Bonte hengst zonder Samber of Ico bloed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:32

harco staat bij de nieuwe heuvel en heeft als vader haarlem (v.voltaire) dus zeker een springer. Is zonder meer een mooie hengst voor je merie denk ik.

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 23:01

Ik heb gekeken op de site van de nieuwe heuvel maar daar staat hij niet bij, of zit ik op de verkeerde site te kijken?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 23:12

anneliesdj schreef:
Staat die Harco/Hakon nog ter dekking? Zo ja, waar? En zijn er nog meer bonte Ed King Hill (klein)zonen die goedgekeurd zijn?
Ik ben namelijk altijd al lyrisch geweest van Ed King Hill, al voordat ik Zaza kocht, ik vind het zo'n plaatje! En dan dat springen
Jammer dat het een Samber is anders wist ik het wel!

Samber zit in de 3e lijn dus daar kun je gerust mee dekken hoor.

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 23:16

agerrits schreef:
janderegelaa schreef:
De vader van Samber van Samber is niet bont, de vader van Ed King Hill is niet bont en de vader van Hakon ook niet. Ze komen wel allemaal uit bonte moeders ( anders kun je sowieso geen bonte krijgen ) dus die kleur vererving blijft gewoon hetzelfe hoor. Bont is het meest dominante gen. Gé©® kleur gen maar een patroon gen

Klopt 100% wat je zegd, stel je hebt een bonte samber merrie en je fokt met een 1 kleur hengst en je krijgt weer een bonte merrie en ook daar fok je weer een bonte merrie uit met een 1 kleur hengst, ook deze merrie breng je verder geen bont meer in van vaders kan en je neemt weer een 1 kleur hengst...enz. enz. Hoe je het ook wend of keert het houd een keer op als je er geen (nieuw)bont meer inbrengd. Die moeder lijn van samber is zonder meer een genaratie op genaratie bonte stam, maar dat houd echt een keer op als je alleen maar aanparingen doet met 1 kleur hengsten. Dat bontje jassen gaat er dan wel een keer af, dat kan toch zo niet eeuwen blijven bestaan.

Aggerits...Aggerits....verdiep je er nou eens echt in. Het houdt niet op.
Al komt die merrie uit 7e of 100e lijn, de kans blijft even groot op een bont veulen. Het is niet zo dat de bont factor genetisch minder sterk wordt. Als ze bont zijn is het net zo sterk aanwezig als in het begin van de lijn. Bont is een dominant gen en nogmaals het is géén kleur maar een patroon.

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 14:46

Welke site kan ik info vinden over Hakon? En waar over Ed King Hill of andere goedgekeurde zonen van hem? Ik bedoel dan info+waar ze ter dekking staan.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:35

anneliesdj schreef:
Ik heb gekeken op de site van de nieuwe heuvel maar daar staat hij niet bij, of zit ik op de verkeerde site te kijken?

De nieuwe heuvel even bellen/mailen kan ook, ze kunnen je meer info toesturen

Citaat:
Het paard van de TS is dus tt, en zal nooit bont door kunnen geven, dat zal dus van de hengst af moeten komen. En dan is er 50% kans op bont.
Met een effen hengst is de kans op bont absoluut nul.

Grappig, in een ander topic heb ik al eens aangehaald dat een bevriende fokker van mij al 5 generatie`s op een rij uit een 1 kleurige merrie met bonte voorouders 5 bonte veulens heeft gefokt waarbij de vaders geen van allen bont zijn

Genetisch foutje? Of geluk? De merrie in kwestie heeft zelf geen haartje wit en is een dochter van samber...

@ TS als je zekerste weten bont wil fokken, kun je altijd nog een homozygote hengst overwegen.

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:49

janderreegela; zie je nu wel dat ik nog niet zo dom ben jan (bedankt rubywhite)..... haahi..maar het klopt wat je zegd ik mag me wel eens wat beter verdiepen in hoe dat zit, maar doordat ik daar te eigenwijs voor ben en ik het zo gewoon wel denk te weten komt dat er dus niet van...

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 15:57

de kans dat het veulen bont wordt wil ik eigelijk wel zo groot mogelijk hebben, maar niet alle bonte hengsten zijn homozygoot getest neem ik aan? Welke wel en welke niet?

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:09

agerrits schreef:
janderreegela; zie je nu wel dat ik nog niet zo dom ben jan (bedankt rubywhite)..... haahi..maar het klopt wat je zegd ik mag me wel eens wat beter verdiepen in hoe dat zit, maar doordat ik daar te eigenwijs voor ben en ik het zo gewoon wel denk te weten komt dat er dus niet van...

Geen dank hoor, de eerste keer dat hij me er over vertelde was ik verbaasd maar het kan dus wel. BTW vrieling heeft er ook wel eens over verteld, duurde bij mij even voor het kwartje viel tot ik doorhad dat we beiden over dezelfde fokker spraken.

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:12

Rubywhite ik heb jou ook een pm terug gedaan.

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:52

anneliesdj schreef:
de kans dat het veulen bont wordt wil ik eigelijk wel zo groot mogelijk hebben, maar niet alle bonte hengsten zijn homozygoot getest neem ik aan? Welke wel en welke niet?

Mijn hengsten....

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 17:44

ze wil niet met samberbloed dekken, jammer voor jou janderegelaa, moet ze toch wat anders kiezen :p

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 12:41

of Samber moet ver weg zitten maar dus niet meteen de vader van de hengst zijn. Ico Sun heb ik er liever helemaal niet inzitten.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:58

RUBYWHITE schreef:

Supertje schreef:
Het paard van de TS is dus tt, en zal nooit bont door kunnen geven, dat zal dus van de hengst af moeten komen. En dan is er 50% kans op bont.
Met een effen hengst is de kans op bont absoluut nul.

Grappig, in een ander topic heb ik al eens aangehaald dat een bevriende fokker van mij al 5 generatie`s op een rij uit een 1 kleurige merrie met bonte voorouders 5 bonte veulens heeft gefokt waarbij de vaders geen van allen bont zijn

Genetisch foutje? Of geluk? De merrie in kwestie heeft zelf geen haartje wit en is een dochter van samber...

@ TS als je zekerste weten bont wil fokken, kun je altijd nog een homozygote hengst overwegen.

Dan moet die merrie toch echt Tobiano zijn, anders kan het simpelweg niet. Tobiano kan heel erg minimaal zijn, en dus bijna niet te zien.
Even een voorbeeld:
Afbeelding
Deze merrie is minimaal tobiano, geen vlekken op het lijf. Alleen een paar witte plukjes in de manen en wat wit in de staart, verder niets.
Een tobiano heeft altijd wit wat de bovenlijn kruist, dus vanaf de oren tot het puntje van de staart.
Deze merrie op de foto is zwart, dus daarop zijn de witte plukjes nog redelijk goed te zien. Zou het een vos zijn, dan was het een stuk minder duidelijk, aangezien vossen vaak behoorlijk 'gemeleerde' manen en staart hebben, en een iets witter plukje niet op valt.
Zo'n paard wat zo minimaal getekend is kan zelf op zijn of haar beurt wel weer nakomelingen geven die veel duidelijker getekend zijn.
Een paard wat geen wit heeft aan de benen kan trouwens ook geen tobiano zijn, aangezien tobiano ook witte benen geeft.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:13

die merrie in kwestie is donkerbruin, zwarte benen manen en staart en echt geen wit haartje aan het hoofd of elders. Hij heeft haar zelf gefokt en haar moeder ook. De merrielijn is al 5 generaties in de familie.. het is overigens ook een hele luxe merrie, en ze geeft mooie bonte veulens met weinig wit.

Ik vind het echt wel bijzonder...

anneliesdj

Re: Bonte hengst zonder Samber of Ico bloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 17:05

Deze reactie kreeg ik van de nieuwe heuvel op de vraag hoe groot de kans op een bont veulen is als ik mijn merrie laat dekken door Harco;

Annelies,

Wat is zeker in de fokkerij ??
Gelukkig niks. Maar een klein rekensommetje kan altijd.
Samber 100% bont ?? Dan heeft ie aan jouw paard 12.5% door kunnen geven.
Haico (ipv Harco)heeft ten hoogste 50 % van vaders en moeders kant.
Da's bij elkaar 62.5 %. Jouw veulen zou dan niet meer dan 31.25% Door kunnen geven. Die moet je hebben en niet wat ie zelf zou zijn.
Dan heb je de kans en 31.5% is ongeveer 1 op 3.
Heeft jouw merrie nog meer bonte genen dan wordt de kans alleen maar hoger.
Lager wordt de kans op een bont veulen eigenlijk niet.
Maar niks is zeker. Bont is niet dominant en niet recesief.
Alleen wildkleur heeft een lichte dominante factor (schutkleur!!)
Zo voldoende ??

Gr De Nieuwe Heuvel
Frans

Het wordt er niet duidelijker op met die reactie's van jullie erbij, hij zegt weer wat anders of snap ik het nu gewoon niet?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:07

Whahah ik denk dat Frans even een cursusje moet gaan doen

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 17:44

wat is het nu dan? Hoeveel kans op bont heb ik? Is het 1 op 3 zoals hij zegt of 1 op 2(50%) of minder? Mijn merrie heeft bij mijn weten geen wit op haar lichaam(behalve de bles en twee witte voeten) dus zal ze geen bonte-met weinig-wit zijn.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:52

bont is dominant, dus ze hebben het of ze hebben het niet. Ze geven het door of niet. Bij elke nakomeling is dat 50%.
Hoe hij redeneert met 12,5% omdat Samber daar zit, klopt dus niet. Samber is niet 100% bont, maar ook 50%. Heb wel eens gelezen dat ong. 30% van ál zijn nakomelingen bont zijn. Dit zal wrs te maken hebben met andere dominante kleur, het is algemeen bekend dat samber x samber dus vaak vos heeft. Hoe dit precies werkt weet ik dus niet. Maar als je merrie dus echt gewoon bruin is en je dekt met haico dan heb je gewoon 50% kans. Als zij extreme sabino is, heb je meer kans op een bonte, maar dit hoeft geen 100% te zijn. Als ik het goed heb heb je dan alsnog 25% kans op een effen kleurige.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:28

RUBYWHITE schreef:
die merrie in kwestie is donkerbruin, zwarte benen manen en staart en echt geen wit haartje aan het hoofd of elders. Hij heeft haar zelf gefokt en haar moeder ook. De merrielijn is al 5 generaties in de familie.. het is overigens ook een hele luxe merrie, en ze geeft mooie bonte veulens met weinig wit.

Ik vind het echt wel bijzonder...

Geeft ze geen Sabino veulens dan? Kan me namelijk niet voorstellen dat ze tobiano veulens geeft, dat is genetisch onmogelijk.

Skitter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:36

Wij hebben ook vorige jaar een King Nero veulen gehad. uit een donkerbruin moeder, en veueln was helaas ook donkerbruin.
Fotos staan onderaan in mijn profiel.
Wel een erg chique mooi veulentje

Supertje

Re: Bonte hengst zonder Samber of Ico bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:47

anneliesdj schreef:
Deze reactie kreeg ik van de nieuwe heuvel op de vraag hoe groot de kans op een bont veulen is als ik mijn merrie laat dekken door Harco;

Annelies,

Wat is zeker in de fokkerij ??
Gelukkig niks. Maar een klein rekensommetje kan altijd.
Samber 100% bont ?? Dan heeft ie aan jouw paard 12.5% door kunnen geven.
Haico (ipv Harco)heeft ten hoogste 50 % van vaders en moeders kant.
Da's bij elkaar 62.5 %. Jouw veulen zou dan niet meer dan 31.25% Door kunnen geven. Die moet je hebben en niet wat ie zelf zou zijn.
Dan heb je de kans en 31.5% is ongeveer 1 op 3.
Heeft jouw merrie nog meer bonte genen dan wordt de kans alleen maar hoger.
Lager wordt de kans op een bont veulen eigenlijk niet.
Maar niks is zeker. Bont is niet dominant en niet recesief.
Alleen wildkleur heeft een lichte dominante factor (schutkleur!!)
Zo voldoende ??

Gr De Nieuwe Heuvel
Frans

Het wordt er niet duidelijker op met die reactie's van jullie erbij, hij zegt weer wat anders of snap ik het nu gewoon niet?

Hij zegt inderdaad wat anders, en er klopt helemaal totaal niks van, maar ik moet zeggen dat het knap bedacht is
Bont is inderdaad wat Sammie al zegt zeker dominant. Een paard wat het bontgen draagt ís bont. Wat ik uitgelegd heb klopt echt, dat is gewoon doodnormale genetica.
En alleen wildkleur een lichte dominante factor? Daar klopt ook niets van, er bestaat niet zoiets als meer of minder dominant, een gen is dominant óf recessief. Ik ben trouwens niet helemaal zeker wat hij met 'wildkleur' bedoelt, waarschijnlijk bedoelt hij het cremegen (verdunning, zorgt voor palomino, valk, etc.) of dun-gen, en die zijn beide dominant.
Vrijwel alle kleuren zijn dominant, alleen vos is recessief.

Sammie; dat maar 30% van de Samber-nakomelingen bont is is puur toeval, hij heeft namelijk net zoveel kans om bont als niet bont door te geven. Dat heeft niets te maken met een andere dominante kleur, aangezien bont een patroon is wat over de basiskleur heen ligt, en dus niet kleur-afhankelijk is. Bont is dominant over iedere kleur.
Dat Samber x Samber vaak vos geeft komt omdat samber niet alleen heterozygoot is voor bont, maar ook heterozygoot voor zwart. Hij draagt dus maar een allel voor zwart en een allel voor vos. Hij kan dus zowel zwart als vos doorgeven.
Al dan niet sabino geeft overigens ook niet meer kans op een (tobiano) bonte. Dat is een apart gen, wat los staat van Tobiano. Sabino is het gen wat verantwoordelijk is voor witte aftekeingen aan de benen en het hoofd, em kan in sommige gevallen zoveel wit geven dat een paard bont lijkt. Dit 'bont' is echter totaal anders dan tobiano, Tobiano kruist altijd de bovenlijn (vlekken lijken van bovenaf te komen), en Sabino geeft vlekken vanaf de onderzijde (buik).
Tobiano:
Afbeelding
En een extreem getekende Sabino:
Afbeelding

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:52

Citaat:
Sammie; dat maar 30% van de Samber-nakomelingen bont is is puur toeval, hij heeft namelijk net zoveel kans om bont als niet bont door te geven.
Dat weet ik, maar vond het wel leuk om te vermelden

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:30

Die frans vande nieuwe heuvel is echt een oetl*l, hij snapt er echt niets van.

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:43

Het janderregelaa; die frans is ongeveer net zo slim als mij Het klopt niet wat die zegt, maar toch lijkt het voor een leek te kloppen omdat het best logisch overkomt. Ik mag die Frans van de nieuwe heuvel wel. Zijn ze bij de nieuwe heuvel niet uitgeroepen tot beste management paarden bedrijf van nederland? ze hebben laatst wel een onderscheiding gekregen. Wist je dat de wetenschap voor veel dingen nog geen verkraring heeft?
(geld voor menzen)Als het de man ouder is dan dat van een vrouw is de kans op een jongen het grootst blijkt uit onderzoek. Als de vrouw ouder is, is de kans op een meisje het grootst...wetenschap als antwoord? 'geen idee, snappen we niet, we berijpen alleen wetenschap'.

Samber gaf maar 35% bont. Zijn zonen en kleinzonen in de dekdienst veel meer,...verklaring, wie ooowie? niemand, dus, dus is het wel goed om gewoon te kijken wat je in de praktijk ziet en wat je ervaringen zijn en dat mag je gerust als waarheid verkopen.. Top gast die Frans