Wie wil meedoen aan Cursus Bloedlijnen en Merriestammen KWPN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissHIS

Re: Wie wil meedoen aan Cursus Bloedlijnen en Merriestammen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:51

ART_UMA schreef:
@MissHis, Er waren in de cursus wel trakehners die bruikbaar werden gevonden, maar dan met name met een russische oorsprong. Trakehners die niet op schoonheid maar met name op keiharde verrichtingen werden geselecteerd. Dit was een mogelijk alternatief voor xx bloed.
Ik denk er bij de Trakehners best veel goeds zit, maar het moet wel passen. Een aantal van de beste sportpaarden heeft een trakehner invloed in de afstamming.
Briar heeft zich in de picture gereden, maar hoe staat het met z'n vererving? Ik kan daar weinig van vinden. "vrije bloedlijnen" lijkt ook wel een heilige graal, dan toch maar geen lijnenteelt???

Henk Dikkers en Jac Remijnse zijn een jaar of twee geleden bij de fokker/eigenaar geweest van Briar en hebben daar een groot aantal familieleden en nakomelingen van de hengst gezien. Briar heeft hier in NL nog maar heel weinig gedekt, maar de nakomelingen in Zweden presteren goed. Op basis van zijn nafok (en natuurlijk zijn eigen prestaties) is hij erkend bij het KWPN.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 21:03

MissHIS schreef:
Henk Dikkers en Jac Remijnse zijn een jaar of twee geleden bij de fokker/eigenaar geweest van Briar en hebben daar een groot aantal familieleden en nakomelingen van de hengst gezien. Briar heeft hier in NL nog maar heel weinig gedekt, maar de nakomelingen in Zweden presteren goed. Op basis van zijn nafok (en natuurlijk zijn eigen prestaties) is hij erkend bij het KWPN.

De "happy athlete", is denk ik best goed, maar ik wordt niet echt "happy" van $2000,-- en dan al helemaal op basis van weinig info (zeg maar geen info).

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 21:20

Hoe bedoel je, geen/weinig info?

Ik zou zelf voor die Grib veel liever een hengst als Briar kiezen dan Tuschinsky (ivm maat, bot, bloed).
En dat geld, ach die Grib staat zelf voor zoveel geld te koop...dan wil Suzanne vast ook wel iets investeren.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:24

Jammer ik kan ook 2x niet anders had ik GRAAG meegedaan!

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:59

Zouden er nou echt niet meer mensen zich hebben aangemeld nav dit topic?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 23:21

ART_UMA schreef:
MissHIS schreef:

De "happy athlete", is denk ik best goed, maar ik wordt niet echt "happy" van $2000,-- en dan al helemaal op basis van weinig info (zeg maar geen info).

Eind vorig jaar is hier een topic geweest waar een Zweedse dame vrij veel info en foto's van nakomelingen van Briar gegeven heeft. Ze heeft mij op wat specifieke vragen ook nog wat meer info (op welke merries etc) gegeven en die kloppen niet echt met de positieve berichten die de KWPN heren geven.
Ik zou zeggen wanneer het KWPN erg graag Briar-zonen in de fokkerij wil, en op basis van zijn prestaties en bewegingsapparaat kan ik me dat voorstellen, laat het KWPN dan maar een paar merries sponsoren onder voorwaarden o.a. een zekere afname van het veulen.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 08:52

MissHIS schreef:
Hoe bedoel je, geen/weinig info?

Het nadeel van een "hengst van buiten" is dat ik weinig tot niets weet van de stam. Het is voor mij zeg maar een jonge hengst maar dan met nog minder info over de vader en de moeder, en dan staat hij ook nog ver weg. Ik moet een goed gevoel krijgen van een hengst, ik moet zeg maar ondanks min punten (en die zijn er bij alle hengsten) overgehaald worden. En daar heb ik veel info voor nodig.

MissHIS schreef:
Ik zou zelf voor die Grib veel liever een hengst als Briar kiezen dan Tuschinsky (ivm maat, bot, bloed).

Lijnenteelt op een van de moeders is op zich alleen echt mogelijk als er een goedgekeurde hengst uit de lijn komt, dat komt niet onwijs vaak voor en is een mooie gelegenheid, maar het moet dan ook nog passen. Ik zou (zoals gezegd) ook liever wachten op een grote goedgekeurde zoon uit Tuschinski of Tusch gebruiken bij een merrie met veel maat uit dezelfde lijn.
Briar is dan misschien een optie, hij lijkt zelf genoeg bot etc te hebben. Maar daar zijn er meer van, vraag blijft wat mij betreft hoe fokt hij en dan spelen de centjes (bij mij) ook mee.
sarabande schreef:
Eind vorig jaar is hier een topic geweest waar een Zweedse dame vrij veel info en foto's van nakomelingen van Briar gegeven heeft. Ze heeft mij op wat specifieke vragen ook nog wat meer info (op welke merries etc) gegeven en die kloppen niet echt met de positieve berichten die de KWPN heren geven.

Kun je info PMén of mailen, weet je nog welk topic?

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 09:10

MissHIS schreef:
[
Goed zo!

Super interessante cursus, ben verbaasd dat het (nog) niet storm loopt!

De meeste weten niks van hun eigen familie laat staan dat je ze interesse kunt opwekken over paardenstambomen etc.

Het voordeel is van zo'n cursus dat je als cursusleiders kunt bepalen welke richting je de "maagdelijke" Fokker(ster) in moet sturen.

Viennanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 09:49

Lijkt me heel interessant, maar die prijs..aiaiaiai....en is het dan beide zaterdag, of eentje?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 10:02

ART_UMA schreef:
Kun je info PMén of mailen, weet je nog welk topic?

Nee maar dat zou op te zoeken moeten zijn, de foto's en info die ze mij stuurde heb ik gewist, ik wis altijd alles als het niet meer nodig was.

Het komt hier op neer dat zelfs de Gelderse fokkerij veel van zijn kinderen erg ouderwets zouden vinden.

Bij SuzanneF komt dan nog als pikante bijkomstigheid de schimmel en vosfactor die erg veel in de afstamming van haar merriestam zit (in de Arabieren achter Balzflug en Pion schimmel en de vosfactor in Gribaldi en Balzflug en dus in Briar)
Dus de kans op een heel ordi vos met veel wit en een erg platte kont en grote kop is niet uit te sluiten.
Ik weet niet of Suzannne daarop zit te wachten.
Maar dat schijnt dus bij de bespreking waar MissHIS was niet aan de orde gekomen te zijn .

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 10:19

Viennanova schreef:
Lijkt me heel interessant, maar die prijs..aiaiaiai....en is het dan beide zaterdag, of eentje?

volgens marfries:De kosten zullen afhankelijk van het aantal deelnemers tussen de € 110 en € 125 bedragen.... een cursus bestaande uit twee zaterdagen en wel op 11 maart en 25 maart. De definitieve locatie is nog niet vastgelegd.
sarabande schreef:
Nee maar dat zou op te zoeken moeten zijn

Enig idee wanneer het topic ongeveer was?
sarabande schreef:
Het komt hier op neer dat zelfs de Gelderse fokkerij veel van zijn kinderen erg ouderwets zouden vinden.

Bij SuzanneF komt dan nog als pikante bijkomstigheid de schimmel en vosfactor die erg veel in de afstamming van haar merriestam zit (in de Arabieren achter Balzflug en Pion schimmel en de vosfactor in Gribaldi en Balzflug en dus in Briar)
Dus de kans op een heel ordi vos met veel wit en een erg platte kont en grote kop is niet uit te sluiten.
Ik weet niet of Suzannne daarop zit te wachten.
Maar dat schijnt dus bij de bespreking waar MissHIS was niet aan de orde gekomen te zijn .

In de cursus werd eigenlijk alleen een boekje aangehaald Afbeelding en verder fokken we toch prestaties, geen kleur??
Ik dacht eigenlijk dat schimmel en aftekening niet het zelfde waren, maw een schimmel verderweg in de afstamming hoeft niet meer witte aftekeningen te geven, dat je uit een vos een grote kans op vossen hebt lijkt me duidelijk (en dan lijkt het al snel een gelders type, helemaal met extra bot).

Ik ben trouwens op zoek naar een leesbaar boek over genetica bij paarden, iemand een suggestie??

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:18

ART_UMA schreef:
Enig idee wanneer het topic ongeveer was?

en verder fokken we toch prestaties, geen kleur

Was in het najaar.

Probeer jij maar eens een ordie vosveulen met veel wit te verkopen, dat aspect blijkt het KWPN nog steeds hardnekkig te negeren.

Allemaal leuk en vooral veel fokken en wat er daarna gebeurt dat is de fokker zijn eigen schuld. Als het goed gaat is het KWPN weer present.

Maar mischien kan dat in die cursus meegenomen worden, hoe raakt men in een overtollige markt zijn fokproducten kwijt????

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:23

Dan ben ik toch benieuwd bij welk jaartal de scheidslijn ligt tussen de nuttige “ouderwetse” Volbloed en de niet nuttige “moderne” Volbloed. Uiteindelijk is er vrijwel geen nieuw bloed toegevoegd aan het ras sinds eind 18e eeuw. Dus de paarden van nu hebben de genen van de paarden van vroeger.
Nou weet ik dat je door selectie bepaalde eigenschappen kunt versterken of verminderen, maar er zal toch nog wel iets over zijn van de gunstige oude eigenschappen binnen het ras. In 50 jaar (of hoeveel dan ook) is dat toch niet even compleet veranderd dat er van de oude eigenschappen NIETS meer over is?

Trouwens lijkt het me dat het Arabisch bloed wel degelijk ook een goede invloed heeft uitgeoefend, anders zou men ook niet zo weg zijn van AA.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:40

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:54

Himyar schreef:
Dan ben ik toch benieuwd bij welk jaartal de scheidslijn ligt tussen de nuttige “ouderwetse” Volbloed en de niet nuttige “moderne” Volbloed. Uiteindelijk is er vrijwel geen nieuw bloed toegevoegd aan het ras sinds eind 18e eeuw. Dus de paarden van nu hebben de genen van de paarden van vroeger.
Nou weet ik dat je door selectie bepaalde eigenschappen kunt versterken of verminderen, maar er zal toch nog wel iets over zijn van de gunstige oude eigenschappen binnen het ras. In 50 jaar (of hoeveel dan ook) is dat toch niet even compleet veranderd dat er van de oude eigenschappen NIETS meer over is?

Het lijkt me iets te simpel om te zeggen dat de genen hetzelfde zijn als vroeger. Als er uit een schimmel geen schimmel komt, ben je de schimmel kwijt, hetzelfde geldt ongetwijfeld voor genen / eigenschappen welke je niet gelijk aan de buitenkant kunt zien.
Uit aanverwante fokkerijen is te zien dat een erg eenzijdige selectie (bv op gewicht of groeisnelheid of snelheid of een korte neus of ...) problemen introduceerd of misschien beter gezegd ongewenste bijeffecten heeft.
Een volbloed welke qua afstamming meer op springen / dressuur is geselecteerd zal er ongetwijfeld anders uitzien, en zo'n volbloed is denk ik wat ze met "ouderwets" bedoelen. Het is trouwens maar de vraag of bv ladykiller daar nou zo'n goed voorbeeld van was. Tijden zijn anders en de toen gebruikte merries ook.
Vandaar dat ze ook best interesse zouden hebben in een trakehner van russische oorsprong die een zware verrichting ala een military moeten doorlopen.

Himyar schreef:
Trouwens lijkt het me dat het Arabisch bloed wel degelijk ook een goede invloed heeft uitgeoefend, anders zou men ook niet zo weg zijn van AA.
Dat men Ramzes goed vindt is meer doordat ze helemaal weg zijn van Ramiro. Welke AA is door het KWPN laatst nog goed gekeurd / geaccepteerd???

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:03

Ik heb nog steeds geen reactie terug gehad of er meer aanmeldingen zijn gekomen. Het geld vind ik geen probleem dat heb ik er wel voor over.
Alleen dan moet men niet als extraatje het boekje van Contendro I gaan geven, want die heb ik al

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:09

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:12

natuurlijk wel helemaal off topic, maar uit m'n hoofd (ben op vakantie) was dit er een die ze als voorbeeld namen:

Sapros
Afbeelding

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:15

Die hengst die Himyar aangeeft heeft volgens mij een jaar bij VDL gestaan.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:19

ART_UMA schreef:
Een volbloed welke qua afstamming meer op springen / dressuur is geselecteerd zal er ongetwijfeld anders uitzien, en zo'n volbloed is denk ik wat ze met "ouderwets" bedoelen. Het is trouwens maar de vraag of bv ladykiller daar nou zo'n goed voorbeeld van was. Tijden zijn anders en de toen gebruikte merries ook.
Vandaar dat ze ook best interesse zouden hebben in een trakehner van russische oorsprong die een zware verrichting ala een military moeten doorlopen.

Overigens zijn Volbloeden altijd louter en alleen voor het racen gefokt en geselecteerd. Een Volbloed die daar niet voor is geselecteerd, is eigenlijk al geen echte Volbloed meer. De naam Volbloed staat synoniem met racen.

Wat maakt een Trakehner van Russische oorsprong zo anders dan een Trakehner van niet-Russische oorsprong?
Een hengst als Windfall loopt toch op hoog nivo in de eventing, hij is een Duits gefokte (Anglo) Trakehner.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:57

De Russische Trakehners zijn over het algemeen wat gezonder alleen al door de keiharde selektie tijdens de nietsontziende opfok. Dat niet alle Russen echte Trakehners zijn (daar kan niemand achterkomen omdat er nogal zeg maar slordig met registratie omgesprongen werd) neemt het Trakehner Verband graag voor lief gezien de gezondheidstoestand van de huidige populatie.
Overigens voert Windfall nog minder Trakehner bloed dan Balzflug die beiden van Habicht (v Burnus AA) zijn, Windfall komt uit een volbloed moeder, Balzflug heeft een volbloed grootmoeder aan moeders kant.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:16

Himyar schreef:
Overigens zijn Volbloeden altijd louter en alleen voor het racen gefokt en geselecteerd. Een Volbloed die daar niet voor is geselecteerd, is eigenlijk al geen echte Volbloed meer. De naam Volbloed staat synoniem met racen.

Engels volbloeden; Als de heren het hebben over een volbloed die springen vereft (en in die context werd het aangesneden), hebben ze het eigenlijk over Nearco. Misschien was dat wel een buitenbeentje?
Qua dressuur lijkt Lucky Boy daar nu meer aan bij te dragen als aan het springen, maar dan is dat eigenlijk spin-off van het springen. Of en hoe een volbloed al of niet iets kan bijdragen aan het KWPN, ik zou zeggen volg de cursus en vraag het zelf!

Himyar schreef:
Wat maakt een Trakehner van Russische oorsprong zo anders dan een Trakehner van niet-Russische oorsprong?
Een hengst als Windfall loopt toch op hoog nivo in de eventing, hij is een Duits gefokte (Anglo) Trakehner.
Generaliserend gesproken is de trakehner een tijdje op "mooi" gefokt, en minder voor prestaties en hardheid. De russen stonden achter een ijzeren gordijn en hadden een andere insteek (zeg maar alles 50 jaar later).
Windfall ken ik niet, Hij is habicht (uit shayga arbier) x XX, je zou haast zeggen AA (en de heren zijn helemaaaaal geen shayga fan, Balzflug was toch ook de "zwakke schakel"), wat mij betreft geen probleem hoor, don't shoot the messenger!

De heren vertellen hun visie (en ze hebben een boel ervaring, dat staat als een paal boven water), je hoeft het er niet mee eens te zijn. Zelf je weg bepalen is toch het leukst. Het kan alleen geen kwaad om te kijken welke route andere volgen, en misschien wil je wel meeliften.

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:19

ik heb deze email terug gehad :

Sigrid,

De cursus zou worden gehouden in Surhuisterveen, maar is wegens gebrek aan belangstelling afgeblazen.

Misschien proberen we het volgend jaar weer.

Met vriendelijke groet,

E. Everts

dus hij gaat nu sowieso niet door....

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:21

sarabande schreef:
Dat niet alle Russen echte Trakehners zijn

Goldt dat ook niet voor Biotop??? Heb ik volgens mij ergens gelezen.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:29

Art_Uma, dat zal nooit officieel erkend noch ontkend worden omdat men daar gewoonweg nooit achter kan komen.
Maar wat zou het hij heeft de Trakehner fokkerij niet slechter gemaakt, integendeel.