Foto Lingh....Fokkersbedrog?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zannekin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 09:04

Je moet een hengst beoordelen als jong paard. Die voorbenen zijn erin getraind en een achterbeen wordt ook ongelooflijk beïnvloed door de ruiter.
Wanneer heb je de grootste kans dat iets vererfd wordt: als de vader het aankan of als de vader het niet aankan?
Ik denk dus dat Lingh zeker een stamboek geen schade zal berokkenen daarvoor zijn er andere die niet zo in de kijker lopen.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 09:06

Viennanova schreef:
Ik wordt niet vrolijk van Lingh....in tegendeel....ik zie een paard wat ongelovelijk zijn best doet om de voorbenen zo spectaculair mogelijk weg te zetten, op zo'n manier dat hij achter geen reet doet...

De markt wil Lingh...moeten we sommige mensen niet tegen zichzelf beschermen dan ?

En aanleg voor het hogere werk betekend niet automatisch dat het ook een vererver is....

Ik ga met Zannekin mee, een hengst met de werkinstelling als Lingh niet goedkeuren zou je fokkerij te kort doen.
Daarbij schijnen veel mensen hier nog steeds niet door te hebben dat fokken het maken van een combinatie is.

Met kennis van de eigen merriestam en na het zien van veulens bij merries zal duidelijk zijn hoe dat geweldige talent van Lingh ook functioneel en verbeterend in te brengen is.

Overigens dat dat veulen van Van der Goor al zo jong wil draven zegt wel iets, dat doen ze meestal pas na een paar weken.

Zannekin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 09:10

Ik vind het veulen trouwens op het eerste zicht ook een verbetering op de merrie. Ziet er goed uit.
Het zal een kwestie worden van Lingh z'n veulens samen met hun moeders te bekijken om een oordeel te vellen (zoals dat bij alle dekhengsten wenselijk is).

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 09:24

Dit veulen een verbetering op de merrie!? Ik weet niet uit welk boekje je dat gehaald heb maar dat is dus echt niet zo. Dit ( en het andere veulen ook ) is zwaar overbouwd. Nu is het inderdaad zo dat veulens in de eerste dagen meestal niet draven maar...een goed veulen is in de eerste dagen, weken, maanden ook niet overbouwd. Deze veulens zijn zo overbouwd dat ze hun hals niet eens meer kunnen dragen in draf. Als je nu een goede vergelijking wilt hebben ga dan naar de kraamstal en bekijk het topic van het eerste Tuschinski veulen en die is daar 1 dag oud als hij naar buiten gaat. En wél goed gebouwd.

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 09:41

Vadertje tijd zal het leren of Lingh wel of geen vaderdier is.

Smaken verschillen nu eenmaal en zakjes Venco ook....

nadina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 09:46

mij lijkt dat je een hengst niet uitzoekt van een foto maar dat je hem ook 'in het echt' gaat bekijken als je er mee wil gaan fokken (maar misschien ben ik de enige die dat doet )

Viennanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:08

Weke rug.....veel te veel bloed....mensen die zo'n hengst niet gericht inzetten maar op een willekeurige merrie drukken omdat het 'de' hengst van het moment is....Alleen een hengst nemen om zijn karakter en instelling? Dan weet ik er nog wel wat goedkopere die dat ook vererven !

@sarabande: leuk, een veulen dat 'snel' draaft...nog eerder rot !
Laatst bijgewerkt door Viennanova op 02-03-06 10:10, in het totaal 2 keer bewerkt

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:09

Cayenne schreef:
Viennanova schreef:

De markt wil Lingh...moeten we sommige mensen niet tegen zichzelf beschermen dan ?

Vandaar het hoge bedrag aan dekgeld?

www.lenen.nl

Sorry kon het niet laten....

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:11

nadina schreef:
mij lijkt dat je een hengst niet uitzoekt van een foto maar dat je hem ook 'in het echt' gaat bekijken als je er mee wil gaan fokken (maar misschien ben ik de enige die dat doet )

Het in het echt bekijken van een hengst is niet zo belangrijk voor zijn nafok als zijn pedigree, nafok, prestatie, karakter, etc etc
Het in het echt bekijken, met name op hengstenshows en keuringen, maakt vaak dat men op de hengst valt ongeacht of hij op de merrie past.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:15

Viennanova schreef:
@sarabande: leuk, een veulen dat 'snel' draaft...nog eerder rot !

Integendeel, een zo jong veulen valt in de gang die voor hem/haar het gemakkelijkste is, dat is meestal de galop. Als het al zo vroeg uitzichzelf gaat draven heeft het daar beslist aanleg voor.

Dat is meegenomen, hoeft het daar later niet in getruckt te worden en blijft het dus langer heel.

Overigens ik vind de beweging van Lingh niet mooi, veel te hectisch en heb er ook geen merrie voor, dus dit veulen viel me alles mee.

sax89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:20

er staan nog meer foto's op die site waarbij de horizon niet klopt....
wel apart

listiglistje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:43

sax89 schreef:
wel apart

Niet alleen de horizon.....ook de proporties!
In het echt is ie toch een stuk langgelijnder (om het mooi te zeggen)

Tijdens de hengstenkeuring in Den Bosch duurde het vier voetpassen om langs hem te lopen, maar tja ik heb ook maar korte pootjes Dus weet ik niet of je met mijn maatstaven moet meten?

Ik ken hem persoonlijk van zijn drie tot vier jaar. Hij heeft bij mij op stal gestaan. Hij was toen nog van de heer Hagemeijer......destijds maakte hij op mij geen indruk.

Simply1980

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:00

Ik ken Lingh van zijn 4e tot 8e denk ik ongeveer. Hij heeft altijd bij ons op stal gestaan in Giesbeek. Ik moet zeggen dat het echt een super lief paard is en dat hij toen al lekker kon lopen en tuurlijk is hij nu veel sterker, maar dat is ook logisch. Ikheb het vanaf het begin een goed paard gevonden. Die rug is misschien wat van te zeggen en die aparte foto's natuurlijk ook, maar waar wordt niet mee gestecheld in de paardenwereld. Kom op zeg en aan elke hengst mankeert wel wat. Eerlijk gezegd ben ik ook geen fan van dat veulentje die Blingh....niet echt geweldig, maar ja dat is mijn mening!

nadina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:04

Het in het echt bekijken van een hengst is niet zo belangrijk voor zijn nafok als zijn pedigree, nafok, prestatie, karakter, etc etc
Het in het echt bekijken, met name op hengstenshows en keuringen, maakt vaak dat men op de hengst valt ongeacht of hij op de merrie past.[/quote]

Dat is natuurlijk het eerste waar je op let, of de hengst bij je merrie past. Hier ging het o.a. om een foto die bewerkt zou zijn, ik bedoel dat je dat ook eruit haalt als je de hengst zou gaan bekijken. Natuurlijk worden die hengsten op zo'n show als het goed is op zijn gunstigst gepresenteert maar het zegt toch meer dan alleen een foto

anjore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:05

sax89 schreef:
wel apart

niet alleen op die site...
gisteren eens willekeurig wat foto's van dressuurhengsten bekeken...
wist niet dat Nederland zo heuvelachtig was
Zelfs indoor!

Beber

Re: Foto Lingh....Fokkersbedrog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:32

Op 3 dagen ( he, de vloer loopt af, misschien ook bedrog? )
Afbeelding
Afbeelding

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 14:54

Nah, dit is gewoon de positie van de fotograaf, jammer dat het geen standfoto van het veulen is dan hadden we goed kunnen kijken. Wel een mooie merrie trouwens.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:54

Beber schreef:
Op 3 dagen ( he, de vloer loopt af, misschien ook bedrog?

Wellicht is de bak is daar niet goed rechtgetrokken???
Er zijn stallen waar dit maar 1 x per jaar gebeurd, dan krijg je al vlug zo'n Limburgs heuvellandschap

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:09

Ik vind dat veulen op het filmpje dat aan het begin van dit topic genoemd wordt een beetje een gedrochtje als ik het heel eerlijk mag zeggen... Zoals ze loopt... naja het spreekt me gewoon totaaaal niet aan En ik vind het ook een grote meeloperij, al die mensen die Lingh gekozen hebben... ik zou em never nooit niet voor mijn merrie gebruiken. .. maar goed, ieder zijn ding Dat wilde ik even kwijt

ravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:14

Ik ken Lingh ook al heel lang, vanaf dat hij 4 - 5 jaar oud was. Het is niet het beste paard ter wereld maar wel een dier met een goed karakter en werklust.
Meestal bereik je met een goed paard met een super karakter meer dan met een super paard met een goed karakter!!!

Ook ik zou eerder voor Flemming kiezen dan voor Lingh maar ik heb nog 1000x liever Lingh dan Crack C!!!!! Ook die ken ik van jongs af aan en is in geen één gang zelfs maar om aan te zien en werd toch in de hengsten competitie volkomen onbegrijpelijk alom bejubeld. Toch knap voor een paard dat in stap bijna zijn nek breekt over zijn eigen benen en alleen draaft met z'n voorbenen.

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 15:19

Feit is natuurlijk wel dat Krack C zich met zijn nafok wél bewezen heeft al hebben die ook zo hun beperkingen zoals een weke rug en een lang achterbeen.

Simply1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:29

[
Citaat:
quote="ravel"]Ik ken Lingh ook al heel lang, vanaf dat hij 4 - 5 jaar oud was. Het is niet het beste paard ter wereld maar wel een dier met een goed karakter en werklust.
Meestal bereik je met een goed paard met een super karakter meer dan met een super paard met een goed karakter!!!

Ben het volledig met je eens!

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:37

De eerste veulentje worden nu geboren en tijd zal het leren of ie een stempel drukt op zijn nafok.
Bij elke hengst die wordt goedgekeurd is dat in het begin de vraag.
Daarna kan je een oordeel vellen over een hengst zijn fokprestatie.
En dat kan niet aan de hand van 2-3 veulens dan moet je er meer zien en ook hoe ze opgroeien. Op elk paard is er wel iets op aan te merken en wat mooi of goed is, is een relatief begrip. En dat is voor iedereen anders.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:39

Simply1980 schreef:
[[quote]
quote="ravel"]
Ik ken Lingh ook al heel lang, vanaf dat hij 4 - 5 jaar oud was. Het is niet het beste paard ter wereld maar wel een dier met een goed karakter en werklust.

Ben het volledig met je eens!
[/quote]

We hebben het hier ook niet over zijn karakter.....dat zit zowel bij Flemmingh als Krack C en ik denk ook Lingh wel goed.

Een goed sportpaard (met in dit geval een super karakter) betekent nog geen goede dekhengst cq vaderdier!

En daar hebben we het hier toch over? Of niet?

afstamme(lingh)enrapport afwachten dus........

ravel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:42

janderegelaa schreef:
Feit is natuurlijk wel dat Krack C zich met zijn nafok wél bewezen heeft al hebben die ook zo hun beperkingen zoals een weke rug en een lang achterbeen.

Wat de nakemelingen van Lingh gaan doen is natuurlijk nog even afwachten. En............ al die nakomelingen hebben ook een moeder.....