[TI] Ik moet nu echt beslissen welke hengst........

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkerlady

Re: Ik moet nu echt beslissen welke hengst........

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 08:48

Helemaal mee eens, die Boy is een kanjer van een hengst.

Zelf zou ik niet gokken op de kleur, dat zegt niets in tinkerland. Voor hetzelfde geldt krijg je uit Anouk en Boy een effen tinkerveulen....en met een zwart bonte hengst wellicht een driekleur veulen.

Ook dat goedkeuren, is iets wat je zelf moet weten. Ik hecht er niet zoveel waarde aan. Zo is de vader van mijn merrie (nu zelf 4,5 jaar) destijds niet goedgekeurd bij het NST maar wel een goedgekeurde hengst bij het ICS al jaren. Dus wat zegt het nou eigenlijk? Mijn merrie kocht ik als veulen en ik heb al mijn tinkers ondergebracht bij het NST. Zelfs de registratie van de vader in haar paspoort zit er niet in.....jammer dat wel. Maar het doet niets af aan de tinkermerrie. Een super dier! Mooi en lief.

Voor haar heb ik ook Boy in gedachten. Goedgekeurd of niet, jammer dan. En een mooi veulen verkoopt altijd wel. Dus kiest je bijrijdster niet voor aankoop, dan komt er altijd wel iemand op je pad. Daar zou ik niet over in zitten. Je gevoel laten spreken, je goed laten voorlichten en zorgen dat je merrie (na dekking) dus ook gezond blijft (verklaring van hengst en je merrie zelf, dat ze schoon zijn (geen virus of narigheid bij zich dragen van andere dekkingen)) en als dat allemaal ok is. Laat ze lekker een feestje vieren samen! Komt vast DIK in orde.

Heel veel succes!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 09:02

Tinkerlady schreef:
Helemaal mee eens, die Boy is een kanjer van een hengst.

Zelf zou ik niet gokken op de kleur, dat zegt niets in tinkerland. Voor hetzelfde geldt krijg je uit Anouk en Boy een effen tinkerveulen....en met een zwart bonte hengst wellicht een driekleur veulen.

Ook dat goedkeuren, is iets wat je zelf moet weten. Ik hecht er niet zoveel waarde aan. Zo is de vader van mijn merrie (nu zelf 4,5 jaar) destijds niet goedgekeurd bij het NST maar wel een goedgekeurde hengst bij het ICS al jaren. Dus wat zegt het nou eigenlijk? Mijn merrie kocht ik als veulen en ik heb al mijn tinkers ondergebracht bij het NST. Zelfs de registratie van de vader in haar paspoort zit er niet in.....jammer dat wel. Maar het doet niets af aan de tinkermerrie. Een super dier! Mooi en lief.

Voor haar heb ik ook Boy in gedachten. Goedgekeurd of niet, jammer dan. En een mooi veulen verkoopt altijd wel. Dus kiest je bijrijdster niet voor aankoop, dan komt er altijd wel iemand op je pad. Daar zou ik niet over in zitten. Je gevoel laten spreken, je goed laten voorlichten en zorgen dat je merrie (na dekking) dus ook gezond blijft (verklaring van hengst en je merrie zelf, dat ze schoon zijn (geen virus of narigheid bij zich dragen van andere dekkingen)) en als dat allemaal ok is. Laat ze lekker een feestje vieren samen! Komt vast DIK in orde.

Heel veel succes!

Ik hou ook altijd in mijn achterhoofd dat ik Anouk "ook maar" opgegeven heb destijds met de keuring als registermerrie, en als ik dan zie hoever zij het gehaald heeft....

En Boy ken ik goed vanaf dat hij op de Asheuvel kwam. En zijn karakter is gewoonweg geweldig!! Hij is als een hele schuwe hengst gekomen en nu is hij een super hengst met super gangen en een super karakter. Dat hij afgekeurd is, is zeker jammer, vooral als je dan hoort dat hij (waarschijnlijk) afgekeurd is op zijn stap.

Maar mensen in mijn omgeving (en toch ook veel mensen hier) zeggen toch dat ik voor een stamboekhengst moet kiezen. Ik ga zeker naar de hengstenshow kijken, en zie ik er echt geen hengst tussen dat ik zoiets heb van ja dat is hem, dan ga ik toch voor Boy, goedgekeurd of niet.

En ik laat de veearts zoiezo komen voor Anouk, het wordt haar eerste veulen en ik wil geen risico's lopen als het blijkt dat zij bv. het lichamelijk niet aankan (wat ik niet verwacht, maar toch maar even na laten kijken). En Anouk wordt dan gedekt terwijl zij in een kudde loopt, dat spreekt me ook erg aan, zo wil ik het zelf, en het gaat dan op een natuurlijke manier.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:03

Angeliekje schreef:
@Snowdon: Ik hoef niet perse een Grai te fokken, het mag er ook wel tussen in zitten. Black Jack ken ik nog niet, Robin is iets aan de kleine kant, Anouk is 1.51m, het zou leuk zijn als de hengst ook zo'n maat heeft of iets groter, en Gulliver O'Britain vind ik er wel mooi uitzien, maar kan me niet meer herrineren hoe zijn gangen waren.

Als dan toch iemand anders mijn favo-hengst naar voren brengt zal ik ook maar even reageren

@ Angeliekje: zoals je weet is Fayette ook een Grai. Lijkt qua bouw veel op jouw Anouk. Alleen is Anouk net wat compacter en meer in model dan Fayette, net dat verschil tussen een reserve-dagkampioen en een hoge 2e premie
Fayette heeft ruime gangen, is slank gebouwd (alhoewel ze flink aan het uitdijen is nu), heeft een pittig maar werklustig karakter en heeft vrij weinig behang. Ik heb haar afgelopen jaar laten dekken door Gulliver. Waarom? Omdat hij een (lichte) Cob is met veel behang en super relaxt karakter heeft maar ook zeer ruim kan lopen (niet zo spectaculair als Garish kan maar toch...).
Afbeelding
M.i. had hij net de pluspunten wat bij Fayette minpunten waren. Fayette heeft een lange rug - Gull een korte(re), Fayette is pittig/zenuwachtig/stresskip - Gull maakt het allemaal geen flikker uit, hoe meer mensen lawaai maken des te leuker hij het vind (shows rijden vind ie prachtig), Fayette heeft weinig sokken - Gull heeft mooie volle sokken. Omdat ik Fayette haar beweging er graag in wil houden bij het veulen en Gull ook zo ruim beweegt heb ik dus uiteindelijk voor Gulliver gekozen.

Het enige minpuntje van Gulliver is: hij fokt relatief veel effen veulens door Maar voor mij was het kleurtje van het minste belang.

Als je wilt kan ik wel een date met Gulliver regelen voor je? Kun je gelijk Fayette komen bewonderen

Edit: Gulliver is 1.54 m.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:14

Ik vind Anouk trouwens een heel mooi en erg correct gebouwd paard (en natuurlijk met supergangen), maar ik denk dat iets meer behang en een beetje meer massa mooi zou zijn.
Qua hengsten zou ik denken aan Seamus Diar, Mr. Yenkins, Glen King Hill, John Boy of Garish.
Als je echt in de grai's wilt blijven kun je ook nog aan Boris denken.

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 08:52

Ik zou voor Anouk wel een goedgekeurde hengst kiezen. Maar ik begrijp je twijfel wel want ik overweeg mijn stermerrie ook door een niet goedgekeurde hengst te laten dekken.

Maar goed, ik ken Anouk en het is niet het type merrie wat mij direct aanspreekt (gewoon echt qua type zegt natuurlijk verder niks over de merrie) omdat ze Grai is. Ik ben meer een Cob liefhebber. Maar een erg groot pluspunt van Anouk is dat ze ongelooflijk kan lopen.

Ik zou in dat geval dus gaan voor een wat kortere hengst (Anouk heeft een lange rug herinner ik me) zoals bijv. Garish. De hengst fokt het rastypische weer een beetje terug en Anouk zorgt voor het behoud van bewegingen (in theorie)

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 17:16

@Flettie: Gulliver is zeker een mooie hengst, maar ik wil toch wel even de hengstenshow afwachten. Vooral omdat je al zei dat hij toch wel veel effen veulens doorfokt, ik heb het liefst een bont veulen (maar een effen veulen heeft natuurlijk ook wel wat).

Ik zou best Fayette wel willen komen bewonderen . Hoever km is het ongeveer van Apeldoorn naar jou?

@Supertje: Ik zou eigenlijk niet weten in wat voor categorie Boy valt, maar hij heeft wel veel sokken, dat is natuurlijk ook wel een pre , aangezien Anouk maar een l*llig bosje sokken heeft. Een Grai zou ik wel heel mooi vinden, maar het mag idd wel met iets meer massa, want Anouk is wel heel erg slank. De gangen moeten er zoiezo wel inzitten, want dat vind ik zelf ook errug mooi . Ik heb nog even foto's van Boris bekeken, maar die is ook wel heel erg mooi, maar hij mist wel de sokken (helaas), en hij is 1.62m kan Anouk zo'n groot veulen wel hebben (is dan wel haar eerste veulen)? Maar hij kan ook wel een optie zijn.

@Esme_27: Van een Grai kunnen heel veel mensen niet zeggen dat het hun type is, ik heb haar als bijna 2 jarige gekocht met de hoop dat ze toch wat breder zou worden....is dus niet gebeurd .

Anouk heeft juist een korte rug, verkeerd gezien . Maar ik ga op de hengstenshow goed op alles letten........