Weelde zoekt verkering.. welke Ferro-zoon vind jij geschikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:55

Kendra schreef:
Ik zou gaan voor de 'dubbele Roemer' - Rousseau dus. Voor een beetje een robuust paard.

Zou ik ook zeker doen!
Je wil graag een Ferro hengst en je krijgt daarbij ook nog eens de kans om de Roemer x Homerus genen een keer extra vast te leggen!

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:59

Ha dees, heb geen verstand van hengsten, maar vind Weelde erg leuk
Ben benieuwd hoe ze in beweging is

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:41

Ik zou voor Rousseau gaan of Special D.
Metall is ook erg leuk, maar vererft redelijk edel en kunnen nog wel eens heet zijn.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:44

Als je bij de Ferro zonen wil blijven lijkt mij Rousseau de meest interesante,mooie merrie trouwens

Zucchero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:16

Ik ben zelf nogal fan van Metall (hoe zou dat toch komen kijk eens in mijn profiel! Nadeel van Metall is wel dat hij alleen via DVsperma te krijgen is. Of ik moet gemist hebben dat ie alweer in NL is, maar ik weet bijna zeker dat dat niet zo is.

Dat hete is bij mijn Metall ver te zoeken!!! Het is echt een schatje! En niet snel onder de indruk (behalve van ). Heel makkelijk paard!

Succes met je keuze!

petraaken

Re: Weelde zoekt verkering.. welke Ferro-zoon vind jij gesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 07:50

Dees, ik zou opteren om terug te fokken naar Roemer.

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:51

Zucchero schreef:
Ik ben zelf nogal fan van Metall (hoe zou dat toch komen kijk eens in mijn profiel! Nadeel van Metall is wel dat hij alleen via DVsperma te krijgen is. Of ik moet gemist hebben dat ie alweer in NL is, maar ik weet bijna zeker dat dat niet zo is.

Dat hete is bij mijn Metall ver te zoeken!!! Het is echt een schatje! En niet snel onder de indruk (behalve van ). Heel makkelijk paard!

Succes met je keuze!

Heet heeft niets met niet lief te maken...
Moeder is ook een bepalende factor..

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:12

de Metall die ik heb gereden was ook niet heet, alleen wat kijkerig zeker in de buitenbak met harde wind, kon je daarmee omgaan en zette je hem gewoon lekker aan het werk dan keek hij nergens meer naar, lette supergoed op je en had je er een superpaard aan! wilde graag voor je werken zelfs tijdens ene fikse sneeuw of hagelbui! en was op stal echt een lieve knuffel!
heb helaas maar een paar maanden van hem mogen genieten maar heb er een hele fijne tijd mee gehad...
wel was het dus een slank chique niet al te groot paard, voor mij(1.82) had ie net wat meer paard mogen zijn

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:31

Ach dan neem je Zotje volgend jaar Dees!!

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 18:12

Zotje is zuper ! - dus zorg jij dat hij NRPS goedgekeurd wordt (okee, kwpn mag ook) en dan zal ik eens kijken of ik lijnteelt op Balzflug aandurf

Ik hoor en lees heel zinnige argumenten om richting Ferro x Roemer te neigen.
Kan iemand iets vertellen over het karakter van Roemer? We weten allemaal dat Ferro's niet bekend staan om het prettige meewerkende karakter. Hij past exterieurtypisch zo goed bij [naam verwijderd] anders was ik er ook wel met een grote boog omheen gelopen.... Van Ramiro's weet ik wel dat het karakter redelijk goed is...

Het is nog best lastig hoor - ik weet al vrij nauwkeurig welke kant ik op wil en dan toch nog genoeg om te overwegen!
Dank voor het meedenken!

cp112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 18:33

finley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:07

jullie vergeten Kennedy nog, alhoewel ik hem ook niet zou gebruiken..
maar misschien is Uptown wel wat?

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:09

cp112 schreef:
(is wel in het engels)

Wist je niet dan Nederlands een plattelands-taal binnen Europa is ?

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:18

Dees schreef:
Zotje is zuper ! - dus zorg jij dat hij NRPS goedgekeurd wordt (okee, kwpn mag ook) en dan zal ik eens kijken of ik lijnteelt op Balzflug aandurf

Lijnenteelt op Balzflug is cool man...
Nou Zotje x Rubiquil, klinkt toppie!

Zucchero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:52

Tequiro schreef:
Zucchero schreef:

Succes met je keuze!

Heet heeft niets met niet lief te maken...
Moeder is ook een bepalende factor..

Jaha! maar dat is juist het mooie! De moeder is van mij en die is echt niet altijd zo makkelijk!!! Metall heb ik onder andere op zijn karakter en de karakters van alle hengsten in zijn pedigree uitgekozen!! Ik heb een half jaar gezocht en ben uiteindelijk bij Metall gekomen!

shan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:30

Inspekteur?
darwin/roemer, braaf en maat.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 22:27

Inspecteur is zeker braaf - maar fokt bewezen geen maat.
Belangrijkste voor mij zijn bot en karakter, maar ben er niet aan toe om op een fragiel merrietje van 1.60m. een kleiner gevende hengst te zetten... het hoeft niet veel groter, maar het mag eigenlijk ook niet kleiner.
Ik heb verder wel een groot zwak voor Inspekteur, dat wel

memiro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 23:18

Ik heb twee fijne osmiums een uit een jazz en een uit een gribaldi merrie. Denk dat ie bij de jazz wel heeft verbeterd op karakter. Maat en been werk heeft hij zeker ook gegeven.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 01:19

Misschien heb je hier iets aan:

Roemer:

Verrichting Ermelo 1978
Roemer is een zeer rustige, laconieke hengst die behoorlijk intelligent is en een goed humeur heeft. Hij is gehoorzaam en gewillig.
Liet zich aanvankelijk moeilijk bewerken omdat hij te vet was. Heeft zich zeer positief ontwikkeld. Ontspant zich tijdens het werk, bewegingen worden in het werk ruimer. Laat zich einde training goed aanspannen. Verrichtingen zeer evenwichtig. Veel souplesse, impuls, balans en ritme.
Stap ruim en krachtig. Draf krachtig en verheven. Ruggebruik in draf erg goed. Galop goed en gedragen. Galop komt bij springen duidelijk naar voren. Goede prestaties in terrein. Aangespannen braaf. Behoorlijk leergierig. Tamelijk attent, leert snel. Werkt met plezier. Veel bereidheid om te werken, ervaart werk als licht.
Trekproef: zeer rustig bij inspannen en aanzetten, voor de slede goed, voor de wagen af en toe onregelmatig.
Rijproef: eerlijk maar zwaarmoedig, is nogal terughoudend, moet veel gedreven worden.
Springen ohz: in begin veel vermogen, in tweede gedeelte verrichting nogal terughoudend.
Springen vrij: voldoende voorbeentechniek, veel vermogen, goede bascule, goed taxatievermogen, ervaart werk als licht.
Terreinproef: gaat in de steeple onvoldoende liggen in het terrein, ruimt goed op de sprong; in de cross voorzichtig, ruim voldoende op de sprong.
Zeer veel aanleg als dressuurpaard, veel aanleg als springpaard en tamelijk veel aanleg als terreinpaard.
Bij aankomst te vette voedingstoestand; is tijdens het onderzoek afgeslankt. De hengst is gemakkelijk in overconditie te voeren.
Zijn gedrag op stal is rustig en vriendelijk.
Aanvankelijk te kort bekapt, daardoor gevoelig in de wendingen. Voorkogels vol. Op 25-03 en 19-05 tegen wormen behandeld. Op 14-04 huidschimmelkuur ondergaan. Op 25-05 last van singeldrukking.
Rapportage afgesloten op 08-06.

Verrichtingscijfers
Rijproef x 3 7.5
Springen vrij x 4 9
Springen ozh x 1 8.5
Aangespannen x 1 8
Terreinproef x 3 7.5
Karakter x 3 10
Trainingsrapport x 5 9
Puntentotaal 172.50
Max punten 200
Plaatsing 5e van 27 (21)
Jaar verrichting 1978
Plaats verrichting Ermelo

Afstammelingen 1980 (veulens)
Op grond van de getoonde veulens van de hengst Roemer is de opmerking gerechtvaardigd dat hij verbeterend werkt op zowel rijtypische, bloedvoerende merries, als traditionele moeders. In beide gevallen liepen er voldoende naar voren gebouwde veulens bij die qua exterieur en beweging goede rijpaardeigenschappen bezitten.
De geprikte veulens - doorgaans bij goede moeders - lieten goede maten en lichaamsverhoudingen zien met goede rijtypisch gebouwde halzen die doorgaans correcte hoofden droegen. De schouderligging bleek bij enkele exemplaren nog wel eens iets gespannen te zijn. Het voorbeen is het minst sterke punt. Behalve een lichte onderstandigheid was er ook veelal sprake van een ingesnoerd zijn onder de knie. Ook de Franse stand kwam veel voor, maar bij de uitgroei kan dat (bij verstandige behandeling) ten goede keren. De voorbeenstand was ook dikwijls iets steil. Het achterbeen is daarentegen goed gesteld met een goed ontwikkeld spronggewricht. De stap van de veulens was voor verbetering vatbaar. Deze was iets stug. De draf was krachtig, ruim en elastisch met een goed naar voren gerichte beweging. Qua type waren de uitgezochte veulens niet anders. De Franse stand bleef ook hier, evenals het ingesnoerd zijn onder de voorknie. Onderstandigheid kwam hier minder voor. Het beenwerk vertoonde over het algemeen voldoende hardheid. Ook in deze groep viel het goed gestelde achterbeen op, dat in stap iets stug aandoet, maar in draf goed onder de massa wordt gebracht.
Getoond: 20 veulens uit 100 dekkingen.

Jaar berekening 2006
Aantal veulens stationsverrichting 4
Aantal veulens springindex 46
Betrouwbaarheid springindex 82
Springindex 99
Aantal veulens dressuurindex 128
Betrouwbaarheid dressuurindex 90
Dressuurindex 178

Persoonlijk zie ik Special echt op dit soort merrie's passen. Ik heb namelijk gezien wat hij bij onze merrie heeft gedaan

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 09:49

Citaat:
Jaha! maar dat is juist het mooie! De moeder is van mij en die is echt niet altijd zo makkelijk!!! Metall heb ik onder andere op zijn karakter en de karakters van alle hengsten in zijn pedigree uitgekozen!! Ik heb een half jaar gezocht en ben uiteindelijk bij Metall gekomen!

Hij geeft ook goede karakters door in de omgang en op stal, maar met rijden kunnen ze nog wel eens overijverig zijn en kijkerig.

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 09:51

Zo ver ik weet geeft Roemer wel een fijn karakter door heel evenwichtig.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 10:17

Weelde is en blijft een beauty hoor! Succes met je hengstkeuze! 1 van mijn merrie`s gaat onder Special D, op ferro-bloed geniet deze hengst gewoon mijn persoonlijke voorkeur

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 10:35

Osmium vergroot volgens mij behoorlijk. En geeft over het algemeen ook wel fijne, rustige karakters. Osmium heeft een fijngebouwde merrie nodig, dus wat dat betreft.... zou dat goed passen.

Lijnenteelt op Roemer is ook wel gaaf ja. Roemer vererft voor zover ik weet, fijne karakters.

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:06

Mieke schreef:
Lijnenteelt op Roemer is ook wel gaaf ja. Roemer vererft voor zover ik weet, fijne karakters.

Helemaal mee eens. Ik heb een tijdje een Roemer gereden en dat was zo'n gaaf en lief paard. Altijd voor je willen werken, nooit maar dan ook nooit vervelend. En hij had hele ruime en soepele bewegingen. Kortom: ik zou ook voor Roemerbloed gaan.

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:09

Even reageren op een aantal vragen:
1. Rhodium staat nog steeds bij Hans Peter, maar is geblesseerd geweest en wordt binnenkort weer uitgebracht in de wedstrijden.

2. Rambo is idd Rousseau. Zijn naam is op drie jarige leeftijd veranderd, volgens mij na de veiling toen.

Dees, Ik ben zeer tevreden over mijn Rhodium nakomeling. Het is alleen wel een merrie met heel veel energie. Terwijl haar buurman (van Ravel) rustig een dagje binnen staat, gaat zij al na een halve dag dravend en galoperend door d'r stal heen.
Ze heeft totaal geen moeilijk karakter, eigenlijk heel lief en heel vriendelijk naar andere de andere paarden toe. Chagerijnig heb ik haar nog niet een dag meegemaakt.

Kijk wat je wilt verbeteren aan je merrie en ik denk dat je met een Ferrozoon een mooi veulentje kan fokken voor de sport (want met de energie en het karakter zijn ze daar het meest geschikt voor).