[TI] driekleur = bruinbont

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

grid

Re: driekleur = bruinbont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 11:56

Leonoor schreef:
http://www.horsesforsale.nl/Images/Paar ... .jpg[/img]

Maar een bruine kan/heeft toch ook zwarte benen?

idd en daarom is het officieel een bruinbonte en geen driekleur, maar dat argument van desillies hoor ik dus in de tinkerwereld heel vaak , vraag me af hoe dat ontstaan is
Want zoals Supertje al duidelijk omschreef wordt t pas 3kleur als er echt 3 kleuren vlekken zijn en dat zwart aan de benen/ uiteinden is gewoon van een bruine

Leuke kleur bruin trouwens

Amor_Amor, mijn titel van het topic is dan misschien niet zo duidelijk (wist niet goed wat ik er neerzetten moest en kon t vervolgens niet meer wijzigen), maar als je de verhaaltjes had gelezen snap je toch wel wat ik bedoelde of ?!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 13:22

Leonoor schreef:
Maar een bruine kan/heeft toch ook zwarte benen?

Een bruin paard heeft ALTIJD zwarte benen... Daarom kan alleen een bruinbont paard, een driekleur zijn.

De term driekleur staat niet naast de kleuren bruin(bont), zwart(bont, etc... Het is een term van (oa?) de zigeuners, geen benaming voor de kleur van het paard.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 10:36

Ik heb een merrie die op haar lichaam bruinbont is, ze heeft zwarte manen en staart en zwarte vlekken rond haar zwilwratten en op haar kroonranden. Dus ze heeft zowel bruine als zwarte vlekken (al zijn de zwarte vlekken dan duidelijk in de minderheid )

Dat lijkt me dan toch echt wel een driekleur, je kan haar niet puur als bruinbont of zwartbont bestempelen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 10:51

Siggy schreef:
Ik heb een merrie die op haar lichaam bruinbont is, ze heeft zwarte manen en staart en zwarte vlekken rond haar zwilwratten en op haar kroonranden. Dus ze heeft zowel bruine als zwarte vlekken (al zijn de zwarte vlekken dan duidelijk in de minderheid )

Dat lijkt me dan toch echt wel een driekleur, je kan haar niet puur als bruinbont of zwartbont bestempelen.

Een bruin paard heeft ook zwarte benen en zwarte manen en staart, dus ook dat is gewoon een bruinbonte.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:15

Inderdaad, Leonoor zegt het al. Het zwart zit bij haar op de plaatsen waar een bruine zonder vlekken ook zwart is, dus denk je de vlekken weg, dan zou je gewoon een bruine hebben.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:18

Maar een bruine heeft toch gewoon zwarte benen en niet bruine benen met zwarte vlekken ?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:24

Siggy schreef:
Maar een bruine heeft toch gewoon zwarte benen en niet bruine benen met zwarte vlekken ?

Een bonte is een bruine of vos of zwarte (of welke kleur dan ook) met witte vlekken.

Bij een bruinbonte zitten er dus witte vlekken over die zwarte benen. En die witte vlekken dekken soms niet de gehele benen, dus heb je zwart in de benen zitten (zwilwratten etc).

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:40

Ach so, nu begrijp ik het, ben niet blond ofzo hoor

Bedankt, weer wat geleerd !

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:13

Siggy schreef:
Ach so, nu begrijp ik het, ben niet blond ofzo hoor

Bedankt, weer wat geleerd !

Maakt een bruinbonte niet minder leuk hoor!!

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:08

Nee, zeker niet, ik ben juist helemaal gek van bruinbont (en vosbont), kijk maar in mijn profiel. Alleen het veulen zou evt. zwartbont kunnen worden, maar mijn vriend heeft al aangekondigd dat als het veulen niet bruinbont is, hij niet mag blijven (is grapje hoor, al is het veulen pimpelpaars, hij blijft hoe dan ook !!)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:11

Siggy schreef:
Nee, zeker niet, ik ben juist helemaal gek van bruinbont (en vosbont), kijk maar in mijn profiel. Alleen het veulen zou evt. zwartbont kunnen worden, maar mijn vriend heeft al aangekondigd dat als het veulen niet bruinbont is, hij niet mag blijven (is grapje hoor, al is het veulen pimpelpaars, hij blijft hoe dan ook !!)

Ik zou best wel een zwartbont veulen willen hebben. Kleurt leuk in de wei samen met mijn bruin- en vosbonte

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:55

Ik ben juist een zwartbont-fan, darlah was eigelijk alles wat ik niet leuk vindt (teveel kleine vlekjes, bruinbont, klein en echt merriegedrag).. maarja, soms val je er zomaar voor (en daar ben ik nog steeds heel blij om )

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:01

Ik vroeg me nu toch wat af...kan dom zijn hoor
Angel staat ingeschreven als zijnde stekelharig zwartbont. ze is ook niet bruinbont zoals andere bruinbonte, maar is genetisch ook niet zwartbont, want ze is heel donkerbruin...
Nu vroeg ik me af: stel dat ik haar kruis aan een zelfde kleurtje of aan een zwartbonte of aan een iets lichter bruinbonte: kan ik dan een lichtbruinbonte deruit halen???
Hoop dat iemand het snapt

Angels kleur:
Afbeelding

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 18:33

lijkt me sterk frenia, het zijn geen waterverfkleurtjes wat je lichter kan mengen.
heeft ze alle vlekken zo stekelharig bont?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:21

jammer ik had op een licht driekleurtje gehoopt ooit

Haar rechterkant:

Afbeelding

Linkerkant:

Afbeelding

Zoals je ziet stekelharig vanaf achter dr voorbenen.Vooraan niet stekelharig

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:16

Afbeelding

Bij Jip (en jessamy en Haifa, de moeder) is het vanaf de voorbenen ook veel duidelijker dan voor. Verkleurt ook met de seizoenen.

Vind het altijd wel apart, maar of je er een andere kleur in kan fokken? Geen idee.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:22

welke kleur is mijn merrie?

En bruinbonte dan ipv driekleur bont?

Afbeelding

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:25

Afbeelding

Poosje81

Re:

Ook een bruinbonte!

Yuri

Re:

okey dank jullie wel. ze is ontstaan uit een zeer donkerbruin bonte en een zwarte hengst

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:56

whiii!!! dus toch kans

Yuri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 07:51

trouwens, haar moeder was wel koffievosbont denk ik.... die hand namelijk geen zwarte manen en staart, maar was op het lijf wel heel donker van vlekken. vaders was een zwarte. Dus waar haar kleur vandaan komt?

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 16:23

Uit een vos en een zwarte kan gewoon een bruine komen hoor
Bruin is namelijk geen aparte kleur, maar wordt veroorzaakt door een extra gen wat het zwart terugdringt naar de 'punten' (staart, manen en benen) Dat gen heet agouti, en is dominant over zwart. Dat wil dus zeggen dat áls een veulen dat agouti-gen krijgt en als basis zwart is, dat het bruin wordt.
Een zwart paard heeft dat agouti-gen dus niet, anders zou het bruin zijn. Een vos kan het echter wel dragen, hoewel het niet te zien is. Agouti werkt alleen in op zwart, en bij een vos is er geen zwart om op in te werken.
Het veulen kan dan dus van de vader het gen voor zwart krijgen (zwart is dominant over vos), waardoor het als basis zwart heeft. Krijgt het daarbij van de moeder het agouti-gen mee, dan heb je een bruin veulen

Frenia, het werkt inderdaad niet zo dat als je een donkere en een lichte bij elkaar zet dat je dan een kleurtje krijgt wat er tussenin zit, kleuren 'mengen' niet namelijk.
Het kán wel dat je een lichter veulen krijgt. Heel donkerbruin wordt namelijk veroorzaakt door het 'sooty' of 'smutty' gen, wat een donkerdere waas over een kleur legt. Koffievos bijvoorbeeld wordt ook hierdoor veroorzaakt.
Dit gen vererft net zoals de rest 50% bij heterozygoot (dominant), dus kan het zijn dat de merrie het niet doorgeeft, en dan heb je een lichtere bruine

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 16:25

Hoe zit dat dan eigenlijk met al die diverse kleurslagen in het bruin... Zet 10-20 bruine paarden naast elkaar en er zijn er misschien 2 hetzelfde van kleur?

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 16:28

Zal ik eens wat raars zeggen? Geen idee

Dat is een verschil in de hoeveelheid pigment, maar waardoor dat komt is nooit aangetoond. Net als bij vossen, daar heb je ook geen 2 dezelfde.
Alleen wat ik in mijn vorige bericht schreef is wel bekend, dat heel donkerbruin (zwartbruin) en koffievos door sooty/smutty veroorzaakt worden.