De vosmerrie wordt weer eens afgezeikt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bouwens

Re: De vosmerrie wordt weer eens afgezeikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:42

Elk paard met uitstraling heeft een mooie kleur.

Andjena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:04

Vos is mijn favo kleur (heb er helaas op het moment geen)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:18

Helaas, ik heb heb het stukje niet gelezen, maar ik denk dat niet de kleur vos wordt "afgezeken", maar het karakter van de meeste vosmerries. Ikzelf hoef ook geen vosmerrie te hebben. Vosruin of hengst geen probleem. Die vosmerries hebben vaak een lastig niet meewerkend karakter. Natuurlijk zijn er uitzonderingen op, maar over het algemeen klopt het wel. Op meerdere grote stallen en fokkerijen walgen ze van vosmerries om deze reden! En ik moet ook zeggen, alle vervelende paarden/pony's die ik ken zijn ook echt vosmerries.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:23

hahaha neonlight dat meen je toch zeker niet serieus
de vos merries die ik gehad heb (en dat zijn er een aantal) waren allemaal paarden uit duizenden zeer fijne en brave karakters

zammarano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:27

liever een mooie vos dan een lelijke zwarte

en ik ben van mening dat karakter niks met kleur te maken heeft, een zwarte merrie kan net zo goed een draak zijn!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:50

Jawel, ik meen dit wel serieus.Hoe het komt, ik weet ook niet waarom, maar ik zie het wel. En op meerdere nivo's, ponyclub, rijvereniging, maar ook op de africhtingsstal waar ik veel kom en de betere dressuurpaarden ingereden worden (die van diverse GP ruiters). De eigenaresse van de stal zegt het zelf ook. Ook de hengstenhouder waar ik veel bij kom, idem dito. En de hengstenhouder waar hij eerst mee samen werkte (en een grote fokkerij heeft met meer dan 250 merries) zegt precies hetzelfde. Het ligt niet aan de kleur, het ligt echt aan het karakter wat er vaak bij komt.
En zelfs als het karakter een fabel is, dan is dit nog de reden waarom de mensen geen vosmerrie willen hebben. Ik ken maar weinig paardenmensen in mijn omgeving die er ook anders over denken.

berthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:57

Brennie schreef:
Vos is wel degelijk dominant. Uit twee zwarten kan wel een vos geboren worden, maar uit twee vossen nooit een zwarte! Bont bijvoorbeeld is recessief, als een van de ouders geen bonte is, zal er geen bonte uitkomen.

Dus is vos recessief.
Vergelijk het met bruinogigheid bij mensen. Bruine ogen zijn dominant. Heb je nl. een gen voor bruine ogen (B) en een gen voor blauwe ogen (b) dan heb je bruine ogen. Twee mensen met bruine ogen, kunnen dus wel een kind met blauwe ogen krijgen, als de twee recessieve allelen (zo heette dat toch?) gekombineerd worden (b van de Bb van moeder en b van de Bb van vader) Andersom kan niet. Twee mensen met blauwe ogen hebben bb en kunnen dus nooit een bruinogig kind krijgen
Een dergelijk verhaal gaat dus ook op voor voskleur

Franske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 22:01

Vosmerrie is vaker lastiger , hoe het komt, vraag me niet. Maar het is gewoon in de praktijk zo.
Hoeft dus niet ALTIJD zo te zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 22:05

Vosmerrie brengt ongeluk............

En ze zijn een stuk moeilijker te verkopen. Persoonlijk heb ik altijd geroepen dat ik nooit een vosmerrie wil, inmiddels heb ik er toch een aantal gehad en 2 maanden geleden heb ik wederom een vosmerrie gekocht

JessyHorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 22:08

Ik heb al 3 jaar een vosmerrie en heb nooit geen problemen gehad. Bij ons op stal zijn juist de bruine merrie's heel erg lastig.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 22:39

unamie schreef:
hahaha neonlight dat meen je toch zeker niet serieus
de vos merries die ik gehad heb (en dat zijn er een aantal) waren allemaal paarden uit duizenden zeer fijne en brave karakters

heb ook meerdere vosmerrie's gereden en er was er maar 1 die was lastiger was. Maar dat heb je zowiezo wel met merrie's
Heb ook een bruine merrie en dat kan echt een draak zijn soms

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 22:46

Urielle schreef:
Goldie schreef:
Je hoort ook heel vaak... we willen absoluut geen schimmel

Ik ben gek op schimmels (als het een mooie schimmel is )

Ik ben ook helemaal weg van schimmels. Was ook heel blij toen er uit onze merrie een schimmel kwam rollen. En het was meteen duidelijk. Ik vind die verhalen altijd zo leuk, dat ze eerst gewoon als bruin/zwart/vos worden aangemeld en dat dan later blijkt dat het een schimmel is

Vroeger had ik het niet zo op vossen, maar vind het ondertussen ook heel gaaf. Wat maakt het kleurtje nou uit.
Vind ik met dressuurpaarden zo leuk, iedereen wil gewoon een donkerbruine of een zwarte

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 22:51

Leuk dat mensen hier enthousiast zijn over vosmerries. De praktijk is, dat ze gewoon veel moeilijker te verkopen zijn dan een donkerbruine of een zwarte.

Franske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 07:31

Op bokt adverteren is dan dus het devies

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 07:47

Goh, zou ik dan toch nog mijn hengstveulen kwijtraken. Het is een vos met maar 1 wit voetje. Dat blijkt tegenwoordig ook de struikelblok zijn. Ze moeten minimum 2 witte voeten hebben maar het liefst 4.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 08:25

Franske schreef:
Vosmerrie is vaker lastiger , hoe het komt, vraag me niet. Maar het is gewoon in de praktijk zo.
Hoeft dus niet ALTIJD zo te zijn.

Hehe, iemand die op 1 lijn met mij zit.

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 08:30

Toevallig heb ik een lang gekoesterde wens in November in vervulling zien gaan, mijn eigen VOSMERRIE met veel wit en drie witte benen, kan het nog fouter????

Ik heb haar voor een prikkie gekocht, omdat vos zo slecht verkoopt... Ja, voor mij een mazzeltje dus..

Het boeit me echt geen reet wat ze van vossen zeggen, ik ben dol op vos... En ze is ook nog eens ontzettend lief..

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 09:45

Brennie schreef:
HALLO, vos is dominant hoor! Nou heb ik meteen een emailtje gestuurd naar deze krant en verteld
hoe het nou werkelijk zit

, hopelijk leren ze er daar ook weer van en gaan ze de volgende keer eens geen vos in de zeik nemen.

Ga jij die krant gelijk eens even een EXCUUS mailtje sturen.......... je zit zo fout als wat!

AniekR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 09:47

Wat een geziek van die krant zeg...
Ik vind Vos ook zeker een mooie kleur!!! En ookal zoek ik ze er niet op uit... ik kom altijd weer bij een volgende vos terecht...
Ik rijdt nu ook een toppunt van vossigheid, vosbles met 4 hoge witte benen (foto's in m'n profiel )

Maar het is idd al gezegt, Vos is recessief, juist daarom kan je uit twee vossen nooit een andere kleur krijgen... En ook daarom kunnen uit twee zwarten of twee bruinen zomaar een vos sneaken (de toppunt-van-vossigheid-pony die ik rijdt komt ook uit twee bruine ouders)

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 09:52

Vos ziet er vaak gewoon voor mij ' simpel' uit maar ja das mijn mening ik vind zwart of donkerbruin meer chique.. Alhoewel je natuurlijk ook bloedmooie vossen erbij hebt.. Ach ja wat doet de kleur uiteindelijk>? Je kunt beter een lelijk paard hebben met een gouden karakter dan een bloedmooi paard met een K*karakter!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 09:58

Heb een poosje een vosmerrie gereden (met behoorlijk wit aan het hoofd en 4 witte benen) . Niks van gemerkt dat die minder gewild zou zijn. Het leek wel of ie stroop aan de kont had, zoveel vraag was er naar.

Een goed paard heeft geen kleur.

NatasjavE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 10:00

Brennie schreef:
Vos is wel degelijk dominant. Uit twee zwarten kan wel een vos geboren worden, maar uit twee vossen nooit een zwarte! Bont bijvoorbeeld is recessief, als een van de ouders geen bonte is, zal er geen bonte uitkomen.

Als een kleur dominant is zal een paard wat dat gen heeft altijd die kleur hebben. Een zwart paard kan een vos gen hebben en toch zwart zijn.
Vos is dus recessief ten opzichte van zwart. Bruin is dominant over zwart en dus ook over vos. (er zijn op bokt overigens mensen die het veeeel beter kunnen uitleggen)

Ik vindt vos overigens wel een hele leuke kleur. Vos met vier witte benen en een bles. Er zijn echter heel veel mensen die menen dat dressuurrijden het best gaat op een zwart of (zeer)donkerbruin paard. Vandaar dat een paard in die kleur vaak duurder is. Ik heb liever een vos, een roodbruine of een schimmel. Het liefst met veel aftekeningen.

bouwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 12:08

Neonlight schreef:
Die vosmerries hebben vaak een lastig niet meewerkend karakter. Natuurlijk zijn er uitzonderingen op, maar over het algemeen klopt het wel. Op meerdere grote stallen en fokkerijen walgen ze van vosmerries om deze reden! En ik moet ook zeggen, alle vervelende paarden/pony's die ik ken zijn ook echt vosmerries.

Vroeger geloofde ik ook in St. Nicolaas......

Er zijn veelgebruikte voshengsten die bekend staan om een niet te makkelijk karakter, maar daarom zijn nog niet alle vossen moeilijk.
Alle leeuwen zijn dieren, maar daarom zijn alle dieren nog geen leeuwen.

Geen problemen gehad om onderstaande zeer makkelijk merrieveulen te verkopen, integendeel zelfs.
Afbeelding

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 12:20

Ik heb wel eens gehoord, weet niet of het waar is, maar dat de huid (niet de vacht dus) van een vos dunner is dan die van andere kleuren paarden (net als met roodharige mensen) en dat veel vossen daarom wat overgevoeliger zijn voor omgevingsfactoren en omgang met de mens. Iemand ook met die theorie bekend?

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 12:21

Mijne is anders heel goed te verkopen, heb meerdere aanbiedingen gehad.

Zelfs toen ik haar al gekocht had en ze nog op stal stond bij de vorige eigenaar zijn er nog Engelsen langs geweest die haar ook graag wilden. Beetje onzin dus...