Naar de keuring - hoe voorbereiden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 16:32

Topaas, ik denk dat ik dan inderdaad naar Houten ga. Heb dan alleen geen voorbrenger vrees ik...of we moeten het zelf doen.

Wienna, mijn 3jarige mag nog lekker baby zijn, die staat zonder deken, iedere dag een paar uur in de wei en ik longeer haar 2 of 3 keer per week. Verder geef ik alleen wat vitaminen, maar die olie is wel een goed idee! Ik rij ook nog niet op haar, denk dat ik dat pas over een paar maanden voorzichtig ga aanpakken.

Sannah, ik weet het niet hoor van het scheren.
En als ik het doe, doe ik het niet zelf, heb dat nooit echt gedaan en wil het dan niet verpesten. En de staart sowieso niet hoor!

trisca

Re: Naar de keuring - hoe voorbereiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:35

Als je wel wilt gaan scheren, eerst wassen! Hierdoor wordt het geschoren stuk veel gelijkmatiger en scheert veel fijner. Ook voor het paard omdat het scheerapparaat er mooi doorheen glijt

Sannah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:07

Jura schreef:
En als ik het doe, doe ik het niet zelf, heb dat nooit echt gedaan en wil het dan niet verpesten. En de staart sowieso niet hoor!

Ja wel, de staart ook!!! Echt waar, dat is gewoon het mooiste dat je kan doen. En de oren uitscheren, benen scheren en de baard eraf

Jura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 20:20

Neeeeeeee...niet de staart!

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:21

neee idd van whit's staart gaat ook niks af!

die is net mooi vol bovenaan

of ze moet ontzettend gaan schuren als het dek af is maar nu nee danku vriendelijk

fresco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:22

Een tip:
Gebruik geen babyolie bij het opmaken!
Bij babyolie krijg je het effect dat er vuil op gaat liggen.
Ik gebruik zelf spul wat ze bij de arabieren gebruiken, dat is veel beter.

Staart kon ik zelf ook niet aan, oortjes en de rest wel mooi geschoren.

Jura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 20:26

Welk spul is dat voor die arabieren dan, ben nu wel erg nieuwsgierig en wil dat ook!

Antoinette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:28

Sannah schreef:
Jura schreef:

Ja wel, de staart ook!!! Echt waar, dat is gewoon het mooiste dat je kan doen. En de oren uitscheren, benen scheren en de baard eraf

Ik ga me er ook maar even in mengen

Ik ben erg tegen de staart scheren en als ik jou was zou ik het zeker niet doen (sorry Sannah). Vlechten kan toch ook?
Daarnaast begint het juist 'in' te worden om ook bij dressuurpaarden de staarten NIET op te scheren, denk aan Lingh en Kigali.

Over het voorbrengen; er lopen daar altijd wel profs rond die voor een klein bedrag je paard willen voorbrengen. Het enige nadeel; hoe weet je wanneer iemand echt goed is
Wij hebben toen ter plekke John Maarse gevraagd en die deed het erg goed!

trisca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:50

Antoinette schreef:
Over het voorbrengen; er lopen daar altijd wel profs rond die voor een klein bedrag je paard willen voorbrengen. Het enige nadeel; hoe weet je wanneer iemand echt goed is
Wij hebben toen ter plekke John Maarse gevraagd en die deed het erg goed!

De mensen die heel veel heen en weer rennen met paarden van grote stallen Ik weet hier in de buurt wel wie goed zijn gelukkig. Je kan kijken naar andere bv hengsten shows. Meestal zijn de goede voorbrengers daar ook aanwezig

Jura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 22:39

Ja, ik kan inderdaad ook iemand op de keuring aanspreken, heb ik ook ooit met Jur gedaan.

Ik had inderdaad al het idee dat je het steeds meer ziet dat de staart niet meer wordt opgeschoren, ben daar erg blij mee. Ik ga de staart dan ook inderdaad invlechten.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:13

Antoinette schreef:
Ik ben erg tegen de staart scheren en als ik jou was zou ik het zeker niet doen (sorry Sannah). Vlechten kan toch ook?
Daarnaast begint het juist 'in' te worden om ook bij dressuurpaarden de staarten NIET op te scheren, denk aan Lingh en Kigali.

Er is een verschil tussen een dressuurwedstrijd en een keuring Tuurlijk, smaak is geheel persoonlijk. Op wedstrijden vind ik met naald en draad ingevlochten vlechten + ongeschoren staart prachtig! Maar op een keuring vind ik het er niet uit zien Ja blijf er maar over doormiepen, ik weet het hehe. Maar het mooiste is toch echt super kleine vlechtjes (komt de hals mooi uit..maakt het langer) en een opgeschoren staart en hoofd. Bij 90% vd keuringspaarden zie ik het ook zo.

Voorbrengers zijn er idd genoeg op een centrale keuring. Maar op de normale stamboek keuringen vooraf gaande aan de centrale keuring zijn de voorbrengers altijd wat schaars vind ik. Ik zou van te voren iemand proberen te regelen met ervaring. Of iemand vinden die zeker weten aanwezig zal zijn. Zelf je paard voorbrengen kan nooit echt tippen aan een professional die weet hoe hij jouw paard op zijn voordeligst moet presenteren.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 08:42

zijn er nog tips voor voorbrengers in Zuid Holland op 14 of 21 juni? En ik zoek ook nog iemand voor het netjes toiletteren

Kel2004

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:17

Zal ik me er dan ook even in mengen
Ik wil ook naar de keuring en ben ook geen voorstander van de staart opscheren, maar dames.....Nu opscheren, pas wedstrijden rijden als de dieren 4 zijn....dus tijd zat om de staart weer aan te laten groeien hoor....

Wienna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:20

Ik baal alleen wel, vorig jaar is bij Wienna de staart afgesneden ( alle haren tot aan de staartwortel ) Hij is al wel wat gegroeid maar hangt nu pas op het spronggewricht. En Wienna loopt altijd met de staart een stuk opgetilt dus dan is hij nog korter

Kel2004

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:46

Wienna schreef:
Ik baal alleen wel, vorig jaar is bij Wienna de staart afgesneden ( alle haren tot aan de staartwortel ) Hij is al wel wat gegroeid maar hangt nu pas op het spronggewricht. En Wienna loopt altijd met de staart een stuk opgetilt dus dan is hij nog korter

ehm.....hair extensions? Gegarandeerd succes

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:57

Kel2004, helaas is mijn paard dit jaar al 4 en wordt het dus ook al voor de keuring starten

Ik zou het overigens wel raar vinden als je daar een predikaat op zou missen

Antoinette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:05

VValar schreef:
Er is een verschil tussen een dressuurwedstrijd en een keuring Tuurlijk, smaak is geheel persoonlijk. Op wedstrijden vind ik met naald en draad ingevlochten vlechten + ongeschoren staart prachtig! Maar op een keuring vind ik het er niet uit zien Ja blijf er maar over doormiepen, ik weet het hehe. Maar het mooiste is toch echt super kleine vlechtjes (komt de hals mooi uit..maakt het langer) en een opgeschoren staart en hoofd. Bij 90% vd keuringspaarden zie ik het ook zo.

Kel2004 schreef:
Zal ik me er dan ook even in mengen
Ik wil ook naar de keuring en ben ook geen voorstander van de staart opscheren, maar dames.....Nu opscheren, pas wedstrijden rijden als de dieren 4 zijn....dus tijd zat om de staart weer aan te laten groeien hoor....

Natuurlijk zit er wel verschil in...en ik ben ook niet 'tegen' kleine vlechtjes. Het scheren van de oren en benen ben ik ook niet echt een voorstander van, maar dat groeit zeer makkelijk aan, dus ook dat zou ik nog wel doen.
Maar de staart groeit niet 1,2,3 aan is mijn ervaring, de mooiste staarten zijn toch van paarden waarbij ze nooit opgeschoren zijn. Daarnaast is de staart van mijn paard op 3-jarige leeftijd opgeschoren (heel lelijk gedaan) en de staat is nooit meer echt mooi geworden. Daarom zou ik het dus nooit doen, maar dat is weer mijn mening

pantarhei schreef:
Ik zou het overigens wel raar vinden als je daar een predikaat op zou missen

Ik heb nog nooit opgemerkt dat dit ook daadwerkelijk gebeurd is...en dan nog. Een staart wel of niet scheren zegt niets over de kwaliteiten van het paard.
Ik weet dat het KWPN kan miepen, maar zo erg? Nee, dat kan ik me niet voorstellen

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:11

precies ja!

Ik ga ook mooi niet die staart opscheren (of ze moet echt super schuren komende zomer) maar de rest gewoon wel vlecht erin en ze moeten daar maar doorheen kijken, als ze nou een paard af laten vallen op de staart vind ik wel heel ver gaan

fresco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:22

Ik zal even voor je kijken hoe dat spul heet, het staat op stal namelijk!

Wienna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 11:45

Kel2004 schreef:
Wienna schreef:

ehm.....hair extensions? Gegarandeerd succes

Is idd wel een optie ja, maakt het beeld toch iets mooier

Jura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 13:18

fresco schreef:
Ik zal even voor je kijken hoe dat spul heet, het staat op stal namelijk!

Ja graag, ben erg benieuwd!

Suzanne F.

Re: Naar de keuring - hoe voorbereiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 18:45

Zo zag die van mij eruit op de keuring:

Afbeelding

Probeer alles te scheren, oren, benen, onderkaak en staart. Dan komt de achterhand mooier uit. Je kan natuurlijk eigenwijs zijn en het niet doen maar die meneertjes jury kan het niks schelen of die van jou net wel ster of niet wordt. Alle beetjes helpen en je moet er gewoon alles aan doen om m er tiptop voor te hebben staan.
Kleine knotjes met elastiek! Geen dressuurknotten met naald en draad! Goed op de ijzers, het liefst zo´n paar weken erop. Op de C.K ook achterijzers ivm gras/stiften draaien.
Voorbereiding begint al paar maanden van te voren met training aan de longe, goed voeren, evt. helemaal scheren, lijnzaaadolie door t voer.
De verzorging maakt het af op de dag zelf, staart in de vlecht zodat er mooie slagen inzitten, babyolie of iets wat erop lijkt op de snuit en rond de ogen. Evt. kale plekjes met schoensmeer wegwerken. Hoeven in de olie. Vacht glad en glanzend. En knollie fris uiteraard, weekje stappen aan de hand werkt vaak goed, rammeldoosje erbij en goan!

Jura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 19:23

Dank je wel voor de tips! Waar heb jij dat voorbrenghoofdstel vandaan, zoiets zoek ik dus ook!

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 19:25

Jura schreef:
Dank je wel voor de tips! Waar heb jij dat voorbrenghoofdstel vandaan, zoiets zoek ik dus ook!

Gewoon bij de ruitersportzaak, alleen heb ik de frontriem veranderd. Heb er een gewone omgedaan, er zat er 1 op precies dezelfde als de neusriem.

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 20:08

dat wou ik nou ook net vragen haha

oo ik heb die idd ook of zoiets bij divoza gezien maar vond die frontriem maar lelijk

dus gewoon een andere erom doen kan ook

Dankje voor de tips