Volbloeden in de (KWPN) fokkerij (dressuur)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Manon

Re: Volbloeden in de (KWPN) fokkerij (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:13

Wij hebben sinds een maand of 2 een Polansky x Mytens xx (wordt 2 jr)Het is een echt dametje, hittepettiterig. Ik hou wel van een beest met karakter. Mijn paard van bijna 4 is een Polansky x Michelangelo en haar hebben we laten dekken door Obelisk. Wordt een flink bloedpaardje, maar ben benieuwd.
Ik ga helemaal mee in wat eerder is gezegd, als je ze voor je gewonnen hebt, dan heb je echt een maatje.

Jan_VT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 23:39

Mansolein schreef:

Daar ben ik het niet met je mee eens. Ook dressuurpaarden hebben hardheid nodig en snelle reflexen. Hoe wil je een paard krijgen die intellligent genoeg is om de oefeningen te lopen en snel genoeg is op de hulpen? Je moet paarden hebben die zelf willen en kunnen lopen. Juist daarvoor is de volbloed goed. Niet te veel maar volbloed in de lijn is daar uiterst geschikt voor.

Ik kan je mening wel enigzins volgen. Ingesteldheid is zeer belangrijk. De positieve invloed van de volbloed op de klassieke Nederlandse paarden is ontegensprekelijk goed geweest.
Alleen stel ik mij wel vragen bij het gebruiken van volbloeden in de huidige fokkerij. Veredeling is en blijft belangrijk, maar ik denk wel dat we in de fokkerij op een punt gekomen zijn dat dit een luxeprobleem is geworden. Heel veel paarden voeren een flinke dosis volbloed.
Volgens mij zijn er hengsten voldoende ('gewone' rijpaardhengsten) die het in zich hebben om te veredelen, soepelheid, hardheid,... door te geven. Ik denk dat we eerder die richting uit moeten gaan.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 08:09

unamie schreef:
arie53 schreef:
Een uitgebreid en gedocumenteerd artikel over de invloed van de Engelse Volbloed in de warmbloedfokkerij.

http://www.easpstamboek.nl/Engels%20Volbloed.htm

volgens dat stuk zijn de volbloeden van toen beter van bouw als de volbloed van nu ...das een slechte zaak

dat geld dan niet voor de arabier en de anglo-arabier ?

niemand die antwoord op deze vraag heeft??

Abercrombie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 08:46

Blijkbaar niet...

NatasjavE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 09:42

De Anglo Arabier is een frans product. De Anglo Arabier wordt op dit moment vooral in de rensport gebruikt (in Frankrijk). Volgens de fokkers voert de ideale AA 3/4 XX en een 1/4 OX en dat zal je kunnen zien in het exterieur. Ze staan er om bekend een moeilijke mond te hebben.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 09:51

In Duitsland wordt nog regelmatig gebruik gemaakt van anglo arabieren in de warmbloed fokkerij.....

NatasjavE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:23

Ik ken alleen Inschalah X en Macho X en die zijn beide ook al weer van een tijdje terug. Welke staan daar nu ter dekking?

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:27

Wij hebben thuis in onze fok lijn, goodtimes x tolbert x courville xx in de springsport vinden ze deze lijn zeer interessant. Maar dressuur matige lopen onze paarden ook goed, of de paarden uit deze lijn.

Wij hebben uit deze lijn nu 4 paarden gefokt, omdat ze merrie op 8 jarige leeftijd is overleden aan een baarmoederontstekking bij de bevalling

Uit deze lijn hebben we een Indoctro die z springen is en z dressur, een Indordo, een Krack C die mee liep op de Pavo Cup en die is nu Z dressuur. een Matterhorn die op de sterkeuring hoge punten haalde voor het vrijspringen en dan nog een Frech Buffet xx.

De French Buffet xx is niet een makkelijke een, maar beschikt wel over een mooi model en een zeer goede galop. Volbloeden kunnen wel echt galopperen, stappen is wat minder en draf kan wel iets meer swung hebben, maar aanleg voor de piaffe en passage hebben ze wel

Ik vidn het goed dat er volbloed in de fokkerij word gebruik, voorbijvoorbeel merrie's die grof zijn of een matige galop hebben.

Dit is de French Buffet xx x Goodtimes
Afbeelding
Afbeelding

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:51

Wat een leuk koppie heeft die zeg!!! mooi paard zeg!!! Heel elegant typje

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:54

janderegelaa schreef:
Probeer jezelf eens wat meer te verdiepen in de procedures van het KWPN. Deze 2 hengsten moéten de hengstencompetitie lopen.

Ik weet ook wel dat ze dat verplicht zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat dit goede reclame is voor beide hengsten... Denk zomaar van niet namelijk...

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 12:03

Tolstoj schreef:
Ik ken alleen Inschalah X en Macho X en die zijn beide ook al weer van een tijdje terug. Welke staan daar nu ter dekking?

zal even kijken maar kan even duren want moet eerst weg

arie53

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:41

Tolstoj schreef:

Wel eens van Ramzes X gehoord? Geboren in 1938!! Staat nog altijd onbetwist in de WBFSH breeding guide aan de top met een nafok van 156 springhengsten en 52 dressuurhengsten.

Abercrombie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:41

Moio paard de French Buffet xx, Goodtimes nakomelingen zijn vaak ook niet makkelijk..

hananya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:50

arie53 schreef:
Tolstoj schreef:

.

K2 is een AA hengst. Staat ter dekking bij Sprehe. Ik heb hem vorig jaar op de hengstenshow gezien. liet aan de lange leidsels een passage en piaffe zien...

Abercrombie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:52

Heb je daar een foto van? die hengst

hananya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:02

Pascha schreef:
Om over het karakter nog niet eens te spreken.... Volbloeden zijn goudeerlijk, willen werken, en hebben de juiste instelling. Gaan er altijd voor. Dat kan ik tegenwoordig in de huidige KWPN-hengstenstapel nog maar weinig terugvinden. Er zijn er een hele boel hengsten met een vreselijk karakter. Ik snap niet dat het karakter niet zwaarder meetelt in de evt goedkeuring van een hengst voor het KWPN. Beweging is goed, maar een paard dat niks wil, schiet ook niet op!!

Amen

Ik heb een Hannoveraanse merrie van Hill Hawk XX x Duden I.
Een lievere merrie kan ik me niet wensen. Doet altijd alles zonder mokken en is niet stuk te krijgen. Ze wordt nu wat ouder en strammer dus werken hoeft ze niet meer, maar door haar super karakter hebben we nu een twenter van haar van Jazz en is ze momenteel drachtig van Weltmeyer. Deze hengsten staan toch beide qua karakter niet zo positief bekent, maar de jazz is echt super braaf en keihard!

Daarnaast heeft mijn vader een groninger merrie die momenteel drachtig is van een groninger hengst, maar die aankomende zomer onder een volbloed gaat. Welke is echter nog even de vraag....

Ik ben dus wel erg blij dat er volbloeds binnen de rijpaardfokkerij gebruikt worden. Ik denk dat ze zeker nog steeds iets bij kunnen dragen.

hananya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:07

CielitoLindo schreef:
Heb je daar een foto van? die hengst

komt ie...

Afbeelding

Afbeelding

Is toch niet helemaal AA zie ik, maar zo werd hij wel aangeprezen tijdens de hengstenshow... Als Anglo-Arabier die gebruikt moest worden om te veredelen en om zijn passage/piaffe kwaliteiten...

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:07

Hee Hananya, Riverdance , waar Remy Bastings het NK ZZ-licht mee gewonnen heeft, Heeft als vader van de moeder ook Hill Hawk xx!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Pascha op 10-02-06 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

hananya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:09

Oeps sorry....

Abercrombie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:20

Mooi paard K2

Ik ben zelf helemaal weg van volbloeden dus van mij mag alles volbloed zijn.. Mocht ik er ooit een paard bij kopen of een nieuw paard kopen wil ik ook zeker weer een 100% volbloed..

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:21

hananya schreef:
Daarnaast heeft mijn vader een
groninger merrie

die momenteel drachtig is van een groninger hengst, maar die aankomende zomer onder een volbloed gaat. Welke is echter nog even de vraag....

En zo gaat de laatste der Mohikanen onder..............

simdijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:24

Ik heb een Nadinoxx x Donnerschlag gehad, jaja de Duitsers hebben het weer goed gedaan!

Ontzettend intelligent paard! Goed springen en dressuur en wilde ook heel graag. Hij was heel geschikt als hunter. Heel veel uithoudingsvermogen en een echte doorzetter met een goed karakter. Zou zo weer zo'n paard willen hebben want zo een had ik er nog nooit gehad!

Ben dus zeker voor fokken met volbloed!!!

NatasjavE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:59

arie53 schreef:
Tolstoj schreef:

Wel eens van Ramzes X gehoord? Geboren in 1938!! Staat nog altijd onbetwist in de WBFSH breeding guide aan de top met een nafok van 156 springhengsten en 52 dressuurhengsten.

Nee geen idee wie is dat

Het ging om Anglo Arabieren die nu nog ter dekking staan in duitsland. Ramzes is al een tijdje in de paardenhemel.

hananya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:04

CGJ12 schreef:
hananya schreef:
Daarnaast heeft mijn vader een
groninger merrie

die momenteel drachtig is van een groninger hengst, maar die aankomende zomer onder een volbloed gaat. Welke is echter nog even de vraag....

En zo gaat de laatste der Mohikanen onder..............

Ze gaat ook wel weer onder een groninger hengst hoor... En wellicht dat we een eventueel merrieveulen ook nog wel houden... Deze heeft dan een nog hoger percentage orgineel groninger bloed dan moeders.

De laatste zal ze dus nog wel niet zijn!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:42

WELT HIT II (OLDENBURG) - ZWARTBRUIN - GEBOREN 1992 - STOKMAAT ...
Uit de combinatie Weltmeyer en de moeder van Welt Hit II, Cileste (v. Hill Hawk xx) zijn 4 zonen goedgekeurd. Uit de moederstam van Welt Hit II komen oa de ...
www.havikerwaard.nl/html/nl/stallions/welthitii.htm

Mooie combi van Volbloed met Arabisch bloed.