordt afgekraakt

Afkraken? Waarom alles negatief oppakken?
Je kan ook realistisch naar je eigen beesten kijken en je roze bril eens afzetten.
Jouw enter is gewoon niet een langgelijnd en chic dier.
Of je met Royal Jubilee een ander type zal fokken moet je nog afwachten.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 23:09

KarinvdM schreef:
Quirinake schreef:
Daarom kan ik het ook minder verdragen dat alles wordt afgekraakt

Afkraken? Waarom alles negatief oppakken?
Je kan ook realistisch naar je eigen beesten kijken en je roze bril eens afzetten.
Jouw enter is gewoon niet een langgelijnd en chic dier.
Of je met Royal Jubilee een ander type zal fokken moet je nog afwachten.

man man toch, ik kijk niet door een roze bril, ik zie mijn beesten wél realistisch je moet mn topic maar is doorlezen en kijken wat ik over mn merrie zeg, zeg ik dat ze langgelijnd is, zeg ik dat ze een lange hals heeft? Ik denk het niet

En Forpreza vind ik best wel een chic dier, maar nu op haar jaarlingenleeftijd valt dat minder mee, en ga nou niet zeggen dat dat fabeltjes zijn.

edit: een dier hoeft niet langgelijnd te zijn om chic te zijn.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:16

Quirinake schreef:
een dier hoeft niet langgelijnd te zijn om chic te zijn.

Dat zeg ik ook niet.
Ik zal het anders formuleren, hij is niet langgelijnd en ook niet chic. Zo beter?

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 23:19

KarinvdM schreef:
Quirinake schreef:
een dier hoeft niet langgelijnd te zijn om chic te zijn.

Dat zeg ik ook niet.
Ik zal het anders formuleren, hij is niet langgelijnd en ook niet chic. Zo beter?

dat zeg je goed, en ik vind hààr wél chic, ook al is ze nu naarling. Maar vind jij dan dat jaarlingen chic hoeven te zijn? Dat vind ik wel van niet.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 07:51

Quirinake vat die aub niet verkeerd op maar ter vergelijking zal ik even een foto plaatsen van mijn 10 maanden oude veulen. Ik geloof dat hij niet zoveel jonger is dan jou Forpreza.

Afbeelding
Afbeelding

Het zijn ook niet de ideale foto's van hem. Eigenlijk om een goed beeld te vormen van hem had ik hem in keuringsstand moeten plaatsen maar ja ik was alleen die morgen.

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 08:15

@ petraaken
Ja de foto's die jij plaatst zijn meer van een paard. Als ik de foto's van Quirinaka zijn jaarling zie dan lijkt dat haast een pony zo kort en dik.

Maar goed neemt niet weg dat quirinake er gewoon hartstikke blij mee is en aangezien hij zijn keus al heeft laten vallen op de hengst ben ik wel erg benieuwd wat daar dan uitkomt.

@ quirinake, Veulens zijn net kinderen "iedereen" vind zijn eigen veulen het mooist

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 09:21

Je kan blij zijn met je veulen maar tegelijkertijd ook kritisch zijn. en als een veulen mij niet aanstaat van karakter of model en gangen, dan gaat het de deur uit terzijnertijd. Hengstjes hou ik normaal nooit aan. merries blijven tot hun derde of ze moeten al onmiddellijk tegenvallen.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 09:26

Inderdaad, mijn jaarling is ook niet het meest chique (maar gelukkig is dat ook een springpaard haha). Het is heel belangrijk kritisch naar je eigen paarden te kijken, zodat je er van kunt leren wanneer je de merrie weer wilt laten dekken, en dat moment is nu gekomen. Ik vind het heel leuk voor je dat je zo blij bent met je jaarling, maar van een roze bril is naar mijn mening absoluut wel sprake. Van dat voorbeen zou ik ook niet echt gelukkig worden. Nogmaals, ik wil je jaarling niet afkraken maar ik zou er wel van proberen te leren.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 09:31

Je moet een jaarling helemaal niet beoordelen en

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 09:33

Ik heb het topic doorgelezen en ik moet eerlijk toegeven dat nu ik de foto´s van de merrie, hengst en het vorige veulen gezien heb, dat deze hengst niet mijn keuze zou zijn.
Misschien is de jaarling best een liefie maar het lijkt eerder op een New-forest pony. (sorry, echt niet poedersuiker bedoelt). Hij moest langer, hoogbeniger zijn en naar mijn mening sjieker maar dat laatste is puur persoonlijk. MissHIS houdt ook niet echt mijn type paarden dus dat blijft altijd persoonlijk.

Ik begrijp dat jij van de wat kortere zwaardere kleinere paarden houdt, nou ja dat kan. Mijn inziens fok je dit ook weer met deze hengst.
Je besluit staat al vast begrijp ik, hoop dat je je hebt laten informeren door objectieve bronnen (dus niet de eigenaren of belanghebbenden van de hengst) en veel succes met de dekking en het verloop/resultaat.

Welke hengsten heb je nog meer overwogen voordat je tot deze keuze kwam? Heb je je alleen beperkt tot het BWP?

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:07

petraaken schreef:
Je kan blij zijn met je veulen maar tegelijkertijd ook kritisch zijn. en als een veulen mij niet aanstaat van karakter of model en gangen, dan gaat het de deur uit terzijnertijd. Hengstjes hou ik normaal nooit aan. merries blijven tot hun derde of ze moeten al onmiddellijk tegenvallen.

Precies! Ik denk dat elke fokker best de angst heeft een veulen te fokken dat je aan de straatstenen niet kwijt geraakt. Tenminste dat ben ik toch

Suzanne F. schreef:
Welke hengsten heb je nog meer overwogen voordat je tot deze keuze kwam? Heb je je alleen beperkt tot het BWP?

Ik zou ook eens even verder kijken... Volgens mij zijn er best bewezen hengsten die je merrie positief kunnen aanvullen.

Misschien is het wel interessant voor Yuri (als hij dat wil) dat enkele mensen aangeven welke hengst zij (op basis van gegevens die we nu hebben) op de merrie zouden zetten.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:40

hey
ik ben zelf ook benieuwd welke hengst jullie zouden nemen voor op Quirina! We kunnen er ook alleen maar uit leren he
xxx

finley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:17

Royal zou ik zelf nooit gebruiken, hij heeft een heel mooi front met een goede hals ( heb hier nog foto's van de veiling toen hij 3 jaar was!) maar is kilometers te lang in de rug, echt strak en zwak achterbeen. Kan spectaculair strekken maar in een gewone draf krabbelt hij wat... Wel moet ik zeggen dat hij goed vererft en telkens dezelfde types. Mooi hoofd, chique front en hoogbenig en hij geeft zijn rug niet door. Ik vind het in ieder geval een betere keuze dan warkant die zeer bekopt ( waar is de hals???) en kortbenig ( Ferro ) is.
Royal Jubilee is zeker 1 van de topdressuurhengsten in België maar betekent internationaal niks. Ik ken geen enkele belgische dressuurhengst waar ik zou willen mee fokken. En blijkbaar zit dat er bij de belgen nog steeds in, ze hebben geen weet van wat er in het buitenland loopt en natuurlijk ziet dat er dan top uit. Het is natuurlijk ook gemakkelijk een hengst die dicht staat ivm spermaverzending, etc...
Dus ik zou zeggen DOEN maar neem de volgende keer wat meer hengsten mee in je keuze, ga ze bekijken en verdiep je erin. dat is fokken en niet zomaar een hengst eruit die je mooi of goed vindt...