[TI] The Lion King met zijn weelderige sokken en mooie bouw

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieS

Re: The Lion King met zijn weelderige sokken en mooie bouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 10:45

Hebben jullie ook over "the lion king scam" gelezen? Dat er veulens zijn die zich voordoen als veulen van the lion king? Moet niet gekker worden.

Ik vind hem uit proportie en te propperig ofzo iets. Ben er niet weg van

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 12:33

Afbeelding

Afbeelding

Ieder heeft zijn mening over the Lion King, maar ik vind hem gewoon geweldig, had alleen meer manen en staart mogen hebben, dan was het helemaal super geweest. Hier nog even een link naar de site: http://www.gypsyhorses.com/Horses/lionking.htm Het is een typisch cob met een korte rug, het type cob wat bij de ICS graag wordt gezien denk ik. Lees de rasstandaard van de ICS er maar eens op na, www.irishcob.nl /stamboek/rasstandaard/, waarvan ik hier een paar punten aanhaal:

Rug – moet kort zijn, recht, goed bespierd en ontwikkeld en schuin oplopen in de richting van de croup

Middenhand – het paard moet kort zijn en compact met tonvormig aangezette ribben

Nek – moet compact zijn, niet te kort, en ruim bespierd inclusief de manenkam. Nek en manenkam bij de hengst moeten zeer krachtig bespierd zijn.

Achterhand en achterbenen – de achterhand moet goed ontwikkeld zijn, met ronde vormen, breed en krachtig gebouwd met een goed bespierde hoge croup. Het dijbeen moet goed ontwikkeld zijn, tamelijk lang en met goed aangezette krachtige hakken. De achterbenen moeten stevig van bot en goed bespierd zijn.

Diegenen die dwepen met het Tinkerstamboek, zullen deze hengst niet kunnen loven. Bij het Tinkerstamboek wil men graag een lange rug en een lange nek zien. Dat zijn nu de grote verschillen denk ik tussen liefhebbers van Tinkers en Irish Cobs en dat komt met dit topic heel duidelijk naar voren vind ik.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 14:00

Ik denk idd dat je gelijk hebt Nikita
Ik als Irishcobliefhebber val ook niet over de korte rug, ik vind hem net erg mooi en rond gebouwd
de reden waarom ik hem niet wérkelijk mooi vind, is dat zijn sokken gewoon té zijn en daartegen manen en staart niet in verhouding zijn...

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 16:02

waar ik nou benieuwd naar ben is wat er gebeurd als je hem op een shire ( of iets dergelijks) zou zetten
een bonte shire met meer sok en nog grover
en persoonlijk kwijl ik ook bij deze foto's en idd de manen en staart zijn wat minder maar gooi er een met veel manen onder en je hebt een goeie kans op een wel degelijk mooi feulen
en vind ik het jammer dat veel mensen hem te overdreven vinden ik vind het een goede dek hengst omdat hij ook de sokken er in houd en vaak word dat er wel een beetje uit ge fokt kijk naar bv de fries
maar dit is mijn mening

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 16:28

NGG, ik heb zelf ook een cob en vind het juist de mooiste types, nou ja vanners ook wel. Maar deze is zó kort dat je er amper een zadel op kunt leggen. En ik dweep met geeneen stamboek hoor. Hij heeft wel een prachtige kont en hals. Ik zou hem wel eens voor de kar willen zien lopen

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 16:40

hij is kort ja daar ben ik mee eens
maar geen dier is perfect

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 16:48

ik ben het met rommulus en soxje ook eens
de korte rug is nefast voor zadelwerk, maar hij vormt wel een aanwinst als dekhengst om het extreem korte type te behouden evenals sokken (en dan verwijs ik naar: meer luxe tinkers in nedl/belgië,...topics)

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:09

Ja, dat klopt Frenia, daar dacht ik aan toen ik mijn post typte. Maar in amerika willen ze die lichte types helemaal niet, ze zijn daar vooral op de vanners en flinke cobs. Hij zou hier in de noordelijke landen beter zijn dekwerk kunnen doen om het type te behouden.

March

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:12

frenia schreef:
de reden waarom ik hem niet wérkelijk mooi vind, is dat zijn sokken gewoon té zijn en daartegen manen en staart niet in verhouding zijn...

Inderdaad, ik vind t verder een leuk paardje, maar de sokken zijn echt té, en de rest van het behang te weinig.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:19

Nu krijg ik een beetje het idee dat door mijn 'dwepen' met het tinkerstamboek en het feit dat ik een Grai heb, de échte Cob zal laten uitsterven.

Volgens mij zijn er genoeg liefhebbers van Cobs in ons landje die doelgericht fokken met dat type of dat gaan doen om dit oh zo belangrijke type te doen voortbestaan.

NikitaGoGo schreef:
Bij het Tinkerstamboek wil men graag een lange rug en een lange nek zien. Dat zijn nu de grote verschillen denk ik tussen liefhebbers van Tinkers en Irish Cobs en dat komt met dit topic heel duidelijk naar voren vind ik.

Erg kortzichtig, sorry dat ik het zeg.

Volgens mij is dit ook geen discussie over wat welk stamboek prefereert, maar over Lion King zelf. Hij zal zeker wat kunnen toevoegen in ons land.

Over die korte rug, ik vind hem te kort. Voor de rest vind ik hem prachtig, alleen zijn sokken iets té.
Is dat nou zo raar commentaar? Val ik daarmee alle cobs in 1 keer aan?

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:27

LEONOOR!!!!!!!!!!! ben helemaal met je eens meis!!

hoef niks toe te voegen..
Heeft niks met ICS versus NSVT te maken.. snap zeker niet waar die mening vandaan komt.

Dit paard. is gewoon alleen geschikt om naar te kijken>
Als je dit paard gaat rijden.. dan heeft bij binnen no time.. problemen met zn lijf..

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:31

Nee hoor Leonoor, het gaat nog steeds over deze hengst volgens mij. En wat we eraan mooi vinden of juist niet. En de cob is zeker een belangrijk type want daarmee behoud je de basis van de tinker denk ik. De Lion King is een extreme cob, in Amerika houden ze van extreem, met alles. Ik heb een Amerikaanse zwager en ook daar word ik niet goed van

Als je het stuk leest over deze hengst dan hebben de Engelse zigeuners met pijn in hun hart afstand gedaan van dit paard want het is de mooiste tinker ooit of zoiets. Nou ja, dat lijkt mij sterk want anders zouden ze geen scudders e.d. fokken en zich alleen maar richten op de zware cob. Maar dit verhaal is weer een overdrijving van de Amerikanen.
En ja, wij hebben zeker prachtige cobs hier, evenals prachtige grais en vanners. Dus gelukkig hoeven we geen ingevroren sperma te importeren

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:34

Leonoor schreef:
Nu krijg ik een beetje het idee dat door mijn 'dwepen' met het tinkerstamboek en het feit dat ik een Grai heb, de échte Cob zal laten uitsterven.

Volgens mij zijn er genoeg liefhebbers van Cobs in ons landje die doelgericht fokken met dat type of dat gaan doen om dit oh zo belangrijke type te doen voortbestaan.

NikitaGoGo schreef:
Bij het Tinkerstamboek wil men graag een lange rug en een lange nek zien. Dat zijn nu de grote verschillen denk ik tussen liefhebbers van Tinkers en Irish Cobs en dat komt met dit topic heel duidelijk naar voren vind ik.

Erg kortzichtig, sorry dat ik het zeg.

Volgens mij is dit ook geen discussie over wat welk stamboek prefereert, maar over Lion King zelf. Hij zal zeker wat kunnen toevoegen in ons land.

Over die korte rug, ik vind hem te kort. Voor de rest vind ik hem prachtig, alleen zijn sokken iets té.
Is dat nou zo raar commentaar? Val ik daarmee alle cobs in 1 keer aan?

Zoals inmiddels algemeen bekend staat het nederlands Tinker stamboek voor 4 verschillende types waarbij ze bij de Grai juist een ietwat langere rug willen zien en bij de Cob en Vanner juist ietwat kortere rug...
Ik ben het helemaal met Leonoor eens en vind het jammer dat in een simpel topic over een paard weer uitgehaald moet worden naar het Nederlands Tinker Stamboek...!

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:36

Kort of niet, ik vind zijn lichaam te opgeblazen... of het nu vet of spier is... zie het als een bodybuilder bij mensen... Je moet er gewoon van houden

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:38

Citaat:

Diegenen die dwepen met het Tinkerstamboek, zullen deze hengst niet kunnen loven.

Citaat:
Het is een typisch cob met een korte rug,
het type cob wat bij de ICS graag wordt gezien denk ik

. Lees de rasstandaard van de ICS er maar eens op na, www.irishcob.nl /stamboek/rasstandaard/, waarvan ik hier een paar punten aanhaal:

Citaat:
Nee hoor Leonoor, het gaat nog steeds over deze hengst volgens mij. En wat we eraan mooi vinden of juist niet. En de cob is zeker een belangrijk type want daarmee behoud je de basis van de tinker denk ik. De Lion King is een extreme cob, in Amerika houden ze van extreem, met alles. Ik heb een Amerikaanse zwager en ook daar word ik niet goed van

Sox, volgens mij gaat dit niet meer alleen om Lion King! Het gaat er nu over dat hij bij NSvT niet gewaardeerd zou worden en bij ICS wel. Stamboeken hebben er niks mee te maken.

Ja, dat de Amerikanen extreem erover doen, daar lees ik wel doorheen.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:50

Maak er geen opgeblazen zaak van! Ik heb een cob met een behoorlijk lange hals, en daar ben ik heel blij mee. Geeft elegantie Jezus, we hebben toch allemaal een tinker!. Als ik iedere keer dat er mensen zijn die effen tinkers niks vinden moet gaan reageren en boos doen zit ik helemaal 24/7 achter die ouwe pc boos te zijn. Laat waaien meiden en ga gewoon voor je eigen type.

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:56

Soxje schreef:
Maak er geen opgeblazen zaak van! Ik heb een cob met een behoorlijk lange hals, en daar ben ik heel blij mee. Geeft elegantie Jezus, we hebben toch allemaal een tinker!. Als ik iedere keer dat er mensen zijn die effen tinkers niks vinden moet gaan reageren en boos doen zit ik helemaal 24/7 achter die ouwe pc boos te zijn. Laat waaien meiden en ga gewoon voor je eigen type.

Sox, ik baal er van dat er mensen zijn die zo'n duidelijke muur tussen 2 stamboeken zetten en die ook verder willen opbouwen.

Het gaat mij helemaal niet om de types, al hadden ze totaal geen nek. Iedereen even blij met hun eigen paard, of je dit nou een Tinker of Irish Cob wil noemen, interesseert me geen zier.
Ik voel me dus niet aangevallen omdat ik een Grai heb, dat heeft er mijn inziens niets mee te maken.

Maar goed, laten we terug gaan naar het topiconderwerp, namelijk Lion King. Voordat ik dingen ga schrijven waar ik spijt van krijg

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:06

ik moet hier toch even weer op reageren
soxje je hebt gelijk iedereen heeft zijn eigen beesje en is daar trots op.
met het fokken van dieren is het bijna altijd van belang geen inteelt het type behouden enz enz.
en ik ben ervan overtuigd dat ieder dier wel iets kan toe voegen aan aan het ras mooi of niet mooi, kort of niet kort, weinig beharing veel beharing er zijn altijd wel dingen die een dier heeft wat een toevoeging is aan het ras.
dat geld dus ook voor the lion king (ik heb al gezegd de beharing kan super veel voor het ras doen vind je het dier een korte rug hebben doe je er een langere wat luxere merrie onder)
en nou maakt het niet uit wat de nst of ics mensen zeggen ieder stamboek heeft zijn eigen en ik vind het jammer dat de 2 niet kunnen samen werken ondanks de verschillen.

zo nu was ik wel erg off topic maar ik moest het even luchten

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:12

Pest is dat er niet zoveel verschillen zijn wat paarden betreft, het is puur een mensen probleem.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:17

De mensen maken de verschillen, maar die verschillen zijn wel steeds duidelijk te zien per paard vind ik. De mensen maken het fokdoel en het fokdoel bepaalt de nieuwe generatie.

Ok en nu weer ontopic?

The Lion King zal idd een leuke toevoeging zijn in Nederland, als die Amerikaanse droomprijzen er vanaf zouden worden gehaald. In Nederland staan ook zat hengsten die favoriet bij de een zijn en een verschrikking wellicht voor de ander. Maar elk paard kan op zijn manier een aanwinst voor de fokkerij zijn, zoals rommulus al zei.

The Lion King, dus, is die nu homozygoot bont of niet? Hij vererft iig zijn mega-sokken en ronde bouw.

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:18

ja hij is homozygoot

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:30

ben tot hiertoe geen eenkleurige nakomelingen tegengekomen, dus ik tendeer naar homo, maar denk niet dat het al getest is...
(en dat de amerikanen al snel gaan dwepen met homozygoot )

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:32

naja Snow.. wat is hij nou een goed aanwinst? bedoel.. alleen om zn sokken?
want manen en staart heeft hij niet in overvloed.
En zn lijf is niet correct. tja spieren msichien..
Maar dat is niet foktechnisch

Ik vind hem zeker geen aanwinst

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:33

frenia schreef:
ben tot hiertoe geen eenkleurige nakomelingen tegengekomen, dus ik tendeer naar homo, maar denk niet dat het al getest is...
(en dat de amerikanen al snel gaan dwepen met homozygoot )

wij kregen ineens na tig veulens ineens `1 zWARTE veulen van offie. ( ik had zo gehoopt dat hij homo zou zijn
terwijl hij wel spots heeft

Kady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:35

die sokken
daar kunnen volgels hun nestje inbouwen zeg ;P
ik vind hem persoonlijk niet geweldig kwa bou zeg maar.. maarja ieder zijn mening