Dekken met niet-goedgekeurde hengst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 02:42

gomir schreef:
Hoe staan jullie tegenover het dekken met een hengst die niet goedgekeurd is?
Ik heb een hengst op het oog voor mijn merrie, maar hij is dus nog nergens goedgekeurd. Voldoet wel aan alle veterinaire eisen van het KWPN.

Mijn allereerste stuk tekst in dit topic Barcelano

daantjuhhh

Re: Dekken met niet-goedgekeurde hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 05:26

RUBYWHITE schreef:
juudje86 schreef:
ik neem aan dat je er een beter veulen uit wil hebben dan jou merrie?

en waarom zou de keus uit goedgekeurde hengsten dan per definitie "beter" zijn dan uit een niet goedgekeurde hengst?

tuurlijk op het papier blijft het altijd "mooier"

Juist.
Maar wat zegt het papiertje??
Soms geen ene moer.
iemand die ik ken zou volgens papier een super springpaard moeten hebben.
Blijkt ie nou keur te zijn geworden op dressuur..
ik vind het passen van een hengst veel belangrijker dan het papiertje.
Ik heb een hele mooie leuke jonge onbekende duitse hengst gezien die super op mijn paard zou passen.
ZIk kan het niet doen omdat ik voor de verkoop fok en dus wat commercieler moet denken.
Ik zoek wel eerst iets passent uit en daarna kijk ik of het verkoopbaar is qua papier.
ik ben erg benieuwd naar de hengst en je merrie.
maar als het voor jezelf is en je denkt dat het goed passent aanvullend is.. zou ik het doen.

(p.S. als ik zelf op paardenjacht ga kijk ik ook niet naar het papier. ik kijk naar het paard en dat is de beslissende factor)
Papier is leuk, maar bijzaak.
En soms laat KWPN ook wat te wensen over met hun hengstenkeuzes..
Ik heb echt eerlijk wel eens gedacht dat ik sommige van hun keuze's nog niet op stal zou willen hebben..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:07

RUBYWHITE schreef:
janderegelaa schreef:
Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je aan het eind van de rit door de DNA testen en het registratietarief ongeveer evenveel kwijt bent als wanneer je een goedgekeurde hengst zou gebruiken. Als dat je niet uitmaakt, geluk met het dekken.

dat is niet helemaal waar

Wél als je met een DIO formulier dekt....

RUBYWHITE

Re: Dekken met niet-goedgekeurde hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:32

Citaat:
Wél als je met een DIO formulier dekt....

nog steeds niet helemaal waar Je bent altijd nog goedkoper uit dan met een ggk hengst, want die brengen nl boven op t dekgeld ook nog extra kosten mee....

er zijn zoveel mensen die OF een merrie zonder papier hebben en deze laten dekken door een niet ggk hengst en toch een kwpn reg.b papier aanvragen OF dat ze een kwpn merrie laten dekken door een niet ggk hengst en ook een reg.B papier aanvragen....
(kijk maar eens naar de hobby fokkers met een eigen hengst, al zitten die dan zonder t dekgeld, nah laat t dekgeld 150-200euro zijn )

als die elk jaar 900euro (want dan heb je wel een relatief goedkope ggk dekhengst) alsnog moesten investeren gingen ze zich ook wel even achter het oor krabben

Ik ben het met je eens wat betreft de kosten voor een reg. B veulen dat die niet voor nop zijn, maar dat je om de kosten net zo goed kunt dekken met een ggk hengst is gewoon niet helemaal waar.

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:49

snap niet dat mensen een niet goedgekeurde hengst hengst laten..casteren is de beste optie (in mijn ogen ) een hengst heeft zowiezo al een eenzaam leven, waarom onnodig hengst laten...als hij toch niet goedgekeurd wordt zie het nut er niet van in.

misschien een ander verhaal wanneer hij nog jong is en er nog niet rijp voor is...maar op latere leeftijd..nee dan wist ik het wel(maar goed dit is mijn mening )

Ziolette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:53

sherif schreef:
snap niet dat mensen een niet goedgekeurde hengst hengst laten..casteren is de beste optie (in mijn ogen ) een hengst heeft zowiezo al een eenzaam leven, waarom onnodig hengst laten...als hij toch niet goedgekeurd wordt zie het nut er niet van in.

misschien een ander verhaal wanneer hij nog jong is en er nog niet rijp voor is...maar op latere leeftijd..nee dan wist ik het wel(maar goed dit is mijn mening )

In dat geval was bijv. Lingh nu ook geen ggk dekhengst .

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:07

gomir schreef:
gomir schreef:
Hoe staan jullie tegenover het dekken met een hengst die niet goedgekeurd is?
Ik heb een hengst op het oog voor mijn merrie, maar hij is dus nog nergens goedgekeurd. Voldoet wel aan alle veterinaire eisen van het KWPN.

Mijn allereerste stuk tekst in dit topic Barcelano

Weer wat over het hoofd gezien

Wat ik ook vind ik zit dan meer in het Arabische Volbloed paarden kant op:)

Bij wat mensen die vinden dat bijvoorbeeld dat een 3e premie hengst niet voldoende is.

Ik zeg daar in tegen ongeacht welk stamboek.
Als je een hengst heb dat voldoet aan de eisen die jij voor je merrie steld en er is een match....
Tja waarom niet.....Mischien heb je in de lijst van goede goedgekeurde hengsten met hoge premies en bla bla net geen een de tussen die er niet bij past....

Fokken blijft Gokken zegt men toch altijd

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:09

sherif schreef:

Inderdaad op jonge leeftijd kunnen ze het jaar daarop mischien wel weer goedgekeurd worden.
En sommigen mensen laten hun paard gewoon hengst omdat ze in hun ogen net iets meer hebben in de ring....

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 09:58

hey, wij hebben zelf een niet ggk hengst, en het was onze opzet om hem niet voor te brengen, we hadden de afspraak gemaakt met de fokker, aks we hem wel voor zouden brengen, een hele hoop euros (toen nog guldens) na te betalen, en dat was geen flutbedrag,
wij hebben de hengst veel gebruikt voor eigen fok, het is een hengst die nu al 1 ggk hengst na heeft gebracht, en hopelijk volgend jaar een tweede, (janderegelaa, doe je best)

ten tweede als je een hengst ggk krijgt, komen er nog veel kosten bij kijken, je moet zorgen dat hij volop in de sport meedoet, en dus een goede ruiter hebt, ook die rijden niet voor niks, een lab bij huis, en of verkopen/verhuren, maar we zijn gek met hem, en willen voor geen goud afscheid nemen,
we hebben hem nu 12 jaar, en geen spijt gehad om hem niet voor te brengen,

dus ts,
een niet ggk hengst kan net zo goed zijn als een ggk hengst.
en mocht hij wel ggk worden, heb je toch een zeer goede keuze gemaakt,

als het paard je aanstaat, laat je niet weerhouden.

(dat wil niet zeggen dat er geen slechte niet ggk hengsten zijn)