Florencio EVA

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 08:42

janderegelaa schreef:
Behalve als je haar wilt exporteren want dan is ze EVA positief....en dan mag ze het land niet uit.

Praat geen poep.........

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 10:06

Is geen poep, Amerika en Canada mogen ze ook niet in. En ik kan het weten.

Zannekin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:00

monnes schreef:
Wat ze de hengstenhouders zouden moeten verplichten is het bekendmaken van de EVA status in de folder. Tot op heden is dit in NL slecht geregeld, terwijl ze in dit land met vele andere regels ver voor de rest uitlopen. INFORMATIE is het sleutelwoord.

Daar draait het helemaal om!
In Duitsland is het de plicht van de hengstenhouder de merrie-eigenaar te informeren als de hengst positief is. Ik weet ook van een Duitse fokker dat ze heel goed werd geïnformeerd omtrent de EVA status van Florencio. Waarom zij wel? Aansprakelijkheid.
Als ik mijn merrie met Florencio dek en haar weer bij de andere hoogdrachtige merries zet heb ik een probleem en een financieel verlies. Ik vind dat men daar als hengstenhouder z'n verantwoordelijkheid moet nemen en iedereen info geven, niet alleen als het echt moet.
Met EVA besmet sperma mag het land niet uit BTW.
Diepvries sperma was nog aanwezig van de tijd voor hij positief werd.

karinna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:17

Wat dacht je ervan als je je merrie / met veulen bij een hengstenhouderij zet en bv. de buurvrouw van je merrie net is gedekt met een EVA-positieve hengst.
Fijn!!!!!!

RodaniaJaman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:25

Ik was zo benieuwd naar dit topic dat ik het maar ff heb gevolgd maar wat een discussies...
Ik weet alleen wel dat hengsten voor DV-sperma wat richting het buitenland gaat (Europa,Amerika etc.) gecontroleerd dienen te worden op EVA. Dit wordt gedaan door de RVV (al hebben die er ook de ballen verstand niet van) De RVV is ook aanwezig op de dagen dat de hengstenhouders het geslachtsdeel van de hengst moeten wassen. Dit wordt allemaal gecontroleerd en genoteerd.... Heb het enkele keren mee kunnen maken.
Maja hoe het met Florencio zit dat weet ik niet.... al begin ik erg nieuwsgierig te worden........

Lilliputter

Re: Florencio EVA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:12

het wordt allemaal nogal opgeblazen hier,als florencio idd nog besmet zou zijn zouden de eigenaren geen enkel risico lopen,ze hebben ook meerie,s op hun bedrijf staan en die hengst heeft nu een geode naam en die willen ze ook niet verliezen en anders zouden ook niet zoveel merrie,s met hem dekken,daar wordt echt wel naar geinformeert dus doe allemaal een beetje rustig

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:13

het wordt allemaal nogal opgeblazen hier,als florencio idd nog besmet zou zijn zouden de eigenaren geen enkel risico lopen,ze hebben ook merrie,s op hun bedrijf staan en die hengst heeft nu een goede naam en die willen ze ook niet verliezen en anders zouden ook niet zoveel merrie,s met hem dekken,daar wordt echt wel naar geinformeert dus doe allemaal een beetje rustig

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 23:13

liliputter schreef:
....... dus doe allemaal een beetje rustig

Precies.
Over een paar jaar is 100% besmet, dus laat maar komen........
Ik ga toch óók gewoon met merries naar keuringen terwijl ze nét met EVA-positief sperma zijn geinsemineerd........... en DAT is pas besmettelijk.
Ik besmet in één dag met een dergelijke merrie alle merries op de keuring......... En niemand die het mij verbiedt.......

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 00:43

CGJ12 schreef:
Ik ga toch óók gewoon met merries naar keuringen terwijl ze nét met EVA-positief sperma zijn geinsemineerd........... en DAT is pas besmettelijk.
Ik besmet in één dag met een dergelijke merrie alle merries op de keuring......... En niemand die het mij verbiedt.......

Jeetje CGJ, straks ben jij de oorzaak van een hele epidemie, als je dan nog maar vast kunt slapen

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 08:10

RodaniaJaman schreef:
Bezigheid: Student Paardenhouderij

Dit wordt gedaan door de RVV
(al hebben die er ook de ballen verstand niet van)

...

Ik denk dat jij de verkeerde "ballen"hebt.
Kennis van de overheid is blijkbaar niet je sterkste punt.

De RVV bestaat al een hele tijd niet meer.

Om je op weg te helpen zul je in het vervolg hier moeten zijn.

http://www.vwa.nl/

monnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:12

liliputter schreef:
het wordt allemaal nogal opgeblazen hier,als florencio idd nog besmet zou zijn zouden de eigenaren geen enkel risico lopen,ze hebben ook merrie,s op hun bedrijf staan en die hengst heeft nu een goede naam en die willen ze ook niet verliezen en anders zouden ook niet zoveel merrie,s met hem dekken,daar wordt echt wel naar geinformeert dus doe allemaal een beetje rustig

Misschien kun je Nijhof bellen hoe ze dit hebben 'opgelost'... al vorens je mening te geven

RodaniaJaman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:43

ceasario schreef:
RodaniaJaman schreef:
Bezigheid: Student Paardenhouderij

Dit wordt gedaan door de RVV
(al hebben die er ook de ballen verstand niet van)

...

Ik denk dat jij de verkeerde "ballen"hebt.
Kennis van de overheid is blijkbaar niet je sterkste punt.

De RVV bestaat al een hele tijd niet meer.

Om je op weg te helpen zul je in het vervolg hier moeten zijn.

http://www.vwa.nl/

Nou ik denk dat ik zo ongeveer 1 maand geleden nog zo iemand gezien bij mij op het werk en die stelde zich voor van de RVV en als wij hem moeten vertellen wat ie waar moet invullen omdat hij er zelf niks van snapt lijkt mij.... juist ja dat hij er niet veel vanaf weet.....!!!
En ik heb me ook even verdiept in je site maar kan zo snel (want k heb beetje weinig tijd op dit moment) niet egt iets vinden over EVA.... Maar ik zal me vanaaf nog eens gaan verdiepen.....

RodaniaJaman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:46

Biologische producten moeten voldoen aan dezelfde voedselveiligheidseisen als gangbare producten. De VWA ziet erop toe dat binnen Nederland bij de productie van dieren en producten van dierlijke oorsprong, waaronder biologische producten, wordt voldaan aan de eisen ten aanzien van volksgezondheid, diergezondheid en het welzijn van dieren. Daarnaast speelt de VWA een belangrijke rol bij het in beeld brengen en beoordelen van risico’s voor de volksgezondheid en het beleid van advies dienen hoe met deze risico’s om te gaan.

copyright: http://www2.vwa.nl/portal/page?_pageid= ... ode=BROWSE

hier staat geschreven wat de rol is van de vwa.... toch niet helemaal gelijk??? Dit gaat in mijn ogen om puur productie van dieren... maar kan toch niks opmaken op de hele site niks van EVA of iets dergelijks........

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:06

RodaniaJaman schreef:
hier staat geschreven wat de rol is van de vwa.... toch niet helemaal gelijk??? Dit gaat in mijn ogen om puur productie van dieren... maar kan toch niks opmaken op de hele site niks van EVA of iets dergelijks........

Citaat:
VWA geeft alle nog geblokkeerde bedrijven vrij
10 februari 2006 - Vrijdag 10 februari heeft de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) de laatste 127 bedrijven vrijgegeven. Daarmee is een einde gekomen aan de blokkade van (aanvankelijk) 275 bedrijven die met dioxine verontreinigd diervoer hadden afgenomen van ...

Nogmaals Rvv bestaat niet meer valt onder RWA.

Verder heb je ook nog een club PVE ( w.o. afd.paarden)
PVE is weer een verlengstuk als uitvoerende organisatie en vertegenwoordigd het paardengebeuren naar de Overheid toe VWA.

Zij controleren hun eigen leden.
Kortom de beroepsgroep Paarden controleren zichzelf.
Totdat ze het buitenland tegen komen.

Je moet het zien zoals hasj en wiet wordt gedoogd maar niet in het buitenland want dan heb je haast de doodstraf,.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:09

RodaniaJaman schreef:
[
Nou ik denk dat ik zo ongeveer 1 maand geleden nog zo iemand gezien bij mij op het werk en die stelde zich voor van de RVV en als wij hem moeten vertellen wat ie waar moet invullen omdat hij er zelf niks van snapt lijkt mij.... juist ja dat hij er niet veel vanaf weet.....!!!
.....
[/quote]

Had je om zijn identificatie moeten vragen met dag van afsteppeling.

RodaniaJaman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:12

Ik ben daar niet de eigenaar van het bedrijf dus ik ga dat niet vragen... k heb het even meekunnen maken voor de ervaring.....
Maar julli brengen mij op een idee...... de eerst volgende keer ga k t even vragen.... (Al zou t nu wel weer een tijd duren...)

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:30

RodaniaJaman schreef:
Ik ben daar niet de eigenaar van het bedrijf dus ik ga dat niet vragen... k heb het even meekunnen maken voor de ervaring.....
Maar julli brengen mij op een idee...... de eerst volgende keer ga k t even vragen.... (Al zou t nu wel weer een tijd duren...)

Het kan zijn dat de man die langs geweest is een controle uitgevoerd heeft of sperma dat geimporteerd is, daadwerkelijk op het adres van opgave is verwerkt.

nl. Vanuit Duitsland dient bij EU-station gekeurde hengsten spermaverzending opgegeven worden bij de regionale veterinairambt en deze zending komt weer in de centrale computer in Brussel die het weer uitspuwt naar het land van bestemming voor controle.

Deze controlerende "loopjongens" waren voorheen in dienst bij de RVV.

Zij hadden de keus te blijven met alle gevolgen vandien of vervroegd uit treden. En dan kan het zijn dat er een figuur op het erf komt die voorheen keurmeester was op een kippenslachterij.
Maar omdat hij niet voldoet aan de EU eis keuringen (geen bijscholing) krijgt zo.n figuur zulk een baantje.

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 13:32

Breek me de bek niet open, wat ik allemaal al op het erf gehad heb van het VWA. Gesjeesde duitsers, vluchtelingen die toevallig dierenarts waren in het land van herkomst. laatst had ik een oude vent die in het hippie tijdperk is blijven hangen. En ze snappen er inderdaad geen ruk van. Een chipreader hebben ze ook al niet.

monnes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 14:03

janderegelaa schreef:
Een chipreader hebben ze ook al niet.

Inderdaad !! Belachelijk, vroegen ze ook aan ons of wij die ook hadden zodat ze het paard konden controleren... ja zeg, ben je helemaal van de p.t gerukt.. zotte lui. Ik heb er dan ook geen hoge pet van op.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 15:48

janderegelaa schreef:
Breek me de bek niet open, wat ik allemaal al op het erf gehad heb van het VWA. Gesjeesde duitsers, vluchtelingen die toevallig dierenarts waren in het land van herkomst. laatst had ik een oude vent die in het hippie tijdperk is blijven hangen. En ze snappen er inderdaad geen ruk van. Een chipreader hebben ze ook al niet.

Het is bedroevend als dat waar is.

Maar vergeet 1 ding niet.
Je antwoord vult hij/zij in en dat gaat weer de Brussel computer in.
En vroeg of laat (info, paspoort etc. ) kan het tegen je gebruikt worden.

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 16:03

Ze vullen helemaal niks in alleen een vodje wat ze een formulier noemen. 9 van de 10 keer hoef ik het paard niet eens uit de stal te halen, dan loeren ze maar een beetje tussen de tralies door. Mijn papieren zijn altijd wel in orde dus verder maakt het me niet uit. Ze schrijven de rekening wel met een vork. Er staat een kwartier voor een paard maar ze zijn in 5 minuten klaar. Als je 4 paarden hebt berekenen ze dus wel een uur maar zijn in 25 minuten ( incl. koffie ) klaar.

RodaniaJaman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:47

janderegelaa schreef:
Ze vullen helemaal niks in alleen een vodje wat ze een formulier noemen. 9 van de 10 keer hoef ik het paard niet eens uit de stal te halen, dan loeren ze maar een beetje tussen de tralies door. Mijn papieren zijn altijd wel in orde dus verder maakt het me niet uit. Ze schrijven de rekening wel met een vork. Er staat een kwartier voor een paard maar ze zijn in 5 minuten klaar. Als je 4 paarden hebt berekenen ze dus wel een uur maar zijn in 25 minuten ( incl. koffie ) klaar.

Idd ze weten uberhaupt niet eens wat ze moeten in vullen... het was bij ons maar zo dat het paard gelijk klaar stond want je moeten ze betalen per 15 min echt ernstig..... maar vond wel apart dat ze juist aan ons gingen vragen wat ze in moeten vullen..... (de dierenarts heeft dat dan toen maar even gedaan)

@ ceasario Het ging niet om import van sperma, Het ging om een controle wat betreft ziektes aan het geslachtsdeel van de hengst met betrekking voor sperma naar Amerika enzo (export dus) het enige waar ze goed in zijn, zijn loodjes in de manen en staart vast maken en dan nog op een erg onhandige plek

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:49

Loodjes wordt dus ook al een jaar of 2 niet meer gedaan, misschien wel bij goedgekeurde hengsten die internationaal lopen maar het lijkt me sterk...

RodaniaJaman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:56

Ik heb dat meegemaakt dus ongeveer een maand geleden met export van een ruin naar Mexico... Misschien komt dat omdat het buiten Europa ligt?? Maar dat die loodjes had weet k wel zeker...
Het is ook zo bij hengsten die export hebben van sperma.... veel hengsten van mn stage hebben loodjes... Nassau Beart Moneymaker.. en alleen Nassau springt internationaal.....

Maar als het geen loodjes zijn (wat mij wel is verteld) wat moeten het dan zijn?? er staan nummers op en worden bevestigd in manen en staart..... het is mij verteld dat de nummers bij die ruin op papieren komen te staan die meegaan met de export....

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:04

Hoeft tegenwoordig niet meer omdat we de paarden chippen.